دانلود و خرید کتاب مقالات مولانا مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مقالات مولانا اثر مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی

کتاب مقالات مولانا

معرفی کتاب مقالات مولانا

کتاب مقالات مولانا (فیه مافیه) نوشتهٔ مولانا جلال الدین محمد بلخی مولوی و حاصل ویرایش جعفر مدرس صادقی است. نشر مرکز این مجموعه یادداشت را روانهٔ بازار کرده است. این اثر حاوی مجموعه‌ای از گفتارهای مولانا در میان حلقهٔ دوستان و یارانش است.

درباره کتاب مقالات مولانا

کتاب مقالات مولانا که محتوای کتاب مشهور «فیه‌مافیه» را در بر گرفته، مجموعه‌ای است از یادداشت‌های مولانا جلال الدین محمد بلخی مولوی است. این محتوا در ویرایش حاضر، با فصل‌بندی و تدوین جدید ارائه شده تا یگانگی اثر و پیوند نهفته در درون آن حفظ شود. «فیه مافیه» اثری منثور است که به‌گمان اغلب صاحب‌نظرانْ بهترین مقدمه برای ورود به جهان وسیع اندیشهٔ مولانا به شمار می‌رود. این اثر دارای زبانی ساده، بی‌پیرایه و بیانی آهنگین و زیبا است و همین ویژگی‌ها آن را به یکی از برترین متن‌های نثر کلاسیک بدل کرده است. «فیه ما فیه» مجموعه‌ای از مقالات یا گفتارهای مولانا در میان حلقهٔ دوستان و یارانش است. اغلبِ فرازهای این اثر به‌وسیلهٔ شنوندگان آن گفتارها به رشتهٔ تحریر در آمده است. در این اثر می‌توان به برخی از جدی‌ترین تأملاتِ معرفت‌شناختی و بعضی از زیباترین اندیشه‌های عرفانی مولوی برخورد. گفته شده است که تدوین «فیه ما فیه»، پس از وفات مولوی (۶۷۲ قمری) انجام گرفته است. در نسخه‌های قدیم گاه آن را «الاسرار الجلالیه» و گاه «فیه مافیه» خوانده‌اند. از میان ۳ اثر منثور مولانا، «مکتوبات» تنها کتابی است که به قلم خودش نوشته شده است. ۲ اثر دیگر طی سال‌ها از سخنان مولانا و توسط مریدانش به تحریر درآمده و گردآوری شده‌اند. ازآنجاکه تدوین نهایی «فیه مافیه» پس از مرگ شاعر انجام گرفته، عنوان آن نیز انتخاب مستقیم او نبوده است. ۲ نسخهٔ انگلیسی معروف فیه مافیه، با عناوین «مقالات رومی» و «نشان غیب» منتشر شده‌اند. ترجمهٔ آلمانی این اثر هم به‌دست «آنه‌ماری شیمل» (خاورشناس و اسلام‌‌پژوه) صورت گرفته است.

این کتاب، یکی از جلدهای مجموعهٔ «بازخوانی متون» در نشر مرکز است. این مجموعه دربردارندهٔ ویرایش‌های جدید از برجسته‌ترین متن‌هایی است که در ادبیات فارسی اهمیت دارند. کوشش بر آن بوده است که این متون بدون آنکه در اساس آن‌ها تصرفی صورت پذیرد، عرضه شوند؛ ازاین‌رو تمامیت اثر و سبک متن دست‌نخورده باقی می‌ماند و تنها با پیراستن برخی فرعیات و فصل‌بندی و تدوین دوباره و پاراگراف‌بندی و نقطه‌گذاری و به‌کاربردن رسم‌الخطی یکدست، متن به هیئتی تازه در می‌آید؛ تا نه‌فقط برای پژوهندگان و کارشناسان، بلکه برای همهٔ ادب‌دوستان مفید و خواندنی باشد.

خواندن کتاب مقالات مولانا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران تاریخ و ادبیات کهن ایران، دین، اسطوره، عرفان و قالب یادداشت پیشنهاد می‌کنیم.

درباره مولوی

مولانا جلال الدین محمد بلخی مولوی در تاریخ ۶ ربیع‌الاول ۶۰۴ (۱۵ مهر ۵۸۶) به دنیا آمد و در تاریخ ۵ جمادی‌الثانی ۶۷۲ هجری قمری (۴ دی ۶۵۲ هجری شمسی) درگذشت. او معروف به مولانا، مولوی، رومی و نام کاملش «محمد بن محمد بن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» بوده است. او شاعر پارسی‌گوی ایرانی است. اثرگذاری آثار مولوی فراتر از مرزهای ملی و تقسیمات قومی است. ایرانیان، افغان‌ها، تاجیک‌ها، ترک‌ها، یونانیان، دیگر مسلمانان آسیای میانه و مسلمانان جنوب شرق آسیا همواره از میراث معنوی رومی تأثیر گرفته‌اند. اشعار او به‌طور گسترده و به بسیاری از زبان‌های جهان ترجمه و خوانده شده است. بیشتر آثار مولوی به زبان فارسی سروده شده است، اما او در اشعارش به‌ندرت از ترکی، عربی و کاپادوسیه‌ای یونانی نیز استفاده کرده است.

مثنوی معنوی اثر او که در قونیه تصنیف شده یکی از عالی‌ترین اشعار زبان فارسی به‌شمار می‌رود که در ۶ دفتر مجزا سروده شده است. این کتاب به زبان شعر نوشته شده و در آن می‌توان حکایت‌های مختلفی را در بستری مشترک خواند و از نکات مهم و پندهای موردنظر شاعر آگاه شد. از دیگر آثار این شاعر و عارف ایرانی می‌توان به این موارد اشاره کرد: «فیه ما فیه» (مجموعهٔ تقریرات ۷۱‌گانهٔ مولانا)، «مجالس سبعه» (مجموعهٔ مواعظ و مجالس مولانا)، «دیوان شمس تبریزی» (غزلیات مولانا) و رباعیات.

در ایران و خارج از ایران بارها از آثار مولانا برای تولید آثار گوناگونی همچون داستان، رمان، سریال تلویزیونی، انیمیشن، فیلم‌های سینمایی، نمایشنامه و تئاتر اقتباس شده است. پری صابری و بهروز غریب پور از هنرمندان هنرهای نمایشی هستند که آثاری را با درون‌مایه‌های آثار مولوی و گاه با حضورِ شخصیتِ وی، در ایران، روی صحنه برده‌اند. مولانا در قونیه به خاک سپرده شده است.

درباره جعفر مدرس صادقی

جعفر مدرس صادقی در سال ۱۳۳۳ در اصفهان به دنیا آمد. او نویسنده، مترجم و ویراستار ایرانی است که تحصیلات دبیرستانی‌اش را در اصفهان به پایان رساند و سال ۱۳۵۱ برای ادامهٔ تحصیل به تهران رفت. مدرس صادقی از ٢٣سالگی وارد مطبوعات شد و کارش را با گزارش‌نویسی در روزنامهٔ اطلاعات آغاز کرد. او سپس از سال ١٣۵٣ به «آیندگان» رفت و در سرویس فرهنگی به کار ترجمه، معرفی و نقد کتاب پرداخت. این نویسندهٔ ایرانی با انتشار رمان «گاوخونی» به شهرت رسید. این رمان سال ۱۹۹۶ به انگلیسی ترجمه و در آمریکا منتشر شد؛ همچنین به زبان‌های عربی و کردی نیز ترجمه شده است. بهروز افخمی نیز سال ١٣٨٣ فیلمی بر اساس آن ساخت که یک سال بعد در بخش «۲ هفته با کارگردانان» جشنوارهٔ فیلم کن به نمایش درآمد. از رمان‌های دیگر مدرس صادقی که به انگلیسی ترجمه شده «کلهٔ اسب» است. داستان «بالون مهتا» یکی دیگر از آثار مکتوب اوست. او رساله‌ای هم به نام «اندر آداب نوشتار» را هم نوشته است.

جعفر مدرس صادقی سال ١٣٩٣ در گفت‌وگویی از سانسور گلایه کرد و گفت که سانسور باید به‌طور کامل برداشته شود؛ چه پیش از چاپ چه پس از چاپ و نویسنده خودش باید پاسخگوی آن چیزی باشد که به چاپ می‌رساند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۳۹ صفحه

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۳۹ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان