دانلود و خرید کتاب برخورد تمدن‌ها: چالش سنت و مدرنیته برنارد لوئیس ترجمه غلامحسین میرزاصالح
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب برخورد تمدن‌ها: چالش سنت و مدرنیته اثر غلامحسین  میرزاصالح

کتاب برخورد تمدن‌ها: چالش سنت و مدرنیته

معرفی کتاب برخورد تمدن‌ها: چالش سنت و مدرنیته

برنارد لوئیس، کارن آرمسترانگ، دیسلاو ژیگولسکی و شماری دیگر از پژوهشگران علوم سیاسی، نویسندگان مجموعه نوشتارهای این کتاب هستند.

«برخورد تمدن‌ها: چالش سنت و مدرنیته» با رویکردی تاریخی به سیر برخورد و رویارویی تمدن‌ها و کشورهای جهان از دوران باستان تا دنیای مدرن می‌پردازد.

در بخشی از کتاب با نام «باروت سیاه و دولت‌های خودکامه مدرن» می‌خوانیم:

«اختراع باروت سیاه و استفاده از آن برای ساختن انواع سلاح‌های آتشین از جمله مهم‌ترین حوادث در تاریخ تمدن بوده است. نیروی حاصل از انفجار باروتِ سیاه، انسان را به راحتی قادر به انجام کارهایی کرد که پیش از آن به قدرت جسمانی و حیوانی فراوانی نیاز داشت. باروت سیاه تا اواسط سده نوزدهم به مدت ششصد سال و تا قبل از تولید نیتروگلیسیرین و نیترو سلولز در ۱۸۴۷ تنها ماده انفجاری بود که دولت‌ها به آن دسترسی داشتند. رواج توپ‌های قلعه‌کوب در اواخر قرون وسطی به توان دفاعی قصرها و استحکامات نظامی پایان بخشید. دولت‌های مدرن از آن پس با تهیه انواع سلاح‌های آتشین، قادر بودند بر اتباع خویش تحکم بیشتری روا دارند و در منطقه وسیع‌تری اعمال حاکمیت کنند.

این چنین بود که سلاطین اروپایی دولت‌های مطلقه و متمرکزی برپا کردند که بسیار کارآمدتر از نظام‌های پیشین بود. از آنجایی که در جهان اسلام نیز، تقریبا دو سده پس از فروپاشی حکومت عباسیان، امکان احیاء دولت‌های لشکری از هر نظر فراهم بود، امپراتوری‌های بزرگ اسلامی در اواخر سده پانزدهم و اوایل سده بعد سر برآوردند: امپراتوری صفویان در ایران، امپراتوری مغولان در هند و امپراتوری عثمانیان در آناطولی، سوریه، شمال آفریقا و عربستان. در سایر سرزمین‌های اسلامی هم نظام‌های دیگری پدیدار شدند. مانند دولت پهناور اسلامی ازبکستان در حوزه رودهای سیحون و جیحون یا به تداول رایج آمودریا و سیر دریا و تأسیس دولت اسلامی در مراکش با گرایشات شیعی».

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
رومیان که با پارتیان جنگیده بودند، می‌دانستند که آنان به هنگام فرار ساختگی با اسب به پشت برگشته و آنان را هدف تیرهای مرگبار خود قرار می‌دهند و این کار را «تیراندازی پارتی» می‌خواندند. در حقیقت باید گفت پارتیان هنر تیراندازی با کمان سنتی را تکامل بخشیدند. نقوش برجسته سده سوم در فیروزآباد و مجسمه‌های سفالینه دورا ـ ائوروپوس در سوریه تجسم سوارکاران پارتی است.
Z.A
اسکندر و سربازان وفادار مقدونی او نیز با دیدن جواهرات سلطنتی پاسارگاد، شوش و پرسپولیس دچار حیرت شدند. هر چند او نه به خاطر ربودن خزاین، که رسم زمانه بود، بلکه با آتش زدن سرای باشکوه تخت جمشید بربریت خویش را نشان داد.
Z.A
در حقیقت ما نباید از حیرت یونانیان از دیدن گاردهای رنگارنگ خشایارشاه در ترموپیل (۴۸۰ ق. م)، سالامین (۴۸۰ ق. م) و میکال (۴۷۹ ق. م) دچار تعجب شویم. یونانیان که خود همیشه نسبت به نوع و ترکیب رنگ‌ها حساسیت نشان می‌دادند، اینک با شکوه و غنای رنگ و زیباشناسی شرقی آشنا می‌شدند، هر چند که این بار نخست آنان نبود. عشق به فرم و تنوع رنگ‌ها در هنر ایرانی در گذار از سده‌ها همچنان در ایران رواج دارد.
Z.A
در اوج شکوفایی عالمگیر فرهنگ یونانی و سلطه رومی تنها دو گروه از مردمان، با عواقبی کاملاً متفاوت، از خود جسارت نشان دادند و در برابر آنان مقاومت کردند: ایرانیان و یهودیان. در حدود ۲۴۷ پیش از میلاد ارشک بر ضد حاکمیت یونانیان قیام کرد و سلسله پارتیان را بنیاد نهاد که نامی برگرفته از قبیله مسقط‌الرأس آنها بود. به رغم چندین بار کوشش مقدونیان برای استقرار مجدد حاکمیت خود، پارتیان نه تنها دست از مقاومت برنداشتند، بلکه حوزه استقلال سیاسی خویش را گسترش دادند و به یک قدرت عظیم در آن زمان مبدل شدند و رقیبی خطرناک برای رومیان.
Z.A
هنگامی که اقصای شرق در افق غرب سپیده زد، به شرق قدیم و باستانی عنوان‌های «نزدیک» و «میانه» و «دور» بخشیدند. در میان سرزمین‌های گسترده در شرق، از همه مهم‌تر و از همه مغرورتر ایران بود که در غرب به پرشیا شهرت داشت.
Z.A
«چک» از ایران وارد زبان‌های اروپایی شد
Z.A
زردشت که آموزه‌ها و تعالیم او به زبان اوستایی، یکی از زبان‌های هند و اروپایی، بر دوازده هزار پوست گاو نوشته شده بود و بعدها اسکندر آنها را سوزاند.
اوخو
فرهنگ لغات و اصطلاحات اعراب شاهدی بر قدمت دریانوردی ایرانیان است. بسیاری از نقاط و جهات عربی ضبط شده بر گُلباد قطب‌نما کاملاً ریشه فارسی دارد؛ علاوه بر آن کلمه «ناخدا» به معنی «رئیس کشتی» یا «کاپیتان»، فارسی خالص است. باید دانست که «نا» یا «ناو» در تداول کنونی مردم ایران به مفهوم کشتی جنگی است.
Z.A
در زمان سلطنت شاه عباس صفوی قلمرو ایران از عناصر بیگانه چون ترکان عثمانی و ازبکان و غیره پاکسازی شد. ارتش شاه عباس از گروه‌های ارمنی، قفقازی و گرجستانی تشکیل می‌شد.
Z.A
نامی که ایرانیان همیشه به کار می‌برند و جهانیان را از سال ۱۹۳۵ ناگزیر به ادای آن کردند، لفظ ایران بود. نامی برگرفته از «آریانام» در ایران باستان که در شکلِ جمع ملکی به معنی سرزمین آریاها بود و سابقه آن به عصر مهاجرت مردمان هند و آریایی بازمی‌گشت.
Z.A

حجم

۱٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۱

تعداد صفحه‌ها

۵۳۰ صفحه

حجم

۱٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۱

تعداد صفحه‌ها

۵۳۰ صفحه

قیمت:
۱۱۹,۰۰۰
تومان