دانلود و خرید کتاب افسانه‌های آذربایجان صمد بهرنگی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب افسانه‌های آذربایجان

«افسانه‌های آذربایجان» به گردآوری و پژوهش صمد بهرنگی(۱۳۴۷-۱۳۱۸) و بهروز دهقانی(۱۳۵۰-۱۳۱۸) است و داستان‌های محلی و عامیانه (فولکلور) آذربایجان را در خود دارد. در مقدمه‌ای که صمد بهرنگی بر این کتاب نوشته است می‌خوانیم: افسانه قسمت مهمی از فولکلور را تشکیل می‌دهد. در افسانه‌ها علاوه بر چیزهای دیگر که عمومآ از فولکلور عاید جامعه‌شناسان و غیره می‌شود می‌توان بهترین و اصیل‌ترین زبان نثر را پیدا نمود. به‌علاوه افسانه‌ها سرشار از ترکیبات و تعبیرهای لطیف زبان‌ها هستند. مثلا در داستان‌های کوراوغلو می‌توان بهترین نمونه نثر زبان ترکی را سراغ گرفت. نگفته پیداست که افسانه‌های هر ملت و کشوری دارای ویژگی‌هایی است که آن‌ها را از افسانه‌های ملل دیگر متمایز می‌کند. در شرایط اقلیمی مختلف و از میان حوادث و شرایط تاریخی گوناگون افسانه‌هایی با خصوصیات متنوع و مختلف زاده می‌شود. اصولا فولکلور نشان‌دهنده و منعکس‌کننده احوال و افکار و آرزوهای طبقات محروم و پایین اجتماع است و گاهی که از بالاترها و اشراف صحبت می‌شود هنگامی است که طبقات محروم به ناچار ضمن امرار معاش و تحصیل روزی با آن‌ها برخورد می‌کنند. می‌توان داستان‌های فولکلور آذربایجان را سه دسته کرد: ۱. داستان‌های حماسی مخلوط با عشق‌های پهلوانی و دلاوری‌ها و مبارزه با پادشاهان و خوانین و فئودال‌ها. از این دست داستان‌ها می‌توان داستان‌های بسیار شورانگیز کوراوغلو را نام برد که هفده داستان است؛ بعد هم داستان‌های کتاب دده‌قورقود. ۲. افسانه‌های صرفا عاشقانه. از این نوع می‌توان از داستان‌های بسیار مشهور «عاشق غریب»، «طاهر میرزا»، «اصلی و کرم»، و غیره و غیره نام برد. ۳. افسانه‌هایی که برای بچه‌ها و نوه‌ها و نتیجه‌ها در شب‌های دراز زمستان پای کرسی برای سرگرمی و فرو رفتن به خواب شیرین و شکر گفته می‌شود. هر کس دست‌کم نام پنجاه داستان از این دست را می‌داند. در این‌ کتاب فقط می‌پردازیم به خصوصیات افسانه‌های دسته سوم.
معرفی نویسنده
عکس صمد  بهرنگی
صمد بهرنگی

هانس کریستین اندرسن ایران، پدر قصه‌های آذربایجان، صمد بهرنگی یکی از نویسندگان سرشناس و محبوب ادبیات کودک و نوجوان در کشور و خالق داستان ماهی سیاه کوچولو است. بهرنگی معلمی بود که اغلب داستان‌های خود را برای کودکان فقیر و روستایی می‌نوشت. این داستان‌ها بیانی ساده و صمیمی دارند و شخصیت‌های آن‌ها اغلب کودک، حیوان و عروسک هستند.

نظرات کاربران

Sahand 1999
۱۳۹۷/۰۷/۱۰

چوخ گوزل دی. صمد بهرنگی آذربایجانین گورکملی و بویوک شاعیرلریندن سادجه بیردی. ها بئله سایماخا گلمیه جک کیمن شاعیر و نویسنده لر کیمین. اودلار یوردو شانلی آذربایجان آنا دیلی نه دستک اولون.

اسماء
۱۳۹۸/۰۴/۲۴

وای که چقدر خوشحالم که این کتابو اینجا پیدا کردم وقتی بچه بودم این کتابو داشتم یه کتاب قدیمی که برگه هاش زرد شده بود چند وقت پیش رفتم انقلاب ولی نتونستم پیداش کنم خوشحالم که اینجا پیداش کردم چون

- بیشتر
koko
۱۳۹۹/۰۱/۱۱

ایول من داشتم دنبال داستانای اصیل ترکی میگشتم که با این کتاب آشنا شدم.(البته چاپیش) داستانای کهن که ریششون به ته فرهنگ میرسه.خیلی برای آشنایی با ملل مختلف تاثیر دارن.

جودی اَبوت
۱۴۰۱/۰۳/۲۶

آذربایجان فولکلور ادبیاتینا علاقه سی اولانلار حتما بو کیتابی اوخوسونلار.

mahboubeh akoundan
۱۴۰۱/۰۲/۰۸

کتاب به ترجمه فارسی هست پس راحت میشه خوند فقط بخش هایی که شعرهای ترکی میخونن به زبان اصل هست خیلی قشنگ بود خوشحالم که اینجا پیداش کردم

M
۱۴۰۰/۰۲/۲۹

نسخه دیگرش رو در کودکی خوانده بودم و بعضی از قصه ها را هم مادرم برایم تعریف می کردند و بسیار خاطره انگیز بود.

نابغه
۱۴۰۱/۱۰/۱۷

من چندین بار در دوران بچگی خوندمش خیلی عالی بود ..نظیر نداشت ..یادش بخیر دو جلد بود ..مثلا داستان اولدوز داستان اول هر دو جلد بود ..اولدوز و کلاغ ها ..اولدوز و عروسک سخنگو ..یا ملک محمد ..وای ..چه قدر

- بیشتر
sevil
۱۳۹۹/۰۸/۱۲

خوندن این کتاب داستان های مادر بزرگ ها رو زنده می کنه و برای ما اذری ها پر از خاطره هست

حــانیـه عمـوشاهے
۱۳۹۵/۱۱/۱۲

سلام دوستان. توی متن این کتاب کلمات آذری هست؟یعنی من که آذری بلد نیستم.میتونم این کتابو بخونم؟؟

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
دئدیم: پیشیک، سن‌ندن گوژلی‌سن! دئدی: گوژلی‌یم‌ها، گوژلی‌یم! دمیر داراق دیشلی‌یم! کورسی‌آلتی قیشلاغیم‌دی، کورسی اوستولیلاغیم‌دی. خانم نمنه پیشیرسه، اودامنیم قویماغیم‌دی.
Negin

حجم

۱۶۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۷۲ صفحه

حجم

۱۶۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۷۲ صفحه

قیمت:
۹۷,۰۰۰
تومان