دانلود و خرید کتاب دنیا تا دیروز جرد دایموند ترجمه علی مجتهدزاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دنیا تا دیروز اثر جرد دایموند

کتاب دنیا تا دیروز

معرفی کتاب دنیا تا دیروز

کتاب دنیا تا دیروز نوشته جرد دایموند است و با ترجمه علی مجتهدزاده در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است. این کتاب درباره جوامع سنتی آموزش می‌دهد. 

درباره کتاب دنیا تا دیروز

این کتاب یازده فصل دارد که در پنج بخش تقسیم‌بندی شده و یک پیشگفتار در ابتدای آن آمده است. این کتاب اثری مهم در زمینه علوم اجتماعی است که در ۹ عرصه مختلف جوامع بشری را بررسی می‌کند و از جنگ و صلح، جوانی و پیری، خطر و واکنش، دین، زبان و سلامتی بشر در ۳۹جامعه ابتدایی بررسی می‌کند. نویسنده هم‌چنین از مردم شناسی، جامعه‌شناسی، زبانشناسی، بهداشت و از زیست شناسی فرگشتی سخن می‌گوید و از گذشته و جوامع سنتی به امروز می‌رسد. 

در این کتاب از رئیس‌نشین‌هایی چون ساکنان جزایر تروبریاند و مایلو در گینۀ نو سخن گفته خواهد شد و از سرخپوستان چوماش و کالوسا در امریکای شمالی. رئیس‌نشین‌ها در گذر زمان مجبور به آمیزش با یکدیگر شدند و جمعیت‌های بزرگ پدید آمدند و گونه‌گونی شگرفی پدید آمد. متخصصان در کار خود خبره شدند و دیوان‌سالاران شکل گرفتند و ارتش ثابت آمد و تخصص اقتصادی مطرح شد و شهرنشینی و دیگر تحولات باعث شد که حکومت‌ها از سالیان ۳۴۰۰ پیش از میلاد از دل همین رئیس‌نشین‌ها برخاستند و راه را برای رسیدن به این دنیای امروز هموار کردند.

خواندن کتاب دنیا تا دیروز را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ و تمدن بشری پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب دنیا تا دیروز

اما به چشم یکی که از امریکا، اروپا یا آسیا آمده، این صحنۀ آشنا و تکراری نکته‌ای متفاوت در خود دارد. جز من و چند نفری جهانگرد، باقی آدم‌های توی فرودگاه همگی اهالی گینۀ نو۱ هستند. دیگر تفاوتی که شاید به چشم یک مسافر اهل مغرب‌زمین بیاید، پرچمی است که همه‌جا گذاشته‌اند. پرچم رسمی سرخ و سیاه پاپوا۲ که با خطی قُطری به دو نیم شده و توی زمینۀ سیاهش صورت فلکی چلیپای جنوبی است و توی بخش سرخ، پرندۀ طلایی بهشتی. پشت پیشخان‌ها هم هیچ نامی از خطوط هوایی اروپایی یا امریکایی نیست و جایش نوشته‌اند «خطوط هوایی گینۀ نو». تازه به نام مقصدهای پروازها که نگاه می‌کنی همگی اسم شهرهای نامأنوس و غریب هستند. واپناماندا، گوروکا، کیکوری، ویواک و کوندیاوا.

این فرودگاه هم توی پورت مورزبی پایتخت پاپوا بود و دیدن این صحنه در آن برای هرکسی که اندک آشنایی با تاریخ پاپوا داشته باشد واقعاً جالب و حیرات‌انگیز است. چه برسد به من که خودم پیش‌تر در سال ۱۹۶۴ و زمانی که این کشور هنوز در تملک استرالیا بود به آن مسافرت کرده بودم. دست خودم نبود و یکبند این تصاویر پیش چشمم را با عکس‌هایی مقایسه می‌کردم که نخستین «کاشفان» استرالیایی کوهستان‌های گینۀ نو در سال ۱۹۳۱ از آنجا گرفته بودند. سرزمین‌هایی که در همان زمان یک میلیون روستانشینِ ساکن آن هنوز انگار در دوران باستان می‌زیستند و افزار سنگی را به‌کار می‌بردند. در تمامی عکس‌هایی که از ساکنان کوهستان گینه گرفته شده، همه‌شان با هراس و نگرانی به دوربین نگاه می‌کنند. آدم‌هایی که هزاره را به سر آورده و چندان هم خبری از دنیای بیرون از سرزمین خود نداشته‌اند. (تصاویر ۳۰ و ۳۱)

چشم‌ام به چهرۀ همین مسافران گینه‌ای، کارمندان خطوط هوایی و خلبانان پورت مورزبی بود و در آن سال ۲۰۰۶ در میان آن‌ها چهرۀ گینه‌ای‌های توی عکس‌های ۱۹۳۱ به بعد را جستجو می‌کردم. البته که این‌ها آدم‌های آن سال‌ها نبودند اما شباهت هنوز بسیار بود و شاید این‌ها فرزندان و نوه‌های همان‌ها بودند.

گفتنی نیست که اولین تفاوت میان آن چیزی که من در سال ۲۰۰۶ می‌دیدم و آنچه در حافظۀ عکس‌های اولین برخورد با این بومیان از سال ۱۹۳۱ ثبت شده، نوع پوشش آن‌هاست. در آن زمان دامن‌هایی از جنس علف و گیاه بر تن آن‌ها بود و کیسه‌های توری بر شانه‌ها و سربندهایی از پر پرندگان بر سرشان.

معرفی نویسنده
جرد دایموند

جرد دایموند نویسنده کتاب «اسلحه، میکروب و فولاد» است که توانسته جایزه پولیتزر را به خود اختصاص دهد. نیویورک تایمز این کتاب را یکی از بهترین داستان‌های تخیلی در طول تاریخ معرفی کرد و این اثر توانست رکورد پرفروش‌ترین کتاب جهان را جا‌به‌جا کند. جرد دایموند استاد جغرافیا در دانشگاه UCLA است و به عنوان یکی از سرشناس‌ترین دانشمندان آمریکایی شناخته می‌شود.

نظرات کاربران

mojsena
۱۴۰۰/۱۰/۳۰

لطفا این کتاب خوب رو به طاقچه بی‌نهایت اضافه کنید. ممنونم.

کاربر ۱۵۱۶۶۸۵
۱۴۰۱/۰۱/۰۵

کتاب با تخفیف ۷۰ درصد تازه شده ۲۴ هزار تومن؟ درخوب بودن کتاب شکی نیست ولی با همین تخفیف ها نمیشه بازهم خرید کرد.

eli65
۱۴۰۱/۰۳/۰۶

هشتاد هزار تومن؟!!!شوخی میکنید؟!کتاب چاپی مگه میخریم؟!اختلافش با چاپیش نصف قیمت شده!!!مشاالله به سر گردنه

جستجوگر
۱۴۰۱/۰۹/۳۰

دایموند که در زمینه جغرافیا و تاریخ و زیست بوم شناسی از اساتید مشهور است و استاد دانشگاه های مطرح مانند ucla، کتابی در این باب نوشته. همین میزان اعتبار را مشخص می کند. کتابی بعد از دو کتاب مشهورش، میکروب و

- بیشتر
محمد
۱۴۰۱/۱۱/۲۹

هزاران سال زندگی در یک کتاب؛یک انسان شناس،زیست شناس و پرنده شناس ما را به سفر در اعماق تاریخ می‌برد و آن را با زبانی شیرین و مفصل برایمان نقل می‌کند.

hossein jamali
۱۴۰۱/۰۱/۰۵

جرد دایموند راوی خوبی نیست من کتاب اسلحه میکروب و فولاد خوندم زیاده گوی های بی مورد داره تا کتاب هاش حجیم باشه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۵)
پیش از تولید غذا هیچ حکومتی پا نگرفته و این از حوالی هزارۀ نهم پیش از میلاد شروع شده و بعدتر هم کار به اینجا می‌کشد که دست‌کم هزاره‌ای باید بر این روند تولید غذا بگذرد تا جمعیت آن حکومت آن‌قدر انبوه شود که نیاز به دولت مرکزی پدید بیاید. اولین دولت‌ها در حدود ۳۴۰۰ سال پیش از میلاد در هلال حاصلخیز خاورمیانه تشکیل شد و در هزارۀ پس از آن، دولت‌های دیگری در چین، ماداگاسکار، آند، مکزیک و جاهای دیگر پدید آمدند و این روند ادامه یافت تا اینکه امروز همۀ جهان زیر پرچم دولت‌های مختلف قرار گرفته‌اند. حتی قارۀ خالی قطب جنوب هم امروز زیر نام هفت کشور مختلف قرار دارد.
blogofski
فرزندان مبلغان دینی که از گینۀ نو به امریکا و استرالیا برمی‌گردند و به مدارس شبانه‌روزی می‌روند، این تفاوت را با جان و پوست خود درک می‌کنند. یکی از همین بچه‌ها برایم گفت که خو گرفتن با این‌همه خودخواهی در میان بچه‌های امریکایی و فراموش کردن حس همیاری و همکاری که در میان کودکان گینه‌ای آموخته چقدر برایش دشوار است. از این می‌گفت که همیشه موقع بازی یا در کلاس درس، از اینکه برنده باشد و پیروزی به‌دست بیاورد، شرمسار می‌شود و یکبند نگاهش به دیگر رفقایی است که از او جا مانده‌اند.
مسعود
او تعریف می‌کرد که مشغول تماشای کودکانی بوده که یک خوشه موز داشتند و وقتی آن را تقسیم کردند به هر کدام یک دانه رسید. بعد دست به کار بازی مفرحی شدند که طی آن همه دایره نشستند و هر کدام موز خودش را نصف می‌کرد و یک نیم آن را می‌خورد و نیم دیگری را به کناری‌اش می‌داد. بعد دوباره همین نصفۀ موز را نیم می‌کردند و باز همان کار و نیم‌اش را خودشان می‌خوردند و یک‌چهارم مانده را به دست کناری. این دست‌به‌دست کردن تکه‌موزها آن‌قدر ادامه پیدا کرد که توی دست همه یک تکۀ کوچک ماند که انگار یک‌سی‌ودومِ موز اولی بود. این تکۀ آخر را که نصف نمی‌شد، همه خوردند و بازی تمام شد و این‌جوری بچه‌ها درست بزرگی از همیاری را آموختند و نه رقابت و سرکوفتن دیگری.
مسعود
یک جنبۀ دادوستد در جوامع سنتی وجود دارد که نمونه‌های آن را کمتر می‌توان در دنیای خودمان پیدا کرد. نام این الگو «انحصار قراردادی» است که در آن محصول خاصی در هر دو سوی دادوستد وجود دارد اما یک طرف آن را از شریک تجاری خود می‌گیرد تا روابط اقتصادی خود را با آن‌ها حفظ کند.
مسعود
در نخستین حکومت‌های بشری و نظام‌های ریاستی بزرگ از مصر باستان گرفته تا تمدن اینکاها، رهبران سیاسی دست به دامان دین شدند و سازمان دقیقی برای آن پی ریختند که شخص شاه یا رئیس را به خدا مربوط کند یا حتی خود خدا بداند.
جستجوگر
با دقت در این حد از اهمیت شبکۀ اجتماعی در جوامع سنتی، نکتۀ مهمی بر ما روشن می‌شود. ما در جوامع غربی امروزی بیشتر بر فردیت آدم‌ها تأکید داریم و این در امریکا از همه‌جا بیشتر است. آدم‌های اینجا با هدف به‌دست آوردن یک برد به یکدیگر رو می‌کنند و هدف سود جستن، حتی به قیمت ضرر دیگران است و ما نه‌تنها این کار مجاز می‌شمریم که دیگران را به انجامش تشویق هم می‌کنیم. به روابط کاری و تجارت نگاه کنید. همه در فکر بیشترین سود هستند و کاری به درونیات و احساسات دیگری که در سوی دیگر کار نشسته و بی‌گمان زیان دیده است ندارند. حتی بازی‌های کودکانۀ بچه‌های امریکایی هم معمولاً الگوی باخت و برد را دارند، چیزی که در جامعۀ سنتی گینۀ نو نمی‌بینید و بچه‌ها بیشتر با مشارکت هم کاری را می‌کنند و کسی برنده و بازنده نیست.
مسعود
در یک حکومت آن‌قدر قانون و شهروند هست که برای ادارۀ آن‌ها به چند دسته دیوان‌سالار متخصص امور گوناگون نیاز داریم تا همۀ فرامین شاه را اجرا کنند. یک دسته مالیات جمع کنند و یک دسته کارشان اجرای مقررات رفت‌وآمد باشد و دیگر اینکه پلیس می‌خواهیم و قاضی، بازرس بهداشت رستوران و هرکس دیگر که فکرش را بکنید.
مسعود
وقتی شمار اعضای یک جامعه به ده هزار نفر رسید، دیگر امکان تصمیم‌گیری مستقیم از میان می‌رود چون نمی‌توان این همه آدم را یکجا جمع کرد حرف یک‌به‌یک آن‌ها را شنید. اینجاست که پای رهبرانی به میان می‌آید که به‌جای مردم تصمیم بگیرند و نیروهای اجرایی که تصمیمات را پیاده کنند و دبیرانی که بر روند اجرای تصمیمات و قوانین نظارت داشته باشند.
مسعود
دگرگونی از شکارگری به کشاورزی، همین یازده‌هزار سال پیش رخ داده و عمر نخستین دست‌افزارهای فلزی بیش از هفت هزار سال نیست. نخستین نشانه‌ها از حکومت مرکزی و نوشتار به بیش از ۵۴۰۰ سال پیش نمی‌رسند و درازای زندگی مدرن هم بسیار کمتر از این‌هاست و تازه فراگیر هم نبوده و از این رو می‌توان گفت که جوامع بشری بیشتر زندگانی خود را به شکل سنتی سپری کرده‌اند. خوانندۀ این کتاب خوراک خود را از دل مزرعه و حیات وحش به دست نمی‌آورد و جای آن خیلی راحت و عادی به فروشگاه می‌رود و ابزارهای فلزی را به یاری می‌گیرد و دیگر کاری به چوب و سنگ و استخوان سفت‌شدۀ حیوان ندارد. برایش وجود دولت و قانون و پلیس یک چیز ساده است و به همین سادگی هم می‌نویسد و هم این کتاب را می‌خواند. ولی باید یادمان باشد که این چیزهای عادی، همه تازه هستند و هنوز میلیاردها انسان در کرۀ زمین در دل یک جامعۀ تقریباً سنتی زندگی می‌کنند.
مسعود
چهار کارکرد خاص دین تنها در جوامع پیشرفته و نظام‌های ریاستی پرجمعیت دیده می‌شوند و جوامع سنتی از آن‌ها بویی نبرده‌اند. این چهار کارکرد عبارت‌اند از سازمان متشکل و دقیق دینی، تبلیغ فرمانبرداری سیاسی، تنظیم و برنامه‌ریزی برای شیوۀ سلوک و رفتار با بیگانگان و ارایۀ قوانین دقیق اخلاقی در این زمینه، و سرانجام توجیه جنگ.
Sajjad

حجم

۴٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۵۱۲ صفحه

حجم

۴٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۵۱۲ صفحه

قیمت:
۲۲۰,۰۰۰
تومان