دانلود و خرید کتاب بازشناسی هویت ایرانی اسلامی علی شریعتی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بازشناسی هویت ایرانی اسلامی اثر علی شریعتی

کتاب بازشناسی هویت ایرانی اسلامی

نویسنده:علی شریعتی
امتیاز:
۳.۶از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بازشناسی هویت ایرانی اسلامی

«بازشناسی هویت ایرانی اسلامی» نوشته علی شریعتی(۱۳۵۶-۱۳۱۲)، نواندیش دینی است. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «امروز فرهنگ موضوع تحقیقات، نظریات و مباحث بسیار مفصل و گسترده‌ای شده است. از هنگامی که مذهب به عنوان روح حاکم در غرب کنار رفت و سپس دوران تابناکی فلسفه‌ها در قرن هجدهم و نوزدهم به تاریکی گرایید و متعاقب آن غلیان ایدئولوژی‌ها که با ادعای جانشینی مذهب و نجات کامل بشریت از همه رنج‌ها و گمراهی‌هایش در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به میدان آمده بودند از جوش و خروش افتاد و بورژوازی غربی که وعده تحقق بهشت موعود را در روی زمین به کمک تکنولوژی و بر اساس اکونومیسم و لیبرالیسم فردی می‌داد. در برابرش مارکسیسم که از رستگاری انسان ستمدیده به کمک تکنولوژی و بر اساس کمونیسم و دیکتاتوری طبقاتی دم می‌زد، هر دو پس از نیل به هدف‌های خویش سراب‌هایی متفاوت را پیش چشم انسان پدیدار کردند که در آن، قدرت اولی زاده استثمار حیله‌گرانه طبقات تهیدست و استعمار جنایتکارانه ملت‌های فاقد صنعت و قدرت در جهان بود و قدرت دومی ناشی از سلب قدرت از همه و تمرکز همه چیز انسان‌ها در دست‌های جبار دیکتاتوری‌ای که با قتل‌عام‌ها و خشونت‌های افسانه‌ای و ریشه‌کن کردن همه افکار و عقاید و محو همه ملیت‌ها و اصالت‌ها شکل گرفته بود. اندیشه‌های آزاد و روح‌های راه‌جوی به دو سرچشمه‌ای که از آن دور می‌شدند، دوباره با نگاهی دیگر، چشم گشودند.»

نظرات کاربران

amir
۱۴۰۰/۱۱/۱۷

کتاب خوبی بود اگر کسی شکی بین ایران و اسلام داره بخونع اینو که این شک رو غربیا گسترش دادن

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹)
انسان به میزانی که می‌اندیشد انسان است؛ به میزانی که می‌آفریند انسان است؛ نه به میزانی که آفریده‌های دیگران را نشخوار می‌کند.
Hossein
ارزش یک عالم در خلاقیت علمی اوست. عالمی که خالق علم است، به متد علمی آشناست و آن را به کار برده است. یعنی می‌شناسد به چه روش بیاموزد و بیندیشد و با چه زاویه‌ای مسائل را نگاه کند. زیرا این طرز نگاه و اندیشه است که علم را به وجود می‌آورد و انسان را از شکل انبارداری معلومات باز می‌دارد.
Hossein
بنابراین ایران در برابر عرب می‌ایستد و بزرگ‌ترین پیروزی که رهبران ایرانی به دست می‌آورند، جداکردن عنصر عرب (از لحاظ نژادی) از عنصر اسلام (از لحاظ اعتقادی) است
مهدی صادقی
«هرگونه کوششی برای استقرار نیکی و عدالت در دنیا بیهوده است، زیرا سرنوشتی که باید دنیا پر از فساد شود تا موعد برسد، دگرگون می‌شود. بنابراین نمی‌توان دنیا را پر از عدالت کرد و این سیر جبری تاریخ است. » دیگر اینکه با این عقیده اگر با اعمال خوب در از بین بردن ظلم و فساد بکوشیم، جنایتی است در برابر ظهور موعود.
مهدی صادقی
در حقیقت بینش ما برای تعریف ملیت، اصلِ اندیشیدن را به جای اصلِ زاییدن نشانده است و روح را جانشین خون کرده است. جالب این است ک کلمه ملت با اینکه عربی است، تنها در زبان فارسی به ازای ناسیون انتخاب شده است، وگرنه خود اعراب کلمه شعب را برگزیده‌اند، هم‌ریشه با شعبه، تشعب و انشعاب... و پیداست که صورت (فرم) را وجه تسمیه گرفته‌اند، به این معنی که ناسیون رشتهای است که از نهر بشری منشعب شده است. و مقایسه این سه اصطلاح متفاوت (ناسیون، شعب و ملت) برای یک مفهوم، سه نوع تلقی را می‌رساند که خود نماینده سه بینش متفاوت و مشخص فرهنگی و ملی است، که فکر لاتینی نژاد را ملاک گرفته و فکر عربی شکل (فرم) را و فکر ایرانی فرهنگ و روح (محتوا) را.
sajjad
من ارزش کسانی را که عالم نیستند، بیش از افرادی می‌دانم که مغز خود را با معلومات انباشته و آلوده کرده‌اند؛ زیرا افراد دسته اول با فطرت سالم و معمولی خود می‌توانند بیندیشند و لااقل مسائل مربوط به زندگی ساده را درک کنند. ولی آن‌هایی که مغزی انباشته دارند، مغزشان غیرطبیعی و احساسشان ناسالم است و حتی از درک مسائل ساده عاجزند
sajjad
و انسان به میزانی که می‌اندیشد انسان است؛ به میزانی که می‌آفریند انسان است؛ نه به میزانی که آفریده‌های دیگران را نشخوار می‌کند.
زهرا
۵۰۰ تا ابوعلی تأثیری برای جامعه ندارد، جز عده‌ای که برای آموختن فلسفه گردش حلقه زنند. و هزاران حلاّج که جمع گردند، دارالمجانینی به وجود خواهد آمد. ولی یک ابوذر برای هر قرنی کافی است که آن را دگرگون و عوض نماید.
زهرا
ای معاویه! اگر از مال مردم می‌سازی خیانت است و اگر از پول خود می‌سازی اسراف است. ای معاویه! گدایان را تو گدا کردی و ثروتمندان را تو ثروتمند نمودی.
زهرا

حجم

۲۹۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

حجم

۲۹۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

قیمت:
۵۲,۰۰۰
تومان