دانلود و خرید کتاب بازگشت علی شریعتی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بازگشت اثر علی شریعتی

کتاب بازگشت

نویسنده:علی شریعتی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۸از ۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بازگشت

«بازگشت» به قلم دکتر علی شریعتی (۱۳۵۶-۱۳۱۲) کتاب چهارم از مجموعه آثار دکتر شریعتی با موضوع بازگشت به خویشتن آدمی در پرتو ایمان و آگاهی و کیفت و راه و روش آن است. بخشی از کتاب را می‌خوانیم: روشنفکران افریقایی که مسئلهٔ بازگشت به خویش را مطرح کرده‌اند با روشنفکران جامعهٔ اسلامی و روشنفکران ایران شعارشان فرق دارد. در افریقا استعمار، فرهنگ را یک نوع دیگر مطرح کرده است و در برابر کشورهای اسلامی و در شرق متمدن و در جامعهٔ ایران، که هم جامعهٔ متمدّن شرقی است و هم جامعهٔ متمدّن اسلامی، طور دیگر. آنچه را که روشنفکران امروز ما در این پانزده سال اخیر مطرح کرده‌اند، درست بازگوی تز امه سه‌زر و فرانتس فانون و امثال اینهاست. در صورتی که بازگوکردن آن برای ما دردی را دوا نمی‌کند. (گرچه من به آن تز بسیار معتقدم) برای اینکه غربی با منِ مسلمان و ایرانی و شرقی طوری حرف زده و با امه سه‌زر افریقایی طور دیگر. او به نژاد سیاه می‌گوید که مغز تو نمی‌تواند متمدّن بسازد، چون نژادها در دنیا دو جورند، فرهنگ‌ساز و غیرفرهنگ‌ساز. و غیرفرهنگ‌ساز، باید برای عملگی و بردگی نژاد فرهنگ‌ساز استخدام بشود. اما به ما نمی‌گوید که شما فرهنگ‌ساز نیستید. اتفاقاً خیلی هم تعارف می‌کند و هندوانه‌هایی زیر بغل ما گذاشته است که از خجالت آب می‌شویم. غربی‌ها آمده‌اند یک عمر روی یک یک سنگ‌نوشته‌ها زحمت کشیده‌اند، رنج برده‌اند و آن آثار را کشف کرده‌اند. بهترین آثار و نُسَخ ما در لندن و پاریس چاپ شده و به‌عنوان بهترین آثار فرهنگی جهان معرفی گردیده است. آقای گیپ موقوفه‌ای دارد برای چاپ کتب خطی قدیمی ما. آنها ثواب می‌دانند که گذشتهٔ ما را بزرگ کنند. پس ما تحقیر نشده‌ایم و غربی‌ها همیشه ما را تجلیل می‌نمایند و بیشتر از خود ما به گذشتهٔ ما تکیه می‌کنند.

نظرات کاربران

مجیب
۱۴۰۱/۰۲/۲۳

سلام بنده متوجه نشدم ، این کتاب صوتی است یا خیر

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
بعضی‌ها این شانس را ندارند که از میان استانداردهای موجود به نام مذهبی‌بودن، ضدمذهبی‌بودن، روشنفکربودن، دارای فلان ایدئولوژی بودن یا وابسته به فلان جناح و قطب بودن قالبی را اختیار کنند و از میان این بینش‌ها و اعتقادها و جهت‌گیری‌ها یکی را مشخص کنند. و به‌هرحال اینها کسانی هستند که اگر به مذهب تکیه کنند، بیش از هر گروه دیگر، خود مذهبی‌ها با آنها عدم‌تفاهم پیدا می‌کنند و اگر در جناح روشنفکران سخن گویند یا مسائلی را مطرح کنند، بیش از همه، خود روشنفکران سخن آنها را بد می‌فهمند و متهمشان می‌کنند. چنین افرادی همیشه غریب و بدفهمیده‌شده می‌مانند
sajjadquote
دستگاه‌های تولیدی سرمایه‌داری به بالاترین و عالی‌ترین تجهیزات علمی و روان‌شناسی و جامعه‌شناسی مجهزند. ساده نیست که گاه می‌بینیم در ظرف چند روز یک ملت نوشیدنی‌های معمول خود را که قرن‌ها بدان عادت کرده‌اند، فراموش می‌کنند و همگی یک‌باره ذائقه‌شان پپسی‌کولا و کوکاکولا می‌پسندد! و از یک تاریخ مشخصی دیگر هیچ ذائقه‌ای دوغ و لیموناد و آبمیوه را نمی‌تواند تحمل کند.
حسام
معجزه‌گر، یک عامل است و آن آگاهی است. ولی نه آگاهی بخشنامه‌ای، صادراتی و مد که ناگهان مثل یک بسته مواد خوراکی استانداردشده و مارک‌خورده از غرب برسد و روشنفکران آن را مصرف کنند و یا هرکه آن را مصرف کرد روشنفکر و آگاه بشود، بلکه آگاهی مستقل گروهی که بر اساس تاریخشان، ناهنجاری‌هایشان، مشکلاتشان و تأثیر بر روی عامل‌های انحطاط جامعه‌شان ناگهان به آگاهی می‌رسند.
sajjadquote
چون تمدّن یعنی مصرف غربی، پس هر کس که مصرف غربی بکند، می‌شود متمدّن. و برای اینکه مصرف‌کنندهٔ تولید غربی بشوند باید همه معتقد باشند که فرهنگ بومی خودشان یا شخصیت مستقل خودشان مفهومی ندارد و خودشان نمی‌توانند تمدّن و فرهنگ بسازند و باید برای متمدّن‌شدن ابزار و قالب‌ها و ارزش‌های غربی را بپذیرند. و برای همین است که در همین جامعهٔ خودمان می‌بینیم به آدمی می‌گویند متمدّن که مصرفش بالا رفته است، نه شعورش
sajjadquote

حجم

۴۱۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۴۰ صفحه

حجم

۴۱۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۴۰ صفحه

قیمت:
۵۶,۰۰۰
تومان