دانلود و خرید کتاب چه کسی بر جهان حکومت می کند؟ نوآم چامسکی ترجمه حسین جعفری موحد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چه کسی بر جهان حکومت می کند؟ اثر نوآم چامسکی

کتاب چه کسی بر جهان حکومت می کند؟

نویسنده:نوآم چامسکی
انتشارات:نشر معارف
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۷از ۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب چه کسی بر جهان حکومت می کند؟

کتاب چه کسی بر جهان حکومت می کند؟ نوشته نوام چامسکی است که با ترجمه حسین جعفری موحد منتشر شده است. این کتاب سعی دارد پاسخ دهد جهان را چه کسانی اداره می‌کنند و حقیقت سیاست چگونه است.

درباره کتاب چه کسی بر جهان حکومت می کند؟

کتاب چه کسی بر جهان حکومت می کند؟ به دنبال این پرسش است که چه کسانی بر دنیا حکومت می‌کنند؟ سعی دارد به دنبال پاسخی باشد بر اینکه حاکمان جهان چگونه به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند؟ رهبران جهان کجا هستند و ملت‌های تحت سلطه چگونه‌اند؟ آیا آنان می‌توانند بر قدرت سوداگری و قدرت ملی غلبه کنند و متحول شوند و سرزنده و مستعد به زندگی امیدوار باشند؟

سرفصل‌های این کتاب عبارت است از: بازخوانی مسئولیت روشن‌فکران، اسناد شکنجه و فراموشی تاریخی، دست نامرئی قدرت، زوال آمریکا؛ علل و عوامل، آیا آمریکا ابرقدرت است، اسرائیل و فلسطین؛ گزینه‌های واقعی، «هیج جیز برای دیگران نیست» جنگ طبقاتی در آمریکا، ایالات متحده یک دولت تروریستی پیشرو است، آیا ایران بزرگترین تهدید برای صلح جهانی است؟ اربابان نوع بشر.

خواندن کتاب چه کسی بر جهان حکومت می کند؟ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به علوم سیاسی پیشنهاد می‌کنیم

درباره نوام چامسکی

نوام چامسکی در ۷ دسامبر ۱۹۲۸ از پدر و مادری یهودی در فیلادلفیای آمریکا متولد شد. او زبان‌شناس و فیلسوف است. پدرش، ویلیام چامسکی یک روس یهودی‌تبار بود که از روسیه به آمریکا مهاجرت کرده بود. او معلم زبان عبری بود و کتابی درسی در زمینهٔ دستور زبان یهودی دوران میانه به چاپ رسانده بود. در دسامبر ۱۹۴۹ با کارول چامسکی که خود استاد دانشگاه هاروارد بود، ازدواج کرد و از او سه فرزند دارد. 

 چامسکی در زمان تحصیل در دانشگاه پنسیلوانیا، کتاب روش‌هایی در زبان‌شناسی ساختاری، اثر استادش زلیگ هریس، را بازخوانی و حاشیه‌نویسی کرد و در عین حال به دیدگاه‌های سیاسی هریس گرایش یافت. گرایش چامسکی به دیدگاه‌های سیاسی هریس، انگیزه‌ای شد که او رشتهٔ زبان‌شناسی را برای ادامهٔ تحصیلات خود برگزیند. از سال ۱۹۵۵ در مؤسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) به عنوان استاد زبان‌شناسی مشغول به تدریس شد. چامسکی در سال ۱۹۷۶ در مؤسسهٔ تکنولوژی ماساچوست به مقام استادی رسید.

ظریهٔ معروف وی دستور زایشی-گشتاری است که در دههٔ ۶۰ میلادی انقلابی در زبان‌شناسی معاصر ایجاد کرد. مقالات و کتاب‌های نوام چامسکی آغازگر پژوهش‌های نوینی در عرصهٔ روان‌شناسی زبان شد. 

بخشی از کتاب چه کسی بر جهان حکومت می کند؟

در طول جنگ جهانی اول، پاسخی به پرسش مطرح‌شده ارائه شد که روشنفکران هر دو سوی جبهه با شور و شوق آمادهٔ حمایت از دولت‌هایشان بودند. در «مانیفست ۹۳» چهره‌های ممتازِ یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان، غرب را فراخواندند که ما را باور کنید! باور کنید که این جنگ مانند خانه و دل‌هایمان برای ما مقدس است و ما به‌عنوان ملتی متمدن، میراث‌داران گوته و بتهوون و کانت، باید این جنگ را تا پایان ادامه دهیم. 

همتایان این گروه در سوی دیگرِ پایگاه‌های روشنفکری نیز، با شور و اشتیاق مشابه، حامی نبرد مقدس بودند؛ اما بیشتر در تمجید و ستایش از خود فرورفتند و در خودستایی گوی سبقت را از رقیب ربودند. آنان در مجلهٔ نیو ریپابلیک اعلام کردند: «در مسئلهٔ جنگ، طبقه‌ای از جامعه اقدام مؤثر و قاطعی انجام داده‌اند که با قدری تسامح روشنفکر خوانده شدند.» این به‌اصطلاح افراد پیشرو معتقد بودند که ایالات متحده متأثر از حکم اخلاقی صادرشده از سوی اعضای بسیار متفکر جامعه و پس از تأملات عمیق وارد جنگ شده است. اما در حقیقت، این روشنفکران قربانی نقشه‌های وزارت اطلاعات بریتانیا بودند که مخفیانه افکار بیشینهٔ جهانیان را هدایت می‌کرد و به‌ویژه در پی شکل‌دهی افکار روشنفکران مترقی آمریکایی بود که می‌توانستند کمک کنند تا کشور صلح‌طلب ایالات متحده به تب جنگ گرفتار شود. 

جان دیویی به‌شدت تحت‌تأثیر درس بزرگ روان‌شناختی و آموزشی جنگ قرار گرفت. این جنگ ثابت کرد انسان‌ها و به‌ویژه مردان آگاه جامعه، چگونه می‌توانند زمام امور بقیه را در دست گیرند و دیگران را آگاهانه و هوشمندانه کنترل و مدیریت کنند تا به اهداف دلخواه خود برسند. چند سال پس از آن، دیویی از «روشنفکر مسئولیت‌پذیر» در زمان جنگ جهانی اول به «آنارشیست محافل ادبی» بدل شد و رسانه‌های وابسته را سرزنش کرد و پرسید که تحت‌سلطهٔ رژیم اقتصادی فعلی، آزادی روشنفکر حقیقی و مسئولیت اجتماعیِ او تا چه اندازه ممکن است؟ 

البته همهٔ روشنفکران کاملاً تابع خط‌مشی دولت‌هایشان نبودند. چهره‌های سرشناسی مانند برتراند راسل، یوجین دبس، روزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت هم بودند که مانند زولا به زندان محکوم شدند. مخصوصاً دبس که شدیدتر از دیگران مجازات شد. او به جرم زیر سؤال‌بردن ایدهٔ «جنگ برای دموکراسی و حقوق بشر»، که رئیس‌جمهور ویلسون مطرح کرده بود، به ده سال زندان محکوم شد. 

نظرات کاربران

کاربر ۱۰۵۹۱۲۲
۱۴۰۱/۰۱/۱۷

متاسفانه این کتاب ترجمه ی کتاب چامسکی نیست بلکه آقای جعفری موحد! به سلیقه شخصی خودشون! هر قسمتیو دوست داشتن باز تالیف کردن! من از طاقچه تقاضا دارم اگه مقدوره ترجمه واقعی این کتاب که برای انتشارات ثالث هست رو

- بیشتر
Paria
۱۴۰۰/۱۰/۱۸

خود کتاب بسیار کتاب باارزش و مستندیه. اما این ترجمه انگار ناقصه؟ چند فصل‌ کتاب کلا ترجمه نشده! شاید هم مشکل نسخه الکترونیکی باشه! به هرحال تا جایی من دیدم که این نسخه کامل نیست.

کاربر ۶۵۳۸۶۵۷
۱۴۰۳/۰۱/۰۶

کتاب خوبیه مستند و عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۰)
فراموشی تاریخی پدیده‌ای بسیار خطرناک است؛ نه‌فقط به این علت که سلامت فکری و اخلاقی را زایل می‌کند، بلکه بیشتر به این علت که زمینه را برای وقوع جنایاتی در آینده فراهم می‌سازد
milad
یکی از تفاوت‌های اساسی میان دو کشور آمریکا و مصر، استقلال ایالات متحده بود؛ بنابراین به‌راحتی می‌توانست مقررات نظریهٔ اقتصادی را، که در آن زمان آدام اسمیت ارائه کرده بود، نادیده بگیرد. آن مقررات امروزه برای جوامع در حال توسعه تجویز می‌شود. استدلال آدام اسمیت این بود که مستعمره‌های تازه‌استقلال‌یافته باید محصولات اصلی خود را با هدف صادرات تولید کرده و کالاهای مرغوب ساخته‌شدهٔ بریتانیا را وارد کنند و هیچ‌گاه تلاش نکنند تولید کالاهای حیاتی، به‌ویژه پنبه، را به‌انحصار خود درآورند. آدام اسمیت هشدار داد در غیر این صورت، افزایش ارزش تولید سالیانه در بریتانیا، به‌جای رشد سریع، کند خواهد شد و در مسیر حرکت کشورشان به‌سمت ثروت و عظمت واقعی مانع ایجاد خواهد کرد
کاربر ۱۵۲۸۲۸۰
فراموشی تاریخی پدیده‌ای بسیار خطرناک است؛ نه‌فقط به این علت که سلامت فکری و اخلاقی را زایل می‌کند، بلکه بیشتر به این علت که زمینه را برای وقوع جنایاتی در آینده فراهم می‌سازد.
کاربر ۱۵۲۸۲۸۰
دیکتاتورهای موفق تا زمانی که می‌توانند کنترل کشور را به نفع قدرت‌های بزرگ حفظ کنند، باید حمایت شوند؛ همانند بسیاری از کشورهای نفت‌خیز.
milad
مهم‌ترین پیروزی در جنگ‌های منطقهٔ هندوچین، در سال ۱۹۶۵ به‌دست آمد؛ زمانی‌که کودتای نظامی تحت‌حمایت ایالات متحده در اندونزی به‌وسیلهٔ ژنرال سوهارتو به ارتکاب جنایات عظیم منجر شد. سازمان سیا این جنایات را با جنایات افرادی مانند هیتلر و استالین و مائو مقایسه کرد؛ و روزنامهٔ نیویورک‌تایمز آن را کشتار جمعی متناوب با سرخوشی نامحدود خواند.
milad
حوزهٔ فعالیت ایدئولوژیست‌ها و اصحاب رسانه حمایت از دموکراسی است. در دنیای واقعی، نخبگان غالباً از دموکراسی بیزارند. شواهد مهمی وجود دارد که از دموکراسی فقط تا جایی حمایت می‌شود که به پیشبرد اهداف اجتماعی و اقتصادی یاری رساند. این نتیجه‌ای است که دانشمندان علوم اجتماعی آن را با اکراه تأیید می‌کنند. تحقیر دموکراسی توسط نخبگان، به‌طور چشمگیری در واکنش آنان به افشاگری‌های ویکی لیکس آشکار شد. بیشترین توجه را اسناد افشاشده‌ای به‌خود جلب کرد که بیانگر حمایت اعراب از موضع ایالات متحده دربارهٔ ایران است
milad
در حمایت از آدام اسمیت باید افزود: او به این شناخت رسیده بود که اگر بریتانیا از قوانین اقتصاد سالم، که امروزه «نئولیبرالیسم» نامیده می‌شود پیروی می‌کرد، چه اتفاقی رخ می‌داد. او هشدار داد که اگر کارخانه‌داران و بازرگانان و سرمایه‌گذاران بریتانیایی کشور را ترک کنند، ممکن است سود ببرند؛ اما انگلستان متحمل ضرر و زیان می‌شود. احساس او این بود که حس تعصب به وطن آنان را هدایت خواهد کرد؛ بنابراین اقتصاد بریتانیا به‌وسیلهٔ «دستی نامرئی» از ویرانی ناشی از عقلانیت اقتصادی در امان خواهد ماند. اصطلاح «دست نامرئی» آدام اسمیت را به‌سختی می‌توان فراموش کرد. او فقط در کتاب ثروت ملل خود از اصطلاح «دست نامرئی» استفاده کرده است.
milad
به‌طور خلاصه، استراتژی نبرد جهانی علیه تروریسم، پدیدهٔ تروریسم جهادی را از منطقهٔ کوچکی در افغانستان به بسیاری از نقاط جهان، ازجمله کرانه‌های شرقی مدیترانه و جنوب آسیا و آسیای جنوب شرقی، گسترش داد؛ همچنین باعث شکل‌گیری حملات تروریستی در اروپا و آمریکا شد. همان‌گونه که سازمان‌های اطلاعاتی پیش‌بینی کرده بودند، حمله به عراق کمک شایانی کرد که این روند شدت بیابد.
Hakime Zare
در نهایت، این سه قدرت امپریالیستی ویرانه‌های لیبی را به نفع شبه‌نظامیان متخاصم، به‌ویژه گروه تروریستی داعش، ترک کردند.
Hakime Zare
عراق هدف حملهٔ بعدی بود. حملهٔ آمریکا و انگلستان به عراق، بدون هیچ‌گونه بهانهٔ موجهی، یک جنایت هولناک در قرن ۲۱ است. این حمله منجر به مرگ صدهاهزار نفر از مردم کشوری شد که پیش از این جامعهٔ مدنی آن با تحریم‌های آمریکایی–انگلیسی نابود شده بود.
Hakime Zare

حجم

۲۰۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۲۰۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۵۵,۸۰۰
تومان