دانلود و خرید کتاب آیشمن در اورشلیم هانا آرنت ترجمه زهرا شمس
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آیشمن در اورشلیم اثر هانا آرنت

کتاب آیشمن در اورشلیم

نویسنده:هانا آرنت
مترجم:زهرا شمس
انتشارات:نشر برج
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۱۸۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب آیشمن در اورشلیم

کتاب آیشمن در اورشلیم نوشته هانا آرنت با ترجمه زهرا شمس بعد از چندین دهه به زبان فارسی ترجمه شده است. آیشمن در اورشلیم: گزارشی از ابتذال شر کتابی است از هانا آرنت نظریه‌پرداز سیاسی در سال ۱۹۶۳. در این کتاب آرنت، روایت یهودی‌ای را بازگو می‌کند که در دوره به قدرت رسیدن آدولف هیتلر از آلمان گریخت، کتاب آیشمن در اورشلیم گزارشی از محاکمه آدولف آیشمن است.

درباره کتاب آیشمن در اورشلیم

نظریه آرنت در کتاب آیشمن در اورشلیم این است که شرهای بزرگ در طول تاریخ بشر به‌طور عام، و به‌طور خاص جنایت عظیم هولوکاست، نه توسط متعصبان کور اتفاق افتاده است نه عامل آن بیماران با مشکلات روانی بوده‌اند بلکه به وسیله مردم عادی که استدلال‌های دولت‌مردان و حکومت‌هایشان را پذیرفته‌اند به اجرا درآورده‌اند رخ داده است و به همین دلیل، از نظر این مردم اعمالشان رفتاری طبیعی بوده‌است. ازین رو این کتاب به بررسی کامل این موضوعات می‌پردازد.

آدولف آیشمن یکی از فرماندهان اس‌اس آلمان نازی بود که به دلیل جنایات بی‌شمار در اردوگاه‌های کار اجباری و کوره‌های آدم‌سوزی و اتاق‌های گاز در جنگ دوم جهانی «قصاب اروپا» لقب گرفت. او پس از جنگ به آرژانتین گریخت و سال‌ها در فرار بود. در نهایت در سال ۱۹۶۱ در اورشلیم در دادگاهی محاکمه شد. دادگاهی که هانا آرنت هم به آنجا رفت تا این محاکمه را مستندسازی کند. هانا آرنت در این دادگاه متوجه شد که آیشمن در ذات خود کارهایش را کاملا اخلاقی می‌دانسته و فکر می‌کرده به هم‌وطنانش در حال خدمت‌رسانی است. همین موضوع باعث شد که آرنت در تحلیل‌های خود در این کتاب مساله «شر» را مطرح کند و بار دیگر به ما گوشزد کند که مفهوم اخلاق چیست.

خواندن کتاب آیشمن در اورشلیم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

ترجمه فارسی کتاب آیشمن در اورشلیم پس از گذشت حدود ۶۰ سال در داخل کشور و به صورت قانونی منتشر شده است. نشر برج اعلام کرده که این کتاب را با رعایت قانون کپی‌رایت منتشر کرده و حق کپی‌رایت آن را به بنیاد هانا آرنت پرداخت کرده است. بسیاری از فارسی‌زبانان سال‌ها منتظر و مشتاق مطالعه این کتاب مهم و جنجالی هانا آرنت بودند. خواندن این کتاب را به همه کسانی که مشتاق مطالعه این کتاب بودند، توصیه می‌کنیم. همچنین اگر به علوم سیاسی، تاریخ و به خصوص روایت‌های مرتبط با ماجرای هولوکاست علاقه دارید، خواندن این کتاب را از دست ندهید. اگر جز هیچ کدام از دسته‌هایی که گفتیم نیستید، اما موضوع اخلاق و سرشت شر جزو دغدغه‌های ذهنی شماست، کتاب آیشمن در اورشلیم می‌تواند برای شما هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

اگر شنیدن کتاب‌ها را به خواندن‌شان ترجیح می‌دهید می‌توانید کتاب صوتی آیشمن در اورشلیم با صدای تایماز رضوانی را در طاقچه بشنوید.

بخشی از کتاب آیشمن در اورشلیم

یعنی آقای هاوزنر واقعاً باور داشت که اگر دادگاه نورنبرگ آیشمن را در جایگاه متهم نشانده بود، توجه بیشتری به سرنوشت یهودیان نشان می‌داد؟ ابداً. او هم مانند تقریباً هرکسِ دیگری در اسرائیل، باور داشت که فقط یک دادگاه یهودی می‌تواند عدالت را در حق یهودیان جاری کند و این وظیفهٔ یهودیان است که به قضاوت دشمنانشان بنشینند. به همین دلیل، حتی یک اشارهٔ کوچک به تشکیل دادگاه بین‌المللی برای محاکمهٔ آیشمن، نه بابتِ جنایت «علیه مردم یهود»، بلکه بابتِ جنایت علیه بشریت که بر پیکرهٔ مردم یهود ارتکاب یافته است، در اسرائیل با مخالفت تقریباً همگانی روبه‌رو می‌شد. آن لافِ عجیبِ «ما قائل به هیچ نوع تفکیکِ قومیتی نیستیم» هم از همین‌جا می‌آید، که البته در اسرائیل چندان عجیب به نظر نمی‌رسید، اینجا قواعد شرع خاخامی بر احوال شخصیه {و نسب} شهروندان یهودی حاکم است و در نتیجه هیچ یهودی‌ای نمی‌تواند با یک غیریهودی ازدواج کند؛ ازدواجی که خارج از اسرائیل منعقد شده به رسمیت شناخته می‌شود، اما فرزندان حاصل از ازدواج‌های مختلط، قانوناً حرام‌زاده‌اند (فرزندانِ والدین یهودی که خارج از ازدواج متولد شوند مشروع هستند)، و اگر کسی مادر غیریهودی داشته باشد، نه می‌توان با او ازدواج کرد و نه اجازهٔ دفن او را می‌دهند. توهین‌آمیزبودنِ این وضع، از ۱۹۵۳ به بعد محسوس‌تر شده است، چون از آن سال، بخش عمدهٔ صلاحیت قضائی در مسائل قانون خانواده را به دادگاه‌های سکولار محول کردند. زنان حالا می‌توانند مِلک به ارث ببرند و در کل از وضعی برابر با مردان برخوردارند. ازاین‌رو بعید است که احترام به عقاید یا قدرتِ اقلیت مذهبی متعصب باعث شده باشد که دولت اسرائیل، در مسائل ازدواج و طلاق صلاحیت قضائی سکولار را جایگزین شرع خاخامی نکند. شهروندان اسرائیل، اعم از مذهبی و غیرمذهبی، ظاهراً در مورد مطلوبیتِ قانونی که ازدواج مختلط را ممنوع می‌کند اتفاق‌نظر دارند، و - همان‌طور که مقامات اسرائیل در خارج از دادگاه هم اذعان می‌کردند - عمدتاً به همین علت است که قانون اساسی مکتوب را (که لاجرم باید این قانون {احوال شخصیه} را به شکلی شرم‌آور بشکافد و بیان کند) نامطلوب می‌دانند. (فیلیپ گیلون۳۰ اخیراً در نشریهٔ جبههٔ یهود۳۱ نوشت: «استدلالی که علیه ازدواج مدنی وجود دارد این است که در میان خاندان اسرائیل رخنه می‌افکند و یهودیان این کشور را از یهودیان دیاسپورا جدا می‌اندازد»). حالْ علتش هرچه که بود، بی‌شک ساده‌لوحی دادستان در محکوم‌کردن قانون ننگینِ نورنبرگ (مصوب ۱۹۳۵)، همان قانون نازی که ازدواج مختلط و رابطهٔ جنسی میان یهودیان و آلمانی‌ها را ممنوع می‌کرد، شگفت‌انگیز بود. خبرنگارانِ آگاه‌تر، کاملاً به این وضع کنایه‌آمیز واقف بودند اما در گزارش‌های خود به آن اشاره نمی‌کردند. گمان می‌کردند حالا وقتش نیست به یهودیان بگوییم قوانین و نهادهای کشور خودشان چه اشکالاتی دارد.

معرفی نویسنده
عکس هانا آرنت
هانا آرنت
آمریکایی | تولد ۱۹۰۶ - درگذشت ۱۹۷۵

آرنت با نام کامل یوهانا کوهن آرنت، در ۱۴ اکتبر ۱۹۰۶ در هانوفر آلمان، در خانواده‌ای روسی‌تبار، یهودی و سکولار به دنیا آمد و در هانوفر و کونیگسبرگ روسیه بزرگ شد. او در کودکی به دلیل یهودی بودن از مدرسه اخراج شد، با این حال تحصیلات سطح بالاتر خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. آرنت در آغاز سال ۱۹۲۴ در دانشگاه‌های ماربورگ، دانشگاه آلبرت لودویگ فریبورگ و دانشگاه هایدلبرگ به تحصیل در رشته‌ی فلسفه پرداخت و دکتری رشته‌ی فلسفه را در سال ۱۹۲۸ و با تز مفهوم عشق در سنت آگوستین از دانشگاه هایدلبرگ دریافت کرد.

نظرات کاربران

صبا بانو:)
۱۳۹۹/۰۷/۳۰

آیشمن بعد از افول نازی‌ها، از آلمان فرار می‌کند و به آرژانتین می‌رود. آنجا جاسوسهای اسرائیلی آیشمن را پیدا می‌کنند و به اورشلیم می‌برند تا دادگاهی برای او برگزار کنند. چون آیشمن یکی از اصلی‌ ترین افراد برای اجرای راه

- بیشتر
Shéri
۱۳۹۹/۰۸/۱۹

آیشمن در اورشلیم گزارش واقعی یک دادگاهه، دادگاه آیشمن یکی از سران نازی که سال‌ها بعد از جنگ دوم جهانی دستگیر و در اورشلیم محاکمه می‌شه. نگاه هانا آرنت که خودش یک یهودی آلمانیه به این حقیقت انکارناپذیر عالی و

- بیشتر
holden
۱۳۹۹/۰۶/۱۸

هم خود کتاب هم ترجمه‌ش عالیه. دیدگاه دقیق و موشکافانه نویسنده در مورد آیشمن، محاکمه‌ش و موضوع کلی ابتذال شر واقعا تحسین برانگیزه. ابتذال شر موضوعیه که بارها و بارها نمونه‌هاش تو دنیای معاصر دیده شده. مترجم هم سبک دشوار

- بیشتر
Eli
۱۳۹۹/۰۸/۱۱

من این کتاب رو نخوندم ولی پادکستش رو گوش دادم. کتاب رو علی بندری تو پادکست چنل بی به شکل خلاصه روایت کرده و کاملا روان و جالبه.پیشنهاد میدم گوش بدید.

farnaz
۱۳۹۹/۱۰/۰۲

کتاب درباره یک ادم بسیار معمولی که میتونه مرتکب بزرگترین جنایات بشه. لازم نیست حتما یک جنایتکار بالفطره یا یک بیمار روانی بود تا بتوان بزرگترین جنایات رو انجام داد. اعمال خلاف میتونن با گمراه کردن خودمون که داریم دستور

- بیشتر
تندبادنیمه شب
۱۳۹۹/۰۸/۲۳

آیشمن را حتما باید یک بار از چشم هانا آرنت دید. این فقط آیشمن نیست. هم گزارش دادگاه است هم موشکافی تاریخ بزرگترین قتل عام نیمه اول قرن بیستم. چیزی از همه ی ما در ابن کتاب هست.

arash
۱۴۰۱/۰۸/۱۶

اگر واقعا دنبال خوندن چیزی هستید که به دانش شما اضاف کنه و قدرت تحلیل و درک شما رو بالا ببره حتما این کتاب رو بخونید. برای اکثر کسانی که به جزئیات توجه نمیکنند و به اصطلاح حوصله ندارند خیلی

- بیشتر
نیلوفر اشتری
۱۳۹۹/۱۲/۲۲

به نظرم ترجمه کتاب گنگ ‌و نامناسب بود . بعد تخصصی کتاب در حوزه حقوق و جامعه شناسی مترجمی با همین پیشینه را می طلبید که با توجه به ماحصل کار ظاهرا مترجم از چنین دانشی برخوردار نبوده و لذا

- بیشتر
کاربر ۲۶۵۱۹۶۴
۱۴۰۰/۰۱/۰۶

متاسفانه صنعت ترجمه به طرز فاجعه باری در منجلاب گرفتار شده، ۳ صفحه خوندم و چیزی جز جملات بهم ریخته و نامفهوم دستگیرم نشد. ولله که آبروی گوگل ترنسلیت رو هم بردین باداین ترجمه کردن هاتون.

Moo TB
۱۳۹۹/۱۱/۱۷

هانا آرنت از مهمترین متفکران سیاسی قرن بیستم و یک یهودی آلمانی‌تبار است که خود دوران آلمان نازی، جنگ جهانی دوم و وقایع مربوط به هولوکاست را از سر گذرانده است. پس از پایان جنگ جهانی دوم و شکست آلمان

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۹۵)
نظامی که موفق می‌شود قربانی خود را حتی قبل از به دار آویختن نابود کند... با فرسنگ‌ها فاصله... بهترین نظام برای نگه‌داشتن کل یک ملت در یوغِ بردگی است. در بند تسلیم. هیچ‌چیز از صفوف منظم انسان‌هایی که مانند آدمک به‌سوی مرگ خود می‌روند، هولناک‌تر نیست» (روزهای مرگ ما، ۱۹۴۷)
Hossein Ghadjari
مشکل بسیاری از اسرائیلی‌ها برای پذیرش کتاب آرنت، دوشادوش مشکلی دیگر بود؛ مشکلی که خودِ آرنت از همان ابتدا پیش‌بینی کرده بود: مشکلِ مواجههٔ اخلاقی و سیاسی با فلاکتِ فلسطینی‌هایی که از همه‌چیز محروم شده‌اند. فلسطینی‌ها هیچ مسئولیتی دربرابر فروپاشی تمدن در اروپا نداشتند، اما در نهایت آن‌ها بودند که تقاصش را پس دادند.
Soheyla
«شر» لزوماً فقط از هیولاهای شیطانی سر نمی‌زند، بلکه افراد ابله و کودن هم می‌توانند مرتکب شر شوند و آثاری فاجعه‌بار بیافرینند.
❤ محمد حسین ❤
همیشه یک نفر زنده می‌ماند تا داستان را بازگو کند. بنابراین، هیچ‌چیز نمی‌تواند «عملاً بی‌فایده» باشد، حداقل نه در درازمدت.
rayehe
«اینجا، مردم روز و شب به‌سوی مراسم تدفین خود رهسپار می‌شوند».
نیتا
در دوران جنگ، دروغی که بیشترین تأثیر را بر کل مردم آلمان گذاشت، شعار «نبرد سرنوشت برای ملت آلمان» بود که هیتلر یا گوبلز ساخته بودند و خودفریبی را از سه جهت ساده می‌کرد: اول اینکه، القا می‌کرد جنگ، جنگ نیست؛ دوم اینکه، این جنگ به دست سرنوشت آغاز شده نه به دست آلمان؛ و سوم اینکه، برای آلمانی‌ها پای مرگ و زندگی در میان است، یا باید دشمنان خود را نابود کنند یا خود نابود شوند.
Mohammad Jamshidpour
درس نهفته در چنین داستان‌هایی ساده است و در حد درک همگان. آن درس، از نظر سیاسی، از این قرار است که تحت شرایط رعب‌انگیز، اغلب آدم‌ها به شرایط تن می‌دهند، اما برخی حاضر به این کار نمی‌شوند، درست همان‌طور که درس آموختنی از کشورهایی که راه‌حل نهایی به آن‌ها پیشنهاد شد از این قرار است که در اغلب جاها «این اتفاق می‌توانست بیفتد»، اما همه‌جا اتفاق نیفتاد. از نظر انسانی، چیزی بیش از این لازم نیست، و منطقاً چیز بیشتری هم نمی‌توان خواست، تا این سیاره، مکانی درخورِ سکونتِ انسان باقی بماند.
Mahla V.KiyAN
هرچه بیشتر به حرف‌هایش گوش می‌دادی، روشن‌تر می‌شد که ناتوانیِ او در صحبت‌کردن،‌ ارتباط نزدیکی با ناتوانی او در فکرکردن و به‌طور مشخص، فکرکردن از دیدگاه افراد دیگر دارد. برقراری هیچ ارتباطی با او ممکن نبود، نه ازآن‌رو که دروغ می‌گفت، بلکه ازآن‌رو که پشت محکم‌ترین حفاظ‌های ممکن، خود را از کلمات و حضور دیگران، و لذا از واقعیت، محصور کرده بود.
arash
نهایتاً کشیشی که بعد از اتمام رسیدگی به فرجام‌خواهی آیشمن در دیوان عالی، منظم به دیدار او می‌رفت، خیال همه را راحت کرد و گفت که آیشمن «مردی با اندیشه‌های بسیار مثبت» است. در پسِ طنازی این متخصصان روح و روان، این واقعیتِ کتمان‌ناپذیر نهفته بود که وضع او، به‌روشنی مصداق جنون اخلاقی نیست، چه رسد به جنون حقوقی.
صبا بانو:)
«شرط پیروزی اس.اس. این است که قربانی شکنجه‌شده، در حق خود روا بداند که بدون اعتراض به‌سوی طناب دار برده شود، خویشتنِ خود را چنان انکار و رها کند که تا نقطهٔ دست‌کشیدن از تأیید هویت خود پیش برود. و این کار بی‌جهت نیست. بیهوده و از سر سادیسم محض نیست که سربازان اس‌اس، شکستِ قربانی را می‌خواهند. آن‌ها می‌دانند نظامی که موفق می‌شود قربانی خود را حتی قبل از به دار آویختن نابود کند... با فرسنگ‌ها فاصله... بهترین نظام برای نگه‌داشتن کل یک ملت در یوغِ بردگی است. در بند تسلیم. هیچ‌چیز از صفوف منظم انسان‌هایی که مانند آدمک به‌سوی مرگ خود می‌روند، هولناک‌تر نیست»
صبا بانو:)

حجم

۴۸۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

حجم

۴۸۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

قیمت:
۴۷,۶۰۰
تومان