دانلود و خرید کتاب زندانیان جغرافیا تیم مارشال ترجمه هوشنگ جیرانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زندانیان جغرافیا اثر تیم مارشال

کتاب زندانیان جغرافیا

معرفی کتاب زندانیان جغرافیا

کتاب زندانیان جغرافیا اثری از تیم مارشال با ترجمه هوشنگ جیرانی و هستی صیادی است. این کتاب که به بررسی وضعیت کشورهای جهان می‌پردازد، ده نقشه را ارائه می‌کند که همه چیز را دربارەه سیاست‌های جهانی توضیح می‌دهد. 

زندانیان جغرافیا در زمان انتشارش در فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفت. نیکولاس لزارد در نشریه ایونینگ استاندارد درباره کتاب نوشته است: «این کتاب یکی از بهترین آثار ژئوپلیتیک است... گمان نمی‌کنم کتاب دیگری بتوان یافت که اوضاع جهان را به این خوبی توصیف کند.»

درباره کتاب زندانیان جغرافیا

جغرافیا مانند تاریخ، سیاست و ... از عواملی است که بر وضعیت کشورهای جهان تاثیر می‌گذارد. بسیاری از قدرت‌ها و سیاست‌ها وابسته به جغرافیا هستند و به تعبیر تیم مارشال، جغرافیا زندانی است که تعیین می‌کند مردمش چه باشند و چه بشوند. او برای اینکه این گفته را توضیح بدهد سوالاتی را مطرح می‌کند و به پاسخ آن‌ها می‌پردازد. مثلا چرا آمریکا قدرتی دارد که در جهان زبانزد است؟ چرا هند و پاکستان یک درگیری دائمی و همیشگی دارند؟ چه اتفاقی برای اروپا افتاده است که هم آباد است و هم مردمش در رفاه زندگی می‌کنند اما از اتحاد در آن خبری نیست؟ کره شمالی چه گره‌ای در کارش دارد؟ آیا می‌توان سرنوشت مردم کره را تغییر داد؟ چه دلایلی باعث فقر و محرومیت در آفریقا است؟ چه دلایلی به توسعه نامحدود آمریکای جنوبی منجر می‌شود؟

زندانیان جغرافیا پاسخی است بر این سوال و سوال‌های بسیار دیگری که در زمینه جهان و ژئوپولتیک ممکن است از خودتان بپرسید؛ موضوعاتی که اهمیت آنها کاملا روشن است زیرا جغرافیا همان‌طور که در گذشته ما موثر بوده، آینده‌مان را نیز رقم خواهد زد.

اندرو نیل درباره این کتاب گفته است:

«دیدی تازه و اصیل به ژئوپلیتیک پشت پرده چالش‌های امروزین سیاست خارجی» و گیدتون راچمن عقیده دارد این کتاب دیدی دقیق به شیوه تاثیر جغرافیا بر تصمیمات رهبران جهان است.

آدام لُبُر، نویسنده نیوزویک درباره مارشال گفته است:

«تنها چند خبرنگار برجسته در رسانه‌های فعلی بریتانیا هستند که مانند تیم مارشال می‌توانند شمه‌ای از وضعیت سیاسی امروز جهان ارائه دهند... او در زندانیان جغرافیا چشمان ما را به تغییرات ژئوپلیتیکی و جبر حاکم بر جغرافیای جهان می‌گشاید»

کتاب زندانیان جغرافیا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

زندانیان جغرافیا اثری جذاب برای تمام علاقه‌مندان به مطالعات سیاسی و جامعه‌شناسی است. 

درباره تیم مارشال

تیموتی جان مارشال، روزنامه نگار، نویسنده و سخنگوی انگلیسی، اول ماه مه سال ۱۹۵۹  متولد شد.  او به دلیل تحلیل‌هایش از تحولات در اخبار خارجی و دیپلماسی بین الملل شهرت دارد. از میان فعالیت‌های تیم مارشال می‌توان به سردبیری دیپلماتیک و همچنین سردبیری امور خارجه و مفسر مهمان رخدادهای جهانی اسکای نیوز و بی.بی.سی و مجری مهمان ال.بی.سی اشاره کرد.

بخشی از کتاب زندانیان جغرافیا

اکنون دو نقشه ایالات متحده وجود داشت: یکی که آشنا بود و از سیاتل در ساحل اقیانوس آرام، شیب‌دار به سمت پایین تا نواری در دریای ساراگوسا کشیده شده است و دیگری که جای پای قدرت ژئوپلیتیکی آمریکا را به نمایش می‌گذارد. این نقشه دوم، پایگاه‌ها، بنادر و باندهای فرودگاه‌ها را نشان می‌داد؛ اماکنی واقعی که می‌توانستید روی صفحه علامت بزنید. اما یک نقشه مفهومی نیز وجود داشت که به شما می‌گفت در موقعیت حادثه «الف» که در منطقه «ب» در حال رخ دادن است، می‌توان روی کشور «ج» به عنوان متحد آمریکا و برعکس حساب باز کرد. اگر قدرتی بزرگ می‌خواست در گوشه‌ای از جهان نقشی ایفا کند، می‌دانست تا زمانی که ایالات متحده نخواهد، هیچ کاری از پیش نخواهد برد. یک ابرقدرت ظهور کرده بود. ناکامی آمریکا در ویتنام در دهه ۱۹۶۰، اعتماد به نفس‌اش را خدشه‌دار و در خصوص درگیری‌های خارجی محتاط‌ترش کرد. با این حال، آنچه که یک شکست چشمگیر تلقی می‌شد، باعث نشد تا استراتژی جهانی آمریکا تغییر کند.

در حال حاضر تنها سه مکان وجود دارد که می‌تواند منبع چالش برای هژمونی آمریکا باشد: یک اروپای متحد، روسیه و چین. همه قوی‌تر خواهند شد، اما دو تا از آن‌ها از حد و اندازه خود فراتر خواهند رفت.

رؤیای برخی از اروپایی‌ها درباره یک اتحادیه اروپایی با «پیوند هرچه نزدیک‌تر» و یک سیاست خارجی و دفاعی مشترک، آهسته پیش چشم ما در حال افول است و حتی اگر چنین نباشد، تا زمانی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا بودجه بسیار اندکی صرف امور دفاعی خود می‌کنند، در نهایت به ایالات متحده وابسته می‌مانند. سقوط اقتصادی سال ۲۰۰۸، ظرفیت و اشتیاق قدرت‌های اروپایی برای ماجراجویی‌های خارجی را تا حدودی کاهش داده است.

در سال ۱۹۹۱، خطر روسیه کم‌رنگ شد؛ آن هم به واسطه ناتوانی اقتصادی خودش، گسترش نظامی بیش از حد و ناکامی در ترغیب توده‌های تحت کنترل امپراتوری (شوروی) که با گولاک‌ها و تولید بیش از حد تراکتورهای ساخت کارخانه‌های دولتی دست و پنجه نرم می‌کردند. فشارهای اخیر روسیه تحت حاکمیت پوتین، برای ایالات متحده به مثابه یک نیشتر است که برای سلطه آمریکا تهدیدی جدی محسوب نمی‌شود. هنگامی که اوباما در سال ۲۰۱۴ روسیه را «تنها یک قدرت منطقه‌ای» توصیف کرد، شاید ناخواسته حرفی تحریک‌آمیز زده باشد، اما گفته‌اش اشتباه نبود. میله‌های زندان جغرافیایی روسیه (همان‌طور که در فصل اول به آن اشاره کردیم) هنوز هم وجود دارد: آن‌ها هنوز هم فاقد یک بندر آب گرم با دسترسی به خطوط دریایی جهانی و هنوز هم فاقد ظرفیت نظامی در زمان جنگ برای رسیدن به اقیانوس اطلس از طریق بالتیک و دریای شمال یا دریای سیاه و مدیترانه هستند.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ تا حدودی پشت تغییر دولت در اوکراین بود. این کشور در پی گسترش دموکراسی در جهان بود و می‌خواست که اوکراین را از حیطه نفوذ روسیه خارج و در نتیجه، رئیس‌جمهور پوتین را تضعیف کند. واشینگتن متوجه است که در دهه گذشته، همان‌طور که آمریکا در عراق و افغانستان مشغول بود، روس‌ها با استفاده از فرصت، موقعیت خود را در سرزمین‌هایی چون قزاقستان و سرزمین‌های اشغالی در گرجستان ـ آنچه که آن‌ها «خارج نزدیک» می‌نامند ـ تثبیت کردند. به شکلی دیرهنگام و تا حدودی با تردید، آمریکایی‌ها تلاش کرده‌اند تا روسیه را از دستاوردهایش دور کنند.

آمریکایی‌ها به اروپا اهمیت می‌دهند و به ناتو توجه دارند، گاهی اوقات دست به اقدام می‌زنند (اگر در چارچوب منافع آمریکا باشد)، اما در حال حاضر برای آمریکایی‌ها، روسیه عمدتاً یک مشکل اروپایی است، هرچند همواره نیم‌نگاهی به آن دارند.

این وضعیت چین را به حال خود رها می‌کند. و چین در حال سر بر آوردن است.

نظرات کاربران

محمد علی شفیعی
۱۴۰۰/۰۶/۲۴

«البته جغرافیا مسیر همه وقایع را دیکته نمی کند. ایده های بزرگ و رهبران بزرگ بخشی از کشاکش تاریخ هستند. اما تمامی آنها باید درون محدوده جغرافیا کار کنند.» برای منی که هر روز تو روابط بین الملل و علوم سیاسی

- بیشتر
Emad
۱۴۰۰/۰۷/۲۸

دیدگاه جالبی در این مورد که ریشه بیشتر درگیری ها و دغدغه ها ی کشور ها در جغرافیا است داشت. در کل کتاب خوشخوان و خوبی است و اطلاعات مفیدی به دست میدهد. ترجمه خوب است. ، ظاهرا نشر پارسه (یا مترجم

- بیشتر
کاربر ۴۹۷۹۲۸۵
۱۴۰۱/۰۷/۰۳

کتاب به صورت کاملا الکترونیک نمی باشد و فاقد فهرست و مندرجات اولیه یک کتاب می باشد. کتاب دارای اشتباهات نگارشی فراوان بوده همچنین قیمت آن در هنگام جستجو و هنگام پرداخت فرق دارد که نشان از عدم صداقت می

- بیشتر
Alivi
۱۴۰۰/۱۲/۲۷

این کتاب به شما یاد میده که اصلا جبر و زندانی جغرافیا یعنی چی. اینکه چرا دولتمردان دست به یک سری کارها میزنند یا نمیزنند چرا بعضی مناطق با اینکه هیچ منابع طبیعی ندارند ولی خیلی برای دولت ها نقاط

- بیشتر
وحید
۱۴۰۰/۰۷/۲۰

بسیار تحلیل‌های جالب ‌و‌‌ قابل تاملی رو ارائه کرده.

...ali
۱۴۰۱/۱۲/۲۹

کتاب در مورد اهمیت جغرافیا در زندگی مردم نوشته شده ؛ اینکه ریشه اغلب ترس ها ، امید ها و فرصت ها و تهدید های یک ملت جغرافیایی هست که اون ملت باهاش مواجهه. خود نویسنده در جایی اشاره میکنه که

- بیشتر
محمد حیدری سیروانی
۱۴۰۱/۰۵/۱۶

نویسنده ی این کتاب (تیم مارشال) در تلاش هستش که در ۱۰ فصل ، نقشه ای از مناطق مهم جهان برای خواننده ترسیم کنه . این کتاب سال ۲۰۱۵ چاپ شده و در سال ۲۰۱۹ هم نسخه مصور این کتاب چاپ

- بیشتر
محمود نوروزی
۱۴۰۱/۰۴/۰۹

کتاب در ده فصل دسته بندی شده است. نویسنده با توجه به مزایا و محدودیت های جغرافیایی به علل پیشرفت و عدم پیشرفت مناطق و کشورهای مختلف می پردازد. با توجه به گذشت چند سال از نوشتن متن، بعضی از

- بیشتر
داتیس خواجه ئیان
۱۴۰۱/۰۱/۱۹

یکی از کتابهای ارزشمند در زمینه جغرافیای سیاسی (ژئوپلتیک) است که تاثیر بسیار تعیین‌کننده جغرافیا بر تصمیمات سیاسی و اقتصادی کشورها را تبیین می‌کند. کتاب براساس مناطق جغرافیایی همچون روسیه، چین، آمریکا، اروپا، خاورمیانه و نیز با تمرکز نواحی چالش

- بیشتر
حامد
۱۴۰۱/۰۴/۲۹

کتاب بسیار خوبیه این کتاب در مورد اثرات جغرافیا بر روی تصمیمات سیاسی و اتفاقات مبتلا به است ب نظرم جغرافیا خیلی روی آینده هر کشور اثر گذار هست حتما خرید کنید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۹۸)
روسیه از وضعیت نامساعد جغرافیایی رنج می‌برد و صرفاً به علت وجود نفت و گاز است که به یک قدرت ضعیف‌تر تبدیل نشده. جای تعجب ندارد که پتر کبیر در سال ۱۷۲۵ به نوادگان خود توصیه کرد «تا جایی که ممکن است به قسطنطنیه و هند نزدیک شوید. هر که بر این سرزمین‌ها حکم براند، حاکم حقیقی جهان خواهد بود. در نتیجه، جنگ‌های ادامه‌دار را نه فقط در ترکیه (کنونی)، بلکه در ایران نیز ترغیب می‌کنم... تا خلیج فارس نفوذ کنید، تا هند پیش بروید».
zahra.k6
به عنوان مثال، کیم جونگ ایل، از سوی ماشین تبلیغاتی پیونگ یانگ با عناوینی چون «رهبر عزیز، که تجسمی بی‌نقص از آن چیزی است که یک رهبر واقعی باید باشد»، «هدایتگر پرتوهای خورشید»، «ستارهٔ درخشان کوه پکتو»، «رهبر قرن ۲۱»، «بشری عالی‌مقام که از بهشت نازل شده» و نیز «کانون ازلی عشق سوزان» معرفی می‌شد. پدرش نیز چون پسر چنین القابی داشت.
Tagh che
به این فهرست، باید کشورهای گرجستان، اوکراین و مولداوی را اضافه کرد که همهٔ آن‌ها مایلند به هر دو سازمان ملحق شوند، اما به دلیل نزدیکی جغرافیایی به روسیه و استقرار نیروهای روس یا شبه‌نظامیان طرفدار روسیه در خاک آن‌ها، از این اتحادیه‌ها دور مانده‌اند. عضویت هر یک از این سه کشور در ناتو می‌تواند جرقهٔ جنگ را بزند.
zahra.k6
این تحولات، پس‌زمینهٔ رخدادهای شوک‌آور اوایل سال ۲۰۱۶ بود، یعنی زمانی که عربستان سعودی (کشوری با اکثریت سنی) ظرف یک روز ۴۷ زندانی را اعدام کرد که در میان آن‌ها یک روحانی برجستهٔ شیعه به نام شیخ نمر النمر نیز به چشم می‌خورد. این حرکتی حساب‌شده از سوی خاندان سلطنتی سنی حاکم بود تا به جهانیان، از جمله ایالات متحده نشان دهد که فارغ از توافق یا عدم توافق هسته‌ای، سعودی‌ها قصد دارند با ایران رودررو شوند. تظاهرات در جهان اسلام شیعه به راه افتاد، سفارت سعودی در تهران غارت و به آتش کشیده و روابط دیپلماتیک بین دو کشور قطع شد و فضا برای ادامهٔ جنگ مذهبی سنی‌شیعه نیز مهیا گشت.
Emad
در جوامع فقیرنشین که نهادهای پاسخگو محدود هستند، قدرت به دست تشکیلاتی چون «شبه‌نظامیان» و «احزاب سیاسی» می‌افتد. هنگامی که آن‌ها در حال مبارزه برای قدرت هستند، گاهی اوقات مورد تشویق حامیان بی‌تجربهٔ غربی قرار می‌گیرند و در این میان بسیاری از مردم بی‌گناه هم کشته می‌شوند. این‌طور به نظر می‌رسد که در سال‌های آینده در لیبی، سوریه، یمن، عراق و احتمالاً سایر کشورها وضعیت به همین منوال خواهد بود.
Tagh che
در سال ۱۸۶۷ آلاسکا از روسیه خریداری شد. در آن زمان، ویلیام سوراد، وزیر خارجه، پس از اینکه با این معامله موافقت کرد به «سوارد دیوانه» مشهور شد. او هفت میلیون و ۲۰۰ هزار دلار یا دو سنت به ازای هر هکتار پرداخت کرد. مطبوعات او را متهم به خرید برف کردند، اما در سال ۱۸۹۶ و پس از کشف ذخایر عمدهٔ طلا در این منطقه، ذهنیت‌ها تغییر کرد. چند دههٔ بعد، ذخایر نفتی بزرگی نیز در آنجا یافت شد.
یاسین
ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین، سعی کرد هر دو طرف را بازی دهد. او از یک سو با غرب لاس می‌زد و از سوی دیگر به روسیه باج می‌داد ـ به همین دلیل هم پوتین با او مدارا می‌کرد. اما هنگامی که تصمیم گرفت توافق‌نامهٔ تجاری گسترده‌ای را با اتحادیهٔ اروپا امضا کند ـ که می‌توانست منجر به عضویت اوکراین در این اتحادیه شود ـ پوتین موضع خود را تغییر داد. برای نخبگان سیاست خارجی روسیه، عضویت در اتحادیهٔ اروپا به وضوح یک اسب زین‌کرده برای پیوستن به ناتو است و عضویت اوکراین در ناتو، خط قرمز روسیه محسوب می‌شود.
Emad
با شکست ژاپن در سال ۱۹۴۵، کره در مدار ۳۸ درجه به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شد. در شمال این کشور یک رژیم کمونیستی حاکم شد که ابتدا تحت حمایت شوروی‌ها و سپس چین کمونیست قرار گرفت، حال آنکه در جنوب این خط یک دیکتاتوری تحت حمایت آمریکایی‌ها به نام «جمهوری کره» پا گرفت. این آغاز دوران جنگ سرد بود که در هر جایی چالش وجود داشت به چشم می‌خورد؛ دورانی که در آن هر دو طرف (آمریکا و شوروی) به دنبال اعمال نفوذ یا کنترل گوشه‌وکنار جهان بودند و به دیگری اجازهٔ حضور تنها را نمی‌دادند.
Tagh che
من... شروع کردم به تصویرسازی از «کیم جونگ ایل» با این عبارت آغازین که «آه... رهبر عزیز» ولی واژه‌ها بر لبانم خشکیدند.» کریستوفر هیچنز، عشق، فقر و جنگ: سفرها و یادداشت‌ها
Tagh che
نشانه‌های زیادی از آن دارد و رخدادهای کنونی خاورمیانه فقط به این احتمال دامن می‌زند که شاید نام کردستان و وارد شدن آن به حقوق بین‌الملل، صورت عینی به خود بگیرد. این پرسش‌ها مطرح است: این کشور چه شکلی خواهد بود؟ و سوریه، ترکیه و ایران چه واکنشی نشان خواهند داد اگر قرار باشد مناطق کردنشین‌شان به آن ملحق شوند و سعی کنند یک کردستان مستقل را با امکان دسترسی به دریای مدیترانه ایجاد کنند؟
Reza Javan

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۱۲ صفحه

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۱۲ صفحه

قیمت:
۱۲۱,۰۰۰
تومان