دانلود و خرید کتاب اخبار آلن دوباتن ترجمه محمدباقر اسمعیل‌پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب اخبار

کتاب اخبار اثری از آلن دوباتن، نویسنده، فیلسوف و مجری تلوزیونی بریتانیایی است.

 درباره کتاب اخبار

 دوباتن در این کتاب درباره ماهیت خبر در دنیای امروز و آورده‌های آن برای بشر صحبت می‌کند. روی سخن او در این کتاب هم با مخاطبان اخبار و هم با  آژانس‌های خبری است.

او در این کتاب از این موضوع صحبت می کند که چرا ما دائم سراغ اخبار می‌رویم و چرا اخبار این‌قدر بر زندگی ما سایه انداخته‌اند. چرا گزارش حوادث و فجایع اجتماعی و سیاسی جذاب‌اند و چرا روابط افراد مشهور این قدر برای مامهم‌اند و...

آلن دو باتن در این کتاب، از دو دیدگاه متفاوت به مسئله‌ خبر نگاه می‌کند؛ یکی دیدگاه تولیدکنندگان اخبار و دیگری از دیدگاه مخاطبان یا مصرف‌کننده‌گان اخبار. او کتاب خود را به شش بخش تقسیم کرده است:

  • اخبار سیاسی
  • اخبار جهان
  • اخبار اقتصادی
  • اخبار هنرمندان و افراد مشهور
  • اخبار حوادث
  • اخبار درباره مصرف‌ و جامعه‌ی مصرفی

هر بخش با متن یک خبر از یکی از رسانه‌های خبری بزرگ جهان آغاز شده و در داخل متن هم، به کرات از خبرهایی که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، به عنوان شاهد و مثال، استفاده شده است.

آخرین موضوعی که آلن دو باتن در بخش پایانی کتاب به آن پرداخته، خبر گرفتن از خود است. او در این بخش تاکید کرده است ‌که ما باید در کنار استفاده‌ی حرفه‌ای و اگاهانه از اخبار، اهمیت خبر گرفتن از خود را هم به‌ یاد داشته باشیم و فراموش نکنیم که مهم‌ترین خبر، خبر د داشتن از خود و احوال خود است.

 خواندن کتاب اخبار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

تولید کنندگان اخبار و آژانس‌های خبری و مردم عادی که خبرها را دنبال می‌کنند مخاطبان این کتاب‌اند.

درباره آلن دوباتن

آلن دو باتن، نویسنده، فیلسوف و مجری تلویزیونِ ساکن بریتانیا، که دغدغه‌اش نوشتن درباره زندگی روزمره به شیوه‌ای فلسفی است. او در تمام نوشته‌هایش می‌کوشد فلسفه را وارد زندگی عادی انسان کند.

آلن دوباتن نویسنده‌ی فلسفی در سال ۱۹۶۹ در شهر زوریخ سوئیس به دنیا آمده است. او اکنون در لندن زندگی می‌کند و مشغول مدیریت در موسسه‌ی خود یعنی مدرسه‌ی زندگی است. این نویسنده اکنون به‌عنوان نویسنده‌ی فلسفه‌ی روزانه شناخته می‌شود. او درباره‌ی موضوعاتی می‌نویسد که هرروزه همه‌ی انسان‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. موضوعاتی مانند عشق، سفر، هنر، معماری و ادبیات. کتاب‌های آلن دوباتن تاکنون به بیشتر از سی زبان دنیا ازجمله فارسی ترجمه‌شده‌اند.

دوباتن دوره دکتری فلسفه را در دانشگاهِ هاروارد آغاز کرد ولی برای نوشتن کتب فلسفی به زبان ساده، آن را نیمه کاره رها کرد. مهم‌ترین کتاب‌های آلن دوباتن، تسلی بخشی‌های فلسفه و هنر سیر و سفرنام دارند.

اولین کتاب آلن دوباتن به نام جستارهایی در باب عشق، در سال ۱۹۹۳ زمانی که او ۲۴ سال داشت، منتشر شد. کتابی که خیلی زود در لیست کتاب‌های پر فروش قرار گرفت و بیش از دو میلیون نسخه از آن به فروش رفت.

آلن در سال ۲۰۰۳ ازدواج کرده است و دو فرزند پسر دارد.

آلن دوباتن مؤسس مدرسه‌ای به نام مدرسه‌ی زندگی است. او با این باور که فرزندان ما در مدرسه راه و روش زندگی کردن را نمی‌آموزند مدرسه زندگی را تأسیس کرد. دوباتن معتقد است این فقدان دانش باعث می‌شود کودکان در زندگی بالغانه‌شان با مشکلات زیادی مواجه شوند.

موضوعاتی که در مدرسه زندگی تدریس می‌شوند متنوع‌اند. اما همه‌ی این آموزش‌ها در راستای افزایش خودشناسی هستند. زیرا گردانندگان این مدرسه معتقدند تنها با خودشناسی است که می‌توانیم زندگی برتر و رضایت‌بخش‌تری داشته باشیم. مجموعه‌ی آموزش‌های این مدرسه در شش دسته‌ی کلی تقسیم‌بندی می‌شود. خودشناسی، ارتباطات (Relationships)، کار، آرامش، رفتار‌های اجتماعی و فرهنگ و فراغت.

نویسندگان و فیلسوفان باتجربه‌ای هم در این موسسه کار می‌کنند. نکته‌ی جالب این است که با توجه به تفاوتِ روش‌های یادگیری، مدرسه‌ی زندگی آلن دوباتن، آموزه‌ها یا محصولاتش را به روش‌های مختلفی، مانند کتاب، کارگاه، ویدیو، جلسه‌ی روانکاوی و ... ارائه می‌کند.

 بخشی از کتاب اخبار

قرار ذهنی و طرز تفکر همراه با پیشداوری ما این است که اخبار چیزی را پیش روی ما می‌گذارد و مواردی را برای ما مهیا می‌کند و به خورد ما می‌دهد که فرض می‌شود غیرعادی ترین و مهم‌ترین موضوعات جهان است: بارش برف بی‌موقع در نواحی گرمسیری حاره‌ای؛ عشق عاطفی کودکی از روستائی ناشناس به رئیس‌جمهور؛ پیشنهاد پزشکان یک بیمارستان برای جداکردن یک جفت دوقلوی به هم چسبیده. اما نکته مهم این است که با وجود همهٔ تلاش اخبار برای تعقیب موضوعات اغلب غیرعادی و متناقض و به قول معروف چپ اندر قیچی، تنها یک موضوع است که اخبار با مهارت تمام نه تنها از روبه‌رو شدن با آن خودداری می‌کند بلکه تمامی سعی خود را برای‌مکتوم و پنهان نگه داشتن آن به‌کار می بندد. این موضوع هم چیزی نیست الا خودش، یعنی خود وجود خبر، و جایگاهی که اخبار و تولید خبر در زندگی ما اشغال کرده است. گوئی قرار بنیادی و اولیهٔ آنها این است که این موضوع همیشه باید سربه مهر و بسته باقی بماند و شاید بتوان آن را تنها خط قرمز خبر و مراکز خبرپراکنی به‌حساب آورد.

«نیمی از مردم جهان و یا به‌قولی، نصف عالم بشریت به‌طور روزانه یا دستکم یکبار در روز به وسیلهٔ اخبار افسون می‌شوند و با سحر و جادوی خبر به‌خواب می‌روند.»


معرفی نویسنده
عکس آلن دوباتن
آلن دوباتن

آلن دو باتن فیلسوف، نویسنده و مجری تلویزیونی در ۲۰ دسامبر ۱۹۶۹ میلادی در زوریخ به دنیا آمد. او نویسنده‌ی کتاب های مشهوری مانند آرامش و خودشناسی است. او فرزند ژاکلین و ژیلبر دو باتن بود. ژیلبر در اسکندریه در مصر زاده شده بود و پس از این‌که به خاطر به قدرت رسیدن جمال عبد‌الناصر مجبور به خروج از مصر شد، برای کار و زندگی به سوئیس مهاجرت کرد و هم‌بنیان‌گذار موسسه‌ی مالی-اعتباری جی‌ای‌ام شد (ثروت خانواده‌ی او در سال ۱۹۹۹ م. حدود ۲۳۴ میلیون یورو تخمین زده شد). مادر آلن متولد سوئیس و از اهالی اشکنازی و پدرش از خانواده‌ی یهودیان سفاردی‌ از شهر باتن در کاستیا و لئون بود.

نظرات کاربران

ر.د.ب
۱۴۰۰/۰۱/۱۰

جذابیت کتاب مثل بقیه کتابهای این نویسنده بالا هست ولی متاسفانه ترجمه خیلی خوب نیست و گمراه کننده هست.شخصا ترجمه خانم تقدیسی را بیشتر دوست داشتم و این کتاب را نیمه کاره رها کردم. البته ترجمه رشته بنده نیست و

- بیشتر
eternity
۱۳۹۹/۱۰/۲۷

ترجمه واقعا بده

معین
۱۳۹۹/۱۲/۰۳

با گسترش یهویی تکنولوژی در زندگی ما خوندن این کتاب خیلی کمک میکنه جایگاه خودمون رو پیدا کنیم و نکنه در این سیل اخبار و اطلاعات غرق بشیم ...... البته یه قسمت هاییش مطلب مفیدی نداشت و گذشتم اما قسمت

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۶)
اخبار را همچون یک فرد مورد اعتماد، طرف مشورت خود قرار دادن و خطوط ذهنی خود را بر اساس آن تعیین کردن، مثل این است که پوسته صدفی دریایی را به گوش خود نزدیک کنیم و از شنیدن همهمه‌ای که در آن می‌پیچد، تحت تأثیر صدا و فریاد عدالتخواهی بشریت قرار بگیریم.
rezaee vela
آدم بالغ خوشبختی که معروف نیست و نیازی به خودنمایی ندارد و به شغل متوسطی راضی و خشنود می‌شود، کسی است که در این سناریو بیشترین بهره را می‌برد، چون او از نظر یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌هایی که به انسان ارزانی شده، بسیار غنی است: یعنی احساس اینکه در مرکز علاقه و توجه پدر و مادرش قرار داشته. یک دهه ابراز عشق و محبت والدین می‌تواند به فرد قدرت کافی برای روبه‌رو شدن با پنجاه سال نادیده گرفته شدن را بدهد. تنها نوع کودکی که قابلیت توصیف با کلمهٔ «مزیت‌دار» را کاملا دارد، آن است که نیازهای عاطفی کودک کاملا و به شکل مناسبی برآورده شده باشد.
Pouyan.Arami
اخبار تنها و قوی‌ترین نیرویی است که ضرباهنگ زندگی اجتماعی ما را تنظیم و کنترل می‌کنند. همین آموزش نرم و بی‌صداست که برداشت ما از همه امور اجتماعی، که فراتر از محدودهٔ توان ماست، را شکل می‌دهد و به همان مدل دلخواه خود می‌سازد.
sh kh
دنیای مدرن به ما می‌آموزد که روش‌های دسیسه‌آمیزتر و بدبینانه‌تری نسبت به سانسور برای از بین بردن ارادهٔ سیاسی و آزادی‌های اجتماعی مردم وجود دارد؛ مثل سردرگم کردن، خسته کردن و منحرف کردن حواس اکثریت مردم از سیاست‌های جاری در سطح یک مملکت؛ آنهم با استفاده از عرضهٔ مداوم رویدادها در قالب خبر به شکلی آنچنان نامرتب و درهم، قطعه قطعه و متناوب، که اکثریت مخاطبان نمی‌توانند رشتهٔ مهم‌ترین موضوعات را برای مدت زمان معقولی دنبال کنند.
احسان رضاپور
اغلب موضوعاتی که به عنوان خبر به ما تحمیل می‌شود، به معنی واقعی و طبق تعریف خبر نبوده و تنها برای ایجاد رعب و وحشت در ما تهیه و تولید شده‌اند. این کارکرد نفرت‌انگیز خبر هم بر پایه‌های ناآگاهی و جهل ما از چشم‌انداز گذشته و البته حال و آینده استوار بوده و خواهد بود.
rezaee vela
پیش از آنکه فجایع و حوادثی که به وضوح ما را احاطه کرده‌اند، ما را غمگین و ناامید کنند، باید به یاد داشته باشیم و دائمآ به‌خود یادآور شویم که در خوش‌بینانه‌ترین و بهترین ارزیابی، اخبار نهایتآ فقط مجموعه‌ای از داستان‌های سرهم شده‌ای است که دربارهٔ همان چیزهائی است که در دنیای اطراف ما اتفاق می‌افتد، نه کمتر و نه بیشتر. آیا جامعهٔ ما فقط مصادیق این خبرها است؟
rezaee vela
دنیای مدرن به ما می‌آموزد که روش‌های دسیسه‌آمیزتر و بدبینانه‌تری نسبت به سانسور برای از بین بردن ارادهٔ سیاسی و آزادی‌های اجتماعی مردم وجود دارد؛ مثل سردرگم کردن، خسته کردن و منحرف کردن حواس اکثریت مردم از سیاست‌های جاری در سطح یک مملکت؛ آنهم با استفاده از عرضهٔ مداوم رویدادها در قالب خبر به شکلی آنچنان نامرتب و درهم، قطعه قطعه و متناوب، که اکثریت مخاطبان نمی‌توانند رشتهٔ مهم‌ترین موضوعات را برای مدت زمان معقولی دنبال کنند.
rezaee vela
به چه دلیل و چرا ما، یعنی مخاطبین، اخبار را چک و مرور می‌کنیم؟ چرا ما به اخبار عادت داریم و یا بهتر است گفته شود به خبر معتاد هستیم؟ به‌طور قطع و با اطمینان می‌توان گفت که، نگرانی و ترس و وحشت از آینده‌ای نامعلوم، ارتباط زیادی به این موضوع دارد و بنیاد اصلی اعتیاد ماست.
احسان رضاپور
ین تصور همگانی که اخبار سیاسی خسته‌کننده و کسالت‌آور هستند، موضوع کوچک، غیرقابل اغماض و کم‌اهمیتی نیست؛ زیرا وقتی که اخبار با استفاده از تکنیک‌های پیچیده‌ای که به‌کار می‌برد، نتواند حس کنجکاوی تعداد زیادی از مخاطبان را تحریک کرده و توجه آنان را به خود جلب کند؛ این یعنی جامعه به‌طور ترسناکی نمی‌تواند خطر را احساس کند و در نتیجه نمی‌تواند با موقعیت‌های دشوار و بحرانی خود روبه‌رو شود. این عدم کارکرد احساس عمومی جامعه باعث می‌شود ارادهٔ عموم برای تغییر و بهتر شدن تضعیف شده و ذره ذره از بین برود.
Amir Mahmoodi
خیلی عجیب است که روی مثبت و خوشایندتر سکه، هرگز وارد اخبار نمی‌شود و همیشه نیمه خالی لیوان به ما نشان داده می‌شود.
احسان رضاپور

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان