دانلود و خرید کتاب تحلیل رفتار متقابل؛ به همراه متن کامل بازی‌ها اریک برن ترجمه اسماعیل فصیح
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تحلیل رفتار متقابل؛ به همراه متن کامل بازی‌ها اثر اسماعیل فصیح

کتاب تحلیل رفتار متقابل؛ به همراه متن کامل بازی‌ها

نویسنده:اریک برن
انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۳.۶از ۶۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تحلیل رفتار متقابل؛ به همراه متن کامل بازی‌ها

کتاب تحلیل رفتار متقابل؛ به همراه متن کامل بازی‌ها نوشته اریک برن است که با ترجمه اسماعیل فصیح منتشر شده است.

درباره کتاب تحلیل رفتار متقابل؛ به همراه متن کامل بازی‌ها

کتاب تحلیل رفتار متقابل اریک برن، اصول سیستمی واحدی از روان‌پزشکی فردی و اجتماعی را ارائه می‌دهد که طی پنج سال اخیر در «سمینار گروه‌درمانی» بیمارستان «مانت زیون» سانفرانسیسکو، کنفرانس‌های روان‌پزشکی بالینی شبه‌جزیره مونتری، سمینارهای روانپزشکی اجتماعی در سانفرانسیسکو و این اواخر در «بیمارستان ایالتی آتاسکادرو» و «انستیتو روانپزشکی عصبی لانگلی پورتر» تدریس شده است. این اصول اکنون به‌وسیله درمانگران و متخصصین گروه‌درمانی در بسیاری از انستیتوها و مراکز روان‌درمانی و همچنین در جلسات خصوصی، برای انواع مختلف اختلالات روانی هیجانی و شخصیتی استفاده می‌شود.

اریک برن، روان‌شناس معروف معاصر در این سال‌های اخیر از بیمارستان‌های امراض روانی در حدود سی کشور اروپایی و آسیایی و آفریقایی و جزایر متعددی در اقیانوس کبیر و اقیانوس اطلس دیدار کرده و این فرصت را داشته است که اصول «تحلیل ساختاری» را در محیط‌های گوناگون نژادی مورد آزمایش و بررسی قرار دهد.

روان‌درمانی فرد و تحلیل ساختاری، ملاحظات کلی، تشخیص، روان‌پزشکی اجتماعی و تحلیل رفتار متقابل، روان‌درمانی، مرزهای تحلیل تبادلی و یک مورد درمان‌شده با پیگیری مباحثی هستند که در این کتاب می‌خوانید.

دلیل مهم اهمیت «تحلیل رفتار متقابل» در پرکردن فاصلۀ میان نیاز بیمار و وسیلۀ درمان روانی او است که این روش در گروه‌های روان‌درمانی بسیار ثمربخش بوده است. افراد گروه از جلسۀ اول شروع به تغییر کرده، خوب می‌شوند و رشد می‌کنند.

خواندن کتاب تحلیل رفتار متقابل؛ به همراه متن کامل بازی‌ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به روان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب تحلیل رفتار متقابل؛ به همراه متن کامل بازی‌ها

«هنگامی که در بالا متذکر شدیم که نیروگذاری روانی از «کودک» به «بالغ» و بالعکس جابه‌جا می‌شود، این تصور یا استعاره البته چنین القاء می‌کند که نوعی حد و مرز بین این دو «حالت من» وجود دارد. اگرچه این تصور از لحاظ عصب‌شناسی (neurologically) قابل درک است، لیکن تأیید فیزیولوژیکی آن هنوز ممکن نیست. بنابراین ما نیز در اینجا خود را به ملاحظه پدیده‌های روانشناختی محدود می‌کنیم.

خانم تتار، در دوران پیش ـروان‌پریشی خود، و همچنین در جریان بهبودیهایی که در طی دوران درمان صورت می‌گرفت، نسبت به جنونها و هراسها و وسواسهای بخصوصی آگاهی داشت که برای او «خود ناهمگون» dystonic) (ego بود. در این مواقع خانم تتار جنون نظافت و ترس از آلودگی و وسواس شستن دستهایش به‌دفعات معین را بخشی از «خودِ واقعی» اش Self) (Real نمی‌دانست. در این رابطه، ذهن او به دو سیستم تقسیم می‌شد: «خود واقعی» و «خودِ غیرواقعی». «خودِ واقعی» در رابطه با آلودگی و نظافت قادر به واقعیت‌آزمایی بود، حال آنکه «خودِ غیرواقعی» ناتوان بود. «خودِ واقعی» چیزهایی در مورد بهداشت می‌دانست که در درک یک بچه نمی‌گنجد. (خصوصاً که شوهر خانم تتار از مسئولین بهداشت عمومی شهر بود). حال آنکه «خودِ غیرواقعی» او از طرز فکر «سحرآمیز» خاص کودکان در مراحل ویژه‌ای از رشد، پیروی می‌نمود. بدین ترتیب «خودِ واقعی» مشخصاً «بالغ» و «خودِ غیرواقعی» مشخصاً «کودک» بود.

نظر خود خانم تتار در مورد این دو جنبه متفاوت شخصیتش حاکی از وجود حد و مرزی بین آنها است، زیرا در ذهن او بعضی از شکلهای خاص از رفتار و احساس مربوط به سیستمی بودند که او آن را «خود واقعی» اش می‌دانست، و شکلهای دیگر مربوط به سیستمی بودند که خارج از «خود واقعی» اش قرار داشتند. تعدد چنین گزارشهایی مؤید این فرضیه است که هر «حالتِ من»، نوعی هستی است که به‌نحوی از محتویات یا مضامین روانی دیگر، از جمله «حالاتِ من» دیگری که مثلاً سالها پیش یا چند لحظه پیش وجود داشتند، یا در حال حاضر فعال هستند، متمایز می‌شود. مناسب‌ترین و شاید دقیق‌ترین راه بیان این مطلب این است که هر «حالتِ من» را دارای حد و مرزی مشخص بدانیم که آن را از «حالاتِ من» دیگر مجزا می‌سازد: بدین صورت مجموعه‌ای از دایره‌ها، مانند آنچه در (تصویر ۱ ـب) ارائه شده، می‌تواند نماد خوبی برای نشان دادن ساختار شخصیت باشد.»

نظرات کاربران

mahdi
۱۳۹۹/۰۲/۳۱

کتابهای اریک برن درباره بالغ والد کودک سه تیپ شخصیت صحبت میکنه که یان استوارت هم بر همین منوال ادامه میده و بعضی از روانشناسان معتقد اند که روشها الان منسوخ شده ولی از نظر من هنوز هم کاربرد خودش

- بیشتر
Amin Rostami
۱۴۰۰/۰۸/۰۵

بعد از گذشت بیشتر از یکسال از زمان خوندن این کتاب، به جرات میتونم بگم که از بین تمام کتاب‌های روان‌شناسی که تا به امروز خوندم این کتاب بیشترین تاثیر رو در زندگی شخصی و روابطم با دیگران گذاشته. . 🔸درباره کتاب: برخلاف

- بیشتر
Agness
۱۳۹۸/۰۱/۰۴

دوست عزیزی ک میای ستاره کم میدی و میری ، حداقل بگو چراا!!

مانا
۱۳۹۹/۰۷/۱۷

کتاب جالب و خواندنی است .احساس می کنم برای درمانگران و یا روانشناسان نوشته شده .اما مطالب جالب و تامل برانگیزند. نکته ای که خیلی طول کشید با اون کنار بیام ترجمه سخت مترجم هست.جای اگر اصطلاحات حرفه ای استفاده شده

- بیشتر
الهام
۱۳۹۹/۰۱/۱۴

این کتاب برای مشاوران و روان پزشکان مناسبه برای من مفید نبود ک واسه خودم میخواستم

کاربر ۲۶۱۸۰۳۳
۱۴۰۰/۰۴/۱۶

اگر به نظرتون این کتاب به دلیل اصطلاحات روانشناسی و ترجمه سنگین و نامفهوم هستش، توصیه می کنم کتاب وضعیت آخر از تامس ای. هریس از همین انتشارات رو بخونید. همین مفاهیم رو بسیار روان تر توضیح داده.

Pariya
۱۳۹۹/۰۱/۲۰

کتاب معروف و خوبی هست اما تخصصیه و برای روانشناسان و روانپزشکان مناسبه؛ بهتون پیشنهاد نمیکنم

کاربر ۱۶۰۰۳۱۰
۱۳۹۹/۰۵/۲۳

واقعا واقعا ممنونم که کتابای تخصصی میذارین. بازم بیشترش کنید.

aidinart
۱۴۰۰/۰۴/۰۷

یکی از بهترین کتابهای موجود در حوزه روانشناسی و روانشناختی . ممکن هست بعضی از مطالب و واژه ها ثقیل و گنگ باشه برای عموم اما با مرور چند باره و جستجو کردن واژگان به نتیجه ای شگرف می رسید

- بیشتر
dark chocolate
۱۴۰۰/۰۳/۱۸

کتاب خوبه ولی ترجمه اش خیلی سنگین و نامفهومه واقعا خیلی طول میکشه تا هضم بشه متن

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۸)
چنین نتیجه‌گیری می‌کنیم که فرد خوشبخت را می‌توان تعریف کرد، اما هیچکس نمی‌تواند همیشه خوشبخت باشد.
سید سروش حقی
«آدم روان‌رنجور برای این پیش روانپزشک می‌رود تا یاد بگیرد چگونه روان‌رنجور بهتری خواهد بود.»
eli
«دختر بودن چقدر مزخرف است. فقط می‌توانم سعی کنم امتیازات ناچیزی که امکان دارد به‌دست بیاورم، بعد عقب‌نشینی کنم و به لیسیدن زخمهای خودم بپردازم.»
king
آزمودنی همان هیجانی را که در موقعیت اصلی تجربه کرده بود دوباره احساس می‌کند و آگاهانه می‌تواند تعبیری را که، درست یا غلط، از آن موقعیت داشت دوباره به‌یاد آورد. بنابراین در مغز انسان خاطره‌هایی که بر اثر تحریک به‌یاد می‌آیند فقط پدیده‌های تصویری یا صوتی از رویدادهای گذشته نیستند، بلکه این خاطره‌ها تولید مجددی است از آنچه بیمار در موقعیت اصلی دیده و شنیده و احساس کرده و درک نموده است.
سید سروش حقی
«والد» راهنمای گرایشهای اخلاقی و تمایلات عالی است، «بالغ» با واقعیتهای عینی زندگی روزمره سر و کار دارد، و «کودک» برزخ و گهگاه دوزخی برای امیال قدیمی است.
مائده
در بعضی از حرفه‌ها افراد از راه نمایش یک «حالتِ من» ثابت امرار معاش می‌کنند، مثلاً روحانیون با «والد»، بیماری‌شناسان با «بالغ» و دلقکها با «کودک»
احسان رضاپور
وقت‌گذرانیها و بازیها به‌طور کلی جانشین صمیمیت واقعی‌اند. به‌همین دلیل است که آنها را می‌توان اشتغالات مقدماتی نامید و نه پیوندهای یگانگی که درواقع آنها صور ناگوار بازی هستند.
eli
امتیازها: (۱) «روانی درونی» ـکوششی است برای توضیح این امر که چگونه هر بازی می‌تواند در تثبیت درونی روحیه بازیگر سهمی داشته باشد. (۲)«روانی برونی» ـکوششی است برای توضیح این امر که چگونه بازیگر می‌تواند از موقعیتهای هیجان‌انگیز و پیوندهای صمیمانه احتراز کند. (۳) «اجتماعی درونی» ـدر اینجا عبارت مشخصی که در بازی با نزدیکان بکار می‌رود ارائه می‌گردد. (۴)«اجتماعی برونی» ـدر اینجا واژه‌های اصلی که در مشتقات بازی یا وقت‌گذرانیها و بازی با افرادِ نه‌چندان نزدیک بکار می‌رود ارائه می‌گردد. (۵) «زیستی» ـنوازشی را که طرفین درگیر بازی ممکن است نصیبشان شود توضیح می‌دهد. (۶) «وجودی» ـوضعیتی را که بازی بطور معمول براساس آن انجام می‌شود توضیح می‌دهد.
me
افراد ضعیف‌النفس (asthenic) که دارای هویت قوی نیستند به‌آسانی از یک «حالتِ من» به «حالتِ من» دیگر می‌لغزند. به‌عبارت دیگر دارای حد و مرز «حالات من» سست هستند. «کودک» و «والد» اگرچه هردو ضعیف می‌باشند، ولی به‌سهولت، چه به‌طور تدریجی یا به‌طور ناگهانی، می‌توانند به‌درون حد و مرز «حالتِ من» «بالغ» نفوذ کنند، و «خود واقعی» تحت فشارهای کوچک روحی جابه‌جا می‌شود.
Arfalito
وقت‌گذرانیها در سه موقعیت تکرار می‌گردد: ۱) وقتی عضو جدیدی وارد گروه می‌شود؛ ۲) وقتی گروه از صحبت درباره موضوعی طفره می‌رود؛ یا ۳) وقتی رهبر گروه (درمانگر) غایب باشد.
خوانا

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۴۶۴ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۴۶۴ صفحه

قیمت:
۱۲۰,۰۰۰
تومان