دانلود و خرید کتاب درباره‌ی آزادی (آزادی فرد و قدرت دولت) جان استوارت میل ترجمه محمود صناعی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درباره‌ی آزادی (آزادی فرد و قدرت دولت) اثر جان استوارت میل

کتاب درباره‌ی آزادی (آزادی فرد و قدرت دولت)

معرفی کتاب درباره‌ی آزادی (آزادی فرد و قدرت دولت)

«دربارهٔ آزادی (آزادی فرد و قدرت دولت)» اثر جان استوارت میل (۱۸۷۳-۱۸۰۶) و ترجمه محمود صناعی (۱۳۶۴-۱۲۹۷) است. استوارت میل نویسنده‌ای فصیح و توانا، عالم اقتصاد و سیاست، فیلسوف و روان‌شناسی طراز اول بود و گذشته از این، منش راست و صریح و عشق او به عدالت و آزادی، به سخنانش تأثیر خاص می‌بخشید... وسعت ذهن و قدرت فکر و احاطهٔ او بر معلومات زمانش شگفت‌انگیز بود و در رشته‌ای از علوم اجتماعی نبود که صاحب‌نظرنباشد. موضوع این گفتار آزادی مدنی و اجتماعی است. به عبارت دیگر نوع و حدود قدرتی است که جامعه می‌تواند به صورت مشروع نسبت به فرد اعمال کند. این موضوع که همیشه کمتر مطرح شده‌است، جزء اساسی‌ترین موضوعات در همه زمان‌ها بوده‌ و هست و قطعا مسألهٔ اساسی و حیاتی جوامع بشری در آینده خواهدبود. در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانید: گذشته از تعلیمات متفکران، امروز در جهان به‌طور کلی این تمایل دیده می‌شود که قدرت جامعه را بر فرد، به وسیلهٔ فشار افکار عمومی یا حتی به وسیلهٔ قانون، افزایش دهند. چون جهت تحولاتی که در جهان صورت می‌گیرد همه به سوی آن است که جامعه را نیرومندتر سازد و از نیروی فرد بکاهند. این شرّ چیزی نیست که خود به خود نابود شود بلکه روزبه‌روز مهیب‌تر جلوه می‌کند. در افراد آدمی، خواه از زمرهٔ حکمرانان جامعه باشند یا نه، این تمایل هست که اعتقادات و تمایلات خود را قانون کلی و مسلم محسوب دارند و از دیگران اطاعت آن را توقع داشته باشند و بعضی از بهترین و بدترین احساسات طبیعت بشری نیز از این تمایل پشتیبانی می‌کنند. اگر این تمایل، یعنی تحمیل میل‌ها و ذوق‌های خود بر دیگران، سلطهٔ مطلق نیافته است به این علت است که نیروی کافی نداشته و چون اکنون نیروی او در حال افزایش است لازم است سد اخلاقی متین و استواری در مقابل آن بسته شود تا از این آفت جلوگیری کند.

نظرات کاربران

mahdi.sh
۱۴۰۰/۰۲/۰۸

واقعا کتاب فوق العاده ای بود! شنیده بودم که از کتب برتر بوده اما واقعا انتظار نداشتم اینقدر جذاب باشه! از اون دسته کتاباس که مجبورت میکنه بری برا دور دوم و چندم خوندن،توصیه اکید به مطالعه🌹

Bookworm
۱۳۹۶/۱۰/۱۸

There are two kinds of liberty: negative and positive, negative liberty is that you are free without any interference but what about your goals and your citizen rights? If you achieve your rights in a state then we call it

- بیشتر
کتاب 1984
۱۳۹۹/۰۲/۱۶

از کتابای جان استوارت میل بیشتر تو بی نهایت بذارید :'(

Adler.mg
۱۴۰۱/۰۶/۱۹

کتاب خوبی بود ولی یکم سنگین بود برام.

bgh
۱۳۹۶/۱۰/۲۱

عالی بود. دقیق و کامل.

Parisa
۱۴۰۲/۰۹/۱۷

پیشنهاد میکنم، انقیاد زنان از همین نویسنده رو هم بخونید

حمید
۱۴۰۲/۰۵/۰۸

این کتاب جوری سانسور شده که سانسور کننده مارو اندازه گاو هم ندیده

erfan
۱۴۰۱/۱۱/۲۲

راجع به محتوای عمیق و دقیق آن صحبتی ندارم. استفاده‌ی زیادی بردم. مسئله من با ترجمه بد و خزعبل نویسی های مقدمه آن است.

hossein
۱۴۰۰/۰۸/۲۰

برای خوندن این مقاله همین بس که ما انسان هایی هستیم گه در یک جامعه زندگی میکنیم. اصلا اسم استوارت میل باید شما رو مجبور به خوندن کنه

کاربر ۲۱۰۷۴۱۹
۱۴۰۰/۰۳/۲۴

بسیار کتاب جذاب و پر محتوایی است

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹۱)
ذهن آن‌ها متوقف می‌شود و عقل آن‌ها از وحشت طغیان، راه و رسم بردگی در پیش می‌گیرد.
hmd@
اگر هنوز در بعضی کشورها دیده می‌شود که زنان جز آرایش و پرداختن به ظاهر خود به فکر کار دیگری نیستند و در واقع بازیچه و عروسکی برای هوس‌رانی مردانند این همه به علت آن است که از لحاظ اقتصادی استقلال ندارند و نمی‌توانند بر روی پای خود بایستند و ناچارند خود را عروسک مردان و آلت هوس‌رانی آنان بار آورند. پس در واقع توقع مرد و وضع اجتماعی به‌خصوصی که در آن زیست می‌کنند باعث می‌شود که زنان سطحی و عروسک‌وار بار آیند.
misbeliever
آن‌چه آدمیان را زیبا و ارزنده و بزرگ می‌سازد یکنواخت شدن و تباه گشتن خواص فردی آنان نیست بلکه رشد و پرورش فردیت و تجلّی استعدادهای نهانی آنان است در حدودی که به حقوق و منافع دیگران لطمه نزند. هرچه این تکامل فردی بیشتر شود، زندگی بشر متنوع‌تر، غنی‌تر و عالی‌تر می‌گردد و افکار بزرگ و احساسات لطیف بیشتر از آن زاده می‌شود و رابطهٔ فرد را با نوع خود قوی‌تر می‌کند و تعلق فرد را به جامعه بشری ارزنده‌تر می‌سازد. هرچه فردیت شخص قوی‌تر شود ارزش فرد برای خود او بیشتر می‌شود و در نتیجه برای دیگران هم ارزنده‌تر می‌گردد. حیات در فرد نیرومندتر و قوی‌تر می‌گردد و در نتیجه حیات جامعه که از افراد مرکب است نیز نیرومندتر و قوی‌تر می‌شود. از محدود کردن افراد، تا آن حد که قوی‌دستان به حق دیگران تجاوز نکنند، چاره نیست.
misbeliever
امیدوارم آن زمان گذشته و دیگر لازم نباشد که از «آزادی مطبوعات» به عنوان تأمینی که در مقابل دولت فاسد یا ستم‌گر است دفاع شود. به نظر می‌رسد دیگر استدلالی برای این امر لازم نباشد که قوهٔ قانون‌گذار یا قوهٔ مجریه که منافع او با منافع ملت یکی نیست، حق ندارد اعتقاداتی را بر مردم تحمیل یا تعیین کند که مردم چه نوع عقاید یا دلایلی را باید بشنوند یا نشنوند.
misbeliever
اما چنین نیست و خاموش کردن عقیدهٔ کسی، محروم کردن همهٔ آدمیان و زیان رسانیدن به همهٔ آن‌ها است و نه تنها زیان رسانیدن به افرادی است که امروز هستند بلکه هم‌چنان محروم ساختن افرادی است که پس از این زاده خواهند شد. خواه آیندگان آن عقیده را بپذیرند یا نه. زیرا اگر این عقیده درست باشد، با از میان رفتن آن آیندگان از این‌که باطل را به حق تبدیل کنند محروم خواهند ماند. اگر این عقیده درست نباشد از امکان دستیابی به این مهم که حقیقت را در برخورد به باطل روشن‌تر و صریح‌تر درک کنند، محروم می‌مانند. هر یک از این دو فرض را باید جداگانه در نظر گرفت زیرا برای هر یک استدلال‌های جداگانه‌ای وجود دارد. ما هرگز نمی‌توانیم اطمینان داشته باشیم عقیده‌ای که در صدد خاموش کردن آن هستیم عقیدهٔ باطلی است. اگر هم چنین اطمینانی داشته باشیم در این صورت نیز خاموش کردن آن، عملی نادرست و نا به سود محسوب می‌شود.
misbeliever
آن‌چه آدمیان را زیبا و ارزنده و بزرگ می‌سازد یکنواخت شدن و تباه گشتن خواص فردی آنان نیست بلکه رشد و پرورش فردیت و تجلّی استعدادهای نهانی آنان است در حدودی که به حقوق و منافع دیگران لطمه نزند. هرچه این تکامل فردی بیشتر شود، زندگی بشر متنوع‌تر، غنی‌تر و عالی‌تر می‌گردد و افکار بزرگ و احساسات لطیف بیشتر از آن زاده می‌شود و رابطهٔ فرد را با نوع خود قوی‌تر می‌کند و تعلق فرد را به جامعه بشری ارزنده‌تر می‌سازد. هرچه فردیت شخص قوی‌تر شود ارزش فرد برای خود او بیشتر می‌شود و در نتیجه برای دیگران هم ارزنده‌تر می‌گردد. حیات در فرد نیرومندتر و قوی‌تر می‌گردد و در نتیجه حیات جامعه که از افراد مرکب است نیز نیرومندتر و قوی‌تر می‌شود. از محدود کردن افراد، تا آن حد که قوی‌دستان به حق دیگران تجاوز نکنند، چاره نیست. این امر به نظریهٔ تکامل فردی نیز سازگار است. زیرا اگر تکامل فردی موجب آسیب زدن به دیگران شود در حقیقت از تکامل دیگران جلوگیری کرده است. اما لزومی ندارد رعایت حقوق دیگران مانع تکامل فرد شود؛
misbeliever
خاموش کردن عقیدهٔ کسی، محروم کردن همهٔ آدمیان و زیان رسانیدن به همهٔ آن‌ها است و نه تنها زیان رسانیدن به افرادی است که امروز هستند بلکه هم‌چنان محروم ساختن افرادی است که پس از این زاده خواهند شد.
هادی محمودی
اگر هنوز در بعضی کشورها دیده می‌شود که زنان جز آرایش و پرداختن به ظاهر خود به فکر کار دیگری نیستند و در واقع بازیچه و عروسکی برای هوس‌رانی مردانند این همه به علت آن است که از لحاظ اقتصادی استقلال ندارند و نمی‌توانند بر روی پای خود بایستند و ناچارند خود را عروسک مردان و آلت هوس‌رانی آنان بار آورند.
هادی محمودی
قبل از این‌که مسلّم شود توانایی داریم برای تن کودک خود خوراک و برای روحش تربیت فراهم کنیم، آوردن کودک به جهان جنایت اخلاقی نسبت به او و نسبت به جامعه است.
پویا پانا
مردم عادی نه تنها در عقل و شعور متوسط هستند بلکه در تمایلات خود نیز متوسطند. ذوق یا میلی چندان قوی در آن‌ها نیست که آن‌ها را به انجام کارهای غیرمعقول برانگیزد. در نتیجه نمی‌توانند دریابند چگونه ممکن است کسانی باشندکه ذوق یا میل غیرمعقول داشته باشند و بنابراین با نظر تحقیر به این‌گونه اشخاص می‌نگرند.
پویا پانا

حجم

۱۷۲٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۱۸۴ صفحه

حجم

۱۷۲٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۱۸۴ صفحه

قیمت:
۴۴,۵۰۰
تومان