دانلود و خرید کتاب جهان لغزنده است، جهانی شدن چگونه دنیای ما را شکل می‌دهد؟ آنتونی گیدنز ترجمه علی عطاران
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جهان لغزنده است، جهانی شدن چگونه دنیای ما را شکل می‌دهد؟ اثر آنتونی گیدنز

کتاب جهان لغزنده است، جهانی شدن چگونه دنیای ما را شکل می‌دهد؟

معرفی کتاب جهان لغزنده است، جهانی شدن چگونه دنیای ما را شکل می‌دهد؟

«جهان لغزنده است، جهانی شدن چگونه دنیای ما را شکل می‌دهد؟» به قلم آنتونی گیدنز (- ۱۹۳۷) اثری است با موضوع جهانی شدن و چالش آن با سنت، خانواده و مسئله دموکراتیزه شدن سریع کشورها در دنیای امروز. آنتونی گیدنز مدیر «مدرسهٔ اقتصاد لندن» و یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های دانشگاهی جهان است. او طرف مشورت بسیاری از رهبران سیاسی جهان بوده و بیش از سی کتاب منتشر کرده‌است. این کتاب برمبنای سخنرانی‌های گیدنز در سال ۱۹۹۹ در رادیو بی‌بی‌سی نوشته شده‌است و به صورت مختصر و مفید نشان می‌دهد که جهانی‌شدن چرا و چگونه درحال تغییرشکل زندگی ما است و چه پیامدهایی به همراه خواهد داشت. بخشی از کتاب را می‌خوانیم: در میان تغییرات جاری در جهان، هیچ کدام مهم‌تر از تغییراتی نیست که در زندگی شخصی ما درحال رخ‌دادن است؛ تغییرات در سکسؤالیته، رابطه، ازدواج و خانواده. در طرز نگاه ما به خودمان و در طرز ارتباط برقرار کردن ما با دیگران انقلابی جهانی رخ داده است. این انقلاب در مناطق و فرهنگ‌های مختلف جهان به یک شکل پیش نمی‌رود و مقاومت‌های زیادی درمقابل آن شکل گرفته است. نسبت سود و زیان این تغییرات، مانند دیگر خصوصیات جهان لغزنده، به‌طورکامل مشخص نیست. از برخی جنبه‌ها، این تغییرات دشوارترین و پریشان‌کننده‌ترین انواع تغییرات هستند. بیشتر ما اغلب اوقات می‌توانیم به میل خودمان چشم بر تغییرات بزرگتر ببندیم (شاید به همین دلیل است که برای حل مشکلات بزرگ با یکدیگر همکاری چندانی نمی‌کنیم) بااین‌حال نمی‌توانیم از گرداب تغییری که وارد بطن حیات عاطفی ما می‌شود بگریزیم. کمتر کشوری در جهان وجود دارد که در آنجا بحث‌های جدی دربارهٔ برابری جنسی، قانون‌گذاری برای سکسؤالیته و آیندهٔ خانواده وجود نداشته باشد. جایی هم که چنین بحث‌هایی جریان نداشته باشد، احتمالاً به‌خاطر آن است که دولت‌های اقتدارگرا یا گروه‌های بنیادگرا چنین بحث‌هایی را سرکوب می‌کنند. در بسیاری از موارد، جنجال برسر این مسائل و همین‌طور واکنش‌های اجتماعی یا سیاسی به آن‌ها در سطح کشوری یا محلی درمی‌گیرد. سیاستمداران و گروه‌های فشار می‌گویند که فقط نیاز است که سیاست‌های حوزهٔ خانواده تغییر کنند یا فقط لازم است که طلاق سخت‌تر یا آسان‌تر شود تا مشکلات به‌آسانی حل شود.
جزیره مثنوی؛ پیر چنگی
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی
انتخابات در آمریکا
داود خوش چشم
نقل قول های کلیدی در جامعه شناسی
کنت تامپسون
اشرافیت، سلطنت، دموکراسی: داستان حماقت و تباهیِ اخلاقی و اقتصادی
هانس هرمان هوپ
رسانه، جنگ، پست‌مدرنیته
فیلیپ هاموند
سیر تفکر معاصر؛ جلد اول
محمد مددپور
درباره فردیت و فرم‌های اجتماعی
گئورگ زیمل
جامعه مصرفی
ژان بودریار
تاملی در مدرنیته ایرانی: بحثی در باره گفتمان‌های روشنفکری و سیاستِ مدرنیزاسیون در ایران
علی میرسپاسی
علوم اجتماعی نیندیشیدنی
امانوئل والرشتاین
ساختار طبقاتی جوامع پیشرفته
آنتونی گیدنز
پوپولیسم چیست؟
یان ورنر مولر
شهروندی فرهنگی
نیک استیونسون
برخی پندارهای عمومی شگفت‌آور
چارلز مکای
علم ناممکن تحلیلی نهادی از جامعه شناسی آمریکایی
استیون پی. ترنر
آیا قرن آمریکا به پایان رسیده است؟
جوزف نای
مونتسکیو و روسو؛ پیشگامان جامعه‌شناسی
امیل دورکیم
اخلاق بازجویی
مایکل اسکرکر
مقدمه‌ای بر پژوهش سیاسی
لیزا هریسون

نظرات کاربران

mo.saeed.mi
۱۴۰۱/۰۳/۱۳

کتاب سیر منسجم و طولی‌ای نداشت البته چون بازنویسی از سخنرانی ها بوده‌ست اما کلیات را بسیار خوب و کامل توضیح داده بود

Rose water
۱۳۹۸/۰۶/۱۴

کتاب متوسطی بود و از سخنرانی هایی که شده، جمع آوری و تبدیل به کتاب شده، منسجم نیست یا متمرکز و بیشتر به بیان کلیات میپردازه، در کل بدک نیست اگه به این مدل موضوعات و مسائل سیاسی و اجتماعی

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۶)
دغدغهٔ اصلی بسیاری از انواع بنیادگرایی، به‌ویژه نوع مذهبی آن، خانواده و نقش درحال‌تغییر زنان است. بنیادگرایان مذهبی می‌خواهند مدرنیته را به عقب برانند و این تلاش آن‌ها در هیچ حوزه‌ای آشکارتر از رهایی زنان نیست. بنیادگرایان، چه راستگرایان مذهبی آمریکایی باشند و چه جنبش‌های اسلامگرا، طرفداران سرسخت شکل سنتی خانواده و دشمن تلاش‌های زنان برای رهایی از قید نقش‌های سنتی و فرهنگی هستند.
Rose water
من می‌خواهم استدلال آن‌ها را همراه با یک تغییر اساسی به کار ببرم. از نظر من، همهٔ سنت‌ها، سنت‌های اختراع‌شده هستند. هیچ جامعهٔ سنتی‌ای به‌طورکامل سنتی نبوده است و سنت‌ها و رسوم به‌دلایل مختلفی اختراع شده‌اند. نباید این‌گونه تصور کنیم که برساخت آگاهانهٔ سنت صرفاً متعلق به عصر جدید است. از آن گذشته، سنت‌ها همیشه دربرگیرندهٔ مفهوم قدرت هستند؛ چه آگاهانه ساخته شوند و چه ناآگاهانه. شاهان، امپراتورها، کشیش‌ها و دیگران برای آسایش‌شان و برای توجیه حکومت خود، همیشه دست به اختراع سنت زده‌اند.
Rose water
بنیادگرایی، چه مذهبی باشد چه ملی و چه قومی، همیشه با امکان خشونت همراه است؛ چون بنیادگرایی آنتی‌تز تسامح است. در نظر بنیادگرایان تنها یک روش درست و صحیح برای زندگی وجود دارد و افرادی که به این روش معتقد نیستند بهتر است از سر راه برداشته شوند.
Rose water
شاهان، امپراتورها، کشیش‌ها و دیگران برای آسایش‌شان و برای توجیه حکومت خود، همیشه دست به اختراع سنت زده‌اند.
mohamad ali soltani
چنین فضایی شاید با اقدام دولت پرورش داده شود؛ اما از طرفی خودش هم تبدیل به پایهٔ فرهنگی دولت می‌شود. دموکراتیزه کردن دموکراسی فقط مختص دموکراسی‌های به بلوغ رسیده نیست؛ این فرایند می‌تواند در کشورهایی که نهادهای دموکراتیک ضعیف و کم‌توان هستند نیز مفید باشد. برای مثال، در کشور روسیه ــ که سرمایه‌داری گانگستری رواج دارد و میراث اقتدارگرایی گذشته تاحدی پابرجا مانده است ــ جامعهٔ باز و دموکراتیک را نمی‌شود فقط از بالا به پایین ایجاد کرد. نیاز به حرکت از پایین به بالا و احیای فرهنگ مدنی نیز هست.
☆Nostalgia☆
چهل سال طول کشید تا تعداد مخاطبان رادیو در ایالات متحده به ۵۰ میلیون نفر برسد. اما برای اینکه ۴۰ میلیون نفر از کامپیوتر شخصی استفاده کنند تنها ۱۵ سال لازم بود.
Rose water
سنت‌ها همیشه دربرگیرندهٔ مفهوم قدرت هستند؛ چه آگاهانه ساخته شوند و چه ناآگاهانه.
Nikoo malja
ملت‌ها و دولت-ملت‌ها کماکان قدرتمند هستند؛ اما همان‌طورکه دیوید هِلد پژوهشگر سیاسی گفته است بین این دو نهاد و نیروهای جهانی‌ای که زندگی شهروندان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند «کسری دموکراسی»های شدیدی درحال شکل‌گرفتن است. مخاطرات زیست‌محیطی، نوسان اقتصاد جهانی، و پیشرفت‌های فناوری در سطح جهان، چندان احترامی برای مرزهای ملی قائل نیستند. چنین پدیده‌هایی از فرایندهای دموکراتیک گریزان هستند. یکی از دلایل این امر (همان‌طورکه بالاتر هم گفتم) این است که دموکراسی در کشورهایی که در آنها به بهترین شکل استقرار یافته جذابیت خود را از دست داده است.
☆Nostalgia☆
از طرف دیگر، تلویزیون و دیگر رسانه‌ها میل دارند فضای عمومی را که حاصل کار خودشان است از طریق مبتذل‌کردن و شخصی‌کردن مسائل سیاسی نابود کنند. علاوه‌برآن، رشد غول‌های رسانه‌ای چندملیتی به آن معناست که تجار ثروتمند ــ که مردم نقشی در انتخاب آن‌ها نداشته‌اند ــ قدرت زیادی به دست خواهند آورد. نمی‌شود صرفاً با اتکا به سیاست‌های سطح کشوری به مقابله با چنین قدرتی پرداخت. خیلی مهم است که دموکراتیزه کردنِ دموکراسی محدود به سطح دولت-ملت نشود. پیش‌فرض سیاست‌ورزی دموکراتیک تاکنون این بوده است؛ مجموعهٔ شهروندان به‌عنوان یک جامعه خودمختاری کامل دارد و می‌تواند به میل خودش سیاست‌ها را تغییر دهد. در این نوع سیاست‌ورزی، حاکمیت ملی بدیهی فرض می‌شود؛ اما باید دانست که برخلاف گذشته، مفهوم حاکمیت ملی بر اثر جهانی‌شدن آن‌چنان سرراست نیست.
☆Nostalgia☆
واگذاری نقش حکومت به بازار آزاد؛ حتی اگر وضع بازار از الان هم باثبات‌تر باشد، باعث رسیدن به این هدف نخواهد شد. دموکراسی کارآمد به‌درستی به یک سه‌پایه تشبیه شده است؛ دولت، اقتصاد و جامعهٔ مدنی باید با یکدیگر موازنه داشته باشند. اگر یک حوزه بر دیگر حوزه‌ها سیطره پیدا کند، اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد. در شوروی سابق، حکومت تقریباً بر تمام شئون زندگی شهروندان مسلط بود. به‌همین‌خاطر، از اقتصاد پویا خبری نبود و جامعهٔ مدنی هم تقریباً به حال مرگ افتاده بود. نمی‌شود رسانه‌ها را از این معادله حذف کرد؛ رسانه‌ها، به‌خصوص تلویزیون، رابطهٔ دوسویه‌ای با دموکراسی دارند. از یک طرف، همان‌طورکه پیش‌تر گفتم، جامعهٔ اطلاعاتی جهان نوظهور نیروی دموکراتیک قدرتمندی‌ست.
☆Nostalgia☆

حجم

۹۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۱۸ صفحه

حجم

۹۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۱۸ صفحه

قیمت:
۵۳,۰۰۰
تومان