دانلود و خرید کتاب قهقهه شهریاری ژرژ باتای ترجمه محدثه زارع
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قهقهه شهریاری اثر ژرژ باتای

کتاب قهقهه شهریاری

معرفی کتاب قهقهه شهریاری

کتاب قهقهه شهریاری نوشتهٔ ژرژ باتای و ترجمهٔ محدثه زارع و پویا غلامی و ایمان گنجی است. نشر چشمه این مقالات دربارهٔ سیاست را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب قهقهه شهریاری

کتاب قهقهه شهریاری حاوی مقالاتی دربارهٔ سیاست و منتخبی است از مقاله‌های سیاسی ژرژ باتای یا متن‌هایی که در آن‌ها مستقیماً به مسئلهٔ «سیاست» پرداخته شده است. ژرژ باتای نقطه‌ای به‌غایت حساس و مرزی در تاریخ اندیشه توصیف شده است. خطوطِ کار او از درهم‌آمیزی مرزهای ساد، اسپینوزا، ترزای مقدس آویلی، هگل، نیچه، مارکس، موس و دورکهیم شکل گرفته و از مرزهای کلوسوفسکی، فوکو، بلانشو، بارت، دریدا، لکان، کریستوا، دلوز و گتاری، نانسی، اَکِر و آگامبن گذر کرده است. نوشته‌های حاضر، مهم‌ترین مقاله‌های سیاسی این نویسنده محسوب می‌شود و به دوره‌های متفاوت تفکر او و فعالیت‌های سیاسی‌اش تعلق دارد. او در واپسین دوره از زندگی فکری‌اش به‌کلی از سیاست روی‌گردان شد. ژرژ باتای معتقد بود که کارِ سیاسی باید با امید همراه باشد. او که خودش را انسانی نومید نسبت به کنشِ سیاسی معرفی می‌کند، کارِ سیاسی را کنشی معطوف به آینده، ابژه، غایت، و هدف می‌داند.

کتاب حاضر از ۲ بخش تشکیل شده است. بخش نخست، متن‌های خودِ باتای است و بخش دوم، دو متن از «آلن اس. وایس» و «ژولی ویلسون» درمورد ژرژ باتای. متن اول، مفهوم «شهریاری» در باتای را در سنتِ نیچه‌ای بسط داده و متن دوم به شباهت‌های مفهوم‌پردازانهٔ پروژه‌های به‌ظاهر مجزای باتای و «دلوز و گتاری» اشاره کرده است.

خواندن کتاب قهقهه شهریاری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران علوم و فلسفهٔ سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب قهقهه شهریاری

««دریغا! این قهقهه چه می‌گسلد اندرونه‌ام را و چه می‌دَرَد قلبم را!» مفهوم تراژیک این قهقهه که زرتشت مستقیماً از خودش شنیده بدین معناست که او خود در آری‌گویی و پذیرشِ بازگشت ابدی ناتوان بود. این قهقههٔ سهمناک تمسخرآمیز تنها در لحظه‌ای که به بازگشت ابدی آری گفته شده باشد به یک قهقههٔ رازآلود، سرخوشانه، و افراطی تبدیل می‌گردد.

نظریهٔ روان‌کاوی به ما می‌آموزد که قهقهه یک خلاصی ناگهانی است، یک تخلیهٔ انرژی روانی است که سابقاً به صورت انگیزش شهوانی نیروگذاری و انباشت شده بود، اما حالا بلااستفاده است. لذتِ ذاتیِ چنین قهقهه‌ای (و توجه کنیم که همهٔ قهقهه‌ها لذت‌بخش نیستند)، بخشی از یک اقتصاد روانی است، آن‌جا که انرژی رهاشده به وسیلهٔ خنده، تا اندازه‌ای بر یک تدافع غلبه می‌کند، و انرژی‌یی را که پیش‌تر تحت انگیختگی شهوانی قرار گرفته بود، با بازدارندگی زایدِ کنونی هم‌تراز می‌سازد. پس چنین قهقهه‌ای نوعی محصول زاید است، یک «بخشِ ملعون» از سازمان روانی است، که در آن، از طریق یک فرایند والایش‌زدایانه، لذت دیگربار از راه فرایندی جسمانی به دست می‌آید. اما تنها قهقههٔ کودک از لذتِ محض است؛ قهقههٔ بزرگ‌سال بنا به اقتضائات اصل واقعیت، همیشه به وسیلهٔ ساختارهای بازدارندگی محصور شده است. (اهمیت کودک در چنین گفت زرتشتِ نیچه به عنوان نمادی از دگردیسی نهایی به سوی فراانسان، از این‌روست.)

باتای در یکی از نخستین آثارش می‌گوید: «همه از این واقعیت آگاه‌اند که زندگی پارودیک است و جهان فاقد یک تفسیر است.» و بعدتر در روش تأمّل از نو تأیید می‌کند که «اساسْ کژروی است، بزرگ‌ترین کمدی است.» ولی در این‌جا او وجود را صرفاً به امر کمیک، به خنده تقلیل نمی‌دهد: تأمّل هم یک کمدی بی‌حدوحصر و هم یک تراژدی بی‌حدوحصر است. پس از این‌همه، به یاد داشته باشیم، هیئت اسفال همزمان موجب قهقهه و تشویش است.»

راهبردهای ایجاد مدارس تاب آور
اسمعیل دست بسته
روان درمانی و مشاوره
سیدمهدی حسینی بیرجندی
رسم ماندالا (مقدماتی تا پیشرفته)
نیره افکاریان
اعترافات یک دائم القصه
محسن قاضی زاده
خانه‌های ارامنه جلفا
کاراپت کاراپتیان
تاریخ حقوق حکومت آل کیا در گیلان
بیژن عباسی لاهیجی
خاطرات خانواده
کارولین براون
مرگ یاری
تکتم توسلی
آشنایی با ملک الشعرای بهار
علی رزاقی شانی
شرلوک هلمز (مستاجر نقابدار)
آرتور کانن دویل
اصول و مبانی مدیریت و فرآیندهای کسب و کار
مارلون دوماس
هویت شناسی صنایع دستی ایران
سهراب آل یاسین
یکشنبه
آراز بارسقیان
معماری خدمت گرا (SOA) به زبان ساده
جودیت هورویتس
سه بار در سپیده دم
الساندرو بریکو
خون دلی که لعل شد
سید‌علی خامنه‌ای
جهاد تبیین
سید‌علی خامنه‌ای
فوتبال علیه دشمن
سایمون کوپر
کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم
اسلاونکا دراکولیچ
چرا ملت ها شکست می خورند؟
محمدحسین نعیمی‌پور
صداهایی از چرنوبیل
سوتلانا آلکسیویچ
ده روز با داعش
علی عبداللهی
قدرت بی‌قدرتان
احسان کیانی‌خواه
فلسفه‌ی سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای
محسن مهاجرنیا
صلحی که همه صلح ها را بر باد داد
دیوید فرامکین
سرزمین موعود
باراک اوباما
ما چگونه ما شدیم
صادق زیباکلام
توتالیتاریسم
هانا آرنت
چهل تدبیر
محمد علی الفت‌پور
فوتبال علیه دشمن
سایمون کوپر
کار کار انگلیسی هاست
جک استراو
فتنه‌‌ی تغلّب
مصطفی غفاری
غرب چگونه غرب شد؟
صادق زیباکلام
رهبر عزیز
علی دنیوی ساروی
روایت رهبری
سید یاسر جبرائیلی
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۶۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

حجم

۱۶۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

قیمت:
۳۱,۰۰۰
تومان