دانلود و خرید کتاب دموکراسی چیست؟ آلن تورن ترجمه سلمان صادقی زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب دموکراسی چیست؟

کتاب دموکراسی چیست؟ نوشتهٔ آلن تورن و ترجمهٔ سلمان صادقی زاده و حاصل ویراستاری همدم جلال زاده و رهام برکچی زاده است. نشر ثالث این کتاب را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب دموکراسی چیست؟

در مقدمهٔ مترجم آمده است که در اندیشهٔ آلن تورن، نویسندهٔ کتاب حاضر، دموکراسی سنتزی از ۳ اصل کانونی است که عبارتند از اصل شهروندی، اصل تحدید قدرت به‌وسیلهٔ احترام به حقوق بنیادین و اصل نمایندگی. گذار به دموکراسی نیز از خلال تأسیس و نهادینه‌سازی این ۳ اصل ممکن می‌شود. کتاب دموکراسی چیست؟ در ۴ بخش به تبیین و تشریح این دیدگاه پرداخته است. عنوان فصل‌های این کتاب به‌ترتیب عبارت است از «ابعاد سه‌گانهٔ دموکراسی»، «تاریخچهٔ روح دموکراتیک مدرن»، «فرهنگ دموکراتیک» و «دموکراسی و توسعه». آلن تورن را باید اندیشمندی اصیل در حوزهٔ جامعه‌شناسیِ سیاسی دانست که بینشی علمی را در کتاب حاضر ارائه کرده است. ترجمهٔ این کتاب به قلم «سلمان صادقی‌زاده» گامی است در جهت پیشبرد و پیشرفت ایران.

می‌دانیم که در آستانۀ قرن پانزدهم خورشیدی، دموکراسی به یکی از مهم‌ترین دشواری‌های ایرانی‌ها بدل شده است. هر چند امروزه بیش از هر زمان سخن از دموکراسی به گوش می‌رسد، با تناقضی بزرگ روبروییم؛ دموکراسی به‌ظاهر در کشورهای پرشماری استقرار می‌یابد، اما گاه محتوایش را از دست می‌دهد. در این لحظۀ تاریخی باید به سرآغازها بازگشت و معنای حقیقی دموکراسی را بازیافت. آلن تورن بینشی را به خواننده می‌دهد تا بتواند معنای دموکراسی و اهمیت آن را در پیشبرد توسعه درک کند و در مقام کنشگر اجتماعی، راهبردهایی را برای ایجاد و تعمیق دموکراسی در پیش گیرد. دموکراسی چیست و چگونه می‌توان راهی به آن یافت؟ این پرسشی است که آلن تورن، در مباحثش دربارهٔ دموکراسی‌سازی، به‌تفصیل به آن پرداخته، اما پیش از ورود به مباحث تورن، باید نگاهی کلان‌تر به نظریه‌های دموکراسی‌سازی در دوران معاصر داشت تا بتوان با درک فضای معرفت‌شناختی حاکم بر این نظریه‌ها، جهت‌گیری آن تورن به این مقوله را بهتر جایابی و درک کرد. 

خواندن کتاب دموکراسی چیست؟ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعه دربارهٔ چیستیِ دموکراسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب دموکراسی چیست؟

«به طور کلی مردم در تعریف دموکراسی دو رویکرد متفاوت دارند: برای برخی، دموکراسی به معنای صورت‌بخشی به حاکمیت مردم است و برای برخی دیگر، به معنای تضمین آزادی مباحثهٔ سیاسی. برای دستهٔ نخست، دموکراسی بر پایهٔ شکلش، و برای دستهٔ دیگر، بر پایهٔ رویه‌هایش تعریف می‌شود. تعریف دوم را با سادگی بیش‌تری می‌توان توضیح داد: آزادی اجتماع‌ها و آزادی بیان برگزاری انتخابات آزاد را ممکن، و منصفانه بودن آن را تضمین می‌کند. وجود نهادهای حقوقی نیز برای پیشگیری از انحراف در نمایندگی و به فساد کشیده شدن نمایندگان منتخب و حکمرانان ضروری است و باز بودن مباحثه‌ها و فرایندهای تصمیم‌سازی را تضمین می‌کند. هدف نخست محافظت از پارلمان در برابر قوهٔ مجریه است که در جمع‌آوری داده‌ها و تصمیم‌سازی، از ظرفیت بالاتری برخوردار است.

[آنچه رفت، توضیحی از برداشت دوم از دموکراسی بود.] ضعف این برداشت در این است که صرف احترام به قواعد بازی، بازیگران را از داشتن فرصت‌های نابرابر بازنمی‌دارد، زیرا برخی منابع بیش‌تری در اختیار دارند و در مواردی، فقط الیگارشی‌ها توان ورود به بازی را خواهند داشت.»

نظرات کاربران

امیرحسین محمدی نژاد
۱۴۰۱/۱۱/۱۳

بسیار عالی حتما بخونید

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۶۹٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۴۲ صفحه

حجم

۳۶۹٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۴۲ صفحه

قیمت:
۱۷۱,۰۰۰
تومان