دانلود و خرید کتاب خوش شانس ها چارلز بوکوفسکی ترجمه علیرضا بهنام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خوش شانس ها اثر چارلز بوکوفسکی

کتاب خوش شانس ها

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب خوش شانس ها

کتاب خوش شانس ها گزیده اشعاری از چارلز بوکوفسکی با ترجمهٔ علیرضا بهنام است و انتشارات مروارید آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب خوش شانس ها

چارلز بوکوفسکی یکی از مشهورترین شاعران و داستان‌نویسان امریکاست و بسیاری بر این باورند که او تأثیرگذارترین شاعر امریکا در نیمهٔ دوم سدهٔ بیستم میلادی بوده است. او که در سال ۱۹۲۰ در آلمان از پدری امریکایی و مادری آلمانی زاده شد از سه سالگی به ایالات متحده رفت و در شهر لس‌آنجلس کودکی خود را گذراند. او در سال ۱۹۴۴ نخستین داستانش را به چاپ رساند و در ۳۵ سالگی نوشتن شعر را آغاز کرد. بااین‌حال، تنها در دههٔ ۱۹۶۰ و هم‌زمان با شکوفایی جنبش ادبی موسوم به ادبیات نسل بیت بود که آثار بوکوفسکی با اقبال عمومی مواجه شد. شاید به همین دلیل است که اگرچه او رابطهٔ خاصی با چهره‌های کلیدی نسل بیت مانند گینزبرگ و کرواک نداشت، نزد خوانندگان آثار این جنبش ادبی محبوبیتی خاص یافته است.

بوکوفسکی تا پیش از درگذشتش در سال ۱۹۹۴ بیش از ۴۵ کتاب شعر و داستان به چاپ رساند که آخرین آن‌ها یعنی رمان «عامه‌پسند» هم‌زمان با مرگش منتشر شد. پس از مرگ بوکوفسکی نیز آثار منتشرنشدهٔ زیادی از او به‌جا مانده و تاکنون ۵ مجموعه از اشعار منتشرنشده‌اش در امریکا به چاپ رسیده است. یکی از این مجموعه‌ها که با عنوان «برق آذرخش آن‌سوی کوهستان» در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، آخرین منبعی است که در تدوین این مجموعه از آن استفاده شده است.

شعر بوکوفسکی یکی از نمونه‌های تأثیرگذار پشت‌پازدن به قواعد کلاسیک در سرایش شعر است که در شعر نسل بیت نمود بارزی یافته است. در این نوع شعر که بهترین تبیین خود را در شعر منهای ساخت‌وساز گینزبرگ یافته است اصل اساسی سرایش حسی است که در لحظهٔ سرایش به سراغ شاعر می‌رود. 

در دوره‌ای، شعرهای بوکوفسکی نزد خواننده شعر در امریکا حکم پریشانگویی را داشت. این تحول به‌نوعی می‌تواند سرآغاز خیزش پسامدرن در شعر معاصر نیز تلقی شود. اگرچه در سال‌های پس از دههٔ ۶۰ میلادی تفکر پسامدرن در شعر منجر به پیدایی جنبش‌های دیگری مانند شعر زبان، شعر اجرایی و... شد که به‌لحاظ تئوریک توانستند گوی سبقت را از شعرهای پست‌مدرن اولیه نسل بیت بربایند؛ بااین‌حال شعرهای وحشی نسل بیت و از جمله شعرهای چارلز بوکوفسکی توانسته‌اند جاذبهٔ خود را به‌عنوان شعرهایی که با ذات بی‌واسطهٔ انسان ارتباط برقرار می‌کنند تا زمان ما حفظ کنند.

در شعری از بوکوفسکی که در این مجموعه نیز آمده است می‌توان تأثیر این نگارش بدون حک و اصلاح را به‌روشنی دید.

واگنر که پیر شده بود

جشن تولدی برگزار شد

به افتخارش

و بخشی از

تصنیف‌های تصادفی جوانی‌اش

نواخته شد

بعدش پرسید

«این‌ها را کی نوشته؟»

به او گفتند

«شما نوشتید»

جواب داد

«آهان، همان‌طور است که همیشه فکر می‌کردم

پس مرگ هم

خاصیتی

دارد»

چنان‌که مشهود است در این شعر اهمیت سوژه و کشفی که در این محدوده صورت گرفته بر تمامی ویژگی‌های دیگر شعر پیشی گرفته؛ درحالی‌که شعر خود به دلیل ذهن تربیت‌شدهٔ شاعرش دارای ویژگی‌های ساختاری یک شعر کامل و بی‌نقص است.

اگرچه در کشور ما بوکوفسکی بیش‌تر با شعرهای کوتاه و داستانک‌هایش شناخته شده است اما شهرت این شاعر در زادگاهش بیشتر به‌واسطهٔ شعرهای نیمه‌بلندی است که در خلال آن‌ها مناسبات دنیای سرمایه‌داری امریکا را به نقد می‌کشد. در گزیدهٔ حاضر تلاش بر این بوده است که از میان مجموعه شعرهای بوکوفسکی شعرهایی انتخاب شوند که با این حال‌وهوای تأثیرگذار آثار او همخوانی داشته باشند. 

خواندن کتاب خوش شانس ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران اشعار بوکوفسکی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب خوش شانس ها

سلام، حال شما؟

ترس از این‌که مثل آن‌ها باشی:

مرده.

آن‌ها لااقل در خیابان نیستند

حواس‌شان هست که در خانه بمانند

دیوانه‌های وارفته‌ای که تنها جلوی تلویزیون می‌نشینند

با زندگی‌هاشان پر از خنده‌های ناقص کنسروشده

محلهٔ ایده‌آل‌شان

با ماشین‌های پارک‌شده

با بوستان‌های سبز کوچک

با خانه‌های کوچک

درهای کوچکی که باز می‌شوند و بسته

وقتی اقوام‌شان به میهمانی می‌آیند

در روزهای تعطیل

درهایی که بسته می‌شوند

پشت محتضرهایی که آرام‌آرام می‌میرند

پشت مرده‌هایی که هنوز زنده‌اند

در محلهٔ آرام و متوسط شما

با خیابان‌های بادخیز

با جان‌کندن

با پریشانی

با بیزاری

با هراس

با بیگانگی

سگی پشت نرده‌ای ایستاده است

انسانی ساکت کنار پنجره


معرفی نویسنده
عکس چارلز بوکوفسکی
چارلز بوکوفسکی
آمریکایی | تولد ۱۹۲۰ - درگذشت ۱۹۹۴

هاینریش چارلز بوکوفسکی، شاعر و داستان‌نویس آمریکایی متولد آلمان بود. از او اغلب به عنوان نویسنده تأثیرگذارِ معاصر نام برده می‌شود و سبک او بارها مورد تقلید قرار گرفته است. هنری چارلز بوکوفسکی دو سال بعد از پایان جنگ جهانی اول در آلمان متولد شد؛ در سال ۱۹۲۰، از مادری آلمانی و پدری آمریکایی و سرباز. پدر و مادر او، هنری صدایش می‌کردند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

حجم

۳۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان