دانلود و خرید کتاب راه های ابریشم پیتر فرانکوپن ترجمه حسن افشار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب راه های ابریشم اثر پیتر فرانکوپن

کتاب راه های ابریشم

انتشارات:نشر مرکز
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۸از ۱۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب راه های ابریشم

کتاب راه های ابریشم نوشتهٔ پیتر فرانکوپن و ترجمهٔ حسن افشار است. نشر مرکز این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر یکی از کتاب‌های مجموعهٔ «تاریخ جهان از دیدگاهی نو» است که نگاهی نو به تاریخ جهان کرده است.

درباره کتاب راه های ابریشم

کتاب راه های ابریشم حاوی تاریخچه‌ای درمورد جاده‌های ابریشم و حاوی یک تاریخ جدید وحیانی از جهان است که نشان می‌دهد از کجا آمده‌ایم و به کجا می‌رویم. این کتاب، از خاورمیانه و بی‌ثباتی سیاسی آن گرفته تا چین و رشد اقتصادی آن و منطقهٔ وسیعی که به‌سمت شرق از بالکان در سراسر استپ و جنوب آسیا کشیده شده، سخن گفته است. پیتر فرانکوپن، نویسندهٔ این کتاب به ما می‌آموزد که برای درک موقعیت تاریخی خود، ابتدا باید گذشتهٔ شگفت‌انگیز جغرافیایی خود را درک کنیم. او درک ما از جهان را متحول می‌کند و ما را به‌سمت شرق هدایت می‌کند. در جادهٔ ابریشم بود که شرق و غرب برای اولین‌بار از طریق تجارت و فتوحات با یکدیگر روبه‌رو شدند؛ رخدادی که منجر به گسترش افکار، فرهنگ‌ها و مذاهب شد. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه سرنوشت غرب همیشه به‌طور جدایی‌ناپذیری با شرق پیوند خورده است.

این کتاب را اثری نفیس خوانده‌اند که همراه با هیجان از سفر در راه‌هایی که مسیر حمل‌ونقل ابریشم، بَرده، اندیشه، دین و بیماری بودند و شاید سرنوشت امروز جهان نیز در اطراف آن‌ها شکل می‌گیرد، سخن گفنه است؛ اثری که راستای تازه‌ای به شناخت ما از جهان می‌بخشد و «نفس‌بر و اعتیادآور» است. امید نویسنده این است که با طرح پرسش‌های تازه و ایجاد حوزه‌هایی جدید برای پژوهش، بتواند دیگران را به مطالعه دربارهٔ مردمان و نقاطی که محققان نسل‌های متوالی از آن‌ها غفلت کرده‌اند، برانگیزد. این کتاب در ۲۵ فصل نوشته شده است.

خواندن کتاب راه های ابریشم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعه پیرامون تاریخ جهان و ارتباط شرق و غرب پیشنهاد می‌کنیم.

درباره پیتر فرانکوپن

پیتر فرانکوپن مورخ مستقر در دانشگاه آکسفورد است. او کتاب «جنگ صلیبی اول: فراخوان از شرق» را نوشته که تک‌نگاری وزینی دربارهٔ بیزانس و اسلام و غرب در قرن‌های یازدهم و دوازدهم است. او پژوهشگر ارشد در کالج ووسترِ دانشگاه آکسفورد و مدیر مرکز مطالعات بیزانس در این دانشگاه است. کتاب «راه های ابریشم» نیز یکی دیگر از آثار اوست.

بخشی از کتاب راه های ابریشم

«از آغاز زمان، قلب آسیا جایی بود که امپراتوری‌ها ساخته می‌شدند. فروبوم آبرفتی میان‌رودان (بین‌النهرین)، که دجله و فرات سیرابش می‌کردند، بستر را برای پیدایش تمدن فراهم می‌آورد. این جا بود که نخستین شهرها و شهرک‌ها شکل گرفتند. کشاورزی سامانمند در میان‌رودان و «هلال حاصل‌خیز» پیدا شد. این هلال نواری بود از خلیج فارس تا کرانهٔ مدیترانه که زمین پربازدهش آب فراوان داشت. برخی از نخستین قوانین مستند را همین جا حمورابی، شاه بابل، قریب ۴۰۰۰ سال پیش وضع کرد. در آنها او وظایف رعایای خود را برشمرد و مجازات‌های سنگین برای وظیفه‌نشناسان تعیین کرد.

اگرچه بسیاری از پادشاهی‌ها و امپراتوری‌ها از این گهواره برخاستند، بزرگ‌ترین آنها شاهنشاهی ایران بود. ایرانیان در سدهٔ ششم پ م (پیش از میلاد) در جایی در جنوب ایران کنونی به سرعت گسترش یافتند؛ بر همسایگانشان چیره شدند و تا کرانهٔ دریای اژه پیش رفتند؛ مصر را گرفتند و در شرق نیز تا کوه‌های هیمالیا رفتند. علت پیروزی آنها به نوشتهٔ هرودوت، تاریخ‌نگار یونانی، فکر باز آنها بود. «پارس‌ها رسوم بیگانه را راحت می‌پذیرند.» اگر می‌دیدند جامهٔ دشمن شکست‌خورده‌ای بهتر از جامهٔ خودشان است لباس خود را رها می‌کردند و لباس او را می‌پوشیدند. بدین سان آنها یک بار لباس از مادها و بار دیگر از مصریان به وام گرفتند.

پذیرش اندیشه‌ها و شیوه‌های نو عامل مهمی بود که به ایرانیان کمک کرد نظام اداری کارآمدی با مشارکت اقوام مختلف بسازند. کارمندان تحصیل‌کرده‌ای مسئول ادارهٔ امور روزمرهٔ کشور بودند؛ همهٔ جزئیات را از پرداخت دستمزد خدمتکاران خاندان سلطنت تا کیفیت و کمیت اجناس بازار را ثبت می‌کردند؛ مسئولیت تعمیر و نگهداری شبکهٔ راه‌های کشور را هم، که مایهٔ رشک جهان باستان بود، بر عهده داشتند.

شبکهٔ راه‌هایی که سواحل آسیای صغیر را به بابل و شوش و تخت جمشید وصل می‌کرد اجازه می‌داد مسافتی بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر۸ در یک هفته پیموده شود. هرودوت ضمن اشاره به این دستاورد می‌گوید نه برف و باران و نه گرما یا تاریکی نمی‌توانست از سرعت پیک‌ها بکاهد. سرمایه‌گذاری در کشاورزی و ابداع روش‌های جدید آبیاری برای افزایش محصول، با تغذیهٔ جمعیت‌های بزرگ‌تری از زمین‌های اطراف، موجب گسترش شهرها می‌شد ــ نه تنها در اراضی پربازده دو سمت دجله و فرات بلکه همچنین در دره‌های دو رود پهناور جیحون و سیحون (آمودریا و سیردریای کنونی) و دلتای نیل پس از آن که در سال ۵۲۵ پ م به دست سپاه ایران افتاد. شاهنشاهی ایران قلمرو وفوری بود که از دریای مدیترانه تا قلب آسیا گسترش داشت.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۶)
شاه هم با طرح‌های جاه‌طلبانه‌اش به وخامت وضعش دامن می‌زد. مبالغ هنگفتی در ارتش سرمایه‌گذاری کرد و بودجهٔ ارتش ایران از ۲۹۳ میلیون دلار در ۱۹۶۳ به ۷/۳ میلیارد دلار در کمتر از پانزده سال بعد افزایش یافت. نیروی هوایی و نیروی زمینی ایران از بزرگ‌ترین نیروهای نظامی در جهان شد. (۶۲) مقداری از پول این افزایش سرسام‌آور از محل کمک‌های نظامی و وام‌های کم‌بهرهٔ آمریکایی‌ها تأمین می‌شد (که خود آنها هم سود می‌بردند زیرا بسیاری از جنگ‌افزارها از صنایع نظامی آنها خریداری می‌شد).
محسن
. ثروت اسارت می‌آورد.
محسن
در تابستان ۱۹۵۳/ ۱۳۳۲ سیل ارز آمریکایی که به تهران سرازیر شد به حدی بود که ارزش دلار نسبت به ریال در حدود چهل درصد سقوط کرد. مقداری از پول‌ها به جماعت‌هایی پرداخت شد که دو مأمور محلی سازمان سیا آنها را سازمان دادند و در خیابان‌های پایتخت به راه انداختند. دیگر از دریافت‌کنندگان پول‌ها روحانیانی از جمله آیت‌الله کاشانی بودند که با توطئه‌گرها اشتراک منافع داشتند.
محسن
پژوهش‌های تازه جای تردید باقی نمی‌گذارد که تسخیر ایران سال‌ها زودتر از آن که پیش‌تر گمان می‌رفت روی داده است ــ بین سال‌های ۶۲۸ و ۶۳۲ که جامعهٔ ساسانی از درون در حال فروپاشی بود، نه پس از آن که فروپاشیده بود.
محسن
همچون در اروپای تشنهٔ ابریشم و ادویه و نفایس شرق در اوایل سده‌های میانه، اکنون در غرب پرسش این بود که آیا راه‌های دیگری برای پرداخت بهای نیازمندی‌های گران‌بها وجود نداشت. هزار سال پیش‌تر برای تأمین پول خریدهای دیگر، کشتی کشتی بَرده به کشورهای اسلامی برده بودند. حالا برای تأمین پول خرید طلای سیاه، یک راه نابکارانهٔ دیگر نیز وجود داشت: فروش تجهیزات نظامی و فناوری هسته‌ای.
محسن
در این بین با این که بهای نفت از ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۰ بیش از هفت برابر شده بود، چندان ثمری در جامعه به چشم نمی‌خورد. بستگان شاه و گروهی که در افواه به «هزار فامیل» مشهور بودند واردات را در چنگ خود داشتند و سودهای کلان از آن می‌بردند. وام‌های کم‌بهره‌ای که واشینگتون به ایران می‌داد تنها به جیب کسان معدودی می‌رفت و سهمی از آنها به تهی‌دستان نمی‌رسید.
محسن
در پایان سال ۱۹۵۲ خود انگلیسی‌ها نیز باور نداشتند تحریمشان نتیجه دهد. از این رو دست به دامان «آژانس اطلاعات مرکزی» آمریکا [سازمان سیا] شدند که تازه تأسیس شده بود و خواستار حمایت آمریکایی‌ها از نقشهٔ «اقدام سیاسی مشترک برای ساقط کردن نخست‌وزیر مصدق» ــ یعنی کودتا علیه او ــ شدند. این آخرین بار نبود که تغییر حکومت در این نقطه از جهان تنها راه حل مسئله به نظر می‌رسید.
محسن
بسیاری کسان در ایران و عراق شیفتهٔ تحرک و لفاظی هیتلر شده بودند. یک همسویی طبیعی در یهودستیزی بین نازی‌ها و برخی علمای مسلمان پدید آمده بود. مفتی اعظم بیت‌المقدس، محمد حسینی، از ظهور مردی که وی را «حاج محمد هیتلر» نامید استقبال کرده بود. یهودستیزی پیشوای آلمان‌ها آب به آسیاب مردی می‌ریخت که از کشتار قوم یهود، قومی که «اراذل و اوباش» می‌خواندشان، خوش‌حال می‌شد.
محسن
از آن جا که بریتانیا در محل نیرو داشت از دیگران جلوتر بود و می‌توانست منطقه را مطابق نیازهایش شکل بدهد. در میان‌رودان با تأسیس کشور جدیدی به نام عراق به مقصود رسید. عراق ملغمه‌ای شد از سه ایالت پیشین عثمانی که از نظر تاریخ و مذهب و جغرافیا بسیار با هم تفاوت می‌کردند: بصره در جنوب رو به هندوستان و خلیج فارس داشت؛ بغداد دارای پیوند نزدیکی با ایران بود؛ و موصل ارتباطی طبیعی با ترکیه و سوریه داشت. (۲۱) این ملغمه تنها طرفی را که راضی می‌کرد لندن بود.
محسن
سال ۱۹۲۲ سر پرسی لورن، وزیر مختار بریتانیا در تهران، رضا خان را مردی «تنومند، ستبرسینه، قوی‌بنیه، و بالابلندتر از حد متوسط» توصیف کرد. نوشت او حاشیه نمی‌رود «و با تعارفات دهان‌پرکن و بی‌خاصیت، که خوی ایرانیان شده است، وقت انسان را نمی‌گیرد.» لورن تأکید کرد که هرچند پیداست او «مدرسه نرفته و بی‌سواد است، در صحبت با او به نظرم آمد که مغزش خالی نمانده ولی بیکار مانده.»
محسن

حجم

۳٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۶۰۸ صفحه

حجم

۳٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۶۰۸ صفحه

قیمت:
۱۳۲,۰۰۰
تومان