دانلود و خرید کتاب شب سپیده می زند یوریک کریم‌مسیحی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شب سپیده می زند اثر یوریک کریم‌مسیحی

کتاب شب سپیده می زند

انتشارات:نشر بیدگل
امتیاز:
۲.۶از ۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب شب سپیده می زند

کتاب شب سپیده می زند نوشته و گردآوریِ یوریک کریم‌مسیحی است و نشر بیدگل آن را منتشر کرده است. کریم‌مسیحی در این کتاب ۴۶ عکس‌ِ فیلم را گردآوری کرده و برای هرکدام جستاری درخور نوشته است.

درباره کتاب شب سپیده می زند

این کتاب دو هنر تصویریِ عکاسی و سینما را به هم پیوند و می‌دهد و دربارهٔ رابطهٔ درونی این دو بحث می‌کند. بحثی که به نظر می‌آید منش نظری و حتی آکادمیک دارد. ویژگی و امتیاز این کتاب در این است که به دام وسوسهٔ نظریه‌پردازی درمورد رابطهٔ هنرها نمی‌افتد و از موضوع اصلی وسیله‌ای می‌سازد تا دربارهٔ عکس‌ها و فیلم‌های مهم بحث کند؛ بحثی که قرار نیست به دشواری‌های فکری حل‌نشده پاسخ دهد؛ اما پرسش‌هایی تازه را موجب می‌شود؛ پرسش‌هایی مانند آیا می‌شود از راه عکس‌ها به دنیای فیلم‌ها راه یافت؟ آیا عکس‌ها بیانگر نخستین هسته‌های استراتژی دریافت فیلم‌ها هستند یا نه؟ آیا پس از دیدن فیلم‌ها می‌شود به دنیای عکس‌ها راه یافت؟

این کتاب فضای شادی دارد و موضوع جذابش به فضای تاریک نظریه راه ندارد. یوریک کریم‌مسیحی سعی کرده است به‌ترتیب تاریخ ساخت فیلم‌ها، عکس مربوط به فیلم را ضمیمه کند و جستار خود را که دربارهٔ آن عکس و قرابتش با فیلم است توضیح دهد. برای این کتاب که جلد اول از این مجموعه است، فیلم‌های کلاسیک (تا پایان دههٔ ۱۹۷۰) انتخاب شده‌اند.

برخی از عکس‌فیلم‌هایی که در این کتاب از آن‌ها یاد می‌شود عبارت‌اند از:

مرد سیاهپوش نزد تو می‌آید (M، فریتس لانگ)

سنگ اول (خشم، فریتس لانگ)

نشانی از شر (بانویی از شانگهای، اورسن ولز)

به توکیو خوش آمدید (داستان توکیو، یاسوجیرو ازو)

درخت تنگدستی (پاتر پانچالی، ساتیاجیت ری)

عشق به نفرت (شب شکارچی، چارلز لاتن)

سفری از هیچ‌جا به هیچ‌جا (جویندگان، جان فورد)

منم ترازوی عدالت (نشانی از شر، اورسن ولز)

بارش سنگ (چهارصد ضربه، فرانسوا تروفو)

همچون پرت‌شدن از قطار (شما به شمال غربی، آلفرد هیچکاک)

شکار مهاجم (بیلیاردباز، رابرت راسن)

همان‌جا، به همان شکل، بر همان زمین، همان (سالواتوره جولیانو، فرانچسکو رزی)

شیطان صاحب مادر می‌شود (بچهٔ رزمریِ رومن پولانسکی)

خواندن کتاب شب سپیده می زند را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران و دوستداران دنیای عکاسی و فیلم پیشنهاد می‌کنیم.

درباره یوریک کریم‌مسیحی

یوریک کریم‌مسیحی، نویسنده و عکاس و منتقد هنری، زادهٔ سال ۱۳۴۳ در تهران است. او اسفند ۱۳۹۳ گواهینامه درجۀ دو (معادل کارشناسی ارشد) از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفت. کریم‌مسیحی در حوزه‌های گوناگون هنری از جمله داستان‌نویسی، عکاسی و طراحی گرافیک فعالیت کرده و صاحب آثاری درخشان و ممتاز است. طبقۀ همکف، نَفَسِ عمیق و صد میدان از جمله آثار داستانی کریم‌مسیحی است و از کتاب‌های او می‌توان به شب سپیده می‌زند، در جهت عکس، عکس و دیدن عکس، نگاهم کن! خیالم کن! و اول شخص مفرد که مجموعه‌جستارهای اوست، اشاره کرد.

بخشی از کتاب شب سپیده می زند

«هر تماشاگری با شناختی اندک از سینمای پولانسکی در خواهد یافت که زن و شوهر جوان و شوخ و شنگ و سرحال اول فیلم سر از دنیایی هیولاوار و گیج‌کننده درخواهند آورد و با پیش‌رفتن فیلم‌ همان تماشاگران می‌بینند که از زوج جوان تنها زن است که در تنگنای این دنیای جهنمی قرار دارد. همو که کارد بزرگ آشپزخانه به دست می‌خواهد پرده را دست بزند تا سوی دیگر آن، چیزی ببیند، چیزی که برایش بسیار مهم است اما چه چیزی؟

رزمری (میا فارو) زنی تازه زایمان کرده در سترش چشم باز می‌کند و می‌شنود که بچه‌اش مرده دنیا آمده و دیگر نخواهدش دید. رزمری که از ماه‌ها قبل نسبت به همه چیز و همه کس اطرافش بدگمان و بی‌اعتماد شده بود با نشانه‌هایی که دور و برش می‌بیند این ادعا را باور نمی‌کند و در اولین فرصت از گذرگاهی که انگار گذرگاه دنیای روی زمین است به جهنم زیر زمین، گذر می‌کند و با واقعیتی هولناک روبه‌رو می‌شود.»

نظرات کاربران

کاربر saraism__
۱۴۰۱/۰۶/۱۷

نوش چند

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۲٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۲۳۲ صفحه

حجم

۱۲٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۲۳۲ صفحه

قیمت:
۸۱,۲۰۰
تومان