دانلود و خرید کتاب درآمدی کوتاه بر آرمان شهرگرایی لایمن تاور سرجنت ترجمه امیر یداله‌پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درآمدی کوتاه بر آرمان شهرگرایی اثر لایمن تاور سرجنت

کتاب درآمدی کوتاه بر آرمان شهرگرایی

انتشارات:نشر کرگدن
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب درآمدی کوتاه بر آرمان شهرگرایی

کتاب الکترونیکی «درآمدی کوتاه بر آرمان شهرگرایی» نوشتهٔ لایمن تاور سرجنت با ترجمهٔ امیر یداله‌پور در نشر کرگدن چاپ شده است.

درباره کتاب درآمدی کوتاه بر آرمان شهرگرایی

واژهٔ «یوتوپیا» به معنی آرمان‌شهر را تامس مور به‌عنوان نام کشوری خیالی ابداع کرد که توصیفش در کتاب کوتاه او که در سال ۱۵۱۶ به زبان لاتین منتشر شد آمده است: در باب بهترین وضعیت جمهور و جزیرهٔ جدید یوتوپیا: یک راهنمای واقعاً طلایی که هم سودمند است و هم سرگرم‌کننده؛ کتابی که اکنون با نام یوتوپیا (  آرمان‌شهر) شناخته می‌شود. این واژه بر مبنای واژهٔ یونانی topos به‌معنای جا و مکان، و u، برگرفته از پیشوند ou به‌معنای نه یا نا، ساخته شده است. اما مور در «شش طرح دربارهٔ جزیرهٔ یوتوپیا» شعری برای خوانندگان می‌سراید که یوتوپیا را در آن «ایتوپیا» (سرزمین شاد، مکان خوب) می‌خواند. پس واژهٔ یوتوپیا که در اصل به‌معنای نامکان یا ناکجاست، ساخته شده تا به یک مکانِ خوبِ ناموجود اشاره کند.

کتاب درآمدی کوتاه بر آرمان شهرگرایی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب درآمدی کوتاه بر آرمان شهرگرایی

زمانی، عمل آرمان‌شهرگرایانه عموماً به چنین اجتماع‌هایی محدود بود، اما ازآنجاکه واژهٔ «آرمان‌شهر» اکنون به‌عنوان لقبی برای بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی با هدف ایجاد جامعهٔ بهتر، و در برخی موارد، برای دگرگونی‌های فردی، بدل شده است، عمل آرمان‌شهرگرایانه در قیاس با گذشته به مقولهٔ عام‌تری دلالت دارد. تمام انواع عمل آرمان‌شهرگرایانه دربارهٔ دگرگونیِ واقعی، و نه خیالی، زندگی روزمره است. مردمی که به اجتماع‌های ارادی می‌پیوندند انتخاب کرده‌اند که با زندگی خود آزمایشی انجام دهند، به همین طریق کسانی هم که در شکل‌های دیگرِ عمل آرمان‌شهرگرایانه سهیم می‌شوند چنین می‌کنند، اما به روشی متفاوت.

نظریهٔ اجتماعی آرمان‌شهرگرا دربردارندهٔ این موارد است: آرمان‌شهر همچون روش تحلیل؛ رابطهٔ میان آرمان‌شهر و ایدئولوژی که در ابتدا کارل مانهایم (۱۸۹۳-۱۹۴۷)، نظریه‌پرداز اجتماعی، در سال ۱۹۲۹ درباره‌اش نوشت و از آن پس نویسندگان مختلف به روش‌های مختلف به آن پرداختند؛ روشی که در آن از آرمان‌شهرگرایی برای تشریح تغییرات اجتماعی استفاده می‌شود، مانند نظریه‌های فیلسوف آلمانی مارکسیست، ارنست بلوخ (۱۸۸۵-۱۹۷۷)، و جامعه‌شناس هلندی، فردریک ال. پولاک (۱۹۰۷-۱۹۸۵)؛ نقش آرمان‌شهرگرایی در دین، به‌ویژه در الاهیات مسیحی، که بعضی آن را کفرآمیز و بعضی ضروری دانسته‌اند؛ نقش آرمان‌شهرگرایی در استعمارگری و پسااستعمارگری؛ و بحث‌های میان هواداران و مخالفان جهانی‌سازی. همهٔ این رویکردها در این کتاب بررسی شده‌اند.

آرمان‌شهرگرایی و اجتماع‌های ارادی پدیده‌هایی پیچیده با تاریخی طولانی‌اند که در بسترهای متفاوت بسیاری رخ داده‌اند. درنتیجه، در هر زمان با زمان دیگر، و در هر مکان با مکان دیگر، اساساً متفاوت‌اند. تعریفی با آن حد از کلیت که بتواند همه‌چیز را در بر گیرد، ممکن است نقطهٔ آغاز خوبی باشد، اما دربارهٔ پدیده‌های حقیقی، آن‌گونه که رخ می‌دهند، چیز چندانی به ما نمی‌گوید. پس نیاز داریم ویژگی‌های زیرمقوله‌های مختلف را به‌درستی بازشناسیم تا هم پیوندها و شباهت‌ها را در بر گیریم و هم تفاوت‌ها را ببینیم. به‌ویژه، در هر بحثی دربارهٔ اجتماع‌های ارادی باید آگاه بود که هر اجتماعی چرخهٔ زندگی خود را دارد، از چشم‌اندازها و پیش‌برنامه‌ریزی آغاز می‌شود، به تولد، رشد، بلوغ، و اغلب به مرگ می‌رسد، مرگی که در هر مرحله از زندگی اجتماع محتمل است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۸۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۵۶ صفحه

حجم

۵۸۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۵۶ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان