دانلود و خرید کتاب خاطرات مردم شناسان ایران ژیلا مشیری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خاطرات مردم شناسان ایران اثر ژیلا مشیری

کتاب خاطرات مردم شناسان ایران

نویسنده:ژیلا مشیری
انتشارات:نشر افکار
دسته‌بندی:
امتیاز:
۱.۵از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب خاطرات مردم شناسان ایران

کتاب خاطرات مردم شناسان ایران نوشتهٔ ژیلا مشیری است و نشر افکار آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب خاطرات مردم شناسان ایران

یکی از کارکردهای اساسی خاطره، ثبت مسائلی است که شاید برای آیندگان مهم باشد. خاطراتی که در هر دوره نوشته می‌شود بیانگر وضعیت فرهنگی، اجتماعی و... آن دوره به شمار می‌آیند. علاوه بر این، خاطره خود نوعی آموزش است، آموزش تجربی که خواننده به‌راحتی می‌تواند از آن درس گیرد. این ویژگی علاوه بر آنکه خاطره را به گنجی عظیم و بزرگ تبدیل می‌کند که گاه ارزش آن همتراز از داستان و شعر است، آن را از کُنج انزوا بیرون می‌آورد و به آن نقش تعلیمی می‌دهد. خاطره به‌دلیل وجه ارتباطی که با مخاطب پیدا می‌کند، یعنی عرضهٔ خاطره از ضمیر صاحب آن به مخاطب، امکان تفسیرها و برداشت‌های ثانوی را در صورت‌هایی متفاوت فراهم می‌آورد. خاطره انتقال ذخایر فکری و تجربهٔ هر فرد به دیگری است و تنها خاطره است که به ما احساس گذشت زمان، فاصلهٔ زمانی یا عمق زمان را نشان می‌دهد. خاطره معمولاً فردی است، اما اندیشمندانی چون یونگ از خاطرات جمعی نیز سخن گفته‌اند. بازگویی خاطراتی که فردی هستند ولی در یک موضوع مشترک‌اند، آن‌ها را از حالت فردی بیرون آورده و به خاطره‌ای جمعی تبدیل می‌نماید. با بازگویی خاطره، اولین حلقهٔ ارتباطی میان خاطرهٔ فردی و جمعی ایجاد خواهد شد. در اینجا اما سعی ما ثبت و ضبط تاریخ شفاهی مردم‌شناسی ایران از لابه‌لای خاطرات پژوهشگران این رشته است.

مردم‌شناسی و سفرهای متعددی که برای ارتباط با مردم و ثبت فرهنگ آنان صورت می‌گیرد، همواره خاطراتی می‌آفریند که ثبت و ضبط آن نه تنها خالی از لطف نخواهد بود، بلکه خود نوعی آموزش است برای کسانی که به‌تازگی پا در عرصهٔ این علم می‌نهند. در کتاب خاطرات مردم شناسان ایران خاطرات مردم‌شناسانی جمع‌آوری شده که با عشق به فرهنگ ایران به مردم‌شناسی پرداخته‌اند.

این کتاب در سه بخش مقالات تئوریک و نظری مربوط به خاطره با عنوان «مردم‌شناسی خاطره»؛ «خاطرات مردم‌شناسان ایران»؛ و «یادها و خاطره‌ها»، با تقدیر از مردم‌شناسانی که از دیرباز به اعتلای فرهنگ این مرز و بوم همت گماشتند و اکنون در میان ما نیستند، تدوین شده است. 

مردم‌شناسی رشته‌ای است که با همهٔ توانایی‌هایش کمتر مورد توجه سیاست‌گذاران فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته است و انجام پژوهش‌های مردم‌شناسی بدون عشق به این رشته امکان‌پذیر نیست. 

خواندن کتاب خاطرات مردم شناسان ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران و دوستداران رشتهٔ مردم‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب خاطرات مردم شناسان ایران

«خوانش یاد و هویت قومی، به‌واقع پرسش وحدت نفس در مقیاس اجتماعی است. احساس یگانگی هویتی در مقیاس قوم و گروه متحد مردمی که به کمک یادمان، به خویش وحدت می‌بخشند.

این خوانش می‌تواند از منظرهای گوناگون به نوشتار و متن بدل گردد. از منظر بازخوانی یونگی سوژه، یا منظر برگسونی زمان و یاد و یا منظر ریکوری نسبت فراموشی و هویت و یادآوری و تاریخ، پل ریکور به آسیب‌های یادآوری زیاد گذشته، از یک سو و فراموشی مطلق گذشته از سوی دیگر به‌مثابهٔ دو آسیب در رابطه با هویت یک قوم و گذشته‌اش اشاره می‌کند. ایدهٔ مرکزی در اینجا معکوس‌سازی عامل هویت‌ساز است. در دو شک افراطی مورد اشارهٔ ریکور، رابطهٔ حافظه و هویت جمعی، دچار دفرماسیون شده و عواقب هولناکی را به بار می‌آورد. چسبیدن بیش از حد به یادها و حافظهٔ تاریخی، مسلماً گونه‌ای بیماری، آسیب و گذشته‌گرایی است که کنشی علیه آینده، تحول خلاق و ترمیم زخم‌ها یا غرق‌شدن در گذشته است.

هرچند زمان و یاد همچون قهرمان در رُمان چندجلدی در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته اثر پروست نقش دوگانه‌ای در بنیان‌گذاری سبک تازهٔ گفتار درونی و نیز آگاهی دربارهٔ کارکرد ذهن ایفا کرده و از هر دو سو تجربهٔ خلاق ادبی را فرامی‌برد، اما در واقعیت غرق‌شدگی در زمان گذشته، بیش از هر چیز به نشانه‌های یک بیماری فردی، قومی و مردمی و آسیب‌های جدی می‌تواند بینجامد.

زیان‌های چسبندگی به حافظهٔ گذشته‌گرا و یادهای سپری‌شده چیست؟ و از سوی دیگر فقدان حافظه چه زیان‌هایی به بار می‌آورد؟

منظر فلسفی یاد، پیش از هر چیز ما را به یاد افلاطون و سپس آگوستین مقدس و اعترافات او و بعد با یک فاصلهٔ طولانی به یاد برکلی و برگسون می‌اندازد.

بدیهی است در این میان می‌توان به غول‌های فراموشی‌ناپذیر فلسفه نظیر کانت، هوسرل و شارحانی نظیر استیس، ژیلسون، یا ژنوید لوید رجوع کرد، لیکن تا جایی که از انواع گرایشات فکری عبور کنیم و به زاویهٔ دید این متن برسیم، به‌ویژه یادآوری مبحث یاد برگسون، ضروری است. چیزی که می‌تواند دغدغهٔ امروزی ما باشد، آن است که چنین پایهٔ فلسفی چقدر با آگاهی‌های علمی امروز از مغز و اعصاب موافق است و یا تا چه حد آگاهی‌های تجربی، علیه یافته‌های فلسفی قد علم می‌کند.

این مقاله از آرای برگسون در تحلیل حافظهٔ قومی سود می‌جوید. برای آسایش خیال کسانی که دچار وسواس‌های علمی‌اند، خوب است به اثبات عدم مباینت یافته‌های برگسونی با داده‌های جدید قرن بیست‌ویکمی عصب‌شناسی و آرای متخصصان کنونی مغز و اعصاب، اشاره کنم.»


گربه لنگ دراز
جشنواره داستان انقلاب
همسفر پنهان
سعید شیرزادخانی
تکاپوی اندیشه ها در لزوم بعثت انبیاء
حسام الدین خلعتبری
رانندگی تدافعی
جان سامرز
قصه‌های شیرین پدربزرگ
محمدرضا طاهری
داستان بخون، داستان بساز (جلد پنجم)
علیرضا کریمی
هنر دیدگانی
پدرام حکیم زاده
آینده نگاری شرکتی
رنه روربک
قرآن و امام حسین (ع)
حمیدرضا ارباب سلیمانی
چشم گرگ
دانیال پناک
شما شکست نخورده اید بلکه ذهنتان تسخیر شده است
برنارد ریشتر
رگبار
میثم کیانی
مانند هارون
مریم معین زاد
کسب و کار فین تک
برنادو نیکولتی
کلاغی با بال های سفید
ملیکا کیان اصل (آنیکا)
فوتبال علیه دشمن
سایمون کوپر
مغالطه‌های پرکاربرد، ۴۴ ترفند کثیف برای برنده شدن در بحث‌ها
ریچارد پل
راننده شب
روبم فونسکا
همه دروغ می‌ گویند
داوید وویتس
جنس ضعیف
اوریانا فالاچی
توهم آگاهی
استیو اسلومن
گام دوم
سید محمد حسین راجی
آیشمن در اورشلیم
هانا آرنت
پشت پرده‌ی ریاکاری
دن آریلی
زندگی و بس؛ دکتر ژاله آموزگار
محمد حسن قائمی
من یک نجس به دنیا آمدم
سوجاتا گیدلا
اسپرسو با رضا شاه
احسان اقبال‌سعید
پیدایش انسان
حامد وحدتی‌نسب
زندانیان جغرافیا
تیم مارشال
تجدد ژاپن امروز
ناتسومه سوسه‌کی
آرزوی تو دستور توست
کوین ترودو
زندگی و بس؛ دکتر سید محمدعلی بوترابی
محمد حسن قائمی
من ترازو نیستم
هیات تحریریه موسسه فرهنگی مطالعاتی شمس الشموس
دورهمی
موسی زمان‌زاده
راویان بی‌تصویر
گروه گویندگان
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۸۵٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۴۸ صفحه

حجم

۳۸۵٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۴۸ صفحه

قیمت:
۷۹,۰۰۰
تومان