دانلود و خرید کتاب روش بازی الک دولک
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب روش بازی الک دولک اثر ژیلا مشیری

کتاب روش بازی الک دولک

گردآورنده:ژیلا مشیری
انتشارات:نشر ارس
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب روش بازی الک دولک

کتاب روش بازی الک دولک گردآوری و تنظیم از ژیلا مشیری است و نشر ارس آن را منتشر کرده است. بازی‌ها میراث فرهنگی اقوام و ملت‌ها به شمار می‌آیند که بازتاب ارزش‌های فرهنگ سنتی آن اقوام است؛ الک دولک یکی از همین بازی‌هاست.

درباره کتاب روش بازی الک دولک

اسباب‌بازی و بازی عامل انتقال فرهنگ است. از هرجا بیاید و در هرجا ریشه داشته باشد؛ فرهنگ همان‌جا را با خود منتقل می‌کند. بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های ما، برای ما ازجمله میراث‌های زندهٔ فرهنگی هستند. میراث‌هایی که با لطیف‌ترین و حساس‌ترین گروه‌های جامعه ما پیوند دارند. این میراث به درجهٔ بالایی می‌تواند فرهنگ‌ساز باشد و هویت فرهنگی ما را در وجود کودکانمان به دنیای آینده ببرد.

کودک بر اساس نیازهای درونی به بازی می‌پردازد؛ اما فعالیت‌های آگاهانه یا غیرآگاهانه‌اش در بازی او را برای زندگی آینده آماده می‌سازد. کودکانی که با بازی به‌ویژه بازی‌هایی با ریشه‌های فرهنگی عمیق سنتی پرورش‌یافته باشند؛ قطعاً بهتر قادر خواهند بود؛ در جهان پرهیاهوی، کنونی، نیروی تفکرِ خود را به‌کارگیرند و مهارت و تجربهٔ موردنیاز را عمیق‌تر کسب می‌کنند. رعایت قوانین موجود در بازی، آنان را افرادی قانونمند خواهد ساخت و به آن‌ها یاد می‌دهد که اگر طبق قوانین عمل نکنند، به وسیلهٔ دیگران کنار گذاشته خواهند شد. شناخت محتوای ارزشیِ بازی‌ها، درگذشته و حال و برنامه‌ریزی برای توسعه و تداوم آن‌ها، علاوه بر حفظ میراث فرهنگی کشور، گامی بزرگ برای تنوع بخشیدن به فعالیت‌های ورزشی است. بازی‌های بومی و سنتی با گذشت زمان به بوتهٔ فراموشی سپرده می‌شوند. به همین منظور، شناخت دقیق ابعاد آن‌ها و کوشش برای تقویت جنبه‌های مثبت و همگانی کردن، آن‌ها می‌تواند مفید باشد. پژوهشکدهٔ مردم‌شناسی باهدف احیای بازی‌های بومی و محلی اقدام به چاپ کتابچه‌هایی با موضوع روش بازی‌های سنتی کرده که کتابچهٔ اول آن با عنوان روش بازی یه‌قل‌دوقل منتشر شده است.

در کتاب روش بازی الک دولک، الک‌دولک، یکی دیگر از بازی‌های سنتی موردبررسی قرار خواهد گرفت. الک‌دولک تقریباً در تمام مناطق کشور ما بازی می‌شود و علاوه بر آن در اکثر نقاط حوزهٔ فرهنگ ایرانی نیز رواج دارد. روش بازی الک‌دولک در تمام نقاط تقریباً شبیه به هم است؛ با این‌همه تفاوت‌هایی هم در جزئیات انجام این بازی وجود دارد که در نوشتار حاضر ذکرشده است. در کتابچهٔ حاضر این بازی در نقاط مختلف کشور و حوزه‌های فرهنگی مختلف بررسی شده و در اختیار علاقه‌مندان به بازی‌های سنتی قرار گرفته است.

خواندن کتاب روش بازی الک دولک را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

اگر می‌خواهید بدانید بازی الک دولک از کجا آمده و چگونه آن را باید انجام دهید، این کتاب جالب را بخوانید.

بخشی از کتاب روش بازی الک دولک

«الک‌دولک؛ بازی گروهی است و بازیکنان باید برای انجام آن به دودستهٔ مساوی تقسیم شوند. به همین لحاظ بازیکنان؛ دو نفر را که در این بازی بهتر و قوی‌ترند یا این‌که از بچه‌های دیگر بزرگ‌ترند؛ به‌عنوان «سالار» انتخاب می‌کنند.

پس از انتخاب سالار؛ دو سرگروه باید بازیکنان خود را انتخاب کرده و به‌اصطلاح یارگیری کنند برای این منظور، بازیکنان دوبه‌دو، دست در گردن هم کرده، و به گوشه‌ای می‌روند و برای خود نامی انتخاب می‌کنند. مثلاً یکی نام خود را سیب و دیگری باغ می‌گذارد. سپس پیش دو سالار برگشته و به او می‌گویند:

بازیکن: علی علی

سالارها: گلاب به جمال علی

بازیکن: کی می‌خواد سیبِ طلا رو

کی می‌خواد باغِ خدا رو

یکی از سالارها: من می‌خوام سیب طلا رو

بدین ترتیب بازیکنی که نام سیب طلا برای خود برگزیده است؛ جزو دستهٔ اول انتخاب می‌شود و به همین روش سایر بازیکنان هم انتخاب می‌شوند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۷۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۴۲ صفحه

حجم

۱۷۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۴۲ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان