نظرات درباره کتاب زندگی ۳.۰؛ انسان‌بودن در عصر هوش مصنوعی و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب زندگی ۳.۰؛ انسان‌بودن در عصر هوش مصنوعی اثر مکس تگمارک

نظرات کاربران درباره کتاب زندگی ۳.۰؛ انسان‌بودن در عصر هوش مصنوعی

نویسنده:مکس تگمارک
انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۳.۷از ۲۹ رأی
۳٫۷
(۲۹)
arash
در ابتدا کتاب حالت داستانی علمی تخیلی دارد اما کمی بعد کتاب از حالت داستانی خارج میشود و حالت مستند طور به خود میگیرد و نویسنده که خود فیزیکدان و بنیانگذار و رئیس موسسه آینده زندگی هست ( در رابطه با امنیت هوش مصنوعی) دغدغه ها و نقطه نظر های خود و دیگران را در رابطه با امنیت هوش مصنوعی و چگونگی رابطه متقابل آن با انسان و دیگر مسائل مربوط به آن بیان میکند. در کل اگر از دوست داران تکنولوژی و هوش مصنوعی هستید حتما از این کتاب خوشتون خواهد اومد در غیر اینصورت طبیعی هست که حوصله خوندنش رو نداشته باشید، بخصوص فصل مربوط به " آگاهی" که احتمال اینکه حوصله خواننده را سر ببرد هست و البته بعضی قسمت های آن از مهمترین بخش های کتاب هست و اگر نویسنده فقط به گفتن آن نکات مهم و جذاب اکتفا میکرد خیلی بهتر بود. در واقع این ایراد نه تنها برای این فصل که به کل کتاب بر میگردد. یعنی میشد خلاصه تر و مفیدتر نوشته شود. به نظرم این کتاب از نظر موضوع و محتوا و حتی سبک روایت ماجرا این قابلیت را داشت که به یکی از معروف ترین و داغ ترین کتاب ها تبدیل شود اما دو عامل جلو این اتفاق را گرفت، یکی زیاده گویی ها و عدم موجز گویی در خیلی از بخش ها و یکی اینکه کتاب در برخی صفحات مابین اثری تخصصی برای خواص و کتابی ساده فهم برای عامه در رفت و آمد بود و به نظرم این ضعف بزرگی برای کتاب بود. اما برای من به شخصِ بسیار لذت بخش بود و بریده های زیادی هم از اون گذاشتم. در آخر این کتاب یکی از بهترین گزینه ها برای خلاصه نویس شدن هست و کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند این کتاب را هم در نظر داشته باشند.
Armakan
،
arash
به نظرم این کتاب گزینه خیلی خوبی برای خلاصه نویسی هست و اگر کسی مطالب مهم و جالب اون رو در صد صفحه جمع آوری کنه خیلی میتونه مفید باشه. چون بعضی قسمت ها دچار زیاده گویی یا پرداخت بیش از اندازه میشه. کلا به نظرم خلاصه کتاب ها باید خیلی بیشتر بشن.
Pūyān
به عنوان یک برنامه‌نویس و دانشجوی حوزه‌ی هوش مصنوعی اگر بخوام نظر بدم بد نبود و دید جالبی ارائه می‌داد. اما عالی هم نبود - به خصوص در مقایسه با سایر کتاب‌های همین نویسنده. بعضی جاها صرفاً حرف‌های تکراری می‌زد. اما از مطالعه‌اش پشیمان نیستم و چیزهایی هم یاد گرفتم.
توران و رضا
با سلام. به عنوان دکترای هوش مصنوعی عرض میکنم که در درجات مختلفی میتوانید با هوش مصنوعی و کاربردهای آن درگیر شوید. به عنوان یک کاربر عادی نیازی به خواندن کتاب مرجع ندارید. بخش یادگیری ماشین بخش مورد توجه عام است که آنهم با مثالهای ساده قابل توضیح است. الگوریتمها و داده های آنهم در دسترس عموم است. اثرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ناشی از بکارگیری جاری هوش مصنوعی هم این روزها در کتابهای مختلف طرح شده است. یکی از مهمترین آنها، اثر روی بازار کار انسانی، رشد ثروت و شکاف اقتصادی است. در واقع این نتیجه نظام موجود است و نه ذاتی هوش مصنوعی.
Pūyān
@رضا همون‌طور که دوستمون گفتن، پاسخ شما نه ثابت هست و نه کوتاه. امّا اجازه بدید نظر شخصی خودم رو بگم: بزرگ‌ترین خطر هوش مصنوعی که احتمال داره نسل من و شما باهاش روبه‌رو بشه، نه رسیدن به خودآگاهی و کلید زدن سناریویی مثل فیلم Terminator هست، نه شورشی شبیه فیلم iRobot. از دید من بزرگ‌ترین خطری که ما رو تهدید می‌کنه اینه که حتّی خیلی پیش از آن‌که هوش مصنوعی به سطحی برسه که با هوش انسانی ما قابل قیاس باشه، ما رو نه نابود، بلکه **به دردنخور** بکنه که از نابودی هم بدتره! یعنی چی به دردنخور؟ از دست دادن مشاغلمون فقط کوچک‌ترین بخشش هست. ببین، از دوران رنسانس تا الآن، اومانیسم بوده که بر جهان حکمرانی می‌کرده و انسان رو بالاتر از همه‌چیز قرار می‌داده. اگر دولت‌های اومانیستی وظیفه دارن برای ما رفاه فراهم کنن، دلیلش اینه که ما براشون تولیدکننده، خدمات‌دهنده و/یا مصرف‌کننده هستیم و به ما نیاز دارن. اصلاً نگیم دولت‌ها، آنارشیسم هم که حکم‌فرما باشه، در هر صورت خودمون به هم‌دیگه نیاز داریم. امّا اگر روزی برسه که دیگه این‌طور نباشه چطور؟ اگر دیگه به انسان نیازی نباشه، اومانیسم هم جایگاهی نخواهد داشت. دلیلی برای این که لازم باشه شرایط رفاه و بقا برای انسان فراهم بشه هم وجود نخواهد داشت...
arash
آقا رضا پاسخ این سوال شما انقدر گسترده هست که میشه همین کتاب جناب مکس تگمارک. و البته که متخصص های هوش مصنوعی هم نظرات متفاوتی دارند.
Pourdad
دوستان توسعه دهنده ، پژوهشگران و کسانی که به نحوی با زمینه های هوش مصنوعی در ارتباط هستین ، اول لطفا و لطفا تفاوت این ۳ موضوع را بخوانید Artificial Intelligence vs Machine Learning vs Deep Learning این رو به این دلیل گفتم که اگر تفاوت های این ۳ را نخوانید آنوقت این کتاب شاید خیلی مناسب نباشه زیرا این کتاب از نظر من ببیشتر به بینش شما در زمینه Deep Learning کمک شایانی می کند. همچنین این کتاب بیشتر فلسفی هست تا تکنیکال ، بنابراین بیشتر باعث میشه شما برای ورود به این رشته بینشتون پرورش پیدا کنه و فقط باعث نشه که قسمت تکنیکال شما قوی بشه بلکه بینش شما هم در این زمینه مهمه. نویسنده سعی کرده چندین کار انجام بده : ۱ - پیشرفت هوش مصنوعی برای ایجاد چیزی شبیه انسان اینقدر ها هم نزدیک نیست ۲ - ساختن هوشی شبیه انسان که آگاه هم باشه کار بسیار سختی هست ۳ - دنیای هوش مصنوعی در آینده مستعد ترمیناتور‌ شدن رو داره اما نه اینکه این رخداد اتوماتیک باشه بلکه ما انسان ها باید مدیریتش کنیم و خیلی موارد دیگه که پیشنهاد می کنم حتما کتاب رو بخونین.
کاربر ۹۸۹۹۵
سلام،کتابی که 3موضوع بالا را شرح یا توضیح بده معرفی میکنین.ممنون
موصیو
خیلی خیلی کتاب جذابیه ممنون از طاقچه و نشر نو و تشکر از این که بالاخره ایپابش رو گذاشتید 😁
s
نویسنده به نحو احسن محتوای کتاب رو طبقه بندی کرده قبل از این که متن اصلی شروع بشه مفصل توضیح داد که تو این کتاب در هر فصل قرار راجع به چی حرف بزنه و اخر هر فصل هم یک خلاصه خیلی تمیز داره. برای منی که هیچ سررشته ای از هوش مصنوعی ندارم خیلی راحت بود جاهایی رو مطالعه کنم که نسبت بهش کشش دارم.
کاربر ۲۲۸۰۰۱۱
کتابی فوق العاده زیبا با ترجمه روان و صحیح
Roz A
نوشته ۹۵ درصد کتابا رو می تونید با ۷۰ درصد تخفیف بخرید ۱۰ تا کتاب رفتم نوشته این کتاب نه😂😂😂 گرفتیاااا طاقچه
star
الان این کتاب بیچاره چه گناهی کرده که براش نظر منفی دادی؟!
gharibimohammad
لیست 10 کتاب
Abolfazl
بستگی به اتشاراتش داره مثلا من دیدم کلهم نشر چشمه توی اینکار خداپسند نیست

حجم

۹٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۴۹ صفحه

حجم

۹٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۴۹ صفحه

قیمت:
۲۰۰,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد