دانلود و خرید کتاب سیری در تاریکی‌های نمایش و ادبیات نمایشی ایران در عصر قاجار؛ جلد اول (الف) نیایش پورحسن
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سیری در تاریکی‌های نمایش و ادبیات نمایشی ایران در عصر قاجار؛ جلد اول (الف) اثر نیایش پورحسن

کتاب سیری در تاریکی‌های نمایش و ادبیات نمایشی ایران در عصر قاجار؛ جلد اول (الف)

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب سیری در تاریکی‌های نمایش و ادبیات نمایشی ایران در عصر قاجار؛ جلد اول (الف)

کتاب سیری در تاریکی‌های نمایش و ادبیات نمایشی ایران در عصر قاجار؛ جلد اول نوشته نیایش پور حسن است. این کتاب به جریان طلیعه‌ی نمایشنامه‌نویسی در ایران می‌پردازد. (از آغاز تا پایان سلطنت محمدعلی‌شاه قاجار) و «طیاتر میرزاسیف‌الدین‌خان وزیر مهام خارجه» (بین سال‌های ۱۲۸۷ تا ۱۲۹۲ ه.ق) می‌پردازد.

درباره کتاب سیری در تاریکی‌های نمایش و ادبیات نمایشی ایران در عصر قاجار؛ جلد اول (الف)

این مجموعه به‌طور کلی شامل مقوله‌های «پیدایی نمایشنامه‌نویسی در ایران»، «پیدایی تئاتر و تماشاخانه در ایران»، «مقلدان و نمایشگران تقلید» و «نهضت ترجمه در ادبیات نمایشی در ایران» است که با تمرکز بر عصر قاجار به‌ویژه دورهٔ سلطنت ناصری، مظفری و سپس دورهٔ مشروطه با عنوان کلی «سیری در تاریکی‌های نمایش و ادبیات نمایشی ایران در عصر قاجار» عرضه می‌شود. در این مجموعه از برخی مسائل نمایش‌های ایرانی همانند «تعزیه»، «نقالی» و سایر اقسام نمایش‌های ایرانی که تاکنون به‌وفور راجع به آن نوشته شده پرهیز شده است. مجموعه‌ای از جستارهای تازه‌یاب و ناگفته راجع به جریانات مهم و تأثیرگذار نمایشی، مترجمان، نویسندگان، هنرمندان و آثار نمایشی فراموش‌شده از عصر قاجار است که برای نخستین بار به خوانندگان عزیز تقدیم می‌‌شود.

خواندن کتاب سیری در تاریکی‌های نمایش و ادبیات نمایشی ایران در عصر قاجار؛ جلد اول (الف) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان و پژوهشگران هنر نمایش پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب سیری در تاریکی‌های نمایش و ادبیات نمایشی ایران در عصر قاجار؛ جلد اول (الف)

گفتار و نگرش «ماهیار نوابی» به‌واقع جای تعمق دارد، زیرا در وهلهٔ اول معلوم نیست که این اثر در بدو نگارش و کتابت یقیناً به قصد نمایشنامه یا تعزیه‌نامه نوشته شده باشد. در وهلهٔ دوم هیچ تفکیکی بین دو واژهٔ مهم نمایشنامه و تعزیه‌نامه در این گفتار صورت نگرفته است؛ و در وهلهٔ سوم آیا واقعاً به راحتی می‌توان گفت که این اثر جهت نمایش بر روی صحنه نوشته شده است!

خلاصهٔ این رسالهٔ حماسی-مذهبی و یا با استناد به نوشتهٔ «ماهیار نوابی»، «نمایشنامه و تعزیه‌نامه» که به جنگ میان «ایرانیان» و «تورانیان» بر سر آیین زردتشت می‌پردازد، چنین است:

پس از ظهور «زردتشت» در ایران، «گُشتاسپ» و نزدیکانش به دین زردتشت گرویدند. «ارجاسپ» پادشاه تورانیان پس از آگاهی از این امر سخت برآشفت و دو تن از نزدیکان خود را نزد «گُشتاسپ» فرستاد و از وی درخواست کرد که از دین «زردشت» روی برگرداند. «گُشتاسپ» نه‌تنها به این درخواست تن نداد، بلکه بنا به اشارهٔ برادر کوچک‌ترش «زریر» جنگ با سپاه «ارجاسپ» و لشکر تورانیان را بنا نهاد.

در این جنگ، «زریر» و لشکریان وی، علی‌رغم رشادت‌های بسیار به دست «دیدرفش جادو» (ویدرفش= بیدرفش) کشته شدند، اما «بستور» (پسر زریر) به قصد کین‌خواهی خون پدر برآمد و «دیدرفش جادو» را به قتل رسانید.

سرانجام با رشادت‌های «بستور» و «سپند دات» (پسر گُشتاسپ) سپاه تورانیان شکست خوردند و «ارجاسپ شاه» به توران گریخت.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۷۲ صفحه

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۷۲ صفحه

قیمت:
۸۷,۵۰۰
۶۱,۲۵۰
۳۰%
تومان