دانلود و خرید کتاب اندیشه در بحران؛ دفتر دوم شهریار زرشناس
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اندیشه در بحران؛ دفتر دوم اثر شهریار زرشناس

کتاب اندیشه در بحران؛ دفتر دوم

معرفی کتاب اندیشه در بحران؛ دفتر دوم

مجموعه پنج جلدی اندیشه در بحران به قلم دکتر شهریار زرشناس به مبانی فکری و اندیشه تعدادی از متفکران غربی پرداخته است که جلد دوم آن را با عنوان آیزایا برلین، میلتون فریدمن و جان راولز در نگاهی کوتاه می‌خوانید.

درباره مجموعه اندیشه در بحران

در کتاب اول این مجموعه دکتر زرشناس نگاه کوتاهی به به فروید و فرویدیسم انداخته است و مطالبی همچون زمانه و زندگی فروید ، روان‌شناسی و روانکاوی او، تفسیر فروید از انسان، دین و اخلاق از نظر فروید و... را بررسی کرده است.

جلد دوم این مجموعه به زندگی و ابعاد فکری آیزایا برلین، میلتون فریدمن و جان راولز اختصاص دارد.

اندیشه‌های فردریش فون هایک و ریچارد رورتی در دفتر سوم این مجموعه بررسی شده‌اند، سرمایه‌داری مدرن و ایدئولوژی‌های نئولیبرالیسم هم در این جلد معرفی و بررسی شده‌اند.

در دفتر چهارم به آرا و زندگی ریمون آرون و نظم و نظام لیبرال سرمایه‌داری و افکار و زندگی رولان بارت پرداخته شده است.

و دفتر پنجم به ژان پل سارتر و ارنست کاسیرر و اندیشه‌های آنها اختصاص دارد.

خواندن مجموعه اندیشه در بحران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی و فلسفه و نقد اندیشه‌های متفکران معاصر می‌توانند از آرا و نظریات دکتر شهریار زرشناس در این مجموعه بهره‌مند شوند.

بخشی از کتاب اندیشه در بحران؛ دفتر دوم (آیزایا برلین، میلتون فریدمن و جان راولز در نگاهی کوتاه)

سر آیزایا برلین یکی از نویسندگان مؤثر در روند شکل‌گیری و تکوین و غلبه ایدئولوژی نئولیبرالیسم بوده است. برلین به مبحث تاریخ اندیشه‌ها و مباحث نظری سیاست علاقه زیادی داشت. او از لحاظ فلسفی تا حدودی دست‌پرورده و متأثر از اندیشه فلسفی اکسفورد بود. مفهوم لیبرالی آزادی و ترویج و تبلیغ آن نکته بنیادین آرای برلین است. برلین به پلورالیسم ارزشی و اخلاقی باور داشت و با تلقی‌های مونیستی (وحدت‌انگارانه) از انسان و غایات زندگی سرسختانه مخالفت می‌کرد.

برلین در مقام نویسنده، سخنران، عضو اداره اطلاعات دولت بریتانیا و از طریق تدریس و نگارش آثار و انجام دادن فعالیت‌های جاسوسی و دیپلماتیک و سیاسی در جهت ترویج آرای نئولیبرالی و خدمت‌گزاری برای نظام جهانی سلطه اومانیستی و دفاع از بقا و تداوم حیات نظام سرمایه‌داری جهانی پیگیرانه گام برداشت.

آیزایا برلین یهودی بود و پیوندهای نزدیکی با محافل و شخصیت‌های صهیونیست داشت. او به واسطه همکاری با آژانس یهود و شخصیت‌هایی چون بن‌گوریون و وایزمن و از طریق برقراری ارتباط با لابی‌ها و گروه‌های فشار صهیونیستی و دولتمردان امریکایی و انگلیسی در زمینه‌سازی برای تأسیس رژیم صهیونیستی نقش‌آفرینی کرد. برلین از دوستان سرمایه‌دار یهودی صهیونیست، بارون روچیلد، بود. برلین آته‌ئیست بود، اما در عین حال به آنچه هویت یهودی خود می‌دانست عمیقاً و به نحوی متعصبانه پایبند بود. از سال‌های آغاز جنگ جهانی دوم، همکاری با اداره اطلاعات رژیم انگلستان را آغاز کرد. در مقام جاسوس اداره اطلاعات با بسیاری از دولتمردان متنفذ امریکایی و انگلیسی ارتباط برقرار کرد.

برلین از اوایل سال‌های دهه ۱۹۶۰ به‌عنوان یک تئوریسین و نویسنده مدافع لیبرال‌ـ سرمایه‌داری شهرت یافت. وی یکی از شخصیت‌های مورد اعتماد و یکی از کارگزاران فعال سردمداران کاست حاکمان پنهان جهانی و نظام سلطه لیبرال‌ـ امپریالیستی بود.



معرفی نویسنده
شهریار زرشناس

شهریار زرشناس نویسنده و پژوهشگر حوزه‌ی فلسفه و سیاست، در سال ۱۳۴۴ در تهران و در خانواده‌ای آملی متولد شد. زرشناس عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و همچنین مشاور فرهنگی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی بوده است. او سابقه‌ی تدریس دروسی مثل تاریخ تمدن، فلسفه و جامعه‌شناسی در دانشگاه را نیز داشته است.

حکایت حکومت: مبانی ولایت فقیه و حکومت اسلامی
محمد ثنایی‌فر
درس‌های اسفار جلد ۶
مرتضی مطهری
اندیشه در بحران؛ دفتر ششم
شهریار زرشناس
اندیشه در بحران؛ دفتر سوم
شهریار زرشناس
اندیشه در بحران؛ دفتر چهارم
شهریار زرشناس
آموزگار نوآوری
توماس مک‌کراو
تأملاتی در نقد علوم انسانی (کتاب اول)
شهریار زرشناس
گفت‌وگو با امروز
شهریار زرشناس
عدالت اجتماعی، آزادی و توسعه در ایران امروز
فرشاد مومنی
اندیشه در بحران؛ دفتر پنجم
شهریار زرشناس
نقد حال؛ دفتر اول
شهریار زرشناس
غفلت تئوریک خطرناک
شهریار زرشناس
سرمایه داری
جفری اینگام
گفت و گوی انتقادی در علوم اجتماعی
حسن رحیم‌پور ازغدی
نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران؛ جلد دوم
شهریار زرشناس
نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران؛ جلد اول
شهریار زرشناس
رهایی از نفرین منابع
روح‌الله کهن هوش‌نژاد
اندیشه در بحران؛ دفتر اول
شهریار زرشناس
مقاومت در اسلام
اصغر افتخاری
واژه نامه سیاسی - فرهنگی
شهریار زرشناس

نظرات کاربران

سید حمید رضا تفتی
۱۴۰۱/۱۰/۲۹

کتاب بیشتر این گونه به موضوع پرداخته که رئوس اندیشه هر فرد را گاه مفصل و با شواهد متکثر و گاه گذرا اشاره کرده! خیلی مثال و نمونه که شاهد برای ستیز با انقلابی گری، تجربه انگاری رو نشون بده

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
نئولیبرالیسم از طریق کاستن از خدمات عمومی (از قبیل بیمه‌های بیکاری و خدمات درمانی و امکانات آموزشی و بهداشتی دولتی و...) و حاکم کردن قوانین سخت‌گیرانه در خصوص استخدام و تشدید نرخ استثمار و دشوار کردن شرایط کار برای مزد و حقوق‌بگیران و کاستن از قدرت اتحادیه‌ها و تشدید فشار بر نیروی کار، می‌کوشد نرخ سود سرمایه را افزایش دهد.
سید حمید رضا تفتی
بشر موجودی چندپاره و سرگردان است و مشخص نیست در این همهمه و جنگل سرگردانی و ابهام کدام ارزش را باید برگزیند و کدام را باید رها کند.
پویا پانا
برلین معتقد است که ارزش‌ها و فضائل مورد نظر و مطلوب بشر (اموری چون: آزادی، سعادت، عدالت، خرد...) در تعارض با یکدیگر قرار دارند. او از این مدعای خود نتیجه می‌گیرد که حقیقت واحدِ ثابت و کمال و صراط مستقیمی وجود ندارد و کثرت‌انگاری و تزاحم میان ارزش‌ها و تعارض میان آن‌ها بر جهان حاکم است.
پویا پانا
همه صور ایدئولوژی‌های لیبرالی فردانگارند. بدین معنا که حقیقت انسان را به نحوی تفسیر و تعریف می‌کنند گویی هر انسان در ذات خود یک اتم قائم به خود است. در انسان‌شناسی لیبرالی، انسان به‌مثابه یک فرد، یعنی یک اتم جدا از دیگر انسان‌ها (یک اتم خودبنیاد قائم به خود منقطع از دیگران)، انگاشته می‌شود. در انسان‌شناسی لیبرالی محرک وجود انسان (در مقام یک اتم قائم به خود) انگیزه‌های سودجویی و لذت‌طلبی و قدرت‌مداری است. در خانواده ایدئولوژی‌های لیبرال‌ـ دموکراتیک، سودجویی و لذت‌طلبی و قدرت‌خواهی بشر ماهیتی نامحدود و نامشروط و دم‌افزون دارد.
سید حمید رضا تفتی
نئولیبرالیسم نحوی تلقی پست‌مدرن از «لیبرال‌ـ دموکراسی» یا به عبارتی دیگر، نحوی رجوع به لیبرالیسم کلاسیک بر پایه حال و هوا و اقتضائات و سخن حاکم بر دوران پسامدرن است. اندیشه پست‌مدرنْ نسبی‌انگار، شک‌اندیش و گریزان از معناباوری است. اندیشه پسامدرن به دلیل معناگریزی و تردید و انکاری که نسبت به معناداری و وجود معنا دارد، ذاتاً صبغه‌ای پلورالیستیک و نسبی‌انگار و شکاک‌مآب دارد. وضع پست‌مدرن نیز وضع تعلیق و تردید و غلبه ظهور مَجاز است.
سید حمید رضا تفتی

حجم

۱۶۵٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

حجم

۱۶۵٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

قیمت:
۴۲,۰۰۰
۲۹,۴۰۰
۳۰%
تومان