دانلود و خرید کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه ریچارد پل ترجمه مهدی خسروانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه اثر ریچارد پل

کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

معرفی کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

«ماهیت و کارکردهای تفکر نقّادانه و خلّاقانه» جلد دوم از مجموعه راهنمای اندیشه‌ورزان، اثر نویسندگان، ریچارد پل و لیندا الدر کتابی است که به بررسی تفکر خلاقانه و نقادانهُ کارکردهای آن و لزوم آموختن چنین شیوه تفکری در زندگی انسان امروزی می‌پردازد. در ابتدای کتاب مولفین در سخنی باخواننده این‌گونه می‌گویند: افراد کم‌اطلاع غالباً تصور می‌کنند که تفکر خلّاقانه و سنجشگرانه‌اندیشی (تفکر نقّادانه) با یکدیگر تضاد دارند؛ تصور می‌کنند که اولی مبتنی بر نیروهای غیرعقلانی یا ناخودآگاه است و دومی مبتنی بر فرایندهای عقلانی و خودآگاه؛ اولی چیزی است که نمی‌توان آن را هدایت کرد و آموزش داد و دومی هدایت‌پذیر و آموزش‌پذیر است. نمی‌توان گفت که این دیدگاه کاملاً غلط است، اما بهرهٔ بسیار اندکی از حقیقت دارد. حقیقتِ نهفته در این دیدگاه این است که هیچ شیوهٔ شناخته‌شده‌ای برای ایجاد نبوغ خلّاقانه در دانشجویان وجود ندارد؛ هیچ روشی وجود ندارد که، با استفاده از آن، کاری کنیم که دانشجویان به اندیشه‌های نو و مبتکرانه نائل آیند. جنبهٔ خلّاقانهٔ تفکر دارای سویه‌هایی است که ما قادر به فهم کاملِ آنها نیستیم. همین سخن دربارهٔ صورت‌های مختلفِ جنبهٔ سنجشگرانهٔ تفکر نیز صادق است. با این حال، راه‌هایی برای آموزشِ همزمانِ تفکر سنجشگرانه و تفکر خلّاقانه وجود دارد. برای انجام این کار، باید بر این اصطلاحات و کاربردِ آنها در موقعیت‌های عملی و روزمره تمرکز کنیم، معنای محوری آنها را در نظر داشته باشیم، و سعی کنیم از همپوشانی‌هایشان و تأثیر متقابل این دو بر یکدیگر سر در بیاوریم. وقتی تفکر سنجشگرانه و خلّاقانه را به‌صورتِ درست و عمیق بفهمیم، درمی‌یابیم که این دو جدایی‌ناپذیر، به‌هم‌پیوسته، و یکپارچه‌اند.
نظام اشیا
ژان بودریار
فهم فلسفه: اندیشه معاصر
رضا علیزاده
درآمدی بر متافلسفه
سورن اورگارد
خودآموز فلسفه
مل تامپسون
اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟
نیکلاس کار
چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانه‌ها تشخیص دهیم
ریچارد پل
پوست در بازی؛ عدم تقارن پنهان در زندگی روزمره
نسیم نیکولاس طالب
در باب حرف مفت
هری فرانکفورت
مغالطه‌های پرکاربرد، ۴۴ ترفند کثیف برای برنده شدن در بحث‌ها
ریچارد پل
مفهوم‌ها و ابزارهای تفکر نقادانه
ریچارد پل
کم عمق‌ ها
نیکلاس کار
هنر منطق در دنیای بی‌منطق
یوجینا چنگ
آچار فلسفه
رابرت آرپ
علوم شناختی: مقدمه‌ای بر ذهن و مغز
پیت مندیک
هیجانات چگونه ساخته می‌شوند؟
لیزا فلدمن بارت
گفت‌وگویی درباره‌ی نسبی‌انگاری، مطلق‌انگاری و ورای آن‌ها
مایکل کراوس
لبخند با یک مغز اضافه (درک فلسفه از طریق طنز)
دانیل. ام کلاین
منطقی بودن
دی. کیو. مک‌اینرنی
آرمان شهری برای واقع‌گراها و چگونه به آن برسیم
روتگر برگمن
چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟
پیر بایار

نظرات کاربران

مهدی صمدی
۱۳۹۹/۰۵/۲۰

نسبت ب حجمش عالی بود.کتب روانشناسی زرد خریدار دارن ولی چنین کتبی... متاسفم :(

Bahareh Sh
۱۳۹۸/۰۶/۰۶

کتاب حاوی مفاهیم خوبیه. ولی بیشتر از یک بار لازمه مطالعه بشه.

amir_masumi
۱۴۰۰/۰۳/۰۷

کلا چهار کتابی که درباره تفکر نقادانه این انتشارات چاپ کرده اررش خوندن داره و توصیه میکنم که بخونیدش ، رویکرد این کتاب هم مثل ۳تای دیگه کاربردی هست.

@
۱۴۰۰/۱۰/۱۷

ترجمه فاجعه واژه‌های اصلی ظاهراً به فارسی برگردان شده تا از واژه عربی استفاده نشه ولی متن کتاب پر از واژه‌های عربیه در کل نشون میده اصل کتاب پر مغز و پرمحتوا بوده ولی ترجمه نابودش کرده!

saeed
۱۴۰۰/۰۹/۱۷

۱.ترجمه کتاب عبارات نامانوس دارد توی ذهنم ترجمه را که میخوانم سعی می‌کنم بفهمم متن اصلی چه کلمه‌ای بوده و من چه باید بفهمم برخی لغات مهم آخر کتاب عبارت انگلیسی ذکر شده که خوب بود. ۲. ترتیب و توالی

- بیشتر
saeed
۱۳۹۹/۱۲/۲۹

این کتاب پیرامون روش های منطقی و درست ِ اندیشیدن است

narges
۱۴۰۰/۱۰/۰۵

کتاب درمورد فرایند تفکر نقادانه و خلاقانه است. و می‌گه که این دو، در کنار هم هستن و هیچ تعارضی باهم ندارن. به طور منطقی در مورد افراد موفق صحبت می‌کنه و سطح بالای تفکر نقادانه و خلاقانه رو بررسی

- بیشتر
fereshteshirpour
۱۴۰۲/۰۶/۱۸

اگر از ترجمه‌ی افتضاحش چشم‌پوشی کنیم، کتاب خوب و کمک‌کننده‌ایست. قبلا از این مجموعه کتاب مغالطه‌های پرکاربرد رو خوندم و خداروشکر ترجمه‌ی روان‌تری داشت.

kiarash
۱۴۰۱/۱۱/۲۳

کتاب خوبیه . خوندنش اعتماد به نفس میده ولی خیلی زیادی توضیح میده. به نظر من میشد نهایت توی ۳۰ صفحه همش رو جا داد . لازمه که بگم قبل از این کتاب "تفکر نقادانه" از همین نویسنده رو بخونید بعدا

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹۵)
برای مثال، مجاز نیستیم واژهٔ «آموزش و پرورش» را به‌گونه‌ای به کار ببریم که گویی با واژه‌های «شست‌وشوی مغزی»، «اجتماعی‌سازی»، یا «یاددهی» مترادف است. مجاز نیستیم عزت نفس را با خودپسندی، حقیقت را با باور، شناخت را با اطلاعات، زیرکی را با فریبکاری، میل جنسی را با عشق، و هر چیزی را با چیزی دیگر یکی کنیم. هر واژه‌ای منطقِ تثبیت‌شدهٔ خودش را دارد؛ منطقی که نادیده‌گرفتنش موجبِ اشتباه یا خطا می‌شود.
⬛ INFINITE ⬜
اگر آینشتاین در جنوب صحرای افریقا به دنیا می‌آمد و در فقر مطلق زندگی می‌کرد، هرگز نمی‌توانست به یکی از بزرگ‌ترین دانشمندانِ جهان تبدیل شود.
narges
اگر قابلیت‌های فکری‌ای همچون انصاف در ما پرورش پیدا نکند، بعید است به ناسازگاری‌ها و تناقض‌های خودمان پی ببریم.
محمد علی
خلّاقیت را نباید رازآلود کرد.
منتظر
نابغه‌ها نیز، همانندِ همهٔ انسان‌های دیگر، ممکن است زندگی‌ای تک‌بعدی داشته باشند؛ ممکن است در یک زمینه عملکردی نبوغ‌آمیز داشته باشند، اما در بیشتر زمینه‌های دیگرِ زندگی‌ْ سطحی بیندیشند
12345
اندیشیدنِ بی‌برنامه (اندیشیدنی که از این شاخه به آن شاخه می‌پرد و دائم انگاره‌ای را رها می‌کند و به سراغ انگاره‌ای دیگر می‌رود؛ اندیشیدنی که هدفی ندارد تا آن را سازماندهی کند) نه خلّاقانه است نه سنجشگرانه.
12345
اگر پرورش و حمایت محیطی نباشد، استعداد فطری رشد پیدا نمی‌کند.
پویا پانا
همهٔ اندیشیدن‌ها کیفیتِ یکسانی ندارند. اندیشیدنی دارای کیفیتِ بالاست که از عهدهٔ کاری که قرار است انجام دهد برآید.
12345
تا وقتی ذهن در کاربردِ مفهوم‌ها انضباط نداشته باشد، در معرضِ بسیاری از استنتاج‌های ناموجه قرار دارد
⬛ INFINITE ⬜
برای اندیشیدنِ غایت‌مندانه، هم به تفکرِ سنجشگرانه و هم به تفکر خلّاقانه نیاز داریم. میان این دو پیوندی طبیعی برقرار است و هر دو پیوندی نزدیک با موفقیت در فهم امور دارند. در واقع، هر اندیشیدنی که به‌راستی ممتاز باشد این دو بُعد را ترکیب کرده است؛ ممتاز بودنِ اندیشیدن به سببِ موفقیّتش در طرح‌ریزی، پدیدآوری، یا آفرینشِ فرآورده‌هایی است که به ما کمک می‌کنند تا به هدفی که از اندیشیدن داریم برسیم. به بیانِ دیگر، ممتاز بودنش به سبب برخورداری‌اش از بعد خلّاقانه است.
Ara Hemmat

حجم

۲۳۷٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

حجم

۲۳۷٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

قیمت:
۲۹,۰۰۰
تومان