دانلود و خرید کتاب آشنایی با هنر تفکر راهبردی ریچارد پل ترجمه آرش اردهالی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آشنایی با هنر تفکر راهبردی اثر ریچارد پل

کتاب آشنایی با هنر تفکر راهبردی

معرفی کتاب آشنایی با هنر تفکر راهبردی

آشنایی با هنر تفکر راهبردی یا تفکر و زندگی بهتر در ۲۵ هفته؛ اولین گام‌ها برای متفکر نقاد شدن اثر ریچارد پل و لیندا الدر است که در مجموعه تفکر نقاد انتشارات اختران به چاپ رسیده است.

درباره مجموعه تفکر نقاد

همه ما فکر کردن را بلدیم و اغلب به رویاهایمان فکر می‌کنیم اما تفکری که مد نظر این مجموعه است، تفکر نقاد است. تفکری که آموختنی است و مهارت پیدا کردن در آن تمرین زیادی می‌خواهد. ذهن طبیعی و ناآموخته ما اغلب چیزهایی را درست و بدیهی می‌انگارد در حالی که درباره درستی آنها تحقیق نکرده و آنها را ارزیابی نکرده است. نتیجه‌گیری‌ها یا قضاوت‌هایی می‌کند که از ماهیت آنها بی‌خبر است و تصمیماتی می‌گیرد که آنها را آگاهانه می‌پندارد. اما بعد شگفت‌زده و خشمگین می‌شود که چرا نتیجه دقیقا برعکس شده است.

فرض بنیادین مجموعهٔ تفکر نقاد این است: ما چیزی جز تفکر خود نیستیم. احساسات ما (خشم، ترس، اندوه، محبت)، آرمان‌هایمان، تصمیم‌ها و اعمال‌مان، همه محصول فرایندی است که نامش را فکر کردن گذاشته‌ایم. کیفیت زندگی ما مستقیماً تابع کیفیت تفکر ماست. اگر تفکر ما نامتفکرانه و ناآگاهانه باشد، اگر سازوکارش را نفهمیم، نمی‌توانیم تشخیص بدهیم کجایش معیوب است تا اصلاحش کنیم. تفکر نقاد اندیشیدن درباره خود تفکر را به ما می‌آموزد. یاد می‌گیریم این ماشین ذهن چطور کار می‌کند، و می‌آموزیم که چطور با در اختیار گرفتن تفکرمان، فرمان اعمال خود، فرمان احساسات خود، فرمان نفس خود را در دست گیریم و مسئولیت زندگی‌مان را بپذیریم.

مجموعهٔ تفکر نقاد طرحی است برای بهبود کیفیت روابط، یادگیری، و زندگی. برای اخلاقی زیستن. برای آزادی.

 درباره کتاب آشنایی با هنر تفکر راهبردی

این کتاب راهنما در حکم نقطه آغازی است برای برنامه‌ریزی و تمرین خوداندیشی. این کتاب بیهودگی و مضرات همه‌ این آموزه‌های متأخر «مثبت‌باش تا خوشبخت و موفق و خاص باشی» را برایمان برملا می‌کند. پرده از همه‌ اجبارهای دروغینی برمی‌دارد که جامعه‌ رقابتی بر ما تحمیل می‌کند تا ما را وارد بازی فریبکارانه‌ «بیشتر و بیشترِ» خودش بکند: بیشتر داشته باش، بیشتر بخواه، بیشتر بخر، بیشتر ببر و...» و در عوض از ما می‌‌خواهد نقص‌ها و محدودیت‌هایمان را در مقام انسان بشناسیم و آن را انکار نکنیم. 

وقتی نقص‌ها، ترس‌ها و تردیدهایمان را به‌منزله‌ انسان بشناسیم و بپذیریم، از انکار و فرار و اجتناب دست می‌کشیم و آماده می‌شویم که با حقایق دردناک رودررو شویم؛ و آنگاه است که می‌توانیم پا در راه بگذاریم و به‌دنبال شهامت، صداقت، مسئولیت‌پذیری، ایستادگی و همه‌ی خصایصی باشیم که در این دنیای آشفته‌ سراسر مَجازِ امروز می‌تواند حقیقت انسانی را به ما بازگرداند. به هیچ نشمردن مطلقاً معادل بی‌تفاوتی نیست، ‌بلکه به معنای آن است که در راستای چیزی که حقیقتاً‌ برایمان ارزشمند است سختی‌ها و بدگویی‌ها و دشمنی‌ها و بدخواهی‌ها و تمسخر آدمک‌ها را به هیچ نشمریم و...

 نویسندگان با این کتاب نمی‌خواهند دگرگونی بنیادینی در خواننده ایجاد کنند بلکه هدفشان ایجاد شالوده‌ای برای رشد فکری و احساسی شما در آینده است. آنها در ان کتاب توضیحاتی مقدماتی درباره مقوله‌هایی عمیق و پیچیده به شما می‌دهند. آنها صادقانه در انی اکتاب از شما خواسته‌اند اگر با ایده یا مثالی از کتاب موافق نیستید خیلی راحت از آن بگذرید، به خود فرصت رشد بدهید، و فقط ایده‌هایی را به کار بگیرید که برای شما عملی است و بدانید که آنها هم مثل همه انسان‌ها اشتباه می‌کنند. 

 خواندن کتاب آشنایی با هنر تفکر راهبردی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

همه علاقه‌مندان به کتاب‌های رشد فردی و موفقیت به ویزه با موضوع تفکر نقادانه مخاطبان این مجموعه‌اند.

 بخشی از کتاب آشنایی با هنر تفکر راهبردی

به پرسش‌ها توجه کنید. پرسش‌هایی که مطرح می‌کنیم. پرسش‌هایی که از طرح کردن‌شان غفلت می‌کنیم. به ظاهر و باطن توجه کنید. دقت کنید که افراد چگونه پرسش می‌کنند، کی پرسش می‌کنند، و کی از پرسش غفلت می‌کنند. به‌دقت به پرسش‌هایی که مطرح می‌شود توجه کنید. چه پرسش‌هایی می‌کنید؟ چه پرسش‌هایی بهتر است بکنید؟ ببینید تا چه حد پرسشگر هستید یا به‌سادگی تعریف دیگران از هر موقعیتی را می‌پذیرید.

بیش‌تر مردم پرسشگران ماهری نیستند. اکثراً جهان را همان‌طور که به آنان شناسانده شده می‌پذیرند. و وقتی سؤالی می‌کنند، پرسش‌های آنان غالباً متظاهرانه یا غرض‌ورزانه است. چنین پرسیدنی کمک‌شان نمی‌کند تا مسائل خود را حل کنند یا تصمیمات بهتری بگیرند. متفکران خوب همواره سؤال می‌کنند تا جهان اطراف‌شان را بفهمند و به نحوی کارآمد با مسائل آن روبه‌رو شوند. دربارهٔ وضع موجود پرسشگری می‌کنند، و می‌دانند که بسیاری از امور معمولاً چنان نیستند که می‌نماید. پرسش‌های اینان از تصویرها، نقاب‌ها، ظواهر، و تبلیغات برمی‌گذرد، مشکلات واقعی را روشن می‌کند، و به تفکرشان نظم می‌بخشد. اگر طالب پرسشگری باشید، می‌آموزید چگونه پرسش‌های تأثیرگذاری بکنید که منجر به زندگی عمیق‌تر و پربارتر خواهد شد. پرسش‌های شما بنیادی‌تر، مهم‌تر، و عمیق‌تر می‌شود.

راهبردهایی برای طرح پرسش‌های اثرگذارتر:

۱. هروقت چیزی را نفهمیدید، سؤالی برای واضح‌سازی مطلب بکنید.

۲. هروقت با مسئلهٔ پیچیده‌ای سروکار داشتید، پرسشی را که می‌خواهید پاسخش را بیابید به شکل‌های مختلف صورت‌بندی کنید (با حداکثر دقت ممکن)، تا جایی که به بهترین نحوهٔ پرداختن به مسئلهٔ مورد نظر برسید.

۳. هروقت قصد بحث دربارهٔ مطلب یا مسئلهٔ مهمی را دارید، قبل از هرچیز مهم‌ترین پرسش‌هایی را که فکر می‌کنید باید در بحث به آن‌ها پرداخت بنویسید. برای تغییر پرسش اصلی آماده باشید، اما وقتی پرسش اصلی برای‌تان روشن شد، به طرف‌های بحث کمک کنید از این پرسش منحرف نشوند، و مطمئن شوید که گفتگو در جهت رسیدن به پاسخ معقول حرکت می‌کند.

پرسش‌هایی که برای منظم کردن تفکرتان می‌توانید مطرح کنید:

- داریم سعی می‌کنیم دقیقاً به چه پرسشی پاسخ دهیم؟

- آیا این بهترین پرسشی است که باید در این موقعیت مطرح کرد؟

- آیا پرسش مهم‌تری وجود دارد که به آن بپردازیم؟

- آیا این پرسش مسئله‌ای را که واقعاً با آن مواجهیم بیان می‌کند؟

- آیا پیش از تلاش برای پاسخ به این پرسش، پرسش دیگری هست که باید به آن پاسخ داد؟

- چه اطلاعاتی برای پاسخ به این پرسش نیاز داریم؟

- با توجه به این حقایق چه نتیجه‌گیری‌هایی موجه به نظر می‌رسد؟

- از چه زاویه‌ای به موضوع می‌نگریم؟ آیا باید نقطه‌نظر دیگری را مورد توجه قرار دهیم؟

- آیا می‌توان از زاویهٔ دیگری به این پرسش نگریست؟

- چه پرسش‌های مربوط دیگری را باید مورد توجه قرار دهیم؟

- با چه نوع پرسشی مواجهیم ـ اقتصادی، سیاسی، حقوقی، ...؟

«از خردمندی پرسیدند "چطور دربارهٔ همه‌چیز این‌همه می‌دانی؟" پاسخ داد: "چون هرگز خجالت نکشیدم و نترسیدم از اینکه دربارهٔ هرچه نمی‌دانم بپرسم."»

جی. ابوت

نظرات کاربران

عـلـے و فاطمه
۱۴۰۰/۱۱/۱۵

الان دارم نسخه چاپی این کتاب رو می‌خونم کتاب بسیار کاربردی و مفیدی است، برای کسانی که قصد دارند دنیا را آن‌گونه که هست ببینند نه آن‌طور که تعصبات کهنه‌شان می‌گوید

ali mohammad
۱۴۰۰/۱۱/۱۴

به نظرم کتابی است برای کسانی که به دنبال چالش بهتر شدن، بهتر فکر کردن و توسعه فکری و ذهنی خود هستند. نویسنده پیشنهاد می کند هر کدام از موارد ۲۵ گانه را در یک هفته بکار بگیرید. هر چند خواندن کل

- بیشتر
mohammadhossain mohammadi
۱۴۰۳/۰۱/۱۰

کتاب بسیار خوب و عالی و کاربردی است حجم کتاب زیاد نیست اما بسیار کاربردی است. اینکه کتاب به ما کمک می کند ذهن و تفکر ما رشد کند تعصب بیجا نداشته باشیم تحت تاثیر رسانه ها قرار نگیریم کلا

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۷)
ما چیزی جز تفکر خود نیستیم.
marjan
خیلی‌ها سال‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند و حتی به مدارج بالای دانشگاهی می‌رسند، اما معدودی از اینان به‌واقع فرهیخته هستند. چرا؟ چون معدودی از آن‌ها آموختن را یاد گرفته‌اند. اکثر مردم در طول زندگی‌شان به دنبال یاد گرفتن نیستند. به جای آن، نظامی از باورها شکل می‌دهند و در بقیهٔ عمر از آن دفاع می‌کنند.
ali mohammad
کاش می‌شد این مغز مشغول مشوش را خاموش کرد و دمی از رنج فکر کردن و تصمیم‌گیری آسود؛ یا کسی، مرجعی، پیدا می‌شد که فکر کردن را به‌کل به او بسپاریم و خودمان برویم سراغ کارهای خوشایندتر
کرم کتاب
قدرت‌های مستقر از ما می‌خواهند منفعلانه بپذیریم وضع موجود فکری، سیاسی یا اقتصادی «هرچند ایده‌آل نیست» اما طبیعی است، و تلاش برای تغییر یا بیهوده است یا به آشوب بی‌پایان و در نهایت بدتر شدن اوضاع می‌انجامد. به‌تبع این، نهادهای آموزشی هم نامتفکر تربیت می‌کنند: القا کردن به‌جای آموزش، حفظ کردن به‌جای درونی ساختن، به خاطر سپردن دانشِ پیش‌تر کسب‌شده به‌جای درگیر شدن با روند علمی، و پذیرفتن منفعلانه به‌جای پرسشگری.
sajan
همیشه فرض کنید که شبیه انسان‌های دیگرید. بنابراین انتظار داشته باشید تا همهٔ کاستی‌های انسانی را در خودتان ببینید.
کرم کتاب
آنچه انسان را به معرفت سوق می‌دهد تفکر است. آدمی ممکن است هرچه می‌خواهد و هرقدر می‌خواهد ببیند و بشنود، بخواند و بیاموزد؛ اما هیچ‌وقت چیزی را نخواهد شناخت مگر به آن فکر کرده و به‌واسطهٔ تفکر آن را به مایملک ذهن خویش بدل کرده باشد.
mahdi
چنین می‌پنداریم که حقیقت نزد ماست؛ اما در حقیقت، همه قربانی خودمحوری انسانی هستیم ـ اگرچه نه همه به یک اندازه.
کاربر ۳۵۶۹۹۴۳
نهادهای آموزشی هم نامتفکر تربیت می‌کنند: القا کردن به‌جای آموزش، حفظ کردن به‌جای درونی ساختن، به خاطر سپردن دانشِ پیش‌تر کسب‌شده به‌جای درگیر شدن با روند علمی، و پذیرفتن منفعلانه به‌جای پرسشگری.
DonyaaaM
ویژگی تقریباً تمام نهادهای دیرسال اجتماعی ایستایی و مقاومت در برابر تغییر است.
فرشاد در سرزمین عجایب
مسئله این نیست که «آیا ما اشتباه می‌کنیم یا نه؟» مسئله این است که «آیا ما از اشتباهات‌مان درس می‌گیریم؟»
مهدی کیانی

حجم

۸۱٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۸۸ صفحه

حجم

۸۱٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۸۸ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان