دانلود و خرید کتاب آشنایی با هنر پرسشگری سقراطی ریچارد پل ترجمه پیام یزدانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آشنایی با هنر پرسشگری سقراطی اثر ریچارد پل

کتاب آشنایی با هنر پرسشگری سقراطی

معرفی کتاب آشنایی با هنر پرسشگری سقراطی

کتاب آشنایی با هنر پرسشگری سقراطی اثر ریچارد پل و لیندا الدر از مجموعه تفکر نقاد، راهنمای علمی برای آموختن یکی از مهارت‌های تفکر نقاد یعنی هنر پرسشگری است. 

فرض بنیادین مجموعهٔ تفکر نقاد این است: ما چیزی جز تفکر خود نیستیم. «احساسات» ما (خشم، ترس، اندوه، محبت)، آرمان‌هایمان، تصمیم‌ها و اعمال‌مان، همه محصول فرایندی است که نامش را فکر کردن گذاشته‌ایم. کیفیت زندگی ما مستقیماً تابع کیفیت تفکر ماست. اگر تفکر ما نامتفکرانه و ناآگاهانه باشد، اگر سازوکارش را نفهمیم، نمی‌توانیم تشخیص بدهیم کجایش معیوب است تا اصلاحش کنیم. تفکر نقاد اندیشیدن دربارهٔ خود تفکر را به ما می‌آموزد. یاد می‌گیریم این ماشین ذهن چطور کار می‌کند، و می‌آموزیم که چطور با در اختیار گرفتن تفکرمان، فرمان اعمال خود، فرمان احساسات خود، فرمان نفس خود و مسئولیت زندگی‌مان را بر عهده بگیریم.

مجموعهٔ تفکر نقاد طرحی است برای بهبود کیفیت روابط، یادگیری، و زندگی. برای اخلاقی زیستن. برای آزادی.

درباره کتاب آشنایی با هنر پرسشگری سقراطی

بعید است کسی بتواند متفکر انتقادی خوبی شود بی‌آنکه اهل پرسشگری عمیق باشد. در میان اهل پرسشگری، کامل‌عیارتر از سقراط نمی‌توان کسی را تصور کرد. به عبارتی کسی که دلبسته‌ تفکر انتقادی باشد به پرسشگری هم علاقه‌مند خواهد بود؛ و طبیعی است که آموختن شیوه‌ سقراطی آغازگر چنین راهی باشد. برای آموختن از سقراط طبعا باید مؤلفه‌های شیوه‌ او را بشناسیم و کاربست آنها را تمرین کنیم. 

بدون شناخت این مؤلفه‌ها نمی‌توانیم راهبردهایی را که شالوده‌ پرسشگری به‌شیوه‌ سقراطی است عمیقا درک کنیم. شیوه‌ سقراطی را باید در زمینه‌ مقتضی ‌قرار داد؛ و در این زمینه‌مندسازی روحیه‌ پرسشگری به‌شیوه‌ سقراط مهم‌تر از شیوه  بیان آن است. 

پرسشگری سقراطی پرسشگری نظام‌مندی است که از آن می‌توان برای بررسی اندیشه‌ها بهره گرفت؛ به هدف‌های متعدد و از زوایای بسیار: برای کاوش در اندیشه‌های پیچیده، رسیدن به حقیقت چیزها، حل مسائل و مشکلات، معلوم ساختن مفروضات، واکاوی مفاهیم، تمییز آنچه می‌دانیم از آنچه نمی‌دانیم، پیگیری اینکه هر فکری منطقاً چه استلزاماتی دارد، و مانند این‌ها. فرق میان پرسشگری سقراطی با پرسشگری به معنای معمول این است که پرسشگری سقراطی روش‌مند، منظم، و عمیق است و معمولاً بر مفاهیم، اصول، نظریه‌ها، موضوعات و مشکلات اساسی تمرکز دارد.

در این کتاب راهنما مؤلفه‌های پرسشگری سقراطی واکاوی شده و در کنار آن نمونه‌هایی از کاربست این شیوه در مقاطع مختلف آموزشی (از ابتدایی تا متوسطه ) آمده است.

خواندن کتاب آشنایی با هنر پرسشگری سقراطی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

همه کسانی که دوست دارند با شیوه‌های تفکر انتقادی و هنر پرسشگری اشنا شوند مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب آشنایی با هنر پرسشگری سقراطی

برای طرح پرسش‌هایی که به‌واسطهٔ آن‌ها بتوان تفکر را به شیوه‌ای نظام‌مند و اثربخش بررسی کرد باید تفکر را بفهمیم ـ اینکه چطور کار می‌کند و چطور باید ارزیابی‌اش کرد. تفکر انتقادی ابزارهای این کار را فراهم می‌کند؛ یعنی ابزارهایی برای واکاوی و ارزیابی نحوهٔ استدلال. به همین سبب درک تفکر انتقادی برای گفت‌وگوی نتیجه‌بخش سقراطی ضروری است.

بنابراین آموزگار باید آن تمهیدات مفهومی را که تفکر انتقادی وارد پرسشگری سقراطی می‌کند بفهمد، و آن‌ها را به دانش‌آموزان نیز بفهماند. در این بخش ما اجمالاً به این مفاهیم اساسی تفکر انتقادی خواهیم پرداخت:

۱. واکاوی تفکر (توجه به مؤلفه‌های تفکر)

۲-. ارزیابی تفکر (توجه به معیارهای فکری)

۳-. واکاوی پرسش‌ها بر مبنای نظام آن‌ها (تفکیک پرسش‌های ترجیحی، پرسش‌های مربوط به امر واقع و پرسش‌های قضاوتی)

۴. طرح پرسش‌های پیشایند۱ (توجه به پرسش‌هایی که احیاناً اول باید به آن‌ها پاسخ بدهیم تا بعد بتوانیم پاسخ پرسش‌های پیچیده‌تر را پیدا کنیم.)

۵. تشخیص حوزه‌ها در پرسش‌های پیچیده (توجه به پرسش‌هایی که احیاناً باید در حوزه‌ها یا رشته‌های مختلف به آن‌ها پاسخ دهیم تا بتوانیم به‌درستی به مسئلهٔ پیچیده‌ای بپردازیم.)

وقتی از این مفاهیم تفکر انتقادی در طرح و بیان پرسش‌هایمان استفاده می‌کنیم، تفکر را از لحاظ درک و کیفیت به سطح بالاتری می‌بریم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۸)
درک کامل هر اندیشه بسته به این است که چقدر بتوانید آن را توضیح دهید، به آن عینیت ببخشید و برایش مثال بیاورید.
احسان رضاپور
بنابراین تفکر انتقادی سه جنبه دارد: جنبهٔ تحلیلی، جنبهٔ ارزیابی، و جنبهٔ خلاقانه. متفکر نقاد تفکر را تحلیل می‌کند تا ارزیابی‌اش کند؛ و تفکر را ارزیابی می‌کند تا بهترش کند. به عبارت دیگر، تفکر انتقادی یعنی پایش نظام‌مند تفکر به منظور بهتر کردن آن. وقتی انتقادی فکر می‌کنیم تشخیص می‌دهیم که تفکر را نباید بر حسب ارزش ظاهری آن پذیرفت، بلکه باید آن را تحلیل و ارزیابی کنیم تا معلوم شود چقدر واضح، دقیق، مربوط، عمیق، جامع‌نگر، و منطقی است. تشخیص می‌دهیم که هر استدلالی درون دیدگاه و چهارچوب سنجشی صورت می‌پذیرد، از هدف یا مقصودی سرچشمه می‌گیرد و بر مبنای اطلاعاتی پیش می‌رود، تمام داده‌های به کار رفته در استدلال حتماً تفسیر شده‌اند، لازمهٔ تفسیر وجود برخی مفاهیم است، مفاهیم متضمن مفروضاتی هستند، و تمام استنتاج‌های اساسی در تفکر استلزاماتی دارند. و از آنجا که اشکالات تفکر ممکن است در هر یک از این جنبه‌هایی که گفتیم واقع شود، تک‌تک آن‌ها را باید بررسی کرد.
محمد طاهر پسران افشاریان
فرق میان پرسشگری سقراطی با پرسشگری به معنای معمول این است که پرسشگری سقراطی روش‌مند، منظم، و عمیق است و معمولاً بر مفاهیم، اصول، نظریه‌ها، موضوعات و مشکلات اساسی تمرکز دارد.
احسان رضاپور
مفهوم تفکر انتقادی [critical t-inking] دلالت بر نگرشی می‌کند که ریشه در یونان باستان دارد. واژهٔ «critical» [انتقادی] به‌لحاظ ریشه‌شناسی از دو واژهٔ یونانی می‌آید: Kriticos (به معنای ارزیابی موشکافانه) و Kriterion (به معنای معیار). بنابراین به لحاظ ریشه شناسی این واژه دلالت دارد بر پرورش «ارزیابی موشکافانه بر اساس معیارها». در واژه‌نامهٔ وبستر در برابر مدخل «critical» نوشته «مربوط به واکاوی و ارزیابی دقیق»، و در ادامه چنین آمده: «انتقادی، به معنای دقیق کلمه، دلالت دارد بر تلاش برای ارزیابی بی‌طرفانه به منظور تعیین محاسن و معایب.» با در نظر گرفتن همهٔ این‌ها، تفکر انتقادی را می‌توان چنین تعریف کرد: تفکر آگانه به‌منظور ارزیابی مدلل با استفاده از معیارهای مناسب، برای تعیین ارزش، حسن، یا فایدهٔ حقیقی چیزی.
محمد طاهر پسران افشاریان
بعید است کسی بتواند متفکر انتقادی خوبی باشد بی‌آنکه اهل پرسشگری عمیق باشد. و در میان اهل پرسشگری، کامل‌عیارتر از سقراط بعید است بتوان کسی را تصور کرد. کسی که به‌واقع دلبستهٔ تفکر انتقادی باشد به پرسشگری نیز علاقه‌مند خواهد بود؛ و طبیعی است که آموختن شیوهٔ سقراطی آغازگر چنین راهی باشد.
احسان رضاپور
روش سقراطی: روش دیالکتیک آموزش یا گفت‌وگو منتسب به سقراط، شامل طرح رشته‌ای از پرسش‌ها که پاسخ به آن‌ها دشوار نیست و پاسخ‌دهنده را ناگزیر به نتیجهٔ منطقی‌ای می‌رساند که پرسشگر از پیش در نظر داشته.
محمد طاهر پسران افشاریان
بهترین روش برای آموزش، استدلال دیالکتیک است عمدتاً به‌واسطهٔ پرسش و پاسخ. این روش آموزش باعث می‌شود دانش‌آموزان بتوانند جست‌وجوی پاسخ به پرسش‌ها را به شیوه‌ای موشکافانه و روش‌مند تمرین کنند. پرسشگری منظم باید بر مفهوم یا پرسش مشخصِ بنیادینی متمرکز، و توأم با کاربردِ ظریف مثال‌هایی باشد که برای «دانش‌آموز» به‌راحتی درک‌شدنی است.
محمد طاهر پسران افشاریان
آنچه صفت «سقراطی» به پرسشگری می‌افزاید روش‌مندی، عمق، و توجه پیوسته به تعیین درستی یا محتمل بودن ادعاهاست.
عین.قاف🍃
آنچه صفت «سقراطی» به پرسشگری می‌افزاید روش‌مندی، عمق، و توجه پیوسته به تعیین درستی یا محتمل بودن ادعاهاست.
عین.قاف🍃
انسان‌ها خیلی چیزها را به دلایل نامعقول باور دارند: چون که دیگران هم چنین باوری دارند، چون که برخی امیال را می‌شود با این باورها توجیه کرد، چون که این طور راحت‌ترند، چون که از بابت داشتن این باورها اجر می‌بینند، چون با آن باورهای خودهمسان‌سازی می‌کنند، چون اگر بر اساس این باورها رفتار نکنند دیگران ممکن است آن‌ها را طرد کنند، یا چون این باورها دوست داشتن یا نداشتن دیگران را توجیه می‌کند.
mehr.din.atta

حجم

۳۳۶٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

حجم

۳۳۶٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان