دانلود و خرید کتاب چگونه یک داستان کوچک بنویسیم احسان عباسلو
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چگونه یک داستان کوچک بنویسیم اثر احسان عباسلو

کتاب چگونه یک داستان کوچک بنویسیم

انتشارات:نشر صاد
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب چگونه یک داستان کوچک بنویسیم

کتاب چگونه یک داستان کوچک بنویسیم نوشتهٔ احسان عباسلو است. نشر صاد این کتاب را منتشر کرده است.

درباره کتاب چگونه یک داستان کوچک بنویسیم

کتاب چگونه یک داستان کوچک بنویسیم، به معرفی نکات لازم برای نوشتن یک داستان کوچک (مینیمال) پرداخته و راه‌های نوشتن یک داستان کوچک خوب را به‌همراه معرفی و نقد مهم‌ترین و شاخص‌ترین داستان‌های کوچک جهان به مخاطب آموزش می‌دهد. تکنیک‌های مختلف کوچک‌نویسی و فلسفهٔ نهفته در پشت این قالب در این اثر بررسی شده است. مقایسهٔ این روش نوشتن با قالب‌هایی نظیر کاریکلماتور، لطیفه و جوک و نیز نظریه‌های بومی نهفته در پس این قالب، می‌تواند برای علاقمندان و پژوهشگران جالب باشد. سابقهٔ این قالب در ادبیات فارسی و سفارشات صاحبان قلم و هنر به رعایت اصول این قالب در نوشته‌ها، می‌تواند بر پیشینهٔ شرقی کوچک‌نویسی تأکید فراوانی داشته باشند و اثبات کند این قالب بیشتر و پیش‌تر از اینکه غربی باشد، شرقی است. اثبات چنین ایده‌ای ضرورت چاپ این اثر را بیشتر از پیش می‌نماید. احسان عباسلو این کتاب را در چهار فصل نوشته است؛ «کوچک، کوتاه، مینیمال»، «انواع قالب‌های کوچک»، «برخی نمونه‌های شاخص داستان مینیمال و نقد آن‌ها» و «داستان‌های خارجی».

خواندن کتاب چگونه یک داستان کوچک بنویسیم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران هنر و حرفهٔ نویسندگی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب چگونه یک داستان کوچک بنویسیم

«فلش‌فیکشن:

تعریفی که ویکی پدیا برای فلش‌فیکشن داده از این قرار است:

فلش‌فیکشن (داستان فلَش، داستانک یا داستان کوتاه کوتاه) به انگلیسی (Flash Fiction) قالبی در داستان‌نویسی است که در چند خط یا حداکثر یک صفحه نوشته می‌شود و در پی یک کشف ضربه زننده است. این کشف می‌تواند غافل‌گیرکردن خواننده و ایجاد شوک، شوخی و یا نمایش لحظه‌ای زیبا باشد. در فارسی می‌توان آن را «داستان ناگهانی»، «داستان لحظه» و «داستان آنی» ترجمه کرد. برای تبدیل داستان کوتاه به داستانک لازم است که نویسنده بخش اصلی داستان کوتاه را در نظر بگیرد و آن را خلاصه کند. داستانک از طرح اولیه‌ای که برای نوشتن یک رمان و یا داستان کوتاه در ذهن نویسنده شکل می‌گیرد هم کوتاه‌تر و خلاصه‌تر است. ایجاز مهم‌ترین صنعت ادبی در نوشتن داستانک است و نویسنده‌ای که می‌خواهد داستانک بنویسد حتماً باید از نحوه ایجاز اطلاع داشته باشد تا با چیدن درست و مناسب کلمات داستانک را شکل دهد.

در توضیحات ویکی‌پدیا چند نکته را پررنگ‌تر نمائیم. یکی اندازه داستان است. در ایران معمولی‌ترین شکل فلش‌ها همان داستان‌های چند خطی است اما بر خلاف نظر ویکی‌پدیا در غرب برخی فلش‌ها تا بیش از دو صفحه هم رسیده‌اند. نمونه شاخص آن همان کتاب فلش‌فیکشن: ۷۲ داستان خیلی کوتاه۲ است که از سوی انتشارات نورتون به چاپ رسیده و در آن داستان‌هایی به اندازه دو و نیم صفحه حضور دارند.

عناصری نظیر غافل‌گیری و شوک و شوخی به‌درستی اشاره شده‌اند. فلش‌ها از این حیث دارای تنوعات خوبی هستند اما ضرورتاً فقط این‌ها نیستند. داستان امکان استفاده از هر تکنیک و صنعتی را دارد.

تفاوت ایده با فلش فیکشن در این است که ایده یعنی «چه می‌شود اگر ...». داستان پیرامون این سؤال و ایده ساخته می‌شود. رسیدن به این آرزو و یا شکست در تحقق آن داستان را می‌سازد. فلش‌فیکشن یک داستان کامل است. در فلش‌فیکشن شکل‌گیری تغییر در ذهن مخاطب در انتهای داستان به مثابه یک اصل مهم داستانی است.

علاوه بر معادل‌های فارسی ذکر شده، این نوع داستانی در ایران به داستان برق‌آسا و داستان رعدآسا هم ترجمه شده است که همه این معادل‌ها بر خصیصه کوتاهی داستان دلالت دارند که به سرعت خوانده شده و تمام می‌شود. با توجه به حجم فلش‌هایی که به دو و نیم صفحه می‌رسند اما این نام‌گذاری می‌تواند دچار مشکل شود.

جروم استرن برای مسابقه سالانه «بهترین داستان کوتاهِ کوتاه»، حجم ۲۵۰ کلمه را برای داستان‌های فلش تعیین کرده است. این حجم تا ۷۵۰ کلمه متغیر بوده است. داستان فلش از داستان ناگهانی (sudden fiction) بسیارکوتاه‌تر است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۳۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۲۶ صفحه

حجم

۳۳۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۲۶ صفحه

قیمت:
۷۵,۰۰۰
تومان