دانلود و خرید کتاب ۱۰۰۰ جرقه داستانی برایان کوهن ترجمه ملیحه ظریف شاهسون نژاد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب ۱۰۰۰ جرقه داستانی

کتاب ۱۰۰۰ جرقه داستانی نوشتهٔ برایان کوهن و ترجمهٔ ملیحه ظریف شاهسون نژاد است و انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده است. ایده‌هایی برای نوشتن داستان کوتاه و رمان در این کتاب آمده است. این کتاب جلد چهارم از مجموعهٔ گام به گام تا داستان‌نویسی حرفه‌ای است.

درباره کتاب ۱۰۰۰ جرقه داستانی

کتاب ۱۰۰۰ جرقه داستانی اقتباسی است بومی‌شده از کتابی به همین نام نوشته برایان کوهن. این کتاب شامل هزار ایده برای نوشتن است که کاملاً بومی‌سازی شده است. علت اصلی این کار برقراری ارتباط راحت‌تر خواننده و درکی مناسب فضای حال ماست که این خود دلیلی بسیار مهم و ارزشمند است. اینکه نویسندگان ما (تازه‌کار، حرفه‌ای، داستان‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و وبلاگ‌نویس) بتوانند به‌درستی و به‌خوبی از این کتاب بهره ببرند و از ایده‌های نوشتاری آن به طور مطلوب استفاده کنند، این مسئله به‌هیچ‌وجه باعث نمی‌شود که از هدف نویسنده اصلی کتاب دور بیفتیم. در اصل، با بومی‌سازی و رسیدن به خوانشی کاربردی از این کتاب، همان مسیری را دنبال می‌کنیم که او قصد داشته است. از این ‌رو، هر چیزی که در این کتاب می‌خوانید بر اساس ترجمه‌ای آزاد از هزار ایده‌ای است که برایان کوهن در کتابش برای خوانندگان انگلیسی‌زبان در نظر گرفته بود؛ و در اصل، کل نوشته بر پایه نوشته‌های آقای کوهن است و مترجم در برداشت خود، تنها آزادی‌ای که به خودش داده این است که متن را به ذهنیت بومی‌اش نزدیک کند و امیدوار است چنین عملی چیزی از اعتبار نویسنده اصلی کتاب کم نکند. 

نکته‌ای که باید درباره این کتاب گفت ایده‌های ساده و در عین حال عمیق آن است. هرکدام از این ایده‌ها، تقریباً اکثرشان، این قابلیت را دارند که به رمان یا حتی فیلم‌نامه‌ای کامل تبدیل شوند. کافی است برای درک این قابلیت‌ها هر پیشنهاد را فقط دو یا سه بار بخوانید و چند دقیقه‌ای به آن فکر کنید. می‌بینید توانایی رسیدن به داستان کوتاهی خاص، داستانی بلند یا رمان در هرکدام از ایده‌ها وجود دارد و این به‌هیچ‌وجه قابلیت کمی برای ایده‌ای دوخطی نیست. شاید خیلی‌ها بتوانند این ایده‌ها را به کمک راهنمایی مثلاً معلم داستان‌نویسی به داستان‌هایی بسیار تأثیرگذار و مهم تبدیل کنند؛ این خاصیت و قابلیت کمی نیست. باشد که ایده‌های این کتاب بتواند به نوشتن داستان‌هایی بهتر به شما کمک کند.

خواندن کتاب ۱۰۰۰ جرقه داستانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

اگر می‌خواهید داستان بنویسید یا معلم داستان‌نویسی یا انشا هستید این کتاب را حتما بخوانید.

بخشی از کتاب ۱۰۰۰ جرقه داستانی

«کودکی هستید که توانایی خواندن ذهن آدم‌ها را دارید و اگر از فکر آدم‌ها خوشتان نمی‌آید آن‌ها را به اسباب بازی‌ها تبدیل می‌کند با این قدرت در محله به راه می‌افتید. آیا کارهای خیر می‌کنید یا شر؟ موقعیت برای شما چطور پیش می‌روید؟ 

رایحه عاشقانه‌ای در دنیا پخش شد و تقریبا باعث شده همه عاشق هم بشوند. انتخاب و فراری هم ندارید! در چنین دنیایی چه اتفاقی می‌افتد و به طور خاص برای شما چه اتفاقی می‌افتد؟

***

تصور کنید مدیر دست راست کوروش کبیر هستید و همراهش کار می‌کنید. شب‌ها وقتی همه خواب‌اند دربارهٔ چه چیزی با هم صحبت می‌کنید؟

برای لحظه‌ای فکر کنید تولد دوباره واقعیت دارد. داستانی بنویسید که انگار گذشته را زندگی کرده‌اید. شرح دهید این زندگی در گذشته چه احساسی به شما می‌دهد و تجربه‌اش چیست؟

خودتان را جای یکی از ستم‌کشیده‌ترین آدم‌های تاریخ بگذارید. شما سردستهٔ شورشی بزرگ هستید و باید همه‌چیزتان را فدای این ماجرا کنید. چطوری دنیا را برای آدم‌ها جایی بهتر می‌کنید؟

یکی از مسائل کسل‌کنندهٔ تاریخ را بازنویسی کنید و به اتفاقی جادویی تبدیلش کنید، جذاب، مرموز و پر از توطئه.

فکر کنید معلم تاریخی هستید که دیوانه‌اید و تصمیم می‌گیرید تاریخ تخیلی کشوری را برای فرزندتان بسازید و روی او امتحانش کنید. تاریخ کجا را می‌سازید و روند این تاریخ چیست؟

با چه دورهٔ تاریخی‌ای خیلی احساس نزدیکی می‌کنید؟ سال‌های اول انقلاب؟ دورهٔ مشروطه؟ دوران باستان؟ یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و روایت یک روز از آن را بنویسید.

فکر کنید کتابی دربارهٔ تاریخ موجودات فضایی دیگر مناطق کیهان گیرتان آمده است؛ آیا تاریخ شما با تاریخ آن‌ها قیاس‌کردنی است؟

شما و دوستتان دربارهٔ حادثه‌ای بحث می‌کنید که او خیال می‌کند در تاریخ واقعاً رخ داده است. مسئله این است که این ماجرا ساختهٔ فیلمی سینمایی است! جزئیات گفت‌وگویتان را بنویسید و توضیح دهید چطور اشتباهات او را تصحیح می‌کنید.

فکر می‌کنید کتاب تاریخ دویست سال دیگر چه حرفی دربارهٔ امروز بتواند بزند، دربارهٔ اختراعات و ابداعات چه دارد؟ بگویید.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۳۱٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۰۲ صفحه

حجم

۱۳۱٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۰۲ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان