دانلود و خرید کتاب جشن تولد هارولد پینتر ترجمه شعله آذر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جشن تولد اثر شعله آذر

کتاب جشن تولد

معرفی کتاب جشن تولد

«جشنِ تولد: یک نمایش نامه، یک نقد» نمایش‌نامه‌ای از هارولد پینتر(۲۰۰۸-۱۹۳۰)، نمایش‌نویس انگلیسی برنده جایزه نوبل ادبیات به همراه نقدی از استیون اچ. گیل است. این اثر یکی از موفق‌ترین آثار پینتر است.

با ورود دو مستأجر غریبه در خانه‌ای ساحلی، جشن تولد کوچکی تبدیل به کابوس می‌شود. این نمایش‌نامه درونمایه‌ای نمادین و طنز دارد که با عناصری از ابهام شخصیت و ابهام در زمان و مکان همراه است.

از شخصیت‌های این نمایش‌نامه مردی شصت ساله است، که متصدی صندلی‌های یک استراحت‌گاه ساحلی در انگلستان است و همسر او، زن شصت ساله‌ی شلخته‌ای است، که «پانسیون‌شان» را اداره می‌کند. یک پیانیست سابق که مستأجر خانواده‌ی آن‌هاست و دختر کمابیش بیست‌ساله‌ای که همسایه‌شان است و همچنین یک یهودی پنجاه ساله و یک کشیش «تازه خلع لباس‌شده» نیز از شخصیت‌های این نمایش‌نامه هستند.

جشن تولد نخستین بار در ۲۸ آوریل ۱۹۵۸ در آمفی‌تاتر هنرهای زیبای کمبریج به اجرا درآمد. جشن تولد نخستین بار در ایران در سال ۱۳۴۹، به‌وسیله‌ی گروه تئاتر پیشرو و به کارگردانی ابوالحسن ونده‌ور در تالار انجمن ایران و امریکا به اجرا در آمد.

در بخشی از نمایش‌نامه می‌خوانیم:

استنلی: این چیه؟

مگ: کادوِ توئه.

استنلی: مگ. امروز روز تولد من نیست.

مگ: خوبم هست. کادوتو باز کن.

استنلی به بسته خیره می‌شود. آرام بلند می‌شود و بازش می‌کند و یک طبل بچگانه از آن بیرون می‌آورد.

استنلی: [سرد] این که یه طبله. طبل بچه‌ها. باید بیندازمش دور گردنم؟

مگ نامطمئن نگاهش می‌کند. استنلی طبل را دور گردنش می‌اندازد. آرام با چوب‌ها بر طبل می‌کوبد. بعد دور میز می‌گردد و مارش می‌زند. مگ با رضایت نگاهش می‌کند. او که هنوز مارش منظمی می‌زند، یک بار دیگر دور میز می‌گردد. در نیمه‌راه ضربه‌ها نامنظم و بدونِ کنترل می‌شود. مگ بُهت‌زده است. استنلی به صندلی او می‌رسد و محکم به طبل می‌کوبد. اکنون حالت چهره‌اش و ضرباهنگ طبل وحشیانه و دیوانه‌وار شده است.

نظرات کاربران

کاربر۴۴۰۰۹۷۸
۱۳۹۷/۰۶/۱۰

همیشه تولد یه حس خوبه.. یادآوری میکنه زندگی یا سرعت در حال گذره.. عمر آدما یه حدی دارن.. تولد یادم میندازه که حواسم بیشتر به فرصتام باشه... هر سال این روز که از راه میرسه.. میرم رو به روی آینه

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
گلدبرگ: از حالا به بعد، چرخ زندگی تو ما می‌چرخونیم. مک‌کان: یه فرصت تازه به‌ات می‌دیم. گلدبرگ: واسه صبحونه‌ات دوپنی‌ام تخفیف می‌دیم. مک‌کان: یه تخفیف دیگه‌ام واسه اجناس نسوز. گلدبرگ: هواتو داریم. مک‌کان: پند و‌اندرزت با ما. گلدبرگ: تر و خشکت می‌کنیم. مک‌کان: می‌گذاریم از بار باشگاهَم استفاده کنی. گلدبرگ: برات میز رزرو می‌کنیم.
Amir

حجم

۲۰۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۲۳۳ صفحه

حجم

۲۰۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۲۳۳ صفحه

قیمت:
۷۰,۰۰۰
تومان