دانلود و خرید کتاب در ستایش تن‌آسانی برتراند راسل ترجمه بهروز صفدری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب در ستایش تن‌آسانی

«در ستایش تنآسانی» مجموعه نوشتارهایی به قلم فیلیپ گُدار(-۱۹۵۹)، پل لافارگ(۱۹۱۱-۱۸۴۲)، پلین واگنر، رائول ونه گم و برتراند راسل(۱۹۷۰-۱۸۷۲) از فیلسوفان معاصر است. در بریده‌ای از نوشتار «راه‌های تن‌آسایی» نوشته فیلیپ گدار می‌خوانیم: «اخلاقِ کار، کُندی و آهستگیِ انسانی را شرم و عیب می‌داند. همه‌چیز باید برای ما بر پایه‌ی تندی و سرعت دارای بازدهی و کارآمدی باشد، هنجار فراهم‌کننده‌ی افزایشِ هرچه بیش‌تر تولید به یمنِ ماشین‌آلات را محترم بشمرد، ماشین‌آلاتی که به نوبه‌ی خود از خدمت‌کارانِ انسانی‌اش می‌طلبد که سریع، هنجارمند، دقیق و وقت‌شناس باشند. از هنگام طلوع صنعت تا کنون شبه‌انسان‌ها مؤظف بوده‌اند خود را با ماشین تطبیق دهند. از همان سده‌ی نوزدهم، هنگامی که پُل لافارگ آسیب‌های انقلاب صنعتی را مشاهده کرد، فکرِ ساختنِ ماشین‌هایی برای بزرگ‌سالان امکان‌پذیر شده بود. اما به جای این اقدام، صاحبان صنایعِ بافندگی کارِ کودکان را چنین توجیه کردند که فقط کودکان می‌توانند با جثه‌های کوچک‌شان به زیر ماشین‌آلات بخزند و نخ و رشته‌های گسیخته را گره بزنند. چنان‌که انگار تصورِ ساختنِ ماشین‌آلاتِ «خاص بزرگ‌سالان» امکان نداشته است. این نسل‌های پیاپیِ کودکان بودند که به‌اجبار در برابر ابعادِ ماشین‌آلات کمر خم کردند و نه این‌که ماشین‌آلات ویژگیِ انسانی را رعایت کرده باشند. در دهلیزهای معادن، کودکان واگن‌های کوچکِ پُر از زغال‌سنگ را که از راهروهای تنگ می‌گذشت، به ادعای استثمارکنندکان‌شان، «به‌راحتی» به جلو هْل می‌دادند... توجیه‌های اساسی دیگر نیز در همین راستا بود، یعنی کار را عامل تحقق‌بخشیدن به آن‌چیزی می‌دانست که در انسانِ اندیشه‌ورز انسانی است: با کارکردن از اوانِ کودکی هر کسی ارزش‌های حقیقی زندگی را یاد می‌گیرد؛ در هنگام کارکردن، دست‌ِ کم، آدم مشغول می‌شود. یعنی که به چیز دیگری فکر نمی‌کند، مانند کتاب‌خواندن، بحث‌کردن، کشفِ عشق، انقلاب‌کردن، یا صرفاً استراحت‌کردن.»

نظرات کاربران

Mitra
۱۳۹۸/۱۱/۲۹

مجموعه مقالاتی قابل تامل از اندیشمندان دو قرن اخیر در باب فراغت و باورهای غلط عامه از فضلیت شمردن کار . ترجمه کاستی هایی داشت اما به کسانی که علاقه مند به موضوعات ناب و به خصوص دغدغه‌های دنیای مدرن

- بیشتر
rebook
۱۳۹۹/۰۵/۲۵

این کتاب رو من نسخه کاغذیش رو دارم. مقاله آخر از برتراند راسل درباره ارزش فراغت و به قول مترجم تن آسانی خواندنیه. جان کلامش اینه که میگه در جامعه ما (آمریکای اواسط قرن بیستم) کار و فراغت عادلانه توزیع

- بیشتر
کاربر ۲۶۴۶۶۴۱
۱۳۹۹/۱۰/۰۲

واقعا ارزششو داشت که وقت گذاشتم و خوندم. ضمن اینکه ارزش دوران استراحت و تن آسایی رو فهمیدم، یاد گرفتم که با نگاه انتقادی به جریانات زندگی نگاه کنم

yazdaan
۱۳۹۹/۰۶/۱۱

بسیار عالی👌

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴۳)
ما را چنان در وضعیتِ کارکردن گذاشته‌اند که امروزه هیچ‌کاری‌نکردن آموزش لازم دارد.
Mitra
خالی از لذت نیست که آدم طرف‌دار هیچ‌کس نباشد
Mitra
برای ثروتمندان تصور این‌که فقرا هم باید اوقات فراغت داشته باشند همیشه هولناک بوده است.
Mitra
اشیاء بیهوده‌یی که زینت‌بخش این تجددِ دل‌مرده‌اند،
Nari
مهربانی و خوش‌قلبی چیزی‌ست که دنیا بیش از هرچیز به آن نیاز دارد، و مهربانی و خوش‌قلبی نتیجه‌ی آسایش و امنیت است و نه زندگی سراسر مبارزه‌ی توان‌فرسا.
Mitra
توجیه‌های اساسی دیگر نیز در همین راستا بود، یعنی کار را عامل تحقق‌بخشیدن به آن‌چیزی می‌دانست که در انسانِ اندیشه‌ورز انسانی است: با کارکردن از اوانِ کودکی هر کسی ارزش‌های حقیقی زندگی را یاد می‌گیرد؛ در هنگام کارکردن، دست‌ِ کم، آدم مشغول می‌شود. یعنی که به چیز دیگری فکر نمی‌کند، مانند کتاب‌خواندن، بحث‌کردن، کشفِ عشق، انقلاب‌کردن، یا صرفاً استراحت‌کردن.
Mitra
برای فاصله‌گرفتن از آن‌چه در این جهان ما را ازخودبیگانه می‌کند و مانع از رهایی‌مان می‌شود، باید به خودمان زمان و وقت بدهیم تا، نخست در ذهنِ آزادمان، آن‌چه را مدام در صددِ به‌بندکشیدنِ این رهایی است سرنگون سازیم. کار، سرعت، هنجار، توانِ تولیدی، ترقی، رفاه... همه‌ی این خدایان و نیمه‌خدایانِ بی‌اهمیت و بی‌ژرفا و بی‌فایده را.
Mitra
چهار ساعت کار در روز باید حقِ برخورداری از نیازها و رفاه مادی اولیه‌ را برای یک فرد انسان تضمین کند و ساعات باقی‌مانده از آنِ خودش باشد تا هرطورکه مناسب می‌بیند از آن استفاده ‌کند. این بخشِ ضروریِ هر نظام اجتماعی این‌چنینی است که سطح آموزش در آن باید فراتر از آن‌ باشد ‌که درحال‌حاضر هست و هدفش، بخشاً، ایجاد علائقی باشد که انسان را قادر سازد از اوقات فراغتش هوشمندانه استفاده کند.
Mitra
حفظ محیط زیست بدون انتقاد از کار و بدون ستایش از تن‌آسایی بی‌معنی است.
Mitra
آن‌چه در موردِ عشق صدق می‌کند در موردِ تن‌آسایی و کام‌یابی از آن نیز مصداق دارد.
Saeed

حجم

۱۲۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۱۲۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان