دانلود و خرید کتاب هنر پیر شدن آرتور شوپنهاور ترجمه علی عبداللهی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب هنر پیر شدن

کتاب هنر پیر شدن نوشتهٔ آرتور شوپنهاور و گردآوری‌شده توسط فرانکو وولپی و ارنست سیگلر و ترجمهٔ علی عبداللهی است و نشر مرکز آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب هنر پیر شدن

هنر پیر شدن از مجموعه هنرهای شوپنهاور، فیلسوف شهیر آلمانی، دربردارنده‌ٔ واپسین نوشته‌های هشت سال آخر زندگی فکری‌‌ و فلسفی اوست در موضوعات مختلف. او در این کتاب، در خلال پاره‌نوشته‌ها‌ی گاه بلند و اغلب کوتاه، به مرور در سال‌ها اندیشه‌ورزی خود می‌پردازد و بر خلاف معمول بسیاری از دیگر متفکران، در ایستگاه آخر زندگی، باز هم می‌کوشد باریک‌بینی‌های پیشین در آثار دیگرش را تبیین و تشریح کند، بسی ناگفته‌ها را بازگوید و از این رهگذر خود را از سکون پیری برهاند.

شوپنهاور در اینجا هم مثل سایر نوشته‌های خود، همچنان عریان و مغرور و ساده و پرمغز می‌نویسد و به‌هیچ‌وجه، در تسلیم و وانهادن به اقتضائات سنی، نه بوتیمار غمخواری نشسته بر ساحل اندوه است و نه مردم‌گریز تائبِ عصبی و چشم‌به‌راهِ سرودن غزل خداحافظی، بلکه فرزانه‌ای است پیر و خشنود و چابک‌اندیشه که می‌کوشد با رویکرد عملی و متفکرانه به مفهوم کهن پیرسالی یا سالخوردگی، تا حد ممکن از آن به عنوان دورانی شیرین و پرثمر یاد کند.

خواندن کتاب هنر پیر شدن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که می‌خواهند آرا و نظریات شوپنهاور را در باب پیرشدن بدانند پیشنهاد می‌کنیم.

درباره آرتور شوپنهاور

آرتور شوپنهاور متولد سال ۱۷۸۸ و درگذشته به سال ۱۸۶۰ میلادی است. او یکی از مطرح‌ترین و بزرگ‌ترین فیلسوفان آلمانی است و نظریاتش در حوزهٔ اخلاق، هنر، ادبیات معاصر و روان‌شناسی تاریخ‌ساز است.

کتاب‌های او از این قرار هستند:

۱. در باب حکمت زندگی

۲. جهان و تأملات فیلسوف

۳. متعلقات و ملحقات

مقاله‌ای بیست صفحه‌ای از این اثر پیش‌تر نیز به دست خشایار دیهیمی در کتاب زیر ترجمه شده بود:

مرگ (مجموعه مقالات از متفکران معروف)

۴. جهان همچون اراده و تصور

جهان به مثابه اراده و برابرنهاد

هنر و زیبایی‌شناسی؛ شاهکار فلسفی

۵. دو مسئله بنیادین اخلاق

۶. در باب اراده در طبیعت

۷. هنر همیشه بر حق بودن؛ ۳۸ راه برای پیروزی در هنگامی که شکست خورده‌اید

۸. در باب بینایی و رنگ‌ها

۹. ریشه چهارگان اصل دلیل کافی (رسالهٔ دکتری شوپنهاور در دانشگاه ینا)

۱۰. در باب طبیعت انسان

۱۱. اخلاق، قانون، سیاست

۱۲. زندگی این‌جوری‌ است

۱۳. هنر زنده ماندن

۱۴. هنر حفظ آبرو

۱۵. هنر رفتار با زنان

۱۶. هنر خودشناسی

۱۷. هنر خوشبختی

۱۸. هنر رنجاندن

۱۹. هنر پیر شدن

هفت کتاب اصلی شوپنهاور (شماره ۳ تا ۹) در زمان حیات وی با همین عناوین چاپ شده‌اند و سایر موارد، گردآوری‌های پس از مرگ اوست.

بخشی از کتاب هنر پیر شدن

«۱

جهان ساخته نشده است: زیرا، به گفتهٔ اوکه‌لوس لوکانوس، از ازل بوده است؛ پس از آنجا که زمان در گرو موجود شناساست و بر این اساس جهان است، از طریق زمان نیز هستی می‌یابد. جهان بدون زمان ممکن نیست؛ و زمان هم بدون جهان. پس این دو از هم جدایی‌ناپذیرند، و به همان احتمال کمی که زمان را نمی‌توان بدون جهانی که در آن هست متصور شد، پس اساساً تصور جهان بدون زمان هم امکان ندارد.

۲

تا وقتی قائل به این هستید که شرط ضروری هر فلسفه‌ای برش خوردن آن از تنهٔ یزدان‌شناسی یهودی است، هیچ‌گونه درکی از طبیعت، و هیچ حقیقت‌پژوهی جدی متصور نیست.

۳

آیا هرگز انسان بزرگ صاحب‌فکری دوبین بوده است؟ گمان نمی‌کنم؛ با آن‌که دو علت فیزیکی برای دوبینی می‌شناسم، ضعف یک چشم، یا کوتاهی غیرطبیعی ماهیچهٔ چشم‌ها. آیا حیوانات هم دوبین می‌شوند؟

۴

در مورد حیوانات این نکته را به‌وضوح می‌شود دید که در هر کنشی فاهمه‌شان صرفاً در خدمت اراده‌شان است: قاعدتاً در آدمیان نیز قضیه چندان توفیری ندارد. در آنان هم عموماً چنین چیزی می‌بینیم؛ حتی در بعضی نیز می‌بینیم که هرگز فعالیت دیگری ندارند، بلکه همه وقت صرفاً به اهداف حقیرمایهٔ زندگی و اغلب به وسایل پلشت و بی‌مقدار رسیدن به همان‌ها معطوف‌اند. هرکس واجد میزان بالا و تعیین‌کننده‌ای از شعور باشد فراتر از میزان لازمی که در خدمت اراده قرار می‌گیرد همان مازاد شعورش خودبه‌خود صرف فعالیت کاملاً آزاد مرتبط با چیزی می‌شود که نه به اراده مربوط است نه به غایات اراده، و نتیجه‌اش دریافت ناب عینی از جهان و امور خواهد شد چنین کسی نابغه است، و این نبوغ در رخسارش نیز نقش می‌بندد: حتی اگر مازاد شعوری اندکی نیرومند و فراتر از حد مجاز یادشده داشته باشد.

۵

زمان و فانی بودنِ جمیع امور در آن و به‌واسطهٔ آن صرفاً صورتی است که ارادهٔ معطوف به زندگی، در حکم امر فی‌نفسهٔ غیرفانی، پوچی تلاش‌های خودش را در آن متجلی می‌سازد.»


معرفی نویسنده
عکس آرتور شوپنهاور
آرتور شوپنهاور

آرتور شوپنهاور در تاریخ ۲۲ فوریه ۱۷۸۸ در شهر دانزیگ در پادشاهی پروس (گدانسک در لهستان امروزی) از پدری هلندی و مادری آلمانی متولد شد. پدرش -که متأثر از اندیشه‌های ولتر بود و از حکومت نظامی‌گر پروس نفرت داشت- بازرگانی آزاده و فرهیخته و مادرش، نویسنده‌ای شناخته‌شده بود. بنیان زندگی مشترک هاینریش فلوریس شوپنهاور و یوهانا هنریته تروزینر چندان مستحکم نبود، چراکه در عین حال که هر دوی آن‌ها جزء طبقه‌ی مرفه و از روشن‌فکران جامعه‌ی خود به شمار می‌رفتند، اختلافات بسیاری با یکدیگر داشتند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
با استناد به آثار دیگر شوپنهاور، نیک می‌دانیم که زندگی از دیدگاه او دردناک است و ما الزاماً برای نیکبخت شدن به دنیا نیامده‌ایم، و نیکبختی شاید در لحظاتی چهره می‌نماید که فرد در پی تخفیف درد می‌کوشد. اما فیلسوف آلمانی به‌رغم این باور، در این برهه از زمان، نشان می‌دهد که فلسفه می‌تواند دردناکی پیری را تا حد زیادی تخفیف دهد، یا منشأ برخی دردها را بشناسد و پس از آن رفعش کند، یا تعریف دم دست ما از درد و ناکامی را دستخوش دگرگونی سازد تا هر ناچیزی قادر نباشد آه از نهادمان بلند کند.
احسان رضاپور
انسان‌ها مثل دستگاه ساعت هستند که کوک شده‌اند و حرکت می‌کنند، بی‌آن‌که بدانند چرا.
امیر
مرگ فریبی را می‌زداید که آگاهی ما را از آگاهی سایرین جدا می‌سازد. این است جاودانگی.
امیر
نگاه هوشمندی حتی ظریف‌ترین‌اش، آنجا از نگاه نبوغ متمایز است که اولی جای مُهر یا نقش ضرب‌شدهٔ خدمت‌گذاری اراده را بر خود دارد، و دیگری، برعکس از آن فارغ و رهاست.
امیر
هوس‌های ناشی از رانهٔ جنسی کاملاً شبیه نورهای کاذب‌اند. به سرزنده‌ترین وجه فریب‌مان می‌دهند و به اشتباه می‌اندازندمان، اما ما دنبال‌شان می‌رویم، و آن‌ها هم بر این قرار ما را به لجن‌زار می‌کشانند و خود گم‌وگور می‌شوند.
امیر

حجم

۲۷۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۲۷۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۳۱,۰۰۰
تومان