دانلود و خرید کتاب غروب خدایان بر فراز نظم نوین جهانی اشتفان انگل ترجمه آرش گنجی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب غروب خدایان بر فراز نظم نوین جهانی اثر اشتفان انگل

کتاب غروب خدایان بر فراز نظم نوین جهانی

نویسنده:اشتفان انگل
مترجم:آرش گنجی
انتشارات:انتشارات نگاه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۸از ۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب غروب خدایان بر فراز نظم نوین جهانی

کتاب الکترونیکی «غروب خدایان بر فراز نظم نوین جهانی» نوشتهٔ اشتفان انگل با ترجمهٔ آرش گنجی در انتشارات نگاه چاپ شده است.

درباره کتاب غروب خدایان بر فراز نظم نوین جهانی

کتاب حاضر، خدمت به بحث ایدئولوژیک و سیاسی و اتحاد در درون جنبش بین‌المللی مارکسیستی _ لنینیستی و طبقهٔ کارگر است. هدف آن، افراختن پرچم و ترویج راه انقلاب بین‌المللی پرولتاریایی است. این امر شامل مبارزه با اصلی‌ترین تئوری‌ها و کنش‌های رفورمیستی، رویزیونیستی و ماجراجویانه است که پرولتاریای بین‌المللی باید در کار تکمیل رسالت تاریخی خویش به فهم و درک آن‌ها نایل شود. بدون دست‌یابی به پیروزی در این پیکار مقدماتی در زمینهٔ ایدئولوژیک _ سیاسی، در عمل نیز پیروزی انقلاب پرولتاریایی بین‌المللی غیرممکن خواهد بود. ویژگی این کتاب نه‌فقط برخورداری از یک فرهنگ نیروبخش بلکه یک متد علمی دقیق است که به این طریق حجم خیره‌کننده‌ای از وقایع و مواد خام مورد بررسی قرار گرفته و تفسیر شده است. کتاب حاضر، به تمام آن‌ها که غروب خدایانِ سلطهٔ جهانیِ سرمایهٔ مالی برایشان نه به معنای پایان تاریخ بلکه نقطهٔ آغاز یک عصر تازه از تکامل اجتماعی انسان است چشم‌اندازی نو می‌بخشد: چشم‌اندازی بدون گرسنگی، استثمار و جنگ.

کتاب غروب خدایان بر فراز نظم نوین جهانی، بر صحت عمومی تحلیل‌های لنین از امپریالیسم و تحلیل‌های ویلی دیکهوت از سرمایه‌داری انحصاری - دولتی در آلمان تأکید دارد. درعین‌حال به نمودهای نوین و دگرگونی‌های اساسی در سیستم جهانی امپریالیستی توجه تام دارد. دگرگونی‌های مزبور به‌عنوان بازسازماندهی تولید بین‌المللی سرمایه‌داری جمع بندی می‌شوند.

اشتفان انگل در این کتاب، به‌طور جامع به تحلیل این مطلب می‌پردازد که چطور «نظم نوین جهانی» به یک بی‌نظمی جهانی تبدیل شده به‌نحوی که دیگر هیچ‌کس را توان مهار آن نیست. همراه با بازسازماندهی تولید بین‌المللی به مثابهٔ ماهیت اقتصادی تحولات اجتماعی، انبوهی از بحران‌های مصیبت‌بار، جنگ‌ها و فروپاشی‌ها به بارآمده‌اند. نیروهای تولیدی انقلابی به‌سوی شکوفایی جهانی در حرکت است و در بند ساختارهای اجتماعی منسوخ امپریالیسم فرونشانده می‌شود. از آن‌جا که سیستم سرمایه‌داری قادر به حل این مشکلات نیست، سقوط آن شتاب بیشتری به خود می‌گیرد. اما درعین‌حال تمام پیش‌شرط‌های مادی لازم برای تحقق یک نظم نوین جهانی راستین یعنی سرنگونی انقلابی سیستم جهانی امپریالیستی در یک انقلاب سوسیالیستی بین‌المللی و استقرار ایالات سوسیالیستی متحدهٔ جهان، در درون همین سیستم به بلوغ لازم دست می‌یابند.

کتاب غروب خدایان بر فراز نظم نوین جهانی  را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به اقتصاد و چامعه شناسی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب غروب خدایان بر فراز نظم نوین جهانی

«شرکت‌های چندملیتی به بنگاه‌هایی گفته می‌شود که کمپانی‌های تابع را در کشورهای متعدد فراسوی مرزهای ملی خود و با کمک صدور سرمایه (سرمایه‌گذاری مستقیم) تشکیل می‌دهند. کمپانی‌های تابع به صورت کارخانه‌های تولیدی، کارخانه‌های مونتاژ یا کمپانی‌های فروش عمل می‌کنند و تحت کنترل یک کمپانی مادر و پیرو دستورهای آن هستند.

وضعیت بازار، هزینه‌های نازل کار، وجود مواد خام، مسیرهای کوتاه و وسایل ارزان حمل و نقل، انگیزه‌های قوی برای سرمایه‌گذاری مانند حذف یا کاهش مالیات‌ها، معافیت از پرداخت‌های گمرکی یا کاهش آن‌ها، قیمت‌های ناچیز مستغلات و غیره به همراه دولتی که پذیرای بزرگ‌ترین بخش خطرهای احتمالی است، تعیین می‌کنند که کدام کشور باید برای برپایی کسب و کار انتخاب شود. (سرمایه‌داری انحصاری-دولتی در جمهوری فدرال آلمان (ج. ف. آ)، ج. ۲، صص. ۱۶۱-۱۶۰)

در گذشته، نمونه‌های جداگانه‌ای از این قبیل شرکت‌های چندملیتی وجود داشت. اما پس از جنگ جهانی دوم، این شرکت‌ها به صفت مشخصهٔ اقتصاد جهانی تبدیل شدند. در اوایل سال ۱۹۶۹ سازمان ملل۲۳ تعداد این شرکت‌ها را ۷.۳۰۰ اعلام کرد. این شرکت‌ها به همراه ۲۷.۳۰۰ شرکت وابسته در آن زمان، روی هم رفته ۲۵ درصد تجارت جهانی و به راحتی ده درصد تولید جهان را تشکیل می‌دادند. ویلی دیکهوت، این پیشرفت جدید را در سال ۱۹۷۹ جمع‌بندی می‌کند:

بین‌المللی‌سازی تولید نمایان‌گر یک مرحلهٔ نوین در سرمایه‌داری انحصاری _ دولتی، یک توسعه و در عین حال یک تمرکز قدرتمندانه‌تر انحصارها است. (همان‌جا، ص. ۱۷۱؛ تأکیدها از ما)

در نتیجهٔ انباشت سرعت‌یابندهٔ سرمایه از سوی انحصارها و رکود مزمن نرخ‌های رشد در بازارهای داخلی، تلاش برای صدور سرمایه بیش از پیش افزایش یافت. در نتیجه، بین‌المللی‌سازی تولید سرمایه‌داری به شکل غول‌آسایی در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ سرعت گرفت. ویلی دیکهوت دربارهٔ این فرآیند توضیح می‌دهد:

تمرکز سرمایه ابعاد بین‌المللی عظیم به خود می‌گیرد، فعالیت‌های کسب و کاری شرکت‌های چندملیتی تحت معیارهای بین‌المللی واقع می‌شوند. این آرایش‌های کارتل‌ها، سهام‌داری‌های متقابل یا حتی ادغام‌ها میان شرکت‌های بین‌المللی هستند که بازارها را میان خود تقسیم می‌کنند تا سلطهٔ خود را بر بازار جهانی افزایش دهند. (همان‌جا، ص. ۱۶۱؛ تأکیدها از ما)»

نظرات کاربران

Amir
۱۴۰۳/۰۲/۱۴

کتابی بسیار خوب در توصیف و تشریح وضعیت سرمایه دارانه جهان تحت تسلط انحصارات بین المللی مستند به آمار و جداول فراوان، با ترجمه ای روان و قابل قبول.

کاربر ۶۷۲۴۸۸۴
۱۴۰۲/۱۲/۲۵

مغزم پوکید

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۵۲۷ صفحه

حجم

۳٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۵۲۷ صفحه

قیمت:
۷۰,۰۰۰
۳۵,۰۰۰
۵۰%
تومان