دانلود و خرید کتاب فرانقدهایی بر ناخودآگاه سیاسی فردریک جیمسون ترجمه حسین صافی پیرلوجه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فرانقدهایی بر ناخودآگاه سیاسی اثر فردریک جیمسون

کتاب فرانقدهایی بر ناخودآگاه سیاسی

معرفی کتاب فرانقدهایی بر ناخودآگاه سیاسی

کتاب فرانقدهایی بر ناخودآگاه سیاسی نوشتهٔ فردریک جیمسون، تری ایگلتون و سارا دنیوس و ترجمهٔ حسین صافی پیرلوجه است. نشر نیماژ این کتاب را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب فرانقدهایی بر ناخودآگاه سیاسی

کتاب فرانقدهایی بر ناخودآگاه سیاسی شامل ۳ مقاله است که به مفاهیمی همچون فرانقد می‌پردازد و مسئلهٔ تاریخ در ناخودآگاه سیاسی را بررسی می‌کند. این اثر فرانقدی بر کتاب «ناخودآگاه سیاسی» جیمسون است. تری ایگلتون در این کتاب با مقاله‌ای به‌ نام «سیاست‌شناسی سبک در نوشتار فردریک جیمسون» مفاهیم جیمسون را بررسی می‌کند و شرح می‌دهد. ناخودآگاه سیاسی مفهومی پیچیده و چندوجهی است که برخی آن را پاسخی به جبههٔ پساساختارگرایی می‌دانند. هرمنوتیکِ فردریک جیمسون که گرایش‌های مارکسیستی دارد، مبتنی بر الگویی ضداستعلایی است. کار جیمسون در جهت پاسخ به این پرسش است که چگونه می‌توان مفاهیمی چون تاریخ، نزاع طبقاتی و انسان‌زدایی در عصر سرمایه‌داری را همچنان جدی گرفت؛ آن هم زمانی که استعلاگرایی کانتی، غایت‌اندیشیِ هگلی و نسَب‌شناسیِ مارکسیستی در جریان پساساختارگرایی واسازی شده‌اند. مقالهٔ سارا دنیوس در این کتاب «در جست‌وجوی تمامیت روایت و تاریخ در ناخودآگاه سیاسی» نام دارد که در آن استدلال‌های جیمسون را شرح می‌دهد.

خواندن کتاب فرانقدهایی بر ناخودآگاه سیاسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دانشجویان علوم سیاسی و علاقه‌مندان به ادبیات و فلسفه پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب فرانقدهایی بر ناخودآگاه سیاسی

«تعبیر آلتوسر از سرمایه‌ی مارکس، در آنِ واحد، هم نقادانه است و هم سازنده: آلتوسر شیوهٔ صورت‌بندیِ مناسبات میان روبنا و زیربنا را در نخستین نظریه‌پردازی‌های مارکسیستی به پرسش می‌گیرد، و آن هم به قصد زدایشِ مارکسیسم از گرایشات ایدئالیستی، غایتشناختی و تاریخ‌گرایانه‌اش. خلاصه اینکه نیت آلتوسر، به نقد کشیدن برداشت‌های هگلی از نظریهٔ مارکس بود. آلتوسر در بحث پیرامون مسئلهٔ وساطت و تمامیت، دو قسم علیت را معرفی و نقد می‌کند: یکی علیت مکانیکی، و دیگری علیت تبیینی، که تنها گونههای مطرح در فلسفهٔ به‌قول آلتوسر کلاسیک هستند. در قبال این دو، آلتوسر علیت سومی را پیشنهاد می‌کند: علیت ساختاری. علیت مکانیکی به توالی سادهٔ علت و معلول نظر دارد. این گونه از علیت در نظر آلتوسر فاقد اعتبار لازم برای ارائهٔ تحلیلی وثیق از شیوهٔ تعین‌بخشی به مفهوم تمامیت و تشریح روابط حاکم بر سطوح شبه‌مستقل این مفهوم است. آلتوسر برای علیت تبیینیِ «حاکم بر سراسر اندیشهٔ هگل» نیز اعتباری قائل نیست. کل، در این نگرهٔ کلیت‌گرا، واجد جوهری درونی است که هگل آن را روح مطلق می‌خواند و هر جزئی از کل را صرفاً بازنمود یا بیانی از این جوهر اصیل می‌داند. تاریخ در رویکردی هگلی و در یک نمای کلی، بسط دیالکتیکیِ وِزِن، یا گذر از زمان و مکان به سوی روح مطلق، این غایت قصوای تاریخ است، یا همان نیل جهان به خودآگاهی دربارهٔ روح مطلقِ حاکم بر مافی‌ها. نقد آلتوسر بر تمامیت هگلی از نظر مارتین جِی «تقلیل سهل‌انگارانهٔ کلیتِ کل به وحدت خشکوخالیِ آن با جوهر خویش است. تمام عناصر سازندهٔ کل را از این نظر باید جلوه‌ها یا «دقایقی» از گوهر نهادینه در کلیت آن‌ها پنداشت. به این تعبیر، علیت تبیینیِ هگل با تعریف غایت‌شناسانهٔ تاریخ درمی‌آمیزد و به زعم آلتوسر، یکسره بر تفکر مارکسیستی حمل می‌شود. آلتوسر به منظور اصلاح مارکسیسم از راه بازخوانیِ خود مارکس، الگوی تازه‌ای از علیت و برداشت کاملاً نامسبوقی از تمامیت جهان را جدا از نسخهٔ هگلی آن، به مارکس نسبت می‌دهد. برداشت آلتوسر از مارکس در این نسخه، متضمن الگویی از علیت ساختاری است که اولویت مارکسیستی زیربنا بر روبنا را انکار میکند. آلتوسر البته همچنان به کل‌گرایی در چارچوب مارکسیسم پایبند است، اما و صد البته، به کلیتی برساخته از سطوح شبه‌مستقل در ساختاری مرکززدوده. آلتوسر، از نظر نورمن گراس، تمامیتِ اجتماعی را «سلسله‌مراتبی از کردوکارها و ساختارها می‌بیند و در این میان برای ساختار اقتصادی، تقدم تسبیبی قائل می‌شود، در حالی که سطوح دیگر را هم دارای جایگاهی نسبتاً مستقل [از یکدیگر و از اقتصاد] با سببیتی منحصربه‌فرد و نیز تاریخی علاحده می‌داند». آلتوسر به این تمهید است که مفهوم علیت ساختاری را وضع، و علیت شاکلهٔ اجتماعی را به «تسلط ساختار» بر سازه‌ها، یا تعیّن‌پذیریِ ساختارها از یکدیگر تعبیر می‌کند. با این حال، حضور ساختار را تنها به شکلی درون‌ماندگار و تنها با توجه به تأثیرات آن می‌توان دریافت: «تمام موجودیت ساختار برآمده از تأثیرات آن است. کوتاه سخن اینکه... ساختار را تنها در مقام ترکیبِ خاصی از سازه‌های منحصر به خودِ ساختار می‌توان بازشناخت، و نه در جایی بیرون از تأثیرات آن.» به این تعبیر، علیت ساختاری برابر است با حاصل جمعِ تأثیراتِ درون‌ماندگارِ سازه‌های تشکیل‌دهندهٔ ساختار. پس ساختار به مثابهٔ علیت، فاقد هرگونه موجودیت فی‌نفسه‌ای است، مگر در تأثیرات خود.»

اسکیزوفرنی
مینگ. ت. تسوانگ
پدی کلارک ها ها ها
رودی دویل
امپراتور پرتغالستان
سلما لاگرلوف
اصول یادگیری، آموزش و قوانین بدمینتون
اسماعیل ویسیا
ترجمه و تلخیص تشخیص و مدیریت کلینیکال با متدهای آزمایشگاهی هنری ۲۰۱۷؛ جلد ۸
شفیقه عسگری
زبان زد
محمد عبداللهی (جاجانی)
ویزا برای مجردها
فرانک کلابی
حیات هوشمند در کائنات
پیتر اولم اشنایدر
مبانی نشانه شناسی
رولان بارت
انسان و مرگ
غلامحسین معتمدی
افکار اضطرابی و خودکشی
خالد بادپا
سپیددار
اشرف پهلوانی قمی
سلول
مرتضی نوروزی
نویسنده های بزرگ، خواننده‌ های کوچک؛ زیبای خفته
شارل پرو
برای کسانی که کودک پرتحرک دارند
سیدمحمدمسعود ازهر
تئاتر روح
نیکلای اورینوف
نقاش زندگی مدرن و مقالات دیگر
شارل بودلر
ما که کاری نمی کنیم!
سیده مریم خامسی
اپیزود سوم ـ شمس مولانا
محمد شریفی
از قیطریه تا اورنج کانتی
حمیدرضا صدر
پیر پرنیان اندیش؛ جلد اول
میلاد عظیمی
حرکت در مه
محمدحسن شهسواری
کتاب شنبه (شماره صفر)
گروه نویسندگان
تذکرة‌الاولیا؛ جلد اول
فریدالدین محمد عطار نیشابوری
روح ما میداند!
سیده مریم خامسی
مطالعه، سرخط (خلاصه کتاب)
گروه گردآوری و ترجمه سبکتو
آناتومی داستان
جان تروبی
همه چیز درباره نویسندگی خلاق
کرول وایتلی
کلیله و دمنه
ن‍ص‍رال‍ل‍ه‌ م‍ن‍ش‍ی‌
مزخرفات فارسی
رضا شکراللهی
داستان
رابرت مک کی
مسخ
فرانتس کافکا
سرآمد هری پاتر و فلسفه
گرگوری بسم
مثنوی معنوی (دفتر دوم)
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی
سیصد و شصت و پنج روز در صحبت حافظ
حسین الهی قمشه‌ای
لوازم نویسندگی
نادر ابراهیمی
ایپزود هشتم ـ مرگ در پاریس
سرور کسمایی
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۵۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

حجم

۱۵۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان