دانلود و خرید کتاب فلسفه پایه نایجل واربرتون ترجمه پرویز بابایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فلسفه پایه اثر نایجل واربرتون

کتاب فلسفه پایه

امتیاز:
۲.۸از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فلسفه پایه

کتاب الکترونیکی «فلسفه پایه» نوشتهٔ نایجل واربرتون با ترجمهٔ پرویز بابایی در انتشارات آزادمهر چاپ شده است. این کتاب از توضیح مفاهیم اولیهٔ فلسفی آغاز می‌کند و در این مسیر مخاطب را تا فراگیری مباحث پیچیده‌تر همراهی می‌کند.

درباره کتاب فلسفه پایه

نویسنده در مقدمهٔ کتاب دربارهٔ شیوهٔ نگارش و استفاده از کتاب گفته است:

من پیش از این تاکید کرده‌ام که فلسفه فعالیتی است، پس نباید این کتاب را منفعلانه خواند. کتاب این امکان را فراهم می‌آورد که برهان‌های ارائه شده را به یاد بسپاریم اما این به تنهایی فلسفه را یاد نمی‌دهد، اگرچه دانش موثقی دربارهٔ بسیاری از برهان‌های مورد استفادهٔ فیلسوفان را فراهم خواهد کرد. خوانندهٔ ایده‌آل، این کتاب را به نحوی انتقادی خواهد خواند و دائماً برهان‌های ارائه شده را زیر پرسش برده دربارهٔ برهان‌های مخالف خواهد اندیشید. قصد مؤلف این است که تفکر برانگیزد نه آنکه جایگزینی برای آن باشد. اگر کتاب را به گونه‌یی انتقادی بخوانید بی‌تردید مطالب فراوانی در آن خواهید یافت که با آن مخالف‌اید و در این فرایند باورهای خودتان را روشن خواهید کرد.

گرچه من کوشیده‌ام تمامی فصول را برای خواننده‌یی که هرگز بیش از این فلسفه نخوانده است آسان‌فهم بنویسم، برخی فصول دشوارتر از فصول دیگر است. اکثر کسانی که دست کم پرسش له و علیه ذات باری و برهان‌های هر دو سو را ملاحظه کرده‌اند فصل مربوط را نسبتاً آسان خواهند یافت. از سوی دیگر معدودی از ناآشنایان به فلسفه دربارهٔ برخی مطالب مندرج در فصول راجع به عالم خارج، راجع به ذهن یا روان و در بندهای انتزاعی‌ترِ فصل مربوط به حقیقت و خطا یا درست و نادرست به نحوی دقیق اندیشه خواهند کرد. این فصول به ویژه فصل مربوط به ذهن یا روان ممکن است وقت بیشتری از خواننده بگیرد. توصیه می‌کنم یک بار فصلی را که با آن آغاز کرده‌اید، بخوانید سپس به بندهای خاصی که آنها را جالب یافته‌اید برگردید، نه آنکه از بندی به بندی به آهستگی بگذرید و در جزئیات غرق شوید بی‌آنکه متوجه باشید که برهان‌های مختلف به یکدیگر وابسته‌اند.

بدیهی است که این کتاب باید مبحث دیگری را نیز در بر می‌گرفت که نگرفته است: منطق. من عمداً از این مبحث صرف‌نظر کرده‌ام بدین سبب که مبحث مزبور بیش از آن فنی است که بتوان آن را در کتابی با چنین حجم و شکل به نحو رضایت‌بخشی گنجانید.

کتاب فلسفه پایه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای کسانی که به‌تازگی می‌خواهند قدم در راه آشنایی با فلسفه بگذارند، مناسب است.

بخشی از کتاب فلسفه پایه

حافظه و منطق

این ایده که من ممکن است فقط مغزی در بانکه‌یی باشم شکلی افراطی از بدبینی جلوه می‌کند، با وجود این هنوز فرضیات دیگری هستند که می‌توانند در معرض شک قرار گیرند. همهٔ برهان‌هایی که ما تاکنون از آنها بحث کرده‌ایم متضمن آن‌اند که حافظه کم و بیش قابل اعتماد است. هنگامی که می‌گوییم به یاد می‌آوریم که حسیات ما در گذشته قابل اعتماد نبوده‌اند، فرض می‌کنیم که این خاطره‌ها واقعاً خاطره هستند، که آنها فقط برآیندهای تخیل یا تفکرات آرزومندمان نیستند. و هر برهانی که از کلمات استفاده می‌کند، فرض می‌کند که ما به درستی معنای واژه‌های مورد استفاده را به خاطر آورده‌ایم. با این همه حافظه، درست مانند شاهد حسیات ما آشکارا غیرقابل اعتماد است. درست به همان گونه که تجربهٔ من با این نظر سازگار است که من ممکن بود مغزی باشم در بانکه‌یی که دانشمندی شریر به آن انگیزه داده، همان گونه که برتراند راسل (۱۸۲۷ - ۱۹۷۰) گوشزد کرد، با این نظر سازگار است که جهان با هر کس در آن با حافظه‌های دست نخورده می‌توانست پنج دقیقهٔ پیش به وجود آمده باشد، همه گذشته‌یی تماماً غیر واقعی را به یاد می‌آورند.

با این همه، اگر ما به طور جدی موثق بودن حافظه را زیر سؤال ببریم، پس ما تمامی ارتباطها را غیرممکن می‌سازیم: اگر ما نتوانیم بپذیریم که حافظه‌های ما از معناهای کلمات عموماً موثق‌اند، پس به هیچ وجه نمی‌توانیم حتا از شک‌گرایی بحث کنیم. و نیز، این استدلال می‌توانست پذیرفتنی باشد که آزمایش فکری دانشمند شریر دستکاری کردن مغز در بانکهٔ شیمیایی مقدمهٔ یک شک‌گرایی دربارهٔ قابل اعتماد بودن حافظه است، چون قاعدتاً در درون قدرت شکنجه‌گر هست که ما را معتقد سازد که کلمات چیزی معنا می‌دهند که او معنای آنها را برمی‌گزیند.

نوع دیگر فرضیه که شکاکان به ندرت می‌توانند در آن شک کنند، شک کردن در موثق بودن منطق است. اگر شکاکان قابل اعتماد بودن منطق را هم زیر سؤال ببرند، آنگاه این، موضع آنها را ویران می‌سازد. شکاک‌ها برهان‌هایی را مورد استفاده قرار می‌دهند که به منطق تکیه دارد: هدف آنان متناقض کردن خود نیست. با این همه اگر آنان از برهان‌های منطقی برای اثبات ادعای خود که هیچ چیز مصون از شک نمی‌ماند، استفاده کنند، پس این بدین معناست که برهان‌های منطقی آنها خود ممکن است بی‌پایه باشد. بنابراین، شکاکان اصلاً با کاربرد برهان‌ها به نظر می‌رسد به چیزی که بیشتر به آن اتکاء دارند و در انسجام آن شکی ندارند ناگزیرند بگویند که خود آن نامسلم است.

ولی این ایرادات و شبهه‌ها به برهان خطا پاسخ نمی‌دهند، فقط نشان می‌دهند که شک‌گرایی حدودی دارد. برخی فرضیات هستند که حتا یک شکاک افراطی ناگزیر به جعل آنهاست.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
برهان علت اول با این فرض آغاز می‌شود که هر چیز معینی به واسطهٔ چیز دیگری به وجود آمده، اما وقتی گفته می‌شود خدا همانا نخستین علت است تناقضی پیش می‌آید. از سویی گفته می‌شود که هیچ امری بدون علت نیست، از سوی دیگر خدا را علت بی‌علت می‌دانند. کسی که به برهان علت اول عقیده دارد ممکن است اعتراض کند که منظور این نبود که همه چیز علت دارد، فقط گفته‌اند همه چیز غیر از خدا علت دارد، در پاسخ باید گفت اگر سلسلهٔ معلول‌ها و علت‌ها باید جایی متوقف شود چرا به خدا که می‌رسد باید متوقف شود؟ چرا نمی‌توانسته پیش از این برای گذشته‌ها با پیدایی خود عالم کائنات متوقف شود؟
محمد طاهر پسران افشاریان
حتا اگر این دو انتقاد از برهان را بتوان پاسخ داد، این را نمی‌توان اثبات کرد که علت اول خدای موصوف خداباوران است. چنان که در برهان طرح دیده شد، محدودیت‌های چندی بر آن‌چه می‌توان از برهان علت اول نتیجه گرفت وجود دارد. نخست، درست است که علت اول احتمالاً برای آفریدن و به جنبش واداشتن سلسله‌های علت و معلولی که منتج به کائناتی شد که اکنون می‌شناسیم، بسیار توانا بود. بنابراین شاید برای ادعای برهانی که حاکی از وجود خدای بسیار نیرومند، اگر نه قدر قدرت، است توجیهی وجود داشته باشد.
محمد طاهر پسران افشاریان
اگر خرافاتی باشید، ممکن است برای این واقعه که شما برندهٔ بخت‌آزمایی شده‌اید دلایل فوق طبیعی فراوانی بتراشید. اما چیزی که به لحاظ آماری نامحتمل است باز هم می‌تواند اتفاق بیفتد. اشتباه مدافعان اصل آنتروپیک این است که فرض می‌کنند هنگامی که چیزی اتفاق می‌افتد که نامحتمل است، باید نسبت به چیزی که به طور طبیعی روی می‌دهد تبیین موجه‌تری داشته باشد. حضور ما در این بخش از عالم را می‌توان بدون توسل به علل فوق طبیعی به قدر کفایت توضیح داد
محمد طاهر پسران افشاریان
از این نتیجه می‌توان دریافت که برهان طرح در بهترین حالات تنها می‌تواند همان نتیجهٔ محدود را به ما بدهد که جهان و هر چیزی در آن، توسط چیزی یا کسی طراحی شده است. گذار به ماورای آن، تجاوز از آن چیزی است که از برهان مزبور منطقاً می‌توان نتیجه گرفت
محمد طاهر پسران افشاریان
به رغم شبهه‌های وارده به برهان طرح و تدبیر، ولو آنکه آن را متقاعد کننده بیابید، بایستی توجه کنید که این برهان، وجود آفریدگاری یگانه، قدر قدرت، دانای مطلق و خیرخواه اعلا را اثبات نمی‌کند. آزمون دقیق برهان مزبور در مواردی نشانگر محدودیت آن است.
محمد طاهر پسران افشاریان
البته نظریهٔ تکامل داروین به هیچ وجه وجود خداوند را نفی نمی‌کند. در واقع بسیاری از مؤمنان مسیحی این نظریه را به‌مثابهٔ بهترین تبیین چگونگی تکامل گیاهان، جانوران و موجودات انسانی، پذیرفته‌اند. نظریهٔ داروین اما، قوّت برهان طرح و تدبیر را سست می‌کند زیرا نظریهٔ مزبور معلول‌هایی را بدون اشاره به وجودی فراطبیعی به عنوان علت‌شان توضیح می‌دهد. وجود چنین نظریه‌یی در باب ساز و کارِ انطباقِ زیست‌شناختی، از برهان طرح و تدبیر همچون دلیل قطعی وجود ذات باری ممانعت می‌کند.
محمد طاهر پسران افشاریان
یک ایراد به برهانی که هم‌اکنون ذکر آن رفت گرفته‌اند می‌گوید که آن بر تمثیلی ضعیف استوار است: برهان مذکور مسلم می‌دارد که میان اشیاء طبیعی و اشیایی که به نظر ما طراحی شده‌اند، شباهت معناداری وجود دارد. اما به هیچ وجه معلوم نیست که چشم انسانی، به هر لحاظِ مهمی، شبیه ساعت باشد. برهان از تمثیل بر شباهت کامل میان دو چیز مورد مقایسه استوار است. اگر تشابه ضعیف باشد، پس نتایجی که بر مبنای مقایسه می‌توانند اخذ شوند، ضعیف خواهند بود. برای مثال یک ساعت مچی و یک ساعت جیبی به قدر کافی مشابه‌اند که بتوان پذیرفت هر دو توسط ساعت‌سازان طراحی شده‌اند. اما اگرچه میان ساعت و چشم شباهت‌هایی موجود است زیرا هر دو تودرتو و پیچیده‌اند و کارکردهای خاص خودشان را دارند، با این همه شباهت میان این دو تشابهی مبهم است و هر نتیجه‌یی مبتنی بر این تمثیل نتیجه‌یی مبهم خواهد بود.
محمد طاهر پسران افشاریان
فراطبیعت باوران دیگری نیز هستند که به باوری یکسره نامتشخص یا نا انسان‌وار انگار به خدا قائل‌اند؛ بدین معنا که هرچند واجب الوجودی آفرینندهٔ طبیعت است، در سیری که برای آن مقرر داشته مداخله نمی‌جوید و امور آدمی برایش علی‌السویه است. این نظر که خاستگاه آن فلسفهٔ باستان است، در روزگار نو به دئیسم معروف است.
محمد طاهر پسران افشاریان

حجم

۲۴۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۲۷۸ صفحه

حجم

۲۴۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۲۷۸ صفحه

قیمت:
۴۸,۰۰۰
تومان