دانلود و خرید کتاب فیلسوفان در خیابان آسترا تایلر ترجمه شهاب‌الدین عباسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فیلسوفان در خیابان اثر آسترا تایلر

کتاب فیلسوفان در خیابان

معرفی کتاب فیلسوفان در خیابان

کتاب فیلسوفان در خیابان نوشته آسترا تایلر و ترجمه‌ی شهاب‌الدین عباسی، پرسه و گفتگو با متفکران معاصر است. 

درباره‌ی کتاب فیلسوفان در خیابان

آسترا تایلر در کتاب فیلسوفان در خیابان به این سوال پاسخ می‌دهد: آیا فلسفه و فیلسوفان مرده اند؟ چرا که فلسفه و فیلسوفان روزگاری در بطن جامعه قرار داشتند. در آن دوران سر و کار فلسفه با زندگی روزمره‌ی مردم بود. اما حالا از خیابان به کلاس درس و دانشگاه‌ها پا گذاشته‌اند. تخصصی شدن حوزه فلسفه و باریک شدن زبان آن هم به این وضع دامن زده است. پس نباید مردم را سرزنش کرد که بحث‌های دانشگاهیِ متداول را کمی رمزآمیز و شاید به کلی غیرقابل فهم، بیابند.

آسترا تایلر بعد از ساختن فیلم مستند زندگی بررسی شده، که با همکاری هشت فیلسوف ساخته شده بود، به فکر افتاد که گفتگوهایی که با این متفکران داشته است را در قالب کتابی خواندنی منتشر کند. این کتاب حالا با عنوان فیلسوفان در خیابان در اختیار شما قرار دارد.

کتاب فیلسوفان در خیابان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

علاقه‌مندان به مطالعه کتاب‌های فلسفی از خواندن کتاب فیلسوفان در خیابان لذت می‌برند.

درباره‌ی آسترا تایلر 

آسترا تایلر در سال ۱۹۷۹ متولد شد. او نویسنده و مستندساز کانادایی آمریکایی است که در حال حاضر در دانشگاه جورجیا جامعه‌شناسی درس می‌دهد و برای مجلات متعددی مطلب می‌نویسد. او تا به حال مستندهای زندگی بررسی شده و اسلاوی ژیژک را ساخته است.  

بخشی از کتاب فیلسوفان در خیابان

تایلر: این یک ایدهٔ قدیمی است، درست است؟ لااقل به زمان مرگ سقراط برمی‌گردد. اینکه فلسفه، هم مستلزم و هم مایهٔ شجاعت است. آیا موسیقی هم کوشش شجاعانهٔ دیگری نیست؟

وست: می‌دانید، چیزی که در ذهن دارم، سطر ۶۰۷ ب در کتاب دهم جمهوری است که به نزاع سنتی میان فلسفه و شعر می‌پردازد. و البته کاری که افلاطون در آنجا سعی دارد بکند، این است که به جای پایدیای هومری، پایدیای افلاطونی را بگذارد. هومر که شاعران را نمایندگی می‌کند، شیوهٔ خودش را برای اینکه شجاعانه زندگی کنیم دارد، و افلاطون فکر می‌کند که راه بهتری دارد. و البته مرگ سقراط در مرکز کل پروژهٔ افلاطونی قرار دارد: شما یاد سقراط، میراث سقراط، را در مواجهه با آنچه او شکل نازل‌تر پایدیا- که از آنِ هومر است- می‌دانست، چگونه زنده نگه می‌دارید؟ افلاطون در این بند از کتاب دهم جمهوری، در مورد این نزاع سنتی‌اش میان فلسفه و شعر حرف می‌زند. اگر بخواهم در این مورد نظر بدهم، می‌گویم فلسفه باید به همراه شاعران به مدرسه برود. بحثِ این یا آن، بحث له یا علیه نیست.

تایلر: منظورتان این است که انواع مختلفی از معرفت داریم؟

وست: بله، انواع مختلفی از معرفت، و درجات مختلفی که امور شاعرانه از منظر فلسفی دیده می‌شوند یا امور فلسفی از منظر شاعرانه دیده می‌شوند. خُب، فکر می‌کنم چیزی که احتمالاً مرا از اکثر فلاسفه جدا می‌کند، این است که من در حیات ذهنی، اهل موسیقیِ بلوز هستم، اهل جاز در دنیای اندیشه هستم. بنابراین موسیقی برای من محوریت دارد. درنتیجه، وقتی بحث شعر پیش می‌آید، افلاطون اساساً راجع به کلمات حرف می‌زند، درحالی‌که من راجع به نُت‌ها حرف می‌زنم، راجع به صداها حرف می‌زنم، راجع به طنین‌ها حرف می‌زنم، راجع به ریتم‌ها حرف می‌زنم. بله، برای من موسیقی امری بنیادی است. فلسفه نه‌تنها باید با شاعران به مدرسه برود، بلکه لازم است با موسیقی‌دان‌ها هم به مدرسه برود. به یاد داشته باشید که افلاطون فلوت را در جمهوری ممنوع می‌کند ولی لیر (چنگ) را نه. چرا؟ چون فلوت برای همهٔ ابعاد مختلف نفْس انسان- که از نظر او شامل سه جزء عقلانی، روحانی، و نفسانی است- جاذبه دارد. فلوت برای هر سهٔ آن‌ها جاذبه دارد، درحالی‌که به گمان او، لیر فقط با یک‌سوم، تنها برای یکی از آن‌ها جاذبه دارد و بنابراین مجاز است. طنز ماجرا اینجاست که افلاطون در بستر مرگش از دختر تراکیه‌ای خواست که برایش فلوت بزند! جالب نیست؟ و یادتان هست که دختر تراکیه‌ای آهنگ را فراموش کرده بود و افلاطون مجبور شد آن را درست قبل از مرگش زمزمه کند.

زبان هراس
پیوتر کپ
فلسفه‌ی رالز
رابرت بی‌تالیس
چه باید کرد؟
آلن بدیو
فلسفه‌ی داستایفسکی
سوزان لی اندرسون
فلسفه‌ی جان استیوارت میل
سوزان لی اندرسن
آرامگاه لنین
فاضل اسکندر
قامُوس الفلاسفه (اندوخته‌های فلسفی)
حیدر شجاعی
برابری و جانبداری
تامس نیگل
باور
جیانی واتیمو
قدرت اسطوره
جوزف کمبل
از تجربه‌ی تفکر و گزین‌گویه‌ها
مارتین هایدگر
جنبش های فکری دوران جدید؛ هرمنوتیک
لارنس ک. اشمیت
پرسش های بزرگ فلسفی
رابرت سی سولومون
در میانه امنیت و ناامنی
ایوان کلیما
تاریخ مختصر اندیشه راهنمای فلسفی زیستن
لوک فری
لودویگ ویتگنشتاین
احمد علامه فلسفی
ادوار سه گانه فلسفه آلن بدیو
الیور فلثم
ایدئولوژی های سیاسی
رابرت اکلشال
دنیای سوفی
سارا فیض
دنیای سوفی
یوستاین گاآردر
دختر پرتقالی
یوستاین گاآردر
حکمت اشراق
رحمت‌الله شریعتی نجف‌آبادی
منطق شرق
رحمت‌الله شریعتی نجف‌آبادی
هربار که معنی زندگی را فهمیدم، عوضش کردند: زیست با استفاده از خرد فلاسفه‌ی بزرگ
دانیل. ام کلاین
چنین گفت زرتشت
داریوش آشوری
فلسفه‌ای برای زندگی
ویلیام اروین
چهار میثاق
دون میگوئل روئیز
فلسفی زیستن
جوناس سالزجیبر
هر بار که معنی زندگی را فهمیدم عوضش کردند
دانیل. ام کلاین
دنیای سوفی
یوستین گوردر
پیاده‌روی؛ و سکوت، در زمانه‌ی هیاهو
ارلینگ کاگه
فلسفه تنهایی
لارس اسوندسن
نقشه ‌هایی برای گم شدن
ربکا سولنیت
تاریخ فلسفه دامیز
مارتین کوهن
خودآموز فلسفه
مل تامپسون
هنر زندگی آسوده
شونمیو ماسونو
فلسفه ترس
لارس اسوندسن
غروب بت‌ها
داریوش آشوری

نظرات کاربران

ایلیا
۱۳۹۹/۱۱/۳۰

سقراط جمله معروفی داره که میگه: زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد. هدف این کتاب پرسش از چند فیلسوف معاصر درباره نقش فلسفه در مسیر این آزمودنه و مسائلی رو مطرح میکنه که در جهان امروز کاملا باهاش درگیر هستیم. این کتاب نیاز

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۶)
این، ایدهٔ اساسی اخلاق است: قرار دادن خودتان در موقعیت دیگران.
niloufar.dh
اخلاق یک فرایند مستمرِاندیشیدن در این‌باره است که چگونه باید عمل کنیم و دست به چه انتخاب‌هایی بزنیم. و بخت، اکنون، در این زمانه، بسیار با ما یار است، چون مقید به رسوم رایج نیستیم. در خیلی از جوامع، اگر با رسمی چالش کنید بدعت‌گذار شمرده می‌شوید، طرد می‌شوید، در آتش سوزانده می‌شوید. چیزهایی شبیه این هنوز هم ممکن است در بخش‌هایی از جهان اتفاق بیفتد. اما دست‌کم در جوامع پیشرفته، دموکراتیک و آزاد، می‌توانیم با قواعد چالش کنیم، می‌توانیم در مورد آن‌ها فکر کنیم، و اگراز آنچه روی می‌دهد خوشمان نمی‌آید می‌توانیم اعتراض کنیم. و برای این کارها، ما را سینهٔ دیوار به صف نمی‌کشند و تیرباران نمی‌کنند. پس فرصت‌های زیادی داریم که نه‌تنها اخلاقی عمل کنیم بلکه براساس بحث و گفتگو، براساس تفکر راجع به اصول غایی و تصمیم‌گیری در این مورد که چه باید بکنیم، داوری‌های اخلاقی خودمان را هم بررسی کنیم.
esrafil aslani
فلسفه اساساً راجع به این است که شما زندگی خود را چگونه پیش می‌برید و چگونه سعی می‌کنید به نحوی خردمندانه زندگی کنید. و به عقیدهٔ من، فلسفه به این معنی است که به نحوی شایسته، مُشفقانه و شجاعانه و امثال آن‌ها زندگی کنیم
احسان رضاپور
«تاریخ کابوسی است که سعی می‌کنم از آن بیدار شوم.»
niloufar.dh
عشق اساساً مرگِ یک خود کهنه و منزوی، و زایش یک خود جدید است که اکنون با خودی دیگر درهم تنیده شده، خودی که عاشقش شده‌اید.
niloufar.dh
نوعی فرار از بی‌معنایی است. پارادوکس اینجاست که بی‌معنایی قبل از آن می‌آید. معنی فی‌نفسه یک دفاع است، و من فکر می‌کنم وظیفهٔ فیلسوف است که این امکان را برای ما به‌وجود بیاورد که از دست معنی خلاص نشویم بلکه آن را همان‌طور که هست ببینیم: یک دفاع، یک دروغ بنیادی وضع بشر.
niloufar.dh
هر مزخرفی بگویید، اگر آن را با طنینی درست بگویید، شبیه اندیشه‌ای عمیق به نظر می‌رسد. این دلیلی است بر اینکه چرا من سراپا مخالف حکمت هستم. ما این ماجرا را در اسلوونی هم داریم. هر اتفاقی بیفتد، همیشه آدم حکیمی هست که اندیشه‌ای حکیمانه به زبان بیاورد و آن را توضیح بدهد. مثلاً فرض کنید اعلام کنم که مجبورم الان کاری کنم که کمی مخاطره‌آمیز است. اگر موفق شوم، حکیم ما خواهد گفت: “می‌بینی، خودش است. برای موفقیت نباید بترسی. باید به استقبال خطر بروی.” بسیار خُب، اما اگر شکست بخورم، آن وقت ده‌ها ضرب‌المثل دیگر داری. در اسلوونی یک چیز حیرت‌انگیز داریم: “تو نمی‌توانی به روی باد بشاشی”، یعنی «زور بی‌خود نزن»، «تلاش بیش از اندازه نکن.» خلاصه، هر اتفاقی بیفتد، مرد حکیمی هست که چیزی بگوید.
niloufar.dh
عشق به این معنی است که کسی را با همهٔ خطاها و حماقت‌ها وخصیصه‌های زشت، می‌پذیرید و با وجود همهٔ این چیزها، آن شخص در چشم شما مطلق است. هر چیزی است که زندگی را شایستهٔ زیستن می‌کند. شما کمال را در خودِ نقص می‌بینید.
niloufar.dh
اخلاق مستلزم گفتگوست. این یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد چرا حتی میمون‌های بزرگ واقعاً نمی‌توانند اخلاق داشته باشند. علتش این است که اخلاق، مربوط به شکل دادن به یک زندگی جمعی است از طریق مبادلات نمادین، از طریق گفتگو، از طریق رسیدن به واژگانی مشترک برای حرف زدن دربارهٔ امور
niloufar.dh
زندگی‌مان را معنی‌دارترین زندگی می‌کنیم وقتی خود را به اسباب و اموری واقعاً مهم پیوند بزنیم و به آن‌ها یاری برسانیم. به این ترتیب، احساس می‌کنیم به سبب زندگیِ ما، اوضاع جهان کمی بهتر از وقتی شده که این‌طور نبود. ما در تبدیل جهان به جایی بهتر، سهمی ادا کرده‌ایم، هرچند کوچک بوده باشد. و سخت است پیدا کردن چیزی معنی‌دارتر از انجام این کار: اینکه میزان درد و رنجِ غیرضروری‌ای را که در این جهان وجود دارد کاهش بدهیم و جهان را برای همهٔ موجوداتی که با ما در آن سهیم هستند، کمی بهتر کنیم.
niloufar.dh

حجم

۵۱۸٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

حجم

۵۱۸٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

قیمت:
۱۲۷,۰۰۰
تومان