دانلود کتاب صوتی چرا جنگ؟ با صدای ایمان رئیسی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی چرا جنگ؟ اثر زیگموند فروید

دانلود و خرید کتاب صوتی چرا جنگ؟

معرفی کتاب صوتی چرا جنگ؟

کتاب صوتی چرا جنگ؟ نامه‌نگاری آلبرت آینشتاین و زیگموند فروید انتخاب و ترجمهٔ خسرو ناقد است. گویندگان این کتاب صوتی ایمان رئیسی، آرمان سلطان زاده و مهدی صفری هستند و آوانامه آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب صوتی چرا جنگ؟

سال ۱۹۳۲ میلادی، فاشیست‌ها در ایتالیا به رهبری بِنیتو موسولینی قدرت را به دست گرفته‌اند و در آلمان حزب ناسیونال‌سوسیالیستی کارگران آلمان (حزب نازی) به رهبری آدولف هیتلر با بحران‌آفرینی و ارعاب و ضرب و شتمِ مخالفان و دگراندیشان، زمینهٔ استقرار نظام تمامیت‌خواه نازیسم را فراهم می‌آورد. در شرق اروپا نظام کمونیستی و در رأس آن استالین، پایه‌های حکومت ترس و ترور خود را با برپایی «دادگاه‌های نمایشی» و «پاک‌سازی» معترضان و منتقدان و تبعید و قتل مخالفان استحکام بخشیده است.

جمهوری نوپای اسپانیا با کودتاهای نظامی پی‌درپی دست به گریبان است، تا آنکه سرانجام کودتای ژنرال فرانسیسکو فرانکو، در سال ۱۹۳۶ میلادی، این سرزمین را به جنگ داخلیِ سه ساله می‌کشاند و سرانجام رژیم دیکتاتوری فرانکو با حمایت و کمک فاشیست‌های ایتالیا و نازی‌های آلمان در اسپانیا مستقر می‌شود.

رکود اقتصادی گسترده و بحران اجتماعی همه‌جانبه امریکای شمالی و بخش بزرگی از اروپا را در بر گرفته است و میلیون‌ها بیکار در وضعیتی اسفبار روزگار می‌گذرانند.

ژاپن سرزمین منچوری در شمال شرقی چین را اشغال کرده است. در ۱۳ دسامبر ۱۹۳۷، یورش ارتش ژاپن به شهر نانجینگ در شرق چین به کشتار بیش از دویست‌هزار تن از اسیران جنگی و مردم غیر نظامی و تجاوز به بیست‌هزار زن و دختر منتهی می‌شود و یکی از فجیع‌ترین جنایات جنگی تاریخ معاصر به وقوع می‌پیوندد.

موسولینی، دیکتاتور ایتالیا، دیرزمانی است که چشم طمع به حبشه و لیبی و شمال آفریقا و آلبانی و منطقهٔ بالکان دوخته است و مترصد فرصتی است تا با حملهٔ نظامی بخشی از این مناطق را اشغال کند.

اَشکال گوناگون نظام‌های تمامیت‌خواه با وعدهٔ برقراری امنیت و عدالت و «بشارتِ برپایی بهشت بر روی زمین» شکل می‌گیرند و با شعارهای توخالی، بحران‌آفرینی، دشمن‌تراشی، و با تهییج و بسیجِ توده‌ها و سرانجام با لشکرکشی و جنگ می‌کوشند ناتوانی خود را در ادارهٔ جامعه پنهان نگاه دارند.

نظام‌های توتالیتر در گوشه و کنار جهان پا می‌گیرند و شبح شوم جنگ جهانیِ دیگری در راه است.

سال ۱۹۳۲ میلادی، هنوز نه آلبرت آینشتاینِ یهودی از آلمان رانده شده است و نه هم‌کیش او زیگموند فروید از اتریش. آینشتاین جنگ جهانی اول را تجربه کرده و کشتار و آوارگی هزاران هزار انسان و ویرانی شهرها را شاهد بوده است. شاید او با آگاهی و دانش به این واقعیت تلخ که اکنون با پیشرفت علم و فنّاوری جدید و به‌ویژه با سوءاستفادهٔ مخرب از نظریه‌های علمی‌اش می‌توان جهان را به نابودی کشانْد، به عذاب وجدان دچار شده و سرسختانه علیه وقوع جنگ به پا خاسته است. شهرت او در این سال‌ها بیشتر نتیجهٔ کوشش‌های صلح‌دوستانهٔ اوست تا نظریه‌های علمی‌اش. آینشتاین همانند متفکر امریکایی، بنجامین فرانکلین، بر این باور است که «هرگز جنگی خوب و صلحی بد وجود نداشته است». آینشتاین خطر بروز جنگ جهانی جدیدی را احساس کرده و در پی چاره‌جویی است.

در آن سال‌ها هنوز جنبش‌های صلح‌طلبانه به گونه‌ای که امروز در جهان، و به‌ویژه در اروپای غربی و ایالات متحدهٔ امریکا، فعالیت دارند پا نگرفته بودند و فقط اقلیتی از آزاداندیشانِ صلح‌طلب در پی چاره‌جویی بودند تا افکار عمومی جهان را علیه جنگ و جنگ‌طلبی بسیج کنند. در میان صلح‌طلبان آن دوران می‌توان از آلبرت آینشتاین به عنوان یکی از مصمم‌ترین و فعال‌ترین مخالفان جنگ نام برد.

جنگ جهانی دوم مهم‌ترین رخداد در طول دورهٔ ۲۵ سالهٔ فعالیت‌های جامعهٔ ملل بود.

سی‌ام ژوئیهٔ ۱۹۳۲ میلادی، آینشتاین و دوستانش برتراند راسل، رومن رولان، اشتفان تسوایگ، کارل فون اوسیئتسکی و شماری دیگر از شخصیت‌های سرشناس بر این باورند که جمعی از دانشمندان، نویسندگان و روشن‌فکران جهان قادر خواهند بود در برابر بی‌مسئولیتی قدرتمندان سیاسی، افکار عمومی جهان را علیه جنگ‌طلبی و گسترش تسلیحات بسیج کند. در جریان پیگیری همین امر بود که آلبرت آینشتاین پیشنهاد آنری بونه، رئیس «انستیتوی بین‌المللی همکاری‌های معنوی» را مبنی بر اینکه با یکی از دانشمندان سرشناس تبادل نظر کند به فال نیک می‌گیرد و نامه‌ای به زیگموند فروید می‌نویسد. آینشتاین، به رغم آنکه اعتقاد چندانی به روان‌شناسی نداشت، در نامه‌اش به فروید از او می‌خواهد تا مسئلهٔ ممانعت از جنگ را از منظر روان‌شناسی بررسی کند. آینشتاین نامهٔ خود را به فروید، که تاریخ ۳۰ ژوییهٔ ۱۹۳۲ را بر پیشانی دارد، با این پرسش آغاز می‌کند: «آیا در مقابل فاجعهٔ شوم جنگ راه نجاتی برای بشریت وجود دارد؟».

کتاب صوتی چرا جنگ؟ شرح نامهٔ آینشتاین به فروید و جواب فروید به اوست.

شنیدن کتاب صوتی چرا جنگ؟ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که طرفدار صلح هستند و می‌خواهند نظرات بزرگان جهان را دربارهٔ جنگ بدانند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب صوتی چرا جنگ؟

«آقای فروید عزیز!

خشنودم که جامعهٔ ملل و انستیتوی بین‌المللی همکاری‌های معنوی این سازمان در پاریس، امکان تبادل نظر دربارهٔ مسئله‌ای دلخواه را با شخصی دلخواه به من داده است. من از این فرصت استثنایی استفاده می‌کنم و مایلم مسئله‌ای را با شما در میان بگذارم که به نظرم در موقعیت کنونی مهم‌ترین مسئلهٔ تمدن بشری است: آیا در مقابل فاجعهٔ شوم جنگ راه نجاتی برای جامعهٔ بشری وجود دارد؟ این پرسش، در پی پیشرفت تکنولوژی، به مسئله‌ای حیاتی برای انسان متمدن تبدیل شده است و با آن‌که تقریباً همه بر این امر وقوف دارند، تا کنون تمام کوشش‌ها به منظور حل این مسئله، به گونه‌ای هولناک، به شکست انجامیده است.

من معتقدم حتی انسان‌هایی که در عمل یا به‌لحاظ حرفهٔ خود با این مسئله سر و کار دارند، از روی احساس ناتوانی و درماندگی، مشتاقند از نظر کسانی آگاه شوند که به دلیل فعالیت‌های معمولِ علمی‌شان، شناختی گسترده‌تر در زمینه‌های گوناگون حیات انسان به دست آورده‌اند. تا آن‌جا که به من مربوط می‌شود، سمت و سوی عادی تفکر من امکان شناختِ ژرفای احساسات و نیازهای انسانی را نمی‌دهد. ناگزیر در این تبادل نظر، کاری نمی‌توانم انجام دهم جز آن‌که پرسش‌های مورد نظر را گسترده‌تر مطرح کنم و پیشاپیش بکوشم تا با طرح راهکارهای ظاهری برای شما این فرصت را فراهم آورم تا بر اساس شناخت عمیقی که از غرایز انسانی دارید به بررسی مسئله بپردازید. اطمینان دارم که شما قادر خواهید بود از راه‌های تربیتی به نشان دادن آن‌دسته از موانع روانی بپردازید که به شیوه‌ای تقریباً غیرسیاسی قابل رفع‌اند؛ موانعی که فردِ ناوارد به مسائل روان‌شناختی، وجودشان را حدس می‌زند، اما دربارهٔ نسبت این موانع روانی و قابلیت دگرگونی‌شان نمی‌تواند داوری کند.»

معرفی نویسنده
عکس زیگموند فروید
زیگموند فروید

زیگموند فروید عصب‌شناس برجسته‌ اتریشی بود که امروزه در جهان به عنوان پدر علم روانشناسی دنیا شناخته می‌شود. او با بنیان‌ نهادن روانکاوی، به عنوان یک روش درمانی در علم روانشناسی، موفق شد تا گام بزرگی در شناخت و درمان اختلالات و آسیب‌های روانی بردارد.

نظرات کاربران

Fatemeh Motevasseli
۱۴۰۳/۰۲/۰۵

همانگونه که تاریخ را ابرقدرتها می‌نویسند، جنگ و صلح نیز به رای و نظر ایشان رقم می‌خورد، اما این ملت ها هستند که در آتش برافروخته شده زیاده خواهان و جاه‌طلبان می سوزند و ندایشان جز با گفتمان و صلاح

- بیشتر

زمان

۲ ساعت و ۴۱ دقیقه

حجم

۲۲۳٫۶ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۲ ساعت و ۴۱ دقیقه

حجم

۲۲۳٫۶ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۵۸,۰۰۰
تومان