دانلود کتاب صوتی مدار صفر درجه (مجموعه سه جلدی) با صدای رضا عمرانی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی مدار صفر درجه (مجموعه سه جلدی) اثر احمد محمود

دانلود و خرید کتاب صوتی مدار صفر درجه (مجموعه سه جلدی)

نویسنده:احمد محمود
گوینده:رضا عمرانی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۹از ۲۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی مدار صفر درجه (مجموعه سه جلدی)

کتاب صوتی مدار صفر درجه اثری از احمد محمود، یکی از مهم‌ترین رمان‌نویسان معاصر ایرانی است. داستان این رمان سه‌جلدی که در اوایل دهه‌ی هفتاد شمسی منتشر شد، در بستر یکی از مهم‌ترین دوره‌های تاریخ ایران، بعنی سال‌های پرالتهاب منتهی به انقلاب اسلامی اتفاق می‌افتد. شخصیت قهرمان داستان، باران، در این دوره به موازات تغییری که در فضای اجتماعی کشور رخ می‌دهد، تغییر می‌کند. همچنان که او می‌بالد و داستان با جزئیات دقیق و صحنه‌پردازی‌های بی‌نظیر محمود پیش می‌رود.

انشتارات ماه آوا نسخه صوتی مدار صفر درجه سه‌جلدی را با صدای رضا عمرانی منتشر کرده است. این اثر را می‌توانید از طاقچه خرید و دانلود کنید.

درباره کتاب صوتی مدار صفر درجه اثر احمد محمود

کتاب صوتی مدار صفر درجه یکی از رمان‌های اجتماعی احمد محمود داستان‌نویس محبوب معاصر است. محمود را با آثار داستانی رئالیستی اجتماعی‌اش می‌شناسند که تبلوری از تفکر و ایده‌های سیاسی-اجتماعی اوست. مدار صفر درجه بلندترین رمان احمد محمود و چهارمینِ آن‌ها است. این اثر نیز رنگ دیگر آثار او را دارد و دوست‌داران رمان‌های واقع‌گرایانه، پرجزئیات و پرحادثه را با خود همراه خواهد کرد. این کتاب در سال ۱۳۷۲ برای اولین‌بار به چاپ رسید. انتشار آن با واکنش‌های متفاوتی همراه بود و بحث‌های متعددی حولش شکل گرفت. داستان مدار صفر درجه در شهر اهواز می‌گذرد. حال و هوای جنوب با توصیفات دل‌نشین و زنده‌ی محمود، در سراسر رمان جاری است.

کتاب صوتی مدار صفر درجه (سه جلدی) نیز بر مدار سبک واقع‌گرایانه، پرداخت قوی و توجه جدی به جزئیات شکل گرفته است. قهرمان داستان مدار صفر درجه «باران» پسر کوچک خانواده‌ای پرجمعیت است که از مشکلات بسیاری رنج می‌برند. از نداری‌، اختلاف شخصی، گاهی بی‌مایگی‌ و گاهی استیصال. او در میانه‌ی مشکلات خانوادگی و دردهای خانواده‌ی بزرگ‌تر خود که هم‌میهنانش هستند، مسیر تکامل را می‌پیماید و شخصیتش شکل می‌گیرد.

بازار گرم مبارزه علیه حکومت پهلوی، باران را نیز به خود می‌کشد. او در سال‌های پرالتهاب دهه‌ی پنجاه، همگام با دیگر مردمان در تکاپوی ایجاد تغییر در کشور، عشق را هم تجربه می‌کند. وجه نمادین داستان، در پس شخصیت‌های متلون و متفاوت داستان و آن‌چه بر آن‌ها می‌رود پیداست. اثری چندوجهی در دنیای داستانیِ همیشه‌جذاب محمود، با چاشنی جزئیات منحصربه‌فرد قلم او، تجربه‌ای کم‌نظیر و فراموش‌نشدنی را برای مخاطبانش می‌سازد. نسخه‌ی صوتی رمان مدار صفر درجه را انتشارات ماه آوا با خوانش رضا عمرانی منتشر کرده است.

خلاصه داستان مدار صفر درجه

در کتاب صوتی مدار صفر درجه داستانی طولانی روایت می‌شود. داستانی هفت‌ساله از که از ابتدای دهه‌ی پنجاه شمسی آغاز می‌شود و تا سال ۱۳۵۷ تداوم می‌یابد. این کتاب در سه جلد و ده فصل به رشته‌ی تحریر درآمده است. رمان با صحنه‌ای تکان‌دهنده آغاز می‌شود؛ مرگ «بابو»ی آرام‌گرفته در آب‌های کارون، در میانه‌ی تابستان به‌وسیله‌ی دو کوسه که او را می‌درند و رد کم‌رنگی از خونش را در آب‌های کارون برجا می‌گذارند. «بابو» پسر دوم «نوروز» است. «نوروز» در سال ۱۳۳۲، سالی پرحادثه و تکرارنشدنی در تاریخ ایران، مرده است. داستان حول خانواده‌ی او می‌گذرد و قهرمان داستان پسر کوچکش «باران» است. «خاور» مادر داغ‌دیده و دردکشیده‌ی خانواده باید از پس رتق و فتق امور زندگی برآید و زخم‌های جگر و سختی‌های زندگی را توأمان تحمل کند.

«باران» جوان، شخصیت اصلی داستان، برای کمک به امرار معاش خانواده در آرایشگاه کار می‌کند. او به‌مرور در ارتباط با دیگران، از اوضاع جامعه آگاه‌تر می‌شود. کم‌کم و با گرم شدن جریان مبارزه، به میدان و به دوره‌ای جدید و مهم از زندگی وارد می‌شود. باران عشق را هم تجربه می‌کند و داستان جذاب‌تر می‌شود. روایت رمان صوتی مدار صفر درجه تنها به زمان داستان یعنی دهه‌ی پنجاه منحصر نمی‌شود. در عین روایت خطی و پیش‌روی رمان به سمت جلو، گذشته نیز از زبان «بی‌بی‌سلطنت»، مادربزرگ خانواده روایت می‌شود.

شنیدن و دانلود کتاب صوتی مدار صفر درجه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

شنیدن کتاب صوتی مدار صفر درجه با صدیا رضا عمرانی را به دوست‌داران ادبیات داستانی، رمان‌های واقع‌گرایانه، عاشقانه، اجتماعی و آثاری داستانی حول مبارزات منجر به انقلاب ۵۷ پیشنهاد می‌کنیم. کسانی که طرفدار ادبیات داستانی با حال‌وهوای بومی و در این مورد جنوبی هستند، از شنیدن این کتاب صوتی لذت خواهند برد.

چرا باید رمان صوتی مدار صفر درجه با صدای رضا عمرانی را بشنویم؟

برای درک اهمیت کتاب صوتی مدار صفر درجه ابتدا باید به سراغ نویسنده‌اش رفت. احمد محمود از بنیان‌های ادبیات داستانی، به‌خصوص رمان فارسی است. نویسنده‌ای قدر که خواندن هرکدام از آثارش تجربه‌ای غنی و لذت‌بخش است. این اثر، طولانی‌ترین رمان او و اثری مهم در ژانر اجتماعی است. رمانی که سال‌های منتهی به انقلاب ایران را واکاوی، ریشه‌های اجتماعی برآشوبیدن ایرانیان در آن دوره را بررسی و از زویای مختلف به آن نگاه کرده است.

پختگی، دیالوگ‌محوری و ریتم مناسب که از ویژگی‌های بارز قلم محمود است و نیز برش‌ها و برگشت‌های زمانی جذاب، برخی از ویژگی‌های مهم این رمان است. شنیدن این رمان جذاب با صدای گرم رضا عمرانی بر جذابیت‌ها و لذت تجربه‌ی این اثر خواهد افزود.

درباره‌ی احمد محمود

«احمد اعطا»، با نام هنری احمد محمود، رمان‌نویس صاحب‌نام معاصر ایرانی است. او در چهارم دی‌ماه سال ۱۳۱۰ در اهواز دیده به جهان گشود. پدرش کُرد و مادرش اصالتا دزفولی بود، او از گویش‌ دزفولی و عبارت و اصلاحاتی با این گویش، در برخی رمان‌هایش از جمله «همسایه‌ها» و «مدار صفر درجه» بهره برده است. محمود پس از دریافت دیپلم به دانشکده‌ی افسری ارتش رفت. ترکش کودتای ۲۸ مرداد و وقایع پس از آن به محمود هم اصابت کرد و به‌همراه تعدادی دیگر از افسران بازداشت شد. او از نوشتن توبه‌نامه و ابراز پشیمانی از کرده‌های خود، سر باز زد تا مدت بیشتری در زندان بماند و عوارض زندان تا پایان عمر گریبانش را بگیرد. محمود گرایشات سیاسی چپ داشت.

کارنامه‌ی احمد محمود در حوزه‌ی ادبیات داستانی پرفروغ است. او بی‌تردید یکی از مهم‌ترین رمان‌نویسان ایرانی است و با سبک رئالیسم اجتماعی شناخته می‌شود. مهم‌ترین رمان او «همسایه‌ها» پیش از انقلاب به انتشار رسید و جایگاهش را در ادبیات داستانی فارسی تثبیت کرد. از دیگر رمان‌های محمود می‌توان به «زمین سوخته»، «داستان یک شهر»، «مدار صفر درجه» و «درخت انجیر معابد» اشاره کرد. از او مجموعه داستان‌هایی چون «مول»، «دریا هنوز آرام است»، «زائری زیر باران»، «پسرک بومی»، »غریبه‌ها»، «دیدار» و «قصه‌ی آشنا» به انتشار رسیده است. «احمد محمود» در دوازدهمین روز مهرماه سال ۱۳۸۱ به‌علت بیماری ریوی در تهران درگذشت.

نقد کوتاه رمان صوتی مدار صفر درجه

کتاب مدار صفر درجه در سه جلد منتشر شده است. رمانی طولانی است که از ریتم نمی‌افتد. کاری که از کمتر کسی برمی‌آید و البته زمانی که نام احمد محمود در میان باشد، آن‌چنان عجیب نیست. شخصیت‌های رمان نیز متعدد‌‌ هستند و ویژگی‌های هرکدام بازتاب‌دهنده‌ی قشری از جامعه‌ی آن‌روز ایران است. از «برزو» پسر بزرگ و لاابالی خانواده، تا مادربزرگ پیر و آشفته و دردمندی که مصیبت‌های دو دهه‌ پیش‌تر را هنوز به‌ دوش می‌کشد. پدر خانواده که در جریان جنبش ملی سال ۳۲ کشته شده است، «نوذر» داماد ساده‌دل خانواده، «مائده» معشوقه‌ی «باران» و در نهایت «باران»، که تصویری از نسل جوان دهه‌ی پنجاهی است. نسل برآمده از سال‌های مبارزه و خاطرات تلخ و سرخوردگی‌های نسل قبل‌تر.

«باران» در سال‌های گذار از حکومت، تغییر آرام زیر پوست جامعه و آنچه در پی‌اش آمد، بزرگ می‌شود. اندیشه‌اش با مبارزه شکل می‌گیرد. مسئولیت فردی و خانوادگی‌اش با مسئولیت اجتماعی گره می‌خورد و داستان را او و آدم‌هایی شبیه به او پیش می‌برند. احمد محمود در کتاب صوتی مدار صفر درجه این جریان را به‌آرامی و با پختگی روایت می‌کند. جزئیات در روایت رئالیستی او جایگاهی ویژه دارد. روایتش چندلایه است، در زمان حال می‌گذرد و از گذشته به‌وقتش وام می‌گیرد. همان‌طور که هیچ حالی از گذشته خالی نیست و هیچ واقعیتی در خلأ شکل نمی‌گیرد. واقعیت آرام آرام خود را تحمیل می‌کند و نتیجه برای آن‌ها که به جزئیات بی‌توجه‌اند، شگفتی‌آور است. تبارشناسی این تغییر در روایت چندوجهی و واقع‌گرایانه‌ی محمود، به تصویر کشیده می‌شود. تصاویر بی‌نظیری که او با کلماتش می‌سازد: از مبارزه، عشق، ناکامی، عصیان، نوزایی و از زندگی که برآمده از همه‌ی این‌هاست.

ژانر و سبک داستان مدار صفر درجه چیست؟

کتاب صوتی مدار صفر درجه رمانی اجتماعی است. حمد محمود» را همگان با سبک رئالیسم اجتماعی می‌شناسند. این رمان هم بر همان پایه نوشته شده است. توجه و نقد به ساختارها و وضعیت اجتماعی و نگاه ویژه به طبقه‌ی فرودست از ویژگی‌های این جنبش و سبک ادبی است. این رمان روایتی سوم‌شخص دارد و از زاویه‌ی دید دانای کل محدود روایت می‌شود.

کتاب صوتی مدار سفر درجه مناسب کدام رده‌ی سنی است؟

این رمان مناسب رده‌ی سنی بزرگسال است.

مدار صفر درجه را بخوانیم یا نسخه صوتی آن را بشنویم؟

اگر به شنیدن کتاب صوتی علاقه‌مندید یا شنیدن رمان‌های طولانی را به خواندن‌شان ترجیح می‌دهید، پیشنهاد ما شنیدن کتاب صوتی مدار صفر درجه با صدای رضا عمرانی است. شنیدن این نسحه‌ی صوتی که به‌همت نشر ماه آوا و با پرداختی جذاب منتشر شده است، تجربه‌ای دل‌نشین و به‌یادماندنی خواهد بود. چه‌بسا کسانی که رمان را خوانده‌اند هم از شنیدن آن با صدای گرم رضا عمرانی لذت ببرند و خاطرات خوش خود از خواندن رمان را مرور کنند.

نظر منتقدان درباره‌ی کتاب مدار صفر درجه

ظرفیت‌ آثار احمد محمود، عموما نظر منتقدان و پژوهشگران را به خود جلب می‌کند. کتاب مدار صفر درجه هم از سایر آثار این نویسنده‌ی بی‌تکرار مستثنا نیست. مقالات قابل‌توجه‌ای در باب این رمان منتشر شده و پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی دانشگاهی حول آن به نگارش درآمده است. تحلیل زمان روایی در این اثر، شخصیت‌پردازی و دقت در پرداخت، در کنار نقد جامعه‌شناختی از رمان، موضوع برخی مقالات پژوهشی چاپ‌شده درباره‌ی کتاب مدار صفر درجه است.

بخشی از کتاب صوتی مدار صفر درجه (مجموعه سه جلدی)

«قبل از ظهر روز پنج‌شنبه، جمعیت انبوهی از مردم در خیابان‌ باغ شیخ تظاهرات کردند. براتعلی عکس می‌گرفت. حاج آقا بزرگ‌عطار پیشاپیش همه بود. مبارک با دوچرخه رو پیاده‌رو بود. حاج ابوتراب کنار عطار بود. شعار می‌داد. حاج شامرادی و رضا بنا هم بودند. یوسف، پسر حاج شامرادی پیشاپیش پدرش می‌رفت و مشت را بالا گرفته بود. عکس خواهرش که تیرباران شده بود رو سینه‌اش بود. چشم باران تو جمعیت افتاد به جمیل چمانی. پشت سر جمیل، حق‌گو بود که عینک دودی زده بود.

یار ولی، رو پیاده‌رو با حسن پنجه‌سفید بود. هر دو بارانی پوشیده بودند و هر دو سیگار می‌کشیدند. پنج‌شنبه، از صبح، بیشتر دکان‌ها و بازار بسته بودند. گروه کثیری از خیابان گشتاسب کج کردند تو باغ شیخ. سیف‌پور صف اول بود. بچه‌های دبیرستان شاپور بودند. باران دوید به طرفشان. رسید به سیف‌پور. دو گروه درهم شدند و شعارها اوج گرفت. صدای انفجار آمد. همه برگشتند طرف صدا. دیدند که چند کامیون ارتشی از طرف خیابان پهلوی می‌آید.»

نظرات کاربران

مهدی طالقانی
۱۴۰۲/۰۲/۳۰

دو سالی بود کتاب سه جلدی مدار رو عباس داده بود تا بخونم ، هر بار که عباس زنگ می زد فحش می داد که فلان فلان شده ! چرا این کتاب رو نمی خونی ؟؟؟ عید امسال صوتی این کتاب

- بیشتر
مهناز
۱۴۰۲/۰۶/۰۳

این کتاب حقیقتا بسیار خواندنی و شنیدنی است ،من رایگان در کانال تلگرام آن را گوش دادم ولی به نظر من هم نویسنده و هم گویندگان آنقدر زحمت کشیدند که انصاف ندیدم هزینه اش را پرداخت نکنم ،الان با احساس

- بیشتر
شیخ محمدعلی
۱۴۰۲/۰۳/۰۴

پردازش شخصیت عمو نوذر یکی از دستاوردهای کم بدیل این رمان محسوب میشه، چه بسا که بتوان در تحلیل کارکتر نوذر یک اثر پر مغز نگاشت .. پرداختن به نحوه استحاله ی یارولی در سیر داستان هم جالب توجه .. کتاب نکات

- بیشتر
masoud Rezahosseini
۱۴۰۲/۰۵/۲۲

این کتابی نیست که بخوای زود بخونی یا گوش بدی و رد شی. با این کتاب باید زندگی کرد. اینقدر تو جزئیات زندگی شخصیت های داستان وارد می شید که انگار واقعا توی اون دوره دارید زندگی می‌کنید. این کتاب

- بیشتر
Ahmad Parviz
۱۴۰۲/۰۲/۳۱

در همین یک صفحه ی اول کتاب چندبار پلیته و باران را تکرار فرمودند استاد؟ اما... کتاب بسیار هیجان انگیز و کوبنده شروع شد

ebrahim_sh363
۱۴۰۳/۰۱/۱۴

خدا قوت می گم به جناب عمرانی و اجرای عالی شون. اصلا این دو عمرانی عزیز (رضا و علی) در اجرا بی نظیرند. محتوای کتاب هم که اسم احمد محمود کافی است. شخصیت پردازی ها، پرداخت داستان و پایان بندی خوبی

- بیشتر
niloofarkhaki
۱۴۰۲/۱۱/۲۴

به نظر من اگر دنبال یک داستان هیجان انگیز پر کشش و جذاب هستین این کتاب رو شروع نکنین. این کتاب بیشتر برای کتاب خون های حرفه ای جذابیت داره. کسانی که به روح ادبیات علاقه دارن و ارزش یک

- بیشتر

زمان

۵۰ ساعت و ۳۵ دقیقه

حجم

۲ گیگابایت, ۷۳۷٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۵۰ ساعت و ۳۵ دقیقه

حجم

۲ گیگابایت, ۷۳۷٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۳۱۲,۰۰۰
تومان