دانلود و خرید کتاب از گیل گمش تا وال استریت؛ اقتصاد خیر و شر توماش زدلاچک ترجمه احد علیقلیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب از گیل گمش تا وال استریت؛ اقتصاد خیر و شر اثر توماش زدلاچک

کتاب از گیل گمش تا وال استریت؛ اقتصاد خیر و شر

انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۴.۵از ۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب از گیل گمش تا وال استریت؛ اقتصاد خیر و شر

کتاب از گیل گمش تا وال استریت؛ اقتصاد خیر و شر اثری از توماش زدلاچک است که با ترجمه احد علیقلیان در دست دارید. این کتاب به مخاطبان کمک می‌کند تا شیوه‌ای نو برای اندیشین به اقتصاد فرابگیرند. 

درباره کتاب از گیل گمش تا وال استریت؛ اقتصاد خیر و شر

کتاب از گیل گمش تا وال استریت؛ اقتصاد خیر و شر اولین بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و روشی جدید برای اندیشیدن به اقتصاد را به مخاطبان معرفی می‌کند. 

امروزه اقتصاد را به عنوان یک علم می‌شناسند. اما آنچه توماش زدلاچک در این کتاب بیان می‌کند این است که اقتصاد یک پدیده فرهنگی است و محصولی از تمدن ما است. او برای اینکه این حرف خود را اثبات کند سری به تاریخ، اسطوره، دین و اخلاقیت می‌زند. نشان می‌دهد که اقتصاد با فلسفه آغاز شده است و با تاریخ و دین درهم آمیخته است. او به حماسه گیل گمش سری می‌زند: کهن‌ترین اثری ادبی که به دست انسان رسیده است و امروزه تنها بخش‌هایی از آن باقیمانده است که از اقتصاد، سیاست ملل، جنگ، جادو، و دین سخن می‌گوید. 

توماش زدلاچک در این کتاب مفاهیم بسیاری را مطرح می‌کند: حماسه گیل گمش، عهد عتیق، ظهور مسیحیت، نظریات مختلف اقتصاددانان از دکارت گرفته تا آدام اسمیت و همچنین مصرف‌گرایی که یکی از نشانه‌های بارز عصر دوران حاضر ما است. او همچنین در تلاش است تا به پرسش‌های مختلفی پاسخ دهد:  معنی و هدف اقتصاد چیست؟ آیا می‌توانیم هر کاری را که به لحاظ فنی قادر به انجام آن هستیم به لحاظ اخلاقی انجام دهیم؟

کتاب از گیل گمش تا وال استریت؛ اقتصاد خیر و شر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

خواندن کتاب از گیل گمش تا وال استریت؛ اقتصاد خیر و شر را به علاقه‌مندان به مطالعات اقتصادی پیشنهاد می‌کنیم. 

درباره توماش زدلاچک

توماش زدلاچک، اقتصاددان و استاد دانشگاه اهل چک، ۲۳ ژانویه ۱۹۷۷ متولد شد. او در دانشگاه ییل تحصیلاتش را به پایان رساند و در همانجا به عنوان یکی از پنج ذهن برتر در اقتصاد شناخته شد و مورد تقدیر قرار گرفت. 

توماش زدلاچک در حال حاضر عضو شورای ملی اقتصاد پراگ است. در دانشگاه چارلز تحصیل می‌کند و استراتژیست ارشد بانک ČSOB در کشورش نیز هست. 

بخشی از کتاب از گیل گمش تا وال استریت؛ اقتصاد خیر و شر

خواب فرعون: یوسف و نخستین چرخه تجارت

البته نخستین چرخه اقتصادی تاریخ چندان ساده نبود و با راز درآمیخته بود. و آن خواب معروف فرعون است که هفت گاو فربه و هفت گاو لاغر را در خواب دید و آن را برای یوسف، پسر یعقوب، تعریف کرد. یوسف خواب را به نوعی پیش‌بینی کلان اقتصادی تعبیر کرد: هفت سال فراوانی و به دنبالش هفت سال فقر، قحطی و فلاکت.

فرعون خوابی دید که اینک بر کنار نهر (نیل) ایستاده است که ناگاه از نهر هفت گاو خوب‌صورت و فربه‌گوشت برآمده بر مرغزار می‌چریدند و اینک هفت گاو دیگر بدصورت و لاغرگوشت در عقب آنها از نهر برآمده به پهلوی آن گاوان اول به کنار نهر ایستادند. و این گاوان زشت‌صورت و لاغرگوشت آن هفت گاو خوب‌صورت و فربه را فروبردند و فرعون بیدار شد.

یوسف سپس خواب فرعون را تعبیر می‌کند: همانا هفت سال فراوانی بسیار در تمامی زمین مصر می‌آید، و بعد از آن هفت سال قحط پدید آید و تمامی فراوانی در زمین مصر فراموش شود و قحط زمین را تباه خواهد ساخت. سپس یوسف به فرعون توصیه می‌کند که درواقع چگونه از نتایج این پیش‌بینی اجتناب کند ــ یعنی چگونه درواقع قحطی و هفت سال فراوانی را پشت‌سر بگذارد.

پس اکنون فرعون می‌باید مردی بصیر و حکیم را پیدا نموده او را بر زمین مصر بگمارد. فرعون چنین بکند و ناظران بر زمین برگمارد و در هفت سال فراوانی خمس از زمین مصر بگیرد و همه مأکولات این سال‌های نیکو را که می‌آید جمع کنند و غله را زیردست فرعون ذخیره نمایند و خوراک در شهرها نگاه دارند تا خوراک برای زمین به جهت هفت سال قحطی که در زمین مصر خواهد بود ذخیره شود مبادا زمین از قحط تباه گردد.

حالا اجازه بدهید چند نکته در این باره بگوییم. به کمک مالیات به نسبت یک‌پنجم محصول در سال‌های خوب برای ذخیره کردن محصول و سپس گشودن انبارهای غله در سال‌های بد درواقع از وقوع این پیش‌بینی جلوگیری شد (سال‌های رونق محدود شد و از گرسنگی جلوگیری شد ــ به کمک اولین نمونه تثبیت مالی). این به‌روشنی نشان می‌دهد که اگر پیش‌گویی «درست»، دقیق، باشد معمولا آنچه پیش‌گویی شده هرگز اتفاق نمی‌افتد. بنابراین در اینجا تناقضی در کار است: اگر بتوانیم مشکلات را پیش‌بینی کنیم و اقدامات مناسب را در پیش بگیریم، این مشکلات اصلا پیش نخواهد آمد. بنابراین پیش‌بینی‌های عهد عتیق به هیچ روی نگاه جبرگرایانه به آینده نبود بلکه هشدار و تغییرات راهبردی در امور ممکن‌الوقوع بود که نیازمند نوعی واکنش بود. اگر واکنش بسنده بود، آنچه پیش‌بینی شده بود معمولا اصلا رخ نمی‌داد.

این اصلِ «پیامبر نفرین‌شده» یا «پیش‌گویی تناقض‌آمیز» را می‌توان در داستان یونس پیامبر نیز دید؛ به نظر می‌رسید که یونس از این نکته آگاه بود (که پیش‌گویی‌ها، وقتی به آنها توجه شود، هرگز عملا تحقق نمی‌یابد) و به همین دلیل بود که نمی‌خواست پیامبر باشد: شهر نینوا هرگز نابود نشد، گرچه (یا دقیق‌تر بگوییم درست به همین علت) یونس به زیان آن پیش‌گویی کرد.

اگر خطر پیش‌بینی شده است، می‌توان کلا یا دست‌کم تا حدی از آن اجتناب کرد. نه یوسف و نه فرعون قدرت اجتناب از فراوانی یا قحطی نداشتند (از این حیث تعبیر خواب راست و ظاهرشدن آینده رازآمیز بود)، اما آنها از تأثیرات و عواقب این پیش‌گویی اجتناب کردند (از این حیث تعبیر خواب «نادرست» بود) ــ در نهایت در مصر قحطی رخ نداد و این به دلیل به‌کار بستن سیاست اقتصادی معقول و بسیار شهودی بود. به عبارت دیگر، هیچ‌کس از آینده خبر ندارد ــ حتی پیامبران ــ و دلیلش فقط این است که مردم به شیوه معینی به اطلاعات مربوط به آینده واکنش نشان می‌دهند؛ این نکته به خودی خود و به‌تنهایی آینده و اعتبار پیش‌گویی را تغییر می‌دهد. این اصل مستقیمآ در برابر پیش‌گویی صادقانه می‌ایستد، مفهومی آشنا در علوم اجتماعی. پاره‌ای پیش‌بینی‌ها وقتی به زبان آورده (و به آنها ایمان آورده) می‌شود به مطلوب خود می‌رسند و پاره‌ای دیگر وقتی اعلام (و به آنها ایمان آورده) می‌شود خود را نقض می‌کنند.

نظرات کاربران

arastou1981@
۱۳۹۹/۱۲/۱۷

بسیار زیبا به مانند سایر کتب نشر نو، این بار یه تاریخچه اقتصاد و نه تنها پول بلکه تا زمان عبریان یهودی پدر بانکداری، سود پول، جایگزین پول به جای اقتصاد کالا به کالا اما علاوه بر بررسی از 5000سال

- بیشتر
shima mahdavi
۱۴۰۰/۰۳/۲۵

متن برای من بسیار روان و جذابه هر جاشو که مهم اومد با اینکه سعی کردم کنترل کنم و اشتراک نزارم نتونستم براتون گذاشتم بخونید چه خوب بود تا اینجا 😁 کیف کردم خلاصه بخونید لذت ببرید

جستجوگر
۱۴۰۱/۰۷/۲۸

کتابیست برای بازتعریف نگاه به اقتصاد بشر، تالیف یک اقتصاد دان. لب کلام و نظر بر این استوار است که اقتصاد که از علوم انسانی است، به شدت دچار ریاضیات و الگوهای انتزاعی گشته و از اصل خود دور شده. اصلش بر

- بیشتر
سروش
۱۴۰۰/۰۱/۱۴

من لذت بردم.برای دوستانی که به فلسفه در کنار اقتصاد علاقمند هستند کتاب مفید و جذاب و نویی است

کاربر ۲۷۱۰۵۵۴
۱۳۹۹/۱۲/۱۷

به اشتراک گذاشتن حس خودمان از مطالعه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۰)
«بهتر است آدمی ناراضی باشیم تا خوکی راضی؛ بهتر است سقراطی ناراضی باشیم تا احمقی راضی.»
جستجوگر
قرض می‌تواند نیروی آینده را به حال منتقل کند. از سوی دیگر، پس‌انداز می‌تواند نیروی گذشته را انباشته کند و آن را به حال بفرستد. سیاست مالی و پولی چیزی جز مدیریت این نیرو نیست.
shima mahdavi
حکومت شاهان کم و بیش به معنای واقعی کلمه به دست یهودیان از آن سرزمین ریشه‌کن شد و خوانندگان بعدی تورات می‌بایست آن را به همین معنا تلقی کنند. بنابراین مسئله بر سر یک نهاد آسمانی نبود؛ پادشاهی مسئله‌ای کاملا زمینی بود. از آن پس برای پادشاهان درواقع افتادگی یکی از فضیلت‌های بسیار اساسی بود. داوود، مهم‌ترین شاه بنی‌اسرائیل، در مزمور ۱۴۷، که به او نسبت داده می‌شود، می‌نویسد: «خداوند مسکینان را برمی‌افرازد و شریران را به زمین می‌اندازد.»
shima mahdavi
قهرمانان سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و به تجارت پرداختند تا ثروتمند شوند.» و چنان‌که همه به‌خوبی می‌دانند نه تن عضلانی برای تجارت لازم است نه زیبایی و نه نیمه‌قهرمان بودن. برای قهرمانانی که تمدن ما را به جای امروزی رساندند، کهن‌الگوهای قهرمان فریبکار زیرک، حامل فرهنگ و رنج‌کش بسیار مناسب‌ترند.
shima mahdavi
به جای به کار انداختن نیروی فراوان در جنگ با شر، بهتر است از نیروی خود آن برای رسیدن به هدف مطلوب‌مان استفاده کنیم؛ بنا کردن آسیابی بر روی رودی خروشان به جای تلاش بیهوده برای خشکاندن رود
رها
بنابراین کل نهاد فرمانروایی شاهان در عهد عتیق شایسته شمرده نمی‌شود و حتی نسبت به آن هشدار داده می‌شود. پیش از آنکه بنی‌اسرائیل (با انداختن قرعه) پادشاهان خود را انتخاب کنند، «فرمانروایی» در اسرائیل به دست قضاتی بود که قدرتی بسیار کمتر از پادشاهان داشتند. در نقل‌قول زیر خدای عبریان به‌واسطه سموئیل نبی به مردم انذار می‌دهد که پادشاهی بر بالای سر خود نگمارند
shima mahdavi
برخلاف آنچه کتب درسی ما می‌گوید، اقتصاد عمدتآ رشته‌ای تجویزی‌ست. اقتصاد نه‌تنها جهان را ] چنان‌که هست[توصیف می‌کند، بلکه مرتبآ درباره اینکه جهان چه‌گونه باید باشد نیز سخن می‌گوید (اقتصاد باید اثربخش باشد، آرمانی درباره رقابت کامل داریم، آرمان رشد فراوان تولید ناخالص داخلی در دوره تورم اندک، کوشش برای دست‌یابی به رقابت‌پذیری شدید...). برای این منظور، الگوها و حکایت‌های امروزی را می‌آفرینیم، اما این الگوهای غیرواقعی (معمولا به‌صورت آگاهانه) ربط چندانی به جهان واقعی ندارد. یک نمونه هرروزه: اگر اقتصاددانی در تلویزیون به سؤالی ظاهرآ بی‌ضرر در مورد سطح تورم پاسخ می‌دهد، بلافاصله سؤال دومی مطرح می‌شود (که اقتصاددان معمولا خودش بی‌آنکه از او بپرسند مطرح می‌کند) از این قرار که آیا سطح تورم خوب است یا بد، و آیا تورم باید بالاتر باشد یا پایین‌تر. حتی در مورد این سؤال فنی، تحلیل‌گران بی‌درنگ از خوب و بد حرف می‌زنند و قضاوت‌های تجویزی را مطرح می‌کنند: باید پایین‌تر (یا بالاتر) باشد
shima mahdavi
. دو اقتصاددان بزرگ دیگر، رابرت ج. شیلر و جورج ا. اَکرلاف، به‌تازگی چنین نوشته‌اند: «ذهن انسان چنان ساخته شده است که برحسب روایت‌ها می‌اندیشد... بیشتر انگیزه‌های ما انسان‌ها نیز از تجربه داستان زندگی‌مان به‌دست می‌آید، داستانی که برای خودمان تعریف می‌کنیم و چارچوبی برای انگیزه ما فراهم می‌سازد. اگر چنین داستان‌هایی نبود زندگی می‌شد «نکبتی در پی نکبتی دیگر».
طلا در مس
مسئله بر سر یک نهاد آسمانی نبود؛ پادشاهی مسئله‌ای کاملا زمینی بود. از آن پس برای پادشاهان درواقع افتادگی یکی از فضیلت‌های بسیار اساسی بود. داوود، مهم‌ترین شاه بنی‌اسرائیل، در مزمور ۱۴۷، که به او نسبت داده می‌شود، می‌نویسد: «خداوند مسکینان را برمی‌افرازد و شریران را به زمین می‌اندازد.» سیاست خصلت معصومیت الاهی خود را از دست داد و مسائل سیاسی مورد چون‌وچرا قرار گرفت. بدین ترتیب سیاست اقتصادی موضوع بررسی قرار گرفت.
shima mahdavi
هر جامعه و هر دوره‌ای آرمان‌های خود را دارد که مردم ناخودآگاهانه بر پایه آنها رفتار می‌کنند؛ بیشتر این آرمان‌ها آمیزه‌ای است از چیزهایی که از پیش وجود داشته است.
shima mahdavi

حجم

۶٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۵۵۲ صفحه

حجم

۶٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۵۵۲ صفحه

قیمت:
۱۹۸,۰۰۰
تومان