دانلود و خرید کتاب حرف‌هایی برای امروزی‌ها محمدرضا سرگلزایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حرف‌هایی برای امروزی‌ها اثر محمدرضا سرگلزایی

کتاب حرف‌هایی برای امروزی‌ها

معرفی کتاب حرف‌هایی برای امروزی‌ها

کتاب حرف‌هایی برای امروزی‌ها نوشته دکتر محمدرضا سرگلزایی، اثری خواندنی است که با زبان ساده به نقد عادات فکری کهنه و تاریخ مصرف گذشته می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب حرف‌هایی برای امروزی‌ها

تا به حال از خودتان پرسیده‌اید چرا میلی به خواندن روزنامه‌ی دیروز نداریم؟ چرا سراغ دارویی که تاریخ مصرفش گذشته است نمی‌رویم؟ همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم که تمام وقایع و اتفاقات تحت تاثیر زمان قرار می‌گیرند. جهان به سرعت پیشرفت می‌کند و مدام در حال تغییر و تحول است. بنابراین لازم است که ما هم همگام با جهان پیشرفت کنیم. در غیر این صورت سردی و جمودت وجودمان را فرا می‌گیرد. 

دکتر محمدرضا سرگلزایی در کتاب حرف‌هایی برای امروزی‌ها با زبانی ساده سعی در روشن کردن این مطلب دارد. او ابتدا تفاوت‌های زندگی امروزی و زندگی‌های گذشته را برمی‌شمارد و به این نتیجه می‌رسد که نمی‌توان با اطمینان گفت تمام آموزه‌ها گذشتگان صحیح است یا در زندگی حال حاضر ما می‌تواند تاثیرگذار باشد. بعد فرایند تصمیم‌گیری را که متناسب با زندگی شهری باشد،  تشریح می‌کند و مراحل آن را توضیح می‌دهد. فصل پایانی کتاب هم به پیش‌بینی آینده انسان و جهان اختصاص دارد و باورهای مذهبی و اخلاقی فعلی را با این پیش بینی به نقد می کشد. 

یکی دیگر از نکات مثبت کتاب حرف‌هایی برای امروزی‌ها تمرین‌ها و سوالاتی است که در انتهای هر فصل قرار دارد. این سوالات باعث می‌شود تا به موضوعات عمیق‌تر فکر کنیم و بتوانیم آن را متناسب با شرایط زندگی خودمان، شخصی‌سازی کنیم

کتاب حرف‌هایی برای امروزی‌ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

اگر از مطالعات روانشناسی لذت می‌برید، حتما کتاب حرف‌هایی برای امروزی‌ها را بخوانید.

درباره‌ی محمدرضا سرگلزایی

دکتر محمدرضا سرگلزایی ۴ آبان ۱۳۴۹ در زابل به دنیا آمد. او روان‌پزشک، شاعر و نویسنده و پژوهشگر حوزه‌های فلسفه و اسطوره‌شناسی است. او عضو هیئت علمی انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران (هیپنوتیزم درمانگر) است و تا کنون کتاب‌های بسیاری در زمینه‌های  روان‌شناسی، روان‌پزشکی، فلسفه و علوم اجتماعی منتشر کرده است. کتاب دکتر سرگلزایی با عنوان «ترک اعتیاد موفق» در سال ۱۳۸۰ موفق به کسب عنوان برگزیده کتاب برتر در زمینه اعتیاد از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور شد.

بخشی از کتاب حرف‌هایی برای امروزی‌ها

«سهیل» می‌پرسد: «پدر، آیا خوشبختی، فاصلهٔ بین دو بدبختی است یا بدبختی فاصلهٔ بین دو خوشبختی؟!»

تأمل می‌کنم و می‌اندیشم، انگار هر دو جمله یک معنا دارد:

با این حال، احساس ما نسبت به این دو جمله یکی نیست:

«زبان» بر احساس و افکار و رفتار ما تأثیر عمیقی دارد.

می‌گویند مردی از کشیش پرسید: «پدر روحانی، آیا می‌توان در حال دعا کردن سیگار کشید؟» پدر روحانی بلافاصله جواب داد: «هرگز! این کار اهانت است!» مرد دیگری به سراغ پدر روحانی رفت و پرسید: «پدر، آیا می‌شود در حال سیگار کشیدن هم دعا کرد؟»، این بار پدر روحانی پاسخ داد: «آری فرزندم، چه نیکوست که در همه حال با خدا راز و نیاز کنی!»

و باز می‌گویند پادشاهی خواب دید که همهٔ دندان‌هایش ریخته‌اند. خوابگزاری را فرا خواند و از او تعبیر رؤیایش را خواست.

«خوابگزار» پاسخ داد: متأسفانه معنای این رؤیا این است که همهٔ اطرافیان و بستگان شما فوت می‌کنند و شما تنها می‌مانید. پادشاه به خشم آمد و دستور داد «خوابگزار» را شلاق بزنند! سپس خوابگزار دیگری را احضار کرد. خوابگزار دوم، رؤیا را چنین تعبیر کرد: «خوشبختانه، عمر پادشاه از عمر همهٔ اطرافیان‌شان درازتر خواهد بود». پادشاه شادمان شد و به خوابگزار سکه‌های طلا بخشید!

«اختراع زبان» سرنوشتی نو برای انسان رقم زد. با اختراع زبان، جهان جدیدی برای انسان خلق شد!

به‌قول «ژاک لاکان»، روان‌پزشک فرانسوی، آدمی تا پیش از اختراع زبان، تصویر و تصوری از جهان واقعی داشت که این جهانِ تصویرها و تصورات را لاکان «جهان فانتزی» نام نهاد:

اما پس از خلق زبان، انسان وارد حیطهٔ جدیدی شد که «لاکان» آن را «جهان نمادین» نامید:

در جهان نمادین چیزهایی وجود دارند که در جهان حقیقی یا جهان تصورات «وجود عینی» ندارند. در واقع در جهان نمادین کلمات معانی کاملاً شخصی و درونی و ذهنی پیدا می‌کنند. برای کسی که در یک آپارتمان ۶۰ متری زندگی می‌کند، «تصور» زندگی در یک آپارتمان ۸۰ مترمربعی ممکن است کلمهٔ «رفاه» را «تداعی» کند در حالی‌که برای کسی که در یک خانهٔ ویلایی ۵۰۰ متری زندگی می‌کند، «تصور» زندگی در همان آپارتمان ۸۰ مترمربعی ممکن است کلمهٔ «فقر» را «تداعی» کند. بنابراین گرچه به قول «لودویک ویتگنشتاینِ» زبان‌شناس؛ «ما زبان خصوصی نداریم و زبان امری است جمعی»، لیکن ما با زبان وارد یک «دنیای خصوصی» می‌شویم که کاملاً منحصر به فرد است. ما در «واکنش‌های غیرزبانی» بسیار به هم شبیه هستیم. 

نظرات کاربران

banafshe36
۱۳۹۹/۰۶/۰۳

حرفای خوب و درستی در این کتاب وجود داره اما نتونستم ربطش رو بفهمم ، انگار انبوهی از اطلاعات و حرف های نگفته در این کتاب جمع اوری شده .

احسان
۱۴۰۰/۰۸/۱۸

این با فاصله بهترین کتابی بود که تا حالا خوندم..بیانی صحیح از نوعی هستی شناسی امروزی و عملگرایی منطقی که می تونه کسانی را که آشفته از قراردادهای کهن هستند به آرامش نسبی برسونه و من به این دسته افراد

- بیشتر
کوروش
۱۴۰۱/۰۵/۲۵

جناب سرگلزایی انقدر خوش قلم و خوش بیان هستند که تقریبا هر متن یا کلامی از ایشان بدستم میرسه با ذوق و شوق و رغبت تمام از اون استفاده می کنم. این کتاب نسبتا کوتاه و کشکول وار هم از

- بیشتر
sara
۱۴۰۰/۱۰/۰۱

خوندنش رو توصیه میکنم.بسیار کاربردی و راهگشا

Molood Maarefi
۱۳۹۹/۰۸/۱۰

کتاب بسیار خوبی است ولی کوتاه است

کاربر ۵۸۸۳۳۹۳
۱۴۰۳/۰۱/۰۶

کتاب خوبی بود نکات قابل تاملی داشت

امیر
۱۴۰۲/۱۲/۱۱

کتاب با بیانی ساده سیر تمدنی‌شدن بشر و چالش‌های آن را بیان میکند. و به گمانم سخن‌هایی را سربسته گفته است تا بداند آنکه اهل است.

Mohammad
۱۴۰۲/۱۱/۰۶

کاربردی بودن اندیشه های دکتر سرگلزایی برای امروزیها، در کنار بیانِ ساده و قلم روانشان، باعث ارزشمند شدن آثار ایشان شده است. از هیچیک از آثار ایشان نمی توان بسادگی گذشت. در این اثر نیز با رویکرد تفکر نقاد، بسیاری

- بیشتر
روشنک
۱۴۰۲/۱۰/۰۵

دکتر سرگلزایی از اساتید مطرح علم روانپزشکی امروز ایران هستند.فقط مشکلی که من با پادکست ها و فایل های صوتی ظبط شده در کارگاه ها و همچنین کتابهای تالیفی ایشان دارم.این است که انسجام در گفته ها و نوشته هایشان

- بیشتر
پدرام تابعین
۱۴۰۱/۱۰/۲۳

خیلی خیلی لذت بردم،این کتاب چندین ساله که تجدید چاپ نشده ممنونم از طاقچه بی نهایت که امکان مطالعه ش رو فراهم کرد. توصیه میکنم همه بخونن،فصل دهم کتاب و آشنایی با نظریه های فلاسفه ی برتر دید خوبی بهم داد

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۸)
«ویل دورانت» نویسندهٔ برجستهٔ کتاب «تاریخ تمدن» می‌نویسد: «مرگ تمدن‌ها زمانی فرا می‌رسد که رهبران به‌سؤالات جدید پاسخ‌های کهنه می‌دهند!»
کاربر نیوشک
مردم آتن سقراط را «خرمگس» می‌نامیدند چراکه مانع «چرت دایمی» آنها می‌شد.
کاربر نیوشک
در دنیایی که هر ساعت ذهن ما آماج بمباران اطلاعات است بیش از پیش به میراث سقراط نیازمندیم.
کاربر نیوشک
«سهیل» می‌پرسد: «پدر، آیا خوشبختی، فاصلهٔ بین دو بدبختی است یا بدبختی فاصلهٔ بین دو خوشبختی؟!» تأمل می‌کنم و می‌اندیشم، انگار هر دو جمله یک معنا دارد: با این حال، احساس ما نسبت به این دو جمله یکی نیست: «زبان» بر احساس و افکار و رفتار ما تأثیر عمیقی دارد.
سپهر
«رعایت فاصلهٔ مقدس». نظیر این گفته را «جبران خلیل جبران» نیز در فصل ازدواج در کتاب «پیامبر» آورده است، آنجا که به‌همسران توصیه می‌کند: «جام‌های یکدیگر را پر کنید اما از یک جام منوشید!» تعاملی که بتواند نیاز «درک شدن، عشق و احترام» را برای انسان‌ها برآورده کند نیاز به ظرافت خاصی دارد: نه خیلی دور، نه خیلی نزدیک! تشخیص این فاصلهٔ ظریف کار آسانی نیست چراکه این فاصله در هر فرد و هر ارتباط ممکن است متفاوت باشد. در مورد برخی افراد دیدار هفتگی ممکن است فاصلهٔ مناسب را حفظ کند و در مورد افراد دیگر فاصلهٔ ماهانه یا حتی فصلی! ما برای درک درست این «فاصلهٔ مقدس» نیاز به آموزش و مهارت داریم اما پیش از این که به این آموزش و مهارت برسیم پیش‌نیاز آن را باید برآورده کنیم: طرح‌وارهٔ عصر کشاورزی و جامعهٔ روستایی را «قداست‌زدایی» کنیم و با این حقیقت مواجه گردیم که این طرح‌واره کهن برای نیاز امروز ما پاسخگو نیست. آنگاه قادر خواهیم بود «فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم».
غزاله رفیعی
«کریستین بوبن»، در گفتاری که در ابتدای این فصل آمد، به نکتهٔ مهمی اشاره کرده است: «رعایت فاصلهٔ مقدس». نظیر این گفته را «جبران خلیل جبران» نیز در فصل ازدواج در کتاب «پیامبر» آورده است، آنجا که به‌همسران توصیه می‌کند: «جام‌های یکدیگر را پر کنید اما از یک جام منوشید!» تعاملی که بتواند نیاز «درک شدن، عشق و احترام» را برای انسان‌ها برآورده کند نیاز به ظرافت خاصی دارد: نه خیلی دور، نه خیلی نزدیک! تشخیص این فاصلهٔ ظریف کار آسانی نیست چراکه این فاصله در هر فرد و هر ارتباط ممکن است متفاوت باشد. در مورد برخی افراد دیدار هفتگی ممکن است فاصلهٔ مناسب را حفظ کند و در مورد افراد دیگر فاصلهٔ ماهانه یا حتی فصلی!
امین
امروز ضرب‌المثل‌های امروزی می‌خواهد. من چند ضرب‌المثل امروزی اختراع کرده‌ام: «دلت‌رو تربیت کن!» «با یه چشم دور رو نگاه کن، با یه چشم جلوی پاتو!» «رانندهٔ خوب، هم حواسش به جاده است، هم به ماشین، هم به بقیهٔ راننده‌ها، هم به خودش! چهارچشمی نگاه می‌کند!»
fatemeh hadadi
«لازمهٔ روشنفکری این است که شخص با هیچ رأی و عقیده، عقد اخوت دایم نبندد بلکه التزام خود به هر رأی و عقیده‌ای را مشروط به برهانی بودن، استدلالی بودن، معقول بودن و رجحان معرفتی آن رأی و عقیده بداند.»
کاربر ۲۵۷۹۳۳۳
تحقیقات علوم اعصاب (Neuroscience) در این جهت پیش می‌روند که برای هر یک از رفتارها و احساسات انسان‌ها یک فرآیند بیوشیمیایی را شناسایی کنند. اکنون «پرولاکتین» عامل مهر مادری و «وازو پرسین» به عنوان عامل «تعهد زناشویی» معرفی شده‌اند. «سروتونین» بردباری و «دوپامین» تخیل ایجاد می‌کند. «درد» و «لذت»، «خشم» و «عشق»، «عینیت‌گرایی» و «احساس‌مداری»، هر یک فرآیندهایی بیوشیمیایی هستند. اگر این تحقیقات با همین روند ادامه یابند، در چند دههٔ آینده، با کمک مهندسی ژنتیک می‌توان انسان‌هایی مهربان، بردبار، متعهد و خلاق «تولید کرد».
سپهر
بعضی «قراردادهای اجتماعی» مناسب برای «جامعهٔ روستایی»، مناسب «زندگی شهرنشینی» نبودند. اما مشکل اینجا بود که اغلب «قراردادهای مدنی» با گذشت دهه‌ها و سده‌ها تبدیل به «فرهنگ»، «مذهب» و «اخلاق» شده بودند به شکلی که مردم آنها را «فطری، ازلی، الهی و ابدی» تلقی می‌کردند و تغییر دادن آنها با «مقاومت» مواجه می‌شد. چه «مقاومت درونی» (به صورت احساس تردید، احساس گناه، احساس ترس) و چه «مقاومت بیرونی» (مقاومت نهادهای اجتماعی که با حذف قراردادهای قبلی محکوم به حذف بودند).
احسان رضاپور

حجم

۳۱۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۲۱ صفحه

حجم

۳۱۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۲۱ صفحه

قیمت:
۳۶,۰۰۰
تومان