دانلود و خرید کتاب جنون قدرت و قدرت نامشروع محمدرضا سرگلزایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جنون قدرت و قدرت نامشروع اثر محمدرضا سرگلزایی

کتاب جنون قدرت و قدرت نامشروع

انتشارات:نشر قطره
امتیاز:
۴.۰از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب جنون قدرت و قدرت نامشروع

کتاب جنون قدرت و قدرت نامشروع نوشتهٔ محمدرضا سرگلزایی است و نشر قطره آن را منتشر کرده است. این کتاب در باب فاشیسم، توتالیتاریسم و کاپیتالیسم است.

درباره کتاب جنون قدرت و قدرت نامشروع

کتاب جنون قدرت و قدرت نامشروع شامل مقالات مستقلی است که وجه مشترک آن‌ها شناخت و نقد قدرت نامشروع و فرایندهای شکل‌گیری و دوام آن است.

این مقالات نگاهی میان‌رشته‌ای دارند و نویسنده از اسطوره‌شناسی و فلسفه گرفته تا روان‌شناسی اجتماعی برای درک اینکه چگونه نهادهای قدرتِ نامشروع بر زندگی ما اعمال سلطه می‌کنند بهره برده‌ است.

نگاه چندوجهی این مجموعه از یک‌سو نقطهٔ قوت نویسنده است و از سوی دیگر نقطهٔ ضعف آن. قوت ازاین‌حیث که گسترهٔ وسیعی از نظریه‌ها و اندیشمندان را به خواننده معرفی می‌کند و خواننده بر اساس علاقه و رشتهٔ خود هر نظریه‌ای را که انتخاب کند پیگیری خواهد کرد. ضعف ازاین‌جهت که نویسنده نتوانسته‌ هیچ‌یک از نظریه‌ها را آن‌گونه که کارشناس آن حوزه در یک کتاب تخصصی به آن می‌پردازد وسیع و عمیق بشناساند.

خواندن کتاب جنون قدرت و قدرت نامشروع را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران نوشته‌های دکتر محمدرضا سرگلزایی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره محمدرضا سرگلزایی

 دکتر محمدرضا سرگلزایی متولد ۴ آبان ۱۳۴۹ در سیستان است. تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و تحصیلات روان‌پزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گذراند. علاقه‌مندی او به جنبه‌هایی از روان‌پزشکی است که با علوم انسانی عجین است: ادبیات، فلسفه، تاریخ، مذهب و جامعه‌شناسی. بنابراین تمرکز کاری او بر تدریس و تألیف است تا طبابت.

نشر قطره پیش از این کتاب‌های شخصیت سالم، اعتیاد از سبب‌شناسی تا درمان و یادداشت‌های یک روان‌پزشک را از این نویسنده منتشر کرده است.

از کتاب‌های دیگر او می‌توان مجموعهٔ شش جلدی مهارت‌های زندگی، (انتشارات همنشین)، حرف‌هایی برای امروزی‌ها، یک دو سه حرکت، انسان ـ فلسفه ـ عرفان، کوزه‌ای از آب بحر، و بفرمایید نوبت شماست (انتشارات بهار سبز) را نام برد.

بخشی از کتاب جنون قدرت و قدرت نامشروع

«زمانی که فاشیست‌ها در آلمان و اتریش روی کار آمدند، یونگ به قدرت رسیدن آن‌ها را یک پدیدهٔ مذهبی دانست و اسم این پدیده را مذهب اوباش نهاد!

فاشیست‌ها بر شانه‌های اوباش سوار می‌شوند:

تکنیک موفقیت آن‌ها این است که یک مذهب جدید خلق می‌کنند، مذهبی که در آن اطاعت از پیشوا تنها شرط رستگاری است!

در مذهب خلق‌شده توسط فاشیست‌ها، برخلاف اغلب مذاهب رایج عالم، نیازی به پرهیزکاری، پارسایی، درون‌نگری و ارتباط شخصی با الوهیت وجود ندارد. همهٔ آیین مذهبی در مناسک جمعی و با شور و غلیان هیجانات صورت می‌گیرد:

مراسم رژه، گردهمایی‌های عظیم خیابانی، تکان دادن پرچم‌ها و به بازو بستن بازوبندهایی که عضویت در آیین پیشوا را نشان می‌دهند.

اوباش کسانی هستند که فاقد یک هویت فردی و یک نظام ارزشی درونی هستند. آن‌ها نه تمایل به پارسایی و انضباط دارند و نه توان درون‌نگری و گوشه‌گیری و اعتکاف. پس برای چنین کسانی که همیشه دچار احساس گناه و احساس حقارت عمیق بوده‌اند مذهب فاشیست‌ها نور امید رستگاری است: به‌جای سکوت شعار بدهید و فریاد بزنید، به جای تنهایی برای شما اعتکاف گروهی فراهم می‌کنیم و به‌جای ارتباط درونی با الوهیت یک ارتباط جمعی با پیشوا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. فاشیست‌ها به اوباش اعتمادبه‌نفس می‌دهند، به آن‌ها وعدهٔ تعمید و رستگاری می‌دهند و این همان چیزی است که اوباش به آن نیاز دارند.

این‌چنین است که فاشیست‌ها به راحتی لشکری از اوباش فراهم می‌آورند، لشکری که خشونت را عبادت می‌داند و همچون یک ماشین غول‌پیکر ارعاب و سرکوب به پیش می‌رود.

هیتلر راجع به نژاد بسیار حساس است، اما آموزهٔ نژادی او پر از تناقض و به لحاظ علمی بی‌اساس است. مفهوم نژاد هرگز تعریف نمی‌شود. مردم، نژاد، قبیله، گونه و ملت تقریباً به یک معنا به کار می‌روند! گرچه او مسئلهٔ نژادی را «کلید تاریخ جهان» می‌داند، واقعیات زیست‌شناسی و ژنتیک ربطی به او ندارند. نظریهٔ او منحصراً در خدمت تبیین و توجیه نفرت و تعصب پیروانش نسبت به «دیگران» قرار دارد. 

همچنین است یهودی‌ستیزی هیتلر: هیتلر همهٔ دشمنانش را بدون استثنا یهودی می‌داند. دموکراسی و جامعهٔ ملل، صلح‌طلبی، مارکسیسم و هنر مدرن همه از ابداعات یهودیت بین‌المللی هستند! به همین دلیل بین اوباش و پیشوا یک تفاهم عمیق ایجاد می‌شود. هیتلر علیه همهٔ نهادهای مدرن اعلام جنگ می‌کند، نهادهایی که برای اوباش غیرقابل درک و ثقیل‌اند، پس هیتلر به اوباش این پیام را می‌دهد: آنچه برای شما غیرقابل فهم است بد است، نابودش کنید!

حزب نازی در انتخابات ۱۹۳۲ پیروز شد، در ۱۰ می ۱۹۳۳ مراسم کتاب‌سوزان در برلین برگزار شد و در ۱۱ آوریل ۱۹۳۳ «پاک‌سازی» موزه‌ها و گالری‌ها آغاز شد! هیتلر در ۱۹۳۹ کشور آلمان را وارد جنگی بدسرانجام کرد. جنگی که پس از شش سال تخریب و کشتار با نابودی کشور و خودکشی پیشوا پایان یافت!»

سریال صوتی شکار هیولا (قسمت بیست و سوم)
ریچل کین
نظریه تصویری زبان
سحر حاجی اسداللهی
کجا بجویم تو را؟
محمدصادق صادقی اخوره‌سفلانی
ترجمه‌ی جامع و کامل شکستگی‌ها در بالغین راکوود ۲۰۲۰ جلد ۴
کیوان رضوانی
کمی باران‌تر
محمدحسن ارجمندی
نقش ترکان و مغولان در قلمرو فرهنگ ایران
محمدتقی امامی خویی
نمود خود در زندگی روزمره
اروینگ گافمن
توهم
امیر نوبرانی
کتابشناسی گزیده برای کودکان و نوجوانان و کتابخانه های آموزشگاهی (مقطع پیش دبستان)
نسرین دخت عماد خراسانی
دانشنامه تخصصی مهندسی آب و فاضلاب (جلد دوم)
افشین منصوری
ری استارت
جول اوستین
زندگی آذر
طاهره نیرومند
طراحی راکتور شیمیایی
پیتر هریوت
اتولاین به مدرسه می رود
کریس ریدل
فرهنگ تصویری ورزش های جهان
پدرام حکیم‌زاده
چگونه می توانیم موفق شویم
شیو خرا
قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۶-۱۴۰۰)
شهلا رضایی
نخودی ریزه اما تیزه
خدیجه نباتی
دختر
جامائیکا کین‌کِید
مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد
چیماماندا انگوزی آدیشی
رادیو راه (فصل دوم، قسمت دوم) درون‌گرایی
مجتبی شکوری
اوضاع خیلی خراب است
سمانه پرهیزکاری
فوتبال علیه دشمن
سایمون کوپر
راننده شب
روبم فونسکا
ما همه باید فمینیست باشیم
چیماماندا انگوزی آدیشی
بیشعوری
خاویر کرمنت
سرکار عِلّیه
زهره عیسی‌خانی
همه دروغ می‌ گویند
داوید وویتس
رادیو راه (فصل دوم، قسمت سوم) ایستگاه های فراموش شده
مجتبی شکوری
ما چگونه ما شدیم
صادق زیباکلام
نظام حقوق زن در اسلام
مرتضی مطهری
اخبار را دنبال نکنید
رولف دوبلی
تقوا؛ طرحی برای ادارۀ جامعه
علیرضا پناهیان
اگر قرار باشد به جزیره ای دورافتاده بروید، چه کسی را با خود می‌برید؟
فرانک مارتلا
اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟
نیکلاس کار
داستان یک مناظره
احمد یاری
زمین، زمان، انسان
مزدافر مؤمنی
به‌ خاطر زندگی
یئان‌می پارک
فوتبال علیه دشمن
سایمون کوپر

نظرات کاربران

AMIR.HEDI
۱۴۰۳/۰۱/۲۴

این از کتاب از دکتر سرگلزایی از اون دسته کتاب هاس که ارزش وقت صرف کردن داره.... بینظیره

یونا
۱۴۰۲/۰۹/۲۰

کتاب سلیس، ساده و بسیار مفید و لازم است

کاربر 7474232
۱۴۰۲/۰۹/۱۷

عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴)
آرام‌آرام که در همه جای جهان نظام‌های حکومتی مبتنی بر سه‌گانهٔ اشرافیت خونی، ادعای نمایندگی خدا و پوتین و سرنیزه، آبروی خود را از دست می‌دهند و نظام‌های مبتنی بر سه‌گانهٔ تفکیک قوا، صندوق رأی و آزادی مطبوعات جایگزین آن‌ها می‌شوند، قدرت‌طلبان هم روش‌های خود را تغییر می‌دهند. اینجاست که دست در دست ستاره‌های موسیقی و سینما و ورزش عکس یادگاری گرفتن یکی از کارت‌های مهم بازی تصاحب قدرت می‌شود و غسلی برای پاک کردن رد پای جنایت: آب‌ها از آسیاب افتاده است، دارها برچیده، خون‌ها شسته‌اند.
Behrouz
تغییرات کلان فرهنگی زمانی اتفاق می‌افتد که تغییرات کلان اقتصادی اتفاق بیفت
farzan
«چون روباه می‌آید، چون شیر حکومت می‌کند، چون سگ می‌رود.»
farzan
کارل پوپر، یکی از نظریه‌پردازان برجستهٔ لیبرالیسم، می‌گوید: «اگر مرا به انتخاب بین عدالت و آزادی مخیر کنند من آزادی را انتخاب می‌کنم چرا که در یک جامعهٔ آزاد غیرعادلانه من آزادی دفاع از عدالت را دارم ولی در یک جامعه که به نام عدالت آزادی مرا گرفته باشند اگر عدالت محقق نشود من آزادی اعتراض را هم ندارم!»
Behrouz
اوباش کسانی هستند که فاقد یک هویت فردی و یک نظام ارزشی درونی هستند. آن‌ها نه تمایل به پارسایی و انضباط دارند و نه توان درون‌نگری و گوشه‌گیری و اعتکاف. پس برای چنین کسانی که همیشه دچار احساس گناه و احساس حقارت عمیق بوده‌اند مذهب فاشیست‌ها نور امید رستگاری است: به‌جای سکوت شعار بدهید و فریاد بزنید، به جای تنهایی برای شما اعتکاف گروهی فراهم می‌کنیم و به‌جای ارتباط درونی با الوهیت یک ارتباط جمعی با پیشوا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. فاشیست‌ها به اوباش اعتمادبه‌نفس می‌دهند، به آن‌ها وعدهٔ تعمید و رستگاری می‌دهند و این همان چیزی است که اوباش به آن نیاز دارند.
Behrouz
فاشیست‌ها بر شانه‌های اوباش سوار می‌شوند: تکنیک موفقیت آن‌ها این است که یک مذهب جدید خلق می‌کنند، مذهبی که در آن اطاعت از پیشوا تنها شرط رستگاری است! در مذهب خلق‌شده توسط فاشیست‌ها، برخلاف اغلب مذاهب رایج عالم، نیازی به پرهیزکاری، پارسایی، درون‌نگری و ارتباط شخصی با الوهیت وجود ندارد. همهٔ آیین مذهبی در مناسک جمعی و با شور و غلیان هیجانات صورت می‌گیرد: مراسم رژه، گردهمایی‌های عظیم خیابانی، تکان دادن پرچم‌ها و به بازو بستن بازوبندهایی که عضویت در آیین پیشوا را نشان می‌دهند.
Behrouz
سخنی از اینشتین نقل شده است با این مضمون که «نبوغ حدی دارد اما حماقت حدی ندارد!
farzan
«اگر مرا به انتخاب بین عدالت و آزادی مخیر کنند من آزادی را انتخاب می‌کنم چرا که در یک جامعهٔ آزاد غیرعادلانه من آزادی دفاع از عدالت را دارم ولی در یک جامعه که به نام عدالت آزادی مرا گرفته باشند اگر عدالت محقق نشود من آزادی اعتراض را هم ندارم!
farzan
در این بین، کسانی هم با سکوت در برابر جنایات نازی‌ها به «شر کهتر» تن دادند و «حسابگری شخصی» را جایگزین «مسئولیت مدنی» کردند، همان الگوی «ما نه سر پیازیم، نه ته پیاز!» که در فرهنگ ایرانی هم بسیار شایع است.  کارل یاسپرس در مقاله‌اش موضوع «گناه سیاسی» را مطرح کرد: همهٔ اعضای جامعه مسئول شیوهٔ حکومت جامعه‌اند و هرکس که از این مسئولیت مدنی شانه خالی کند در «گناه سیاسی» حکومت شریک و مقصر است.
farzan
مبنای مذهب قدرت یا «ایدئوکراسی» این است که آن کس که دارای قدرت است نمایندهٔ خداست، پس او حق صدور فتوا دارد و آنچه نهادهای قدرت بخواهند خواستهٔ خداوند است
farzan

حجم

۹۷٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

حجم

۹۷٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان