دانلود و خرید کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج؛ جلد اول سی. سی تیلور ترجمه حسن مرتضوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج؛ جلد اول اثر سی. سی تیلور

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج؛ جلد اول

معرفی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج؛ جلد اول

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج نوشته سی. سی تیلور است که با ترجمه حسن مرتضوی منتشر شده است. این کتاب جلد اول این مجموعه است که از آغاز فلسفه تا عصر افلاطون را بررسی می‌کند. 

درباره کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج

تاریخ فلسفه، همان‌طور که از نامش برمی‌آید، بیانگر وحدت دو رشته بسیار متفاوت است که هر کدام قیدوبندهای جدی بر دیگری تحمیل می‌کند. تاریخ فلسفه به‌عنوان تمرینی در تاریخ اندیشه‌ها مستلزم آن است که فرد با «دیدگاهی متکی بر دوران» درک کاملی از این موضوع داشته باشد که متفکران مورد بررسی چگونه به پرسش‌های خویش پاسخ می‌دادند، چارچوب مفهومی‌شان برای بررسی موضوع‌ها، فرضیه‌ها و هدف‌های‌شان، نقاط کور و سهو و خطای‌شان چه بوده است.

تاریخ فلسفه راتلج بررسی زمانمند از تاریخ فلسفه، از آغاز آن تا زمان کنونی است. هدف آن بحث عمیق درباره تمامی پیشرفت‌های عمده فلسفی است و با این هدف بیشترین فضا به آن دسته از افراد اختصاص داده شده که عموما‌ً از فیلسوفان بزرگ شمرده می‌شوند. اما شخصیت‌های کم‌اهمیت‌تر نیز نادیده گرفته نشده‌اند و امید می‌رود که خواننده بتواند در این ده جلد تاریخ، دست‌کم به اطلاعات پایه‌ای درباره هر فیلسوف مهمِ گذشته و حال دست یابد.

خواندن کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ و فلسفه می‌کنیم

بخشی از کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج؛ جلد اول

با این‌که سنت حکم می‌کند که اندیشهٔ «اسطوره‌ای» شاعران، که تکوین و ماهیت جهان را از طریق فعالیت‌های ایزدها تبیین می‌کرده‌اند، در مقابلِ اندیشهٔ «فیزیکی» یا «ماتریالیستی» ایونی‌ها قرار داد که به مصالح مشهودی چون آب یا هوا متوسل شدند، اما این تقابل تا حدی گمراه‌کننده است زیرا از سویی بسیاری از ایزدهای شاعران با اجزاء تشکیل‌دهندهٔ چنین جهانی مانند دریا یا زمین همانند گرفته می‌شدند، و از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که ایونی‌ها اجزاء پایه‌ای‌شان را زنده می‌دانستند و صفت‌های خدایان را به آن‌ها می‌دادند مانند جاودانگی. با این‌همه، ویژگی‌های معینی در نظروری کیهان‌شناسی ایونی به این ادعای سنتی مشروعیت می‌بخشد که نظروری آنان گامی است بی‌سابقه در اندیشهٔ انسانی. در حالی‌که کیهان‌شناسی‌های اسطوره‌ای خدایگانِ کیهانی را با چهره‌های افسانه‌ای مانند غول‌ها، تیتان‌ها و جانوران عجیب‌الخلقه بدون هیچ تمایزی درهم می‌آمیزد و هیچ نوع منبع تبیینی فراتر از انگیزش‌های جنسی و فیزیولوژیکی این موجودات ندارد، ایونی‌ها عنصر صرفاً شخصی را حذف می‌کنند و می‌کوشند جهان را براساس حداقل تعداد عناصر پایه‌ای (مانند آب، هوا) و فرایندها (مثلاً تغلیظ و ترقیق) توضیح دهند و این شرح‌ها را نیز تابع کنترل مشاهدهٔ ابتدایی خود کنند (همانند شرح ارسطو از دلایل طالس برای ارتباط اصلش با آب) و هم تابع برهان پیشینی (مانند پرداختن آناکسیمندر به موضوع ثبات زمین). به این‌ترتیب، نظروری‌های ایونی‌ها، برخلاف پیشینیان اسطوره‌کنندهٔ خود، تابع هنجارهای خردورزی شد و برای برآورده کردن این هنجارها پیشگام ابداع مفاهیم تعیین‌کنندهٔ موجودیتی تئوریک (آپایرون آناکسیمندر) و جهانی شدند که منطبق با قانون طبیعی سازمان یافته بود (در تنها قطعهٔ بازمانده از آناکسیمندر)

نظرات کاربران

h3n bdf
۱۴۰۱/۱۲/۱۴

سلام کاش فرمت PDF این سری کتابها رو هم می ذاشتین تاریخ فلسفه کاپلستون نه جلدی رو فیدیبو با فرمت پی دی اف گذاشته ببینین چقدر خرید کردن.

Reza.AH
۱۴۰۲/۰۶/۲۱

مجوعه کتاب تاریخ فلسفه راتلج جامع و قابل فهم برای همه ست.جلد اول از آغاز تفکر فلسفی دریونان باستان و شرح افکار و عقاید فیلسوفان پیشا سقراطی تا دوره افلاطون ست.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۳)
زئوس کاری می‌کند تا انسان‌ها هدیه‌ای ببرند که خوب به‌نظر می‌رسند (زن در جامه‌ای پرزرق‌وبرق) اما بعداً معلوم می‌شود که سرشار از زحمت و دردسر است.
Morteza Gorjizadeh
جهان سرشار از کثرت و تنوع را مطابق با تناسب و نظم و ترتیب در ترکیب‌هایش توضیح دهد. امپدوکلس همانند پارمنیدس شاعری بود که با واژگانی جدید کلنجار می‌رفت و برای حرکت آغازین خود به‌جای این‌که به شیوهٔ سرراستی بگوید که تعداد عناصر چهار است و آن‌ها منطبق با آتش، هوا، زمین و آب هستند، واژه‌هایش چنین ترجمه می‌شوند: ابتدا چهار ریشهٔ نخست تمامی چیزها را بشنو: زئوس روشن؛ هرا ی حیات‌بخش، و ایدونئوس و نستیسکه اشک‌های‌شان منبع جریان‌های فانی است.
محمد طاهر پسران افشاریان
دموکراسی پریکلسی بر دو اصل بنیادی تکیه داشت. توسیدیدس نوشت: آن را دموکراسی می‌نامند چراکه هدایت امور نه به افرادی قلیل بلکه به تعدادی کثیر واگذار می‌شود، اما ضمن آن‌که میان همگان در امور مدنی که توسط قانون تثبیت شده برابری وجود دارد، در امور عمومی برای ارزش‌های فردی اختیار تام قایل هستیم. از این عبارت می‌توان دو اصل یادشده را به این شرح بیان کرد: در حالی‌که قدرت باید در دست کل مردم باشد و نه در اختیار بخش کوچکی از بدنهٔ شهروندان، مناصب بالایی که طبق صلاحدید آنان عمل می‌شود و در خدمت مردم هستند، باید به کسانی محول شود که مناسب‌ترین و تواناترین افراد برای اجرای چنین کارکردهایی هستند.
محمد طاهر پسران افشاریان
چهار عنصر یادشده در نمود نخست خود نام‌های آسمانی دارند زیرا اکنون به‌عنوان فناناپذیرانی راستین جای خدایان سنتی را گرفته‌اند، اما واژگان امپدوکلس منسجم نیست. وی نام‌های ایزدان و ایزدبانوها را با اصطلاحات عام آتش، هوا، زمین و آب فهرست می‌کند، یا با بارزترین نمودهای آن مانند خورشید، آسمان، زمین (chthōn و نیز gaia) و دریا یا آب. وی فقط این چهار عنصر، و نه بیشتر و نه کمتر، را به‌عنوان عناصر همیشه جاوید، همواره یکسان، در برتری و قدرت یکسان، اما توانمند وضع کرد چراکه می‌توانند انواع پدیده‌ها را درهم بیامیزند، جدا کنند و دوباره گرد آورند و تولید کنند. شواهد مربوط به این سرشت‌نشان‌های فردی، و نیز برای وجود فردی‌شان، را می‌توان در نمودشان به‌عنوان توده‌ای گردآمده از این عناصر در جهان طبیعی یافت.
محمد طاهر پسران افشاریان
امپدوکلس در ذهن خود تقسیم هومری جهان را به‌یاد داشت که آسمان را به زئوس، دریا را به پوسیدون، جهان اموات را به هادس و آن‌چه را که بر زمین بود مشترکاً در اختیار همگان قرار داد، و سپس این تقسیم را در مورد دو جفت اصول مذکر و مؤنث، یکی بالاتر (زئوس آتش در بالا و هرای هوا) و یکی در پایین‌تر (ایدونئوس برای زمین و نستیس به‌عنوان آب)، به‌کار برد. عدد چهار حداقل شماری بود که با اهمیتی که اضدادی مانند گرما و سرما، خشک و تر برای ملطی‌ها داشت، و با اقتباس اصول بنیادی متفاوت ــ هوا (توسط آناکسیمنس)، آتش (توسط هراکلیت)، آب (که به طالس نسبت داده می‌شود) و سنت عام زمین به‌عنوان مادر همگان ــ تقویت شد.
محمد طاهر پسران افشاریان
زیرا «هیچ بخشی از کل نیست که توخالی باشد.» (fr. ۱۳) این به‌معنای آن بود که نه چیزی به مجموع کل افزوده می‌شود نه چیزی از آن کاسته می‌شود، زیرا همان‌طور که در جای دیگری گفته بود: «چه چیزی کل را افزایش می‌دهد؟ و این کل از کجا می‌آید؟» (fr. ۱۷.۳۲) پذیرش عام افزودن‌ها و کاستن‌ها به‌مثابهٔ تولدها و مرگ‌ها باید متعاقباً به‌عنوان «نام‌هایی» صرف درک شود که به‌اشتباه در گفتار انسانی استفاده می‌شود: هنگامی که در هیئت انسانی که به آسمان می‌رود، یا در هیئت انواع حیوانات وحشی، یا گیاهان یا پرندگان، امتزاجی وجود دارد، می‌گویند که این چیز متولد شده است و وقتی آن‌ها جدا می‌شوند آن را دوباره مرگی بدفرجام می‌نامند؛ این اصطلاحات درست نیست بلکه من از سنت و رسوم پیروی می‌کنم و خودم آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهم.
محمد طاهر پسران افشاریان
امپدوکلس با نتیجه‌گیری مربوط به «راه حقیقت» نیای خود یعنی پارمنیدس موافق بود که هیچ تولد و مرگ مطلقی نمی‌تواند وجود داشته باشد زیرا این تولد و مرگ مستلزم ناموجودیتی زمانمند است که از لحاظ منطقی قابل قبول نیست؛ جمله‌بندی او در این‌جا دقیقاً از استدلال الئایی‌ها پیروی می‌کند. ناممکن است از چیزی که نیست، چیزی به‌وجود آید، و شنیده نشده است آن‌چه وجود دارد کاملاً نابود شود.
محمد طاهر پسران افشاریان
امپدوکلس از اصل ساده‌ای آغاز کرد که تأثیرگذارترین یافته‌اش در تاریخ علم شمرده می‌شود: فهم طبیعت به‌عنوان یک عنصر و تقلیل تمامی فرایندهای تکوین، تغییر و انهدام همراه با سرشت‌نشان‌های ویژه و متغیر چیزهای ادراک‌شدنی به شمار محدودی از موجودیت‌های اولیهٔ پایدار و ثابت
محمد طاهر پسران افشاریان
آناکسیمنس و آناکساگوراس و دموکریت می‌گویند که مسطح بودن آن زمین سبب می‌شود سر جای خود بند شود: زیرا هوای زیر آن را قطع نمی‌کند بلکه مانند سرپوشی آن را می‌پوشاند، که آشکارا ویژگی مسطح بودن اجسام است.
bookwormnoushin
تاریخ سیاسی یونان از سویی با تنش پیوسته بین انفراد و استقلال ــ جهان یونانی به‌عنوان یک جهان از صدها شهـر خودگردان کوچک از لحاظ مساحت و جمعیت تشکیل شده بود ــ و از سوی دیگر با احساس هویت مشترک و وابستگی به یکدیگر تعیین می‌شد، جهانی که شهرهایش برای بقا در امپراتوری‌ها، اتحادها، ائتلاف‌هایی که اغلب با یکدیگر در جنگ بودند، پیوند متقابل داشتند. این، تنش بین استقلال و هویت مشترک تاریخ فرهنگی یونان را نیز رقم می‌زند.
هادی

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۷۷۷ صفحه

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۷۷۷ صفحه

قیمت:
۱۷۴,۰۰۰
تومان