دانلود و خرید کتاب تاریخ اندیشه‌های دینی(۱) از عصر حجر تا اسرار الئوسیس میرچا الیاده ترجمه بهزاد سالکی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاریخ اندیشه‌های دینی(۱) از عصر حجر تا اسرار الئوسیس اثر میرچا الیاده

کتاب تاریخ اندیشه‌های دینی(۱) از عصر حجر تا اسرار الئوسیس

معرفی کتاب تاریخ اندیشه‌های دینی(۱) از عصر حجر تا اسرار الئوسیس

«تاریخ اندیشه های دینی»آخرین کتابی است که میرچا الیاده در اواخر عمر خود تألیف نموده و درواقع آخرین اثر تألیفی او به شمار می‌رود. نتیجۀ ده‌ها سال تحقیق و مطالعه در تجربۀ دینی نوع انسان از ادیان ابتدایی و ما قبل تاریخ تا ادیان پیشرفته و تاریخی در این کتاب به کمال می‌رسد. بینش عمیق الیاده دربارۀ پدیده‌های دینی از کهن‌ترین ایام تا دورۀ جدید بهترین راهنما برای شناخت این پدیده‌ها با رویکرد و نگاهی تازه‌تر به این میراث‌های تجربۀ دینی انسان است. در این کتاب الیاده به بررسی تاریخ اندیشۀ دینی از عصر حجر تا آیین‌های سرّی الئوسی، از گوتمه بودا تا پیروزی مسیحیت و از ظهور اسلام تا عصر اصلاحات دینی، می‌پردازد. از مزایای کتاب حاضر بخش «وضعیت حاضر مطالعات دینی» است که در آن جدیدترین آثار، ترجمه‌ها، و تحقیقات معتبر دربارۀ هر یک از ادیان مورد بررسی انتقادی قرار می‌گیرد.

نظرات کاربران

یوسف صابری
۱۳۹۹/۰۱/۲۸

من فقط جلد اولش رو خوندم(بجز بخش مربوط به دین زرتشت)در کل کتاب عالی هست و در تخصص میرچا الیاده کسی شک نداره.خیلی توصیه میکنم.هم این کتاب هم کتابای دیگه میرچا الیاده رو😉

pejmannavi
۱۳۹۸/۰۳/۱۵

واقعاکه" مگه از این کتاب بهترم هست؟" مجموعه سه جلدی درباره دین. اگه ذره ای به تحقیق درباره دین علاقمندین "باید" از این کتاب شروع کنید.

nimagolban
۱۳۹۹/۰۱/۲۰

به نظرم اگه به مطالعه درباره ادیان علاقه دارین جلد 2 و3 این مجموعه برای شما بهتره .من نزدیک 100 صفحه از این جلد رو مطالعه کردم ولی با شک و تردید زیاد ناشی از کمبود اطلاعات مرتبط با دوره

- بیشتر
gkamarei
۱۴۰۱/۰۷/۱۰

مقدمه خانم غرویان رسا، روان و جالب بود. ترجمه چنین متونی کار آسانی نیست و شایسته است که مترجم تمامی متن را یکبار دیگر مرور کند و ناهمواریهای آنرا اصلاح کند وی به دست ویراستارانی بسپارد که این کار را

- بیشتر
delfan
۱۴۰۲/۰۲/۰۴

بدون شک میرچا الیاده از بزرگترین اسطوره شناسان و دین پژوهان جهان است و در این زمینه کارهای بزرگی انجام داده است . این کتاب از مهمترین منابع دین پژوهی است که علاوه بر سیر تاریخی دین از بُعد پدیدارشناسی به

- بیشتر
sasan
۱۳۹۹/۰۶/۱۴

متاسفانه ترجمه بسیار ضعیف و نارسا و غیرقابل خواندنه به طوری که بعد از ۱۰ صفحه مطالعه کتاب رو رها کردم. لطفا ترجمه آقای مانی صالحی علامه(نشر نیلوفر) رو در دسترس قرار بدید.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۴)
و تجربۀ دینی اساس فرهنگ انسان را تشکیل می‌دهد. به عقیدۀ او تاریخ اندیشه‌های دینی، همان تاریخ روح انسان و فهم انسانی از معنای هستی است. اسطوره، داستان تاریخ مقدس و روایت شیوه‌ای است که قبل از آغاز زمان و فراتر از ساختارها و محدودیت‌های هستی تاریخی واقعیت مستقل خود را داشت. الیاده در همۀ آثار خود معتقد است که تجربۀ دینی استقلال خاص خود را دارد و به هیچ نحوۀ وجودی دیگری قابل تقلیل نیست. به عقیدۀ او، دین را باید به زبان خاص آن شناخت و نه صرفاً برحسب مقولات جامعه‌شناسی، روان‌شناختی یا دیگر شاخه‌های معرفت بشری.
mhzm
در مناطق بین‌النهرینی از ستیز بین خدایان طبیعت،‌ اِل خدای سامی به تخت می‌نشیند؛‌ و آیندۀ دینی جدیدی به نام یهودیت را در نطفۀ خود می‌پروراند. به گفتۀ الیاده دین اسرائیل فی‌الواقع دین توراتی (مجموعۀ متن‌ها) است، یعنی از متونی متعلق به اعصار و جهت‌گیری‌های مختلف تشکیل می‌شود که بی‌گمان نمایانگر روایاتی دینی با قدمت بسیار زیادند. اما طی چندین قرن و در محیط‌های متفاوت دوباره تفسیر، تصحیح و تحریر شده‌اند. نویسندگان جدید، تاریخ دین اسرائیل را با ابراهیم شروع می‌کنند،‌ و این‌که خداوند او را برای تصاحب کنعان انتخاب کرد؛ و سپس در بازنویسی‌های جدیدتر تورات، روایات مربوط به کیهان‌آفرینی‌ها،‌ به‌غیر از توفان نوح را حذف کرده و صرفاً به تاریخ پرداخته‌اند، یعنی تاریخ رابطۀ خود با خداوند؛ از این‌رو خاستگاه‌ها حتی آفرینش انسان در دین یهودی چندان اهمیتی ندارد و فقط آنچه مهم است این‌که فرزندان اسرائیل باید مطیع و مومن به یهوه باشند. به‌عبارتی، عبرانی‌ها به تاریخ مقدس یعنی به روابط خود با خداوند بیش از تاریخ خاستگاه‌ها که رویدادهای حیرت‌انگیز و اسطوره‌های آغازین را روایت می‌کنند علاقه‌مند بودند.
mhzm
انسان نتیجۀ نهایی تصمیمی است که در "آغازهای زمان" گرفته شد: کشتن برای زنده ماندن. خلاصۀ کلام، انسان‌نماها با گوشت‌خوار شدن موفق شدند نیاکان خود را پشت‌سر بگذارند.
noir
ای پروردگار من، بنده‌ات را به خاک مذلت میفکن. خطاهای من هفت برابر این است. خطاهای مرا عفو کن."(۲۶) در سرودهای توبه‌آمیز گوینده خطای خود را می‌پذیرد و با صدای بلند به گناهان خود اعتراف می‌کند. این اعتراف با حرکات عبادی دقیق مانند زانوزدن، خضوع و "مالیدن بینی برخاک" همراه است. خدایان بزرگ ــ آن، اِن ـ لیل واِآ ــ به‌تدریج برتری خود را در عبادت از دست می‌دهند. عبادت‌کنندگان به جای مردوک یا خدایان ستاره‌ای خود، ایشتار و به ویژه شمش را مخاطب قرار می‌دهند.
حمیدرضا
ذکر، نام و واژۀ اورشلیم است که نام کهن منطقه‌ای در غرب آسیا و در اساطیر بین‌النهرینی است. برای مسلمانان زمانی این نام معروف شد که پیامبر تغییر قبله را اعلام می‌کند و در گردشی زبان‌شناختی در عربی، بیت مقدس (بیت‌المقدس) می‌شود. وگرنه اورشلیم واژه‌ای سومری است و در زبان عبری تبدیل به جروزالم یا یروزالم و همان دارالسلام به معنای مکان صلح شده است،
mhzm
می‌کند: زمان خطی جای زمان ادواری را می‌گیرد؛ و دوم، پایان جهان نزدیک است و تنها نجات‌بخش در پایان دورۀ تاریکی از راه می‌رسد و جهان را از عدالت پر می‌سازد...
mhzm
انسان ابزارساز (Homo Faber) درعین‌حال انسان بازی‌ساز (Homo Ludens)، انسان هوشمند (Homo Sapiens) و انسان دین‌ورز (Homo Religiosus) بود.
noir
در نظر شکارچیان ابتدایی (۵) حیوانات مشابهت زیادی به انسان‌ها داشتند اما دارای قدرت‌های مافوق‌طبیعی بودند. آنان براین باورند که انسان می‌تواند به صورت حیوان درآید و برعکس؛ ارواح مردگان می‌توانند وارد بدن حیوانات شوند؛ و سرانجام این‌که، روابط مرموزی بین یک شخص خاص و یک حیوان خاص وجود دارد (این رابطه "ناگوالسیم" خوانده می‌شد.)
noir
"هر ابداع و نوآوری با خود خطر مرگ دسته‌جمعی را نیز به همراه آورده است" (آندره وارانیاک). بی‌تحرکی فنی انسان‌های اولیه بقای آن‌ها را تضمین می‌کرد.
noir
یکی از زیباترین نیایش‌های بابلی خطاب به همۀ خدایان سروده شده است حتی به خدایانی که نیایش کننده اذعان می‌کند او را نمی‌شناسد: "ای پروردگار ... گناهان من بزرگ‌اند.... ای خدایی که نمی‌شناسمت، گناهانم بزرگ‌اند ... ای الهه‌ای که تو را نمی‌شناسم، گناهان من بزرگ‌اند... آدمی هیچ چیزی نمی‌داند، خواه او مرتکب گناه شود یا عمل نیک انجام دهد، او حتی نمی‌داند... ای پروردگار من، بنده‌ات را به خاک مذلت میفکن. خطاهای من هفت برابر این است.
حمیدرضا

حجم

۸۳۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۶۴۸ صفحه

حجم

۸۳۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۶۴۸ صفحه

قیمت:
۲۷۲,۰۰۰
تومان