دانلود و خرید کتاب اسطوره و نماد در ادبیات و هنر ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسطوره و نماد در ادبیات و هنر اثر ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق

کتاب اسطوره و نماد در ادبیات و هنر

معرفی کتاب اسطوره و نماد در ادبیات و هنر

کتاب اسطوره و نماد در ادبیات و هنر نوشته ابوالقاسم اسماعیل‌پور مطلق و فروغ اولاد است. این کتاب مجموعه‌‌ی گفتگو با جلال ستاری است.

درباره کتاب اسطوره و نماد در ادبیات و هنر

اسطوره به طور ذاتی وجهی نمادین و رمزی دارد. بیان اسطوره‌ها صریح و واقع‌گرایانه نیست، چون ترکیبی از رؤیاها، ناخودآگاه جمعی و کهن‌نمونه‌هاست. اما نمادین بودن اسطوره مانع از آن نیست که از واقعیت سرچشمه نگیرد. هر اسطوره، مانند رؤیا، ریشه در واقعیت و عینیت دارد. رؤیاهای ما بازتابی از واقعیت‌ها و عینیات روزانه‌اند، ولی پرداختی فراواقع‌گرایانه دارند. اسطوره‌ها به زبان رمز و نماد بهتر درک می‌شوند چون اسطوره‌باوران به‌آسانی رمز اسطوره را درمی‌یابند. این کتاب نظرات جلال ستاری را در این زمینه بیان می‌کند.

خواندن کتاب اسطوره و نماد در ادبیات و هنر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام پژوهشگران ادبیات و هنر پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب اسطوره و نماد در ادبیات و هنر

بسیار خوب. چون مطالب مورد بحث متعدد است، کم‌کم و یکی‌یکی، تا آن‌جا که می‌توانم به برخی از آن‌ها پاسخ می‌دهم. بله، در ایران اسطوره را در وهلهٔ اول با مقولات ایران باستان خَلط کردند. یعنی در واقع، یک نوع بحث ادبی در اسطوره شد. خود اسطوره که اساسش چیست، چرا پدید آمد، و چگونه ممکن است اثرگذار باشد، این‌ها تقریباً مطرح نشد. آن‌چه عنوان شد، بیشتر منظورم قدما هستند، همان‌طور که فرمودید، این است گویی فقط ادبیات ایران باستان، اسطوره دارد و از ایران باستان که بگذرید، دیگر اسطوره اصلاً وجود ندارد. حال آن‌که دید امروزین، و دید این بندهٔ حقیر این است که اسطوره در زندگی همهٔ ما هست. نه‌فقط دوره‌ای از تاریخ ماست، آن‌چه که فرهنگ ما نیز هست. در شاهنامهٔ فردوسی اسطوره هست و جایگاه مهمی دارد و نیز در ادبیات اوستایی، ادبیات پهلوی و ادبیات زرتشتی اسطوره هست. بعد از اسلام هم همین‌طور، اسطوره وجود دارد. ما غرق در اسطوره هستیم، چنان که می‌گویم درحال‌حاضر هم هستیم.

نظرات کاربران

الی
۱۴۰۰/۰۳/۰۹

همانطور که گفته شده این کتاب یک مصاحبه هست و در این زمینه اطلاعات کلی و پراکنده ای در اختیار مخاطب قرار می دهد که قابل استناد نیست

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
ستاری: آن فیلم روسی که اسمش را یادم نیست، یک فیلم چهارساعته است، فیلم بسیار زیبایی است. آن رازورمزی که آن مرد در نویسندگی‌اش دارد در فیلم درنیامده. تا آن‌جا که عرض کردم، فیلمِ ناب فیلمی که در آن مضمون و صورت باهم جفت می‌شوند، این‌قدر خوب باهم ازدواج می‌کنند که یکپارچه می‌شوند، همان فیلم مارسل کارنه است که دو سال پیش درگذشت. این سینمای به این بزرگی وقتی او مُرد، توی روزنامه نوشتند آقای کارنه مُرد. همهٔ فیلم‌های کارنه زیباست. این یکی هم زیباست.
شهرام صفاری زاده
ستاری: بسیار خوب است. ژان کوکتو تفسیر اسطوره‌ای می‌کند. این مهم است. ژان کوکتو یک چیزی را می‌گیرد، مثلاً اُزیریس را می‌گیرد، می‌شود ماشین دوزخی. ولی اگر کسی نداند ماجرا چیست، اصلاً احتمال نمی‌دهد ماجرا این‌طور است. کوکتو بالکل همه‌چیز را منقلب می‌کند. این‌جا اُرفه و اُزیریس مغلوب حاکمان دوزخ نمی‌شوند، بلکه آن‌ها را مغلوب می‌کنند. کار بزرگ کوکتو تفسیر اسطوره است به زبان امروز.
شهرام صفاری زاده
پرویز کیمیاوی. آن‌که فیلم مغول‌ها و باغ سنگی را ساخت. آن‌ها زبان سینما را بلدند. موضوع را به خدمت زبان می‌گیرند، نه این‌که سینما بیاید به خدمت آن درآید. آن کاری که تارکوفسکی می‌کند بسیار زیباست، اما از مقولهٔ فیلم خارج است.
شهرام صفاری زاده
ستاری: برای من، پازولینی از آن مقوله‌های سینمایی که می‌گویم نیست. تارکوفسکی یک چیز دیگر است. فیلم تارکوفسکی از جهت زیبایی‌شناسیِ فیلم، فیلم نیست، ابزاری است برای بیان آن مقصودِ رمزی. فیلم باید مستقل باشد. باید زبان خودش را پیدا کند، نباید بگیرد. در مملکت ما کسی که از عهدهٔ این کار برمی‌آید ناصر تقوایی یا کیمیاوی است.
شهرام صفاری زاده

حجم

۳۴۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۸۰ صفحه

حجم

۳۴۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۸۰ صفحه

قیمت:
۶۳,۰۰۰
تومان