دانلود و خرید کتاب هویت فرانسیس فوکویاما ترجمه رحمن قهرمانپور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب هویت

کتاب هویت نوشته فرانسیس فوکویاما است که با ترجمه رحمن قهرمانپور منتشر شده است. لیبرال‌ها همواره بر این اعتقاد بوده‌اند که هویت مسأله مهمی در سیاست نیست، بلکه مسأله اصلی سیاست همانا رفاه و بهروزی شهروندان و به طور مشخص رفاه اقتصادی آنها است. این کتاب سعی دارد با توجه به این رویکرد مساله هویت را بررسی کند.

درباره کتاب هویت

فوکویاما دیرتر از منتقدان، اما زودتر از هم‌مسلکان لیبرال خود پی به اهمیت هویت در سیاست برده است. منتهی باید توجه کرد که او همچنان از منظر یک مؤمن به لیبرال دموکراسی به موضوع نگاه می‌کند و قویاً معتقد است لیبرال دموکراسی می‌تواند و باید برای مسأله هویت و به تعبیر فنی‌تر سیاست هویت چاره‌ای بیندیشد. از نظر او راه چاره آن است که جریان چپ و لیبرال مثل دهه‌های گذشته هویت‌های کلان طبقاتی را نمایندگی کنند. یعنی چپ نماینده قشر کارگر و لیبرال‌ها نماینده طرفداران اقتصاد آزاد باشد. در این صورت هویت‌های خُرد مذهبی، قومی، جنسیتی و غیره اثرگذاری خود را تا حد زیادی از دست خواهند داد. بنابراین منظور وی از بازگشت سوسیالیسم آن است که سوسیالیست‌ها دوباره نماینده هویت کارگران شوند، نه آنکه بر طبل هویت‌های فردی، مهاجرتی، قومیتی، جنسیتی و زبانی بکوبند. فوکویاما از راست‌ها یا لیبرال‌ها هم می‌خواهد در قوانین اعطای تابعیت و شهروندی تجدیدنظر کرده، آموزش زبان رسمی به مهاجران را جدی بگیرند. این کتاب رویکردهای فوکپویاما را با دقت بررسی می‌کند

خواندن کتاب هویت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه مندان به جامعه شناسی و روانشناسی سیاسی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب هویت

معضل بزرگ دیگر برتری‌طلبی (مگالوتیمیا) است. لیبرال دموکراسی‌ها در تأمین صلح و بهروزی اقتصادی موفق بودند (هرچند میزان این موفقیت در سال‌های اخیر کمتر شده است). این جوامعِ امن و ثروتمند محل ظهور واپسین انسان مورد نظر نیچه هستند، جایی که آدمیان «صندوق ذخیره‌ای» ندارند و عمر خود را صرف جلب رضایت مصرفی می‌کنند، ولی در بن‌مایه تهی‌اند و اهداف یا آرمان‌های والاتری ندارند که به خاطر آنها خود را به آب و آتش بزنند و فداکاری کنند. البته همگان با این نوع زندگی ارضا نمی‌شوند. برتری‌طلبی میل به استثنا (بودن) دارد: دست به خطرهای بزرگ زدن، وارد مبارزات به یادماندنی شدن و خواهان اثرگذاری‌های عظیم بودن، زیرا همهٔ اینها به شناخته شدن موقعیت برتر یک فرد نسبت به دیگران می‌انجامد. گاهی این تلاش زمینه‌ساز ظهور رهبران بزرگی چون لینکلن، چرچیل یا ماندلا می‌شود. اما در مواردی هم خودکامه‌هایی چون سِزار، هیتلر یا مائو سر برآورده، جوامع خود را به سمت دیکتاتوری و فاجعه می‌کشانند.

برتری‌طلبی در طول تاریخ در همهٔ جوامع وجود داشته است و نمی‌توان بر آن غالب شد، فقط می‌توان آن را هدایت یا تعدیل کرد. پرسشی که من در فصل آخر کتاب پایان تاریخ و واپسین انسان مطرح کردم این بود که آیا نظام مدرن لیبرال دموکراسی، که به اقتصاد بازار گره خورده، می‌تواند مجاری مناسبی برای هدایت حس برتری‌طلبی ایجاد کند یا نه؟ پدران بنیانگذار آمریکا کاملاً به این موضوع وقوف داشتند. آنها هنگام تأسیس حکومت جمهوری در آمریکای شمالی با تاریخ سقوط جمهوری رُم (و علل آن) آشنا و نگران معضل سزاریسم بودند. راه‌حل آنها تأسیس یک نظام مشروطهٔ نظارت و موازنه بود، که هم امکان کسب قدرت را می‌دهد و هم از تمرکز آن در دست یک رهبر جلوگیری می‌کند. در سال ۱۹۹۲ گفتم اقتصاد بازار می‌تواند این حس برتری‌طلبی را در مسیر مناسب هدایت کند. یک کارفرما می‌تواند هم صاحب ثروتی افسانه‌ای شود، و هم در خدمت بهروزی عموم مردم باشد. افراد برتری‌طلب قادرند در مسابقات مردان آهنین شرکت کنند، رکورد صعود به ارتفاعات هیمالیا را بزنند یا باارزش‌ترین شرکت اینترنتی دنیا را پایه بریزند. 

تاملی در مدرنیته ایرانی: بحثی در باره گفتمان‌های روشنفکری و سیاستِ مدرنیزاسیون در ایران
علی میرسپاسی
ملت - دولت و نظام جهانی
والتر سی اپللو
درباره‌ی آزادی
جان استوارت میل
معمای هابرماس
لاسه توماسن
فلسفه‌ی هانا آرنت
پاتریشیا آلتنبرند جانسون
چرا ملت ها شکست می خورند؟
محمدحسین نعیمی‌پور
قدرت بی‌قدرتان
احسان کیانی‌خواه
چه کسی بر جهان حکومت می کند؟
نوآم چامسکی
نظم و زوال سیاسی
فرانسیس فوکویاما
نظریه‌های دموکراسی
فرانک کانینگهام
بازار آری، کاپیتالیسم نه: آنارشیسم فردگرا در برابر مدیران، نابرابری‌ها، قدرت شرکت‌‌ها و فقر ساختاری
گری چارتیه
رساله‌ی دوم درباره‌ی دولت
جان لاک
تاریخ اروپا؛ از قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیست و یکم
سرژ برستاین
سوسیالیسم
کریستین نیمیتز
انقلاب ایران
مهران کامروا
دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی
خاویر گررو
تبارشناسی جریان‌های سیاسی و آسیب‌شناسی احزاب در ایران
اسماعیل آزادی
راهنمای خواندن شهریار ماکیاوللی
میگل وتر
لیبرالیسم و محدودیت های عدالت
مایکل سندل
راه باریک آزادی
جیمزا ا. رابینسون

نظرات کاربران

کاربر ۲۰۱۳۲۳۴
۱۳۹۹/۰۴/۰۹

فرانسیس فوکویاما نظریه پرداز مهم و تاثیر گذار عصر ماست وعلاقه مندان به مباحث علوم سیاسی و تاریخ با دیدگاه مشهور و جنجالی او در کتاب پایان تاریخ، آشنایی دارند، فوکویاما درآن سال ها سرخوش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی

- بیشتر
Leila Sadati
۱۴۰۰/۱۱/۲۷

با سلام. وقتی اسم چیزی "کتاب" هست، و به فروش میرسد، یعنی باید شما فهرست کتاب، و اطلاعات کتابشناختی آران راهم در اختیار خواننده بگذازید تا برای اون قابل استفاده باشد. نه صرفا متن کتاب.

کاربر ۳۹۲۱۸۶۵
۱۴۰۰/۱۰/۱۰

واقعا کتاب فوق العاده ای هست

کاربر 7581194
۱۴۰۲/۰۹/۰۱

ی سوال واقعا برامون کتاب رو میارن؟

peyman
۱۴۰۱/۰۴/۲۱

متن روانی ندارد

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱)
اطلاعات شکلی از قدرت است و اگر اینترنت دسترسی افراد به اطلاعات را افزایش دهد می‌تواند باعث توزیع گسترده‌تر قدرت هم بشود. افزون بر این شبکه‌های اجتماعی ابزار مفیدی برای بسیج هستند و به گروه‌های همسو و هم‌فکر امکان می‌دهند گرد دغدغه‌های مشترک جمع گردند.
جستجوگر
اسلام‌گرایان معاصر به مانند ناسیونالیست‌های کلاسیک، هم مشکل را تشخیص می‌دهند و هم برای آن راه‌حلی روشن دارند: شما عضوی از یک جماعت باستانی و پرافتخار هستید؛ جهان خارج به شما به عنوان مسلمان احترام نمی‌گذارد؛ ما به شما شیوه‌ای پیشنهاد می‌کنیم تا با سایر برادران و خواهران حقیقی‌تان پیوند بیابید، جایی که شما عضوی از جامعهٔ بزرگتر مؤمنان خواهید بود، مومنانی که در سراسر جهان پراکنده‌اند.
جستجوگر
در تبیین سیاست معاصر نابرابری اقتصادی ناشی از جهانی شدن در پنجاه و اندی سال گذشته اهمیت بسیار دارد، اما نارضایتی‌های اقتصادی زمانی شدیدتر می‌شوند که با احساس کرامت نداشتن و مورد بی‌احترامی قرارگرفتن همراه گردند. بخش عمدهٔ آنچه ما آن را انگیزهٔ اقتصادی می‌دانیم نه نتیجهٔ مستقیم درخواست دسترسی به ثروت و امکانات، بلکه ناشی از این واقعیت است که تصور می‌شود پول می‌تواند بیانگر شأن باشد و برای افراد احترام بخرد.
رضا
در دنیای مدرن سردرگمی در مورد هویت به عنوان یک وضعیت زیستی ظاهر می‌شود. مدرنیزاسیون یعنی تغییر و تعلیق دائمی و مواجهه با گزینه‌هایی که پیشتر وجود نداشتند. مدرنیزاسیون سیال، متحرک و پیچیده است.
جستجوگر
ژاپن، کره و چین مدت‌ها پیش از آنکه مدرن شدن را آغاز کنند - در واقع قبل از مواجهه با قدرت‌های غربی در قرن نوزدهم - هویت‌های ملی و توسعه‌یافته‌ای داشتند. یکی از دلایل رشد شگفت‌آور این کشورها در قرن بیستم و بیست و یکم آن است که هنگام بازکردن درهای خود به روی تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی مجبور نشدند مشکلات هویتیِ داخلی را حل و فصل کنند
جستجوگر
جناح راست چگونه زبان و چارچوب‌بندی هویت را از جریان چپ اخذ کرده است: این فکر که گروه خاصی که بدان تعلق دارم قربانی شده است، بقیهٔ جامعه شرایط و رنج‌های مرا نمی‌داند و نمی‌بیند، و کل ساختار اجتماعی و سیاسی (بخوانید رسانه‌ها و نخبگان سیاسی) مسئول این شرایط هستند و لذا باید آنها را در هم کوبید.
جستجوگر
ترامپ با چنین حمله‌های علنی به نزاکت سیاسی نقشی کلیدی در انتقال کانون سیاست هویت از چپ، یعنی زادگاه آن، به راست داشت،
جستجوگر
جوامع لیبرالِ مدرن به صورتی طبیعی و شاید اجتناب‌ناپذیر شروع به پذیرش مسئولیت در قبال ارتقاء عزت نفس یکایک شهروندان‌شان کردند.
جستجوگر
بخش عمده‌ای از آنچه ما به صورت عادی انگیزه‌های اقتصادی ناشی از نیازها یا علایق مادی می‌دانیم در اصل نیازی است برای به رسمیت شناخته شدن کرامت یا موقعیت یک فرد.
جستجوگر
یافته‌های رُی حکایت از آن دارد که انگیزه‌های نهفته در پس تروریسم جهادی بیشتر از آنکه مذهبی باشد شخصی و روانشناختی است و مشکل هویتی حادی را نشان می‌دهد که برخی با آن مواجه‌اند
جستجوگر

حجم

۲۸۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۲۸۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
۵۵,۰۰۰
تومان