دانلود و خرید کتاب پایان یک رؤیا احسان نراقی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پایان یک رؤیا اثر احسان نراقی

کتاب پایان یک رؤیا

نویسنده:احسان نراقی
انتشارات:نشر ثالث
امتیاز:
۳.۹از ۱۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب پایان یک رؤیا

کتاب پایان یک رؤیا نوشته احسان نراقی است. این کتاب در نقد تفکر مارکسیستی نوشته شده است. تفکری که ابتدا توسط مارکس در اروپا پایه گذاری شد و پس از آن به روسیه رفت و در آن‌جا نمود پیدا کرد.

درباره کتاب پایان یک رؤیا

از ۱۸۴۸ میلادی که مارکس و انگلس بیانیه معروف خود را منتشر کردند باید حدود هفتاد سال سپری می‌شد تا باوجود پیش‌بینی آنان، در روسیه نه‌چندان پیشرفته دوران رومانف‌ها، کمونیست‌ها بتوانند با کنار زدن دولت ملی کرنسکی در اکتبر ۱۹۱۷ نخستین حکومت برخاسته از عقاید دو بینان‌گذار کمونیسم یعنی مارکس و انگلس را جامه عمل بپوشانند، روسیه‌ای که پیش‌تر بر مبنای مناسبات فئودالی و به دست اشرافیتی زمین‌دار اداره می‌شد، روسیه‌ای که درگیری آن در جنگ جهانی اول به شدت تحلیلش برده و دشواری‌های اقتصادی فراوانی برای مردم ایجاد کرده بود. ایجاد بهشت موعود سوسیالیستی در کشوری که مناسبات تولیدی آن نه بر حسب گردش سرمایه و مناسبات تولیدی که بیش‌تر مبتنی بر زمین‌داری بود. این کتاب نگاهی دقیق و انتقادی دارد به سرنوشت این تفکر.

خواندن کتاب پایان یک رؤیا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به فلسفه و علوم سیاسی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب پایان یک رؤیا

الکساندر اول که در ۱۸۰۱ به‌عنوان تزار روسیه به تخت سلطنت نشست، وعده‌های آزادی‌خواهی فراوانی را در کشور مطرح کرد به‌خصوص که او افراد روشنفکر و دموکرات‌منشی را اطراف خود جمع کرد و در آغاز سلطنتش صحبت از یک مجلس مؤسسان برای برقراری دموکراسی و عدالت اجتماعی را دائمآ تکرار می‌کرد. به‌خصوص لشکرکشی روسیه به فرانسه و جنگ‌های طولانی با ناپلئون و همراهی چهارصد افسر گارد جوان اشراف‌زاده با آشنایی کامل به زبان فرانسه و حضور پنجاه هزار سرباز و افسر روس در شمال فرانسه تا ۱۸۱۸ یعنی سه سال بعد از پایان جنگ با ناپلئون سبب شده بود که روس‌ها با تفکرات آزادی‌خواهانه انقلاب فرانسه آشنایی پیدا کنند. به‌خصوص که به علت این حضور در فرانسه فرماندهان ارتش تحت‌تأثیر محیط این کشور دست از تنبیهات بدنی برداشته بودند، درصورتی‌که این روش‌های خشن در روسیه همچنان ادامه داشت.

نظرات کاربران

وحيد
۱۴۰۰/۰۶/۲۲

پر گویی دارد وپر است از نظرات شخصی و گاه تکراری. با حواس جمع وهوشیاری باید مطالعه شود.

Karim tahmiler
۱۴۰۲/۰۸/۲۵

بسیار عالی است

arastou1981@
۱۳۹۹/۰۶/۲۰

یکی از کتاب های جامع و به زبان ساده از پدر جامعه شناسی ایران دکتراحسان نراقی بی نظیر برای هفتاد وسه سال عمر کمونیسم در نیمی از جهان

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶)
تاریخ حزب کمونیست روسیه از آغاز روی کار آمدن استالین تا فروپاشی آن تاریخ عوام‌فریبی، خیانت، ناروزدن، کشتار و شخصیت‌پرستی است. نخستین پرده حکومت استالین دستگیری، شکنجه و آزار روحی نزدیکان و اعضا حزب کمونیست شوروی بود،
جواد
در حال من از میکربی فکری حرف می‌زنم که منشاء آن در استالینیسم است. ترس از هرگونه اندیشه نو.
پردیس
اگر بخواهیم استالینیسم را خلاصه کنیم باید بگوییم اساس آن بر چند محور است: اول، دروغ و تزویر؛ یعنی رژیم از گفتن عجیب‌ترین دروغ‌ها پروایی ندارد.
پردیس
دوم، مخلوط کردن ایدئولوژی فلسفی با سیاست دولت؛ یعنی هرگونه ایراد و اعتراض به یکی از این دو خیانت به دیگری محسوب می‌شود. مورخین این جنبه از استالینیسم را شبیه سیاه‌ترین ادوار کلیسای واتیکان در دوران انکیزیسیون دانسته‌اند.
پردیس
مرگ لنین میدان مناسبی برای ژوزف استالین، دیکتاتور گرجی‌تبار فراهم کرد تا بتواند یکی از دهشتبارترین دوران‌های تاریخی را نه تنها بر روسیه که بر بسیاری از مناطق جهان اعمال کند و در این مسیر برای استقرار مدینه فاضله ذهنی‌اش میلیون‌ها انسان را قربانی کند، میلیون‌ها نفر را سرگردان و آواره در جهان رها سازد و بسیاری مناطق جهان را در جهل و عقب‌افتادگی نگه دارد. تاریخ حزب کمونیست روسیه از آغاز روی کار آمدن استالین تا فروپاشی آن تاریخ عوام‌فریبی، خیانت، ناروزدن، کشتار و شخصیت‌پرستی است.
احسان رضاپور
وقتی زینوویف خدمات گذشته خود را به استالین یادآوری کرده و پرسید: «آیا رفیق استالین معنی وفا و حق‌شناسی را می‌داند؟» استالین با لحن گزنده‌ای پاسخ داد: «بله خوب می‌دانم... این یک نوع بیماری است که معمولا سگ‌ها به آن مبتلا می‌شوند».
زهرا بِیاد

حجم

۳۳۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۳۱ صفحه

حجم

۳۳۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۳۱ صفحه

قیمت:
۱۶۵,۵۰۰
تومان