دانلود و خرید کتاب قصه‌های کتاب کوچه احمد شاملو
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قصه‌های کتاب کوچه اثر احمد شاملو

کتاب قصه‌های کتاب کوچه

معرفی کتاب قصه‌های کتاب کوچه

کتاب قصه‌های کتاب کوچه نوشتهٔ احمد شاملو متخلص به الف. بامداد، شاعر و مترجم و فرهنگ‌نویس است. کتاب کوچه دانشنامه‌ٔ فولکلور زبان فاسی است. این اثر تعدادی از قصه‌های کتاب کوچه را دربر دارد.

درباره کتاب قصه‌های کتاب کوچه

قصه‌های کتاب کوچه گزیده‌ای از داستان‌های کتاب کوچه است. «کتاب کوچه» عنوان فرهنگ‌نامه‌ای است به کوشش شاملو و آیدا سرکیسیان، همسرش، که در چندین جلد به عنوان دائرةالمعارف فرهنگ عامیانه مردم ایران تدوین شده‌ است. چند دهه از عمر شاملو صرف گردآوری و تدوین این کتاب شد و چهارده جلد آن در زمان حیات وی به چاپ رسید. این دایرةالمعارف شامل دسته‌بندی‌هایی همچون امثال‌و‌حکم، بازی و ترانه، باورهای توده، ترکیبات دیگر، تعبیرات مصدری، ترکیبات جمله‌ای و شبه‌جمله‌ای، نفرین‌ها و دعاها، خوابگزاری‌ها، چیستان‌ها و … است.

کتاب قصه‌های کتاب کوچه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به دوستداران آثار شاملو و اشعار معاصر ایران پیشنهاد می‌شود.

درباره احمد شاملو

احمد شاملو متخلص به «الف. بامداد» و «الف. صبح»، شاعر، فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم، فرهنگ ‌نویس و از دبیران کانون نویسندگان ایران بود. شهرت اصلی شاملو به‌خاطر نوآوری در شعر معاصر فارسی است.گونه‌ای از شعر که با نام شعر سپيد یا شعر شاملویی شناخته ميشود و هم اکنون یکی از مهم‌ترین قالب‌های شعری مورد استفاده ایران به‌ شمار می‌رود.

احمد شاملو در ۲۱ آذر ۱۳۰۴ در خانه شماره ۱۳۴ خیابان صفی‌علیشاه تهران متولد شد. دوره‌ٔ کودکی‌ا‌‌ش را، به دلیل شغل پدرش که افسر ارتش بود و هر چند وقت به مأموریت می‌رفت، در شهرهایی چون رشت، سمیرم، اصفهان، آباده و شیراز گذراند. دوران دبستان را در شهرهای خاش، زاهدان، مشهد و بيرجند گذراند و از دوازده ـ سیزده سالگی شروع به ضبط واژه‌هاي رايج در بين مردم (که در فرهنگ‌های رسمی ثبت نمی‌شود) کرد. شاملو دبیرستان را در بیرجند، مشهد، گرگان و تهران گذراند. سال سوم دبیرستان را مدتی در دبیرستان ایران‌شهر و مدتی در دبیرستان فیروز بهرام تهران گذراند. به شوقِ آموختن زبان آلمانی در مقطع اول هنرستان صنعتی ایران و آلمان ثبت ‌نام کرد.

در بحبوحه جنگ جهانی دوم و ورود متفقین به خاک ایران، در فعالیت‌های سیاسی علیه متفقین در شمال کشور شرکت کرد. بعدها در تهران دستگیر و به بازداشتگاه سیاسی شهربانی و از آنجا به زندان شوروی در رشت منتقل شد. پس از آزادی از زندان، با خانواده به ارومیه رفت و تحصیل در کلاس چهارم دبیرستان را آغاز کرد. با به قدرت رسیدن پیشه‌وری و فرقه دموکرات آذربایجان، همراه پدرش دستگیر شد و تا کسب تکلیف از مقامات بالاتر دو ساعت مقابل جوخه آتش قرار گرفت. سرانجام آزاد شد و به تهران بازگشت. شاملو پس از این اتفاق برای همیشه ترک تحصیل کرد و در یک کتاب‌ فروشی مشغول به کار شد.

در سال ۱۳۳۲ پس از کودتای ۲۸ مرداد علیه دکتر مصدق و با بسته شدن فضای سیاسی ایران، مأموران به خانه‌اش حمله کردند تا به خاطر کتاب‌ها و نوشته‌هایش دستگیرش کنند. شاملو موفق شد فرار کند. اما پس از چند روز در چاپخانه روزنامه اطلاعات دستگیر شد و به عنوان زندانی سیاسی به زندان موقت شهربانی برده شد. زمستان ۱۳۳۳ پس از تحمل یک سال حبس، از زندان آزاد شد.

در ۲۱ سالگی، با نيما يوشيج آشنا شد. این آشنایی، باعث به وجود آمدن رابطه‌ای خانوادگی میان آن‌ها شد، و تا سال‌ها ادامه پیدا كرد.

شاملو در سال ۱۳۲۶ وقتی که بیست و دو ساله بود، با اشرف‌الملوک اسلامیه ازدواج کرد. هر چهار فرزند او، سیاوش، سامان، سیروس و ساقی حاصل این ازدواج هستند. این ازدواج به جدایی انجامید و شاملو پس از یک دهه در سال ۱۳۳۶ با طوسی حائری ازدواج کرد. دومین ازدواج شاملو، مانند ازدواج اولش دوام زیادی نداشت و چهار سال بعد در ۱۳۴۰ از همسر دوم خود نیز جدا می‌شود. ۱۴ فروردین ۱۳۴۱‎، احمد شاملو با آیدا سرکیسیان آشنا شد. این آشنایی تأثیر بسیاری بر زندگی او گذاشت و نقطه‌ی عطفی برایش محسوب می‌شد. تحت تأثیر این آشنایی شعرهای مجموعه‌ی آیدا: درخت و خنجر و خاطره و آیدا در آینه را می‌سراید.»

بخشی از کتاب قصه‌های کتاب کوچه

« زنده‌‌یاد فضل‌‌اللّه‌ صبحی مهتدی در این باب که چرا روباه را به لقب آشیخ مفتخر کرده‌‌اند حکایتی آورده که نقل می‌‌شود:

یکی بود یکی نبود. روباهی بود زبر و زرنگ که نزدیک چناری لانه داشت. بالای درخت چنار هم لک‌لکی برای خودش آشیانه درست کرده بود. هر روز صبح که روباه از لانه‌‌اش بیرون می‌‌آمد نگاهی به بالای درخت می‌‌کرد و سلامی به لک‌‌لک می‌‌داد و با خودش می‌‌گفت: روزی روزگاری این لک‌‌لک صاحب بچه می‌‌شود و اگر ما یک وقت شکاری گیرمان نیامد بچه لک‌‌لک را شکار می‌‌کنیم. پس باید از حالا بنای دوستی با این لک‌‌لک بگذارم.

اما وقتی فهمید که لک‌‌لک نر است از دوستی با او پشیمان شد اما دیگر چاره‌‌ای نبود.

یک روز لک‌‌لک به روباه گفت:

ـ خوب نیست که ما همسایه باشیم و نان و نمک هم را نچشیده باشیم. یک روز مرا سر سفره‌‌ات صدا بزن و ...».

معرفی نویسنده
عکس احمد شاملو
احمد شاملو

احمد شاملو در ۲۱ آذر ۱۳۰۴ در تهران به دنیا آمد. خانواده‌ی شاملو به واسطه‌ی شغل پدر، مرتبا مجبور بودند از شهری به شهر دیگر مهاجرت کنند. زندگی در استان‌های مختلف ایران آغازگر تحقیقات او در زمینه‌ی فولکلور ایرانی بود. شاملو ذوق بسیاری در موسیقی نیز داشت، اما هرگز نتوانست آن را به صورت دانشگاهی دنبال کند. شاید این اشتیاق سرکوب‌شده به موسیقی بود که بعدها در شعرهای او آشکار شد و او را وادار کرد که در شعر، به دنبال موسیقی کلام بگردد.

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۴۰۰/۰۳/۳۰

کتاب ۴۱۵ از کتابخانه همگانی ، مجموعه ای از بهترین داستان های قدیمی و عامیانه . شیرین و خواندنی .

🌻سپیده 🌻
۱۳۹۶/۰۲/۱۰

"شاملو" ، -به پرواز شک کرده بودم به هنگامی که شانه هایم از توان سنگین بال خمیده بود... -ای کاش می توانستند از آفتاب یاد بگیرند که بی دریغ باشند در دردها و شادی هایشان حتی،با نان خشکشان و کاردهایشان را جز برای قسمت کردن بیرون نیاورند... - کوه با

- بیشتر
kian
۱۳۹۷/۱۱/۲۹

سلام این تمام چهارده جلد رو در خودش جا داده؟

Mohammadadim
۱۳۹۹/۰۱/۱۵

امکانش هست ۱۴ جلد قرار بدید؟

شاهین
۱۳۹۹/۰۱/۱۴

اگر ممکنه ۱۴ جلد رو تبدیل به نسخه دیجیتالی کنین و اینجا برای فروش بزارین چون قیمت چاپیش نجومی بالاست

m.a.m
۱۳۹۵/۰۱/۱۷

عالی واقعا دمتون و گرم انتشارات مازیار مرسیییییی

موصیو
۱۳۹۴/۰۸/۲۰

واقعا ممنون از طاقچه و از انتشارات مازیار این کتاب واقعا در زبان فارسی کم نظیره و استادی و تسلط شاملو در چیدمان و بازگویی و بررسی بسیار ستودنی است

هادی
۱۳۹۴/۰۹/۱۰

عالی. ممنون

zeynab
۱۳۹۹/۰۲/۰۴

اگه به داستان های قدیمی و شیرین زبان فارسی علاقه دارین،حتما این کتاب رو مطالعه کنید.عجیب آدم رو میبره به دنیای شیرین داستان هاش!

كيانا
۱۴۰۰/۰۴/۱۱

بسیار عالیه که داستانهای قدیمی که بخشی از فرهنگ و هویت مردم هست جمع آوری شده تا برای نسلهای اینده باقی بماند چون با افکار مردم ان زمان اشنا میشیم. کتاب شامل داستانهایی جالب و بامزه 😊و بعضاً خشن و

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹)
کدام بدی رفت که بدتر از آن به جایش نیامد؟»
matbuat
خدای‌عالم فراموشی را آفریده برای‌همین غم و غصه‌های‌ بزرگ!
رها
ـ کاری که... می‌کنه با قُل هُوَاللّه‌ می‌کنه زیر جُل و دولا می‌کنه. با واللّه‌ باللّه‌ می‌کنه!
Mahdi
شترِ زنبورکخونه رو از گوزِ یابو می‌ترسونی؟
Anahid
خانه‌ئی داشت قدِّ یک غلبیل
Anahid
خدای‌عالم فراموشی را آفریده برای‌همین غم و غصه‌های‌ بزرگ!
Anahid
توانست بفهمد که ـ داد و بیداد! ـ پس زن‌های‌قبلیش از درد بی‌همزبانی‌می‌مرده‌اند: آن قدر غم و غصه تنهائی و بی‌کسی را می‌ریخته‌اند تو دل‌شان که دِق می‌آورده‌اند
Anahid
آن‌ها هم آهی کشیدند گفتند «رضائیم به رضای‌خدا، لابد قسمتش این بوده.» ـ ی
Anahid
دست به دل‌مان نگذار چوپان. یک شب هم که ما پا شدیم برویم دزدی از بخت بدمان مهتاب شد! یک امروز که با هزار زحمت بابا ننه‌مان را راضی کرده‌ایم اجازه گرفته‌ایم برویم ده پائین، پل را آب برده این ور رودخانه مانده‌ایم.
Anahid

حجم

۳۰۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۷۹

تعداد صفحه‌ها

۴۰۵ صفحه

حجم

۳۰۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۷۹

تعداد صفحه‌ها

۴۰۵ صفحه

قیمت:
۹۱,۰۰۰
تومان