دانلود و خرید کتاب افسانه استر و مردخای مرتضی عرب زاده سربنانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب افسانه استر و مردخای اثر مرتضی عرب زاده سربنانی

کتاب افسانه استر و مردخای

معرفی کتاب افسانه استر و مردخای

کتاب الکترونیکی «افسانه استر و مردخای» نوشتهٔ مرتضی عرب زاده سربنانی در گروه انتشاراتی ققنوس چاپ شده است. این کتاب به بررسی تاریخی و ریشه‌های داستان استر و جشن پوریم می‌پردازد. کتاب افسانه استر و مردخای باتوجه‌به سوابق پژوهشی و متون تاریخی کهن، به تحلیل این داستان و تأثیرات آن در تاریخ و فرهنگ یهودیان و ایرانیان می‌پردازد.

درباره کتاب افسانه استر و مردخای

کتاب افسانه استر و مردخای به واکاوی تاریخی یکی از مهم‌ترین داستان‌های عهد عتیق یعنی داستان استر و مردخای می‌پردازد. این داستان که در کتاب استر از مجموعهٔ کتاب‌های مقدس یهودی آمده، روایتگر زندگی استر، زنی یهودی است که ملکهٔ ایران می‌شود و با کمک مردخای، دشمنی هامان را خنثی کرده و قوم یهود را نجات می‌دهد.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده است تا خاستگاه تاریخی جشن پوریم و واقعیت‌های تاریخی پشت این داستان را روشن کند. به باور بسیاری از محققان، داستان استر و مردخای هم از نظر مذهبی برای یهودیان مهم است و هم جنبه‌های فرهنگی و سیاسی آن در طول تاریخ مورد توجه قرار گرفته است. در این کتاب، به منابعی همچون کتاب مقدس عبری، تواریخ هرودوت، کوروپایدیا و آثار کتسیاس اشاره شده است تا صحت و سقم روایات مطرح‌شده در داستان تأیید شود.

کتاب افسانه استر و مردخای به‌ویژه برای آن دسته از خوانندگانی مناسب است که به بررسی‌های تاریخی دقیق و مستند و همچنین به درک بهتر از پیوندهای فرهنگی میان ایرانیان و یهودیان علاقه‌مند هستند. نویسنده همچنین در بخشی از کتاب به واکنش‌های سیاسی و فرهنگی معاصر به داستان استر و مردخای، از جمله اشاره بنیامین نتانیاهو به این داستان در سخنرانی خود در کنگرهٔ آمریکا، پرداخته است.

کتاب افسانه استر و مردخای را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به کسانی که به تاریخ باستان، به‌ویژه تاریخ دورهٔ هخامنشیان و روابط ایرانیان و یهودیان، مطالعهٔ تاریخ ادیان و جشن‌های یهودی علاقه‌مند هستند، پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب افسانه استر و مردخای

«شاهنشاهی هخامنشی بزرگ‌ترین کشوری بود که تا آن زمان تشکیل شده بود و از نظر درصد جمعیت تاکنون هیچ امپراتوری دیگری نتوانسته است به پای آن برسد.۱ به همین دلیل وسعت این شاهنشاهی از گذشته تا به امروز مایهٔ شگفتی صاحب‌نظران بوده است. گزنفون مورخ و فیلسوف معروف آتنی که در زمان هخامنشیان می‌زیست تحت تأثیر قلمرو بزرگ ایشان چنین می‌نویسد: «...حکومت کردن بر انسان‌ها از تمامی دیگر جانداران دشوارتر است، اما وقتی به خاطر آوریم فردی پارسی به نام کوروش وجود داشت که موفق شد بر مردمان، شهرها و ملل بسیاری حکومت کند، ناچار به تجدیدنظر می‌شویم و به این نتیجه می‌رسیم که اگر فرمانروا راه خردمندانه‌ای در پیش گیرد، حکومت کردن بر انسان‌ها نه غیرممکن و نه حتی دشوار خواهد بود.»۲ گزنفون تنها فیلسوفی نیست که تحت تأثیر قلمرو وسیع شاهنشاهی هخامنشیان قرار گرفت، حدود ۲۲۰۰ سال پس از او هگل فیلسوف نامدار آلمانی در همین باره چنین می‌گوید: «همان‌طور که نور بر همه‌چیز می‌تابد و به هر چیزی جلوهٔ خاصی می‌بخشد، امپراتوری ایران (هخامنشیان) نیز بر انبوهی از ملت‌ها سیطره داشت.»۳ نخستین نکته‌ای که جورج راولینسون مورخ معروف انگلیسی حدود ۱۵۰ سال پیش در مورد هخامنشیان متذکر شد مقایسهٔ وسعت قلمرو ایشان با پادشاهی‌های نیرومند پیشین بود: «حداقل هشت برابر بزرگ‌تر از پادشاهی بابل در اوج قدرت و احتمالاً چهار برابر بزرگ‌تر از آشور بوده است.»۴ به این ترتیب، وسعت زیاد و کثرت شمار ملل و اقوامی که درون شاهنشاهی هخامنشیان می‌زیستند از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که مورخان و تاریخ‌اندیشان از گذشته تا به امروز در مورد این حکومت ذکر کرده‌اند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۵۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۵۵۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۱۲۵,۰۰۰
تومان