دانلود و خرید کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ زیبایی شناسی آلمانی پل گایر ترجمه مسعود علیا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ زیبایی شناسی آلمانی

کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ زیبایی شناسی آلمانی نوشتهٔ پل گایر و هانا گینزبورگ و استیون هولگیت و ترجمهٔ مسعود علیا و داود میرزایی و گلنار نریمانی و وحید غلامی‌پور فرد و سیدمسعود حسینی است. گروه انتشاراتی ققنوس این کتاب را منتشر کرده است؛ کتابی از مجموعهٔ «دانشنامهٔ فلسفهٔ استنفورد».

درباره کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ زیبایی شناسی آلمانی

کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ زیبایی شناسی آلمانی دربردارندهٔ شرحی بر زیبایی‌شناسی آلمانی است. نویسندگان در این اثر ابتدا به بررسی زیبایی‌شناسی آلمانی در قرن هجدهم پرداخته و سپس آرای متفکرانی همچون کانت، هگل، هایدگر و گادامر در حوزهٔ زیبایی‌شناسی را شرح داده است.

دانشگاه استنفورد انتشار این دانشنامه را در سال ۱۹۹۵ میلادی آغاز کرد. پس از مدتی متن کامل مقالات را در اینترنت در دسترس علاقه‌مندان قرار داد. کسانی که در تدوین این دانشنامهٔ بزرگ نقش دارند، از استادان و مؤلفان به‌نام در حوزهٔ فلسفه هستند. این دانشنامه به سرپرستی دکتر «ادوارد ن. زالتا» صدها مدخل دارد و یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی مقدماتی با مباحث فلسفی است. «مسعود علیا» در سال ۱۳۹۲ با همکاری انتشارات ققنوس، تصمیم به ترجمهٔ بعضی از مدخل‌های این دانشنامه گرفت. او به‌همراه مترجمانی نام‌آشنا آخرین ویراست مقالات دانشنامهٔ فلسفهٔ استنفورد را با حفظ سبک و زبان به پارسی برگرداند. انتشارات ققنوس این مجموعه را با کسب اجازه از گردانندگان این دانشنامه (به‌ویژه دکتر زالتا) منتشر کرده است. عناوین بعضی از این جلدها عبارت است از «مفهوم شر»، «فلسفهٔ دین»، «عقل به روایت کانت»، «زیبایی‌شناسی فمینیستی»، «ژاک لکان»، «اخلاق ارسطو»، «باروخ اسپینوزا»، «فیشته» و «پدیدارشناسی».

خواندن کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ زیبایی شناسی آلمانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران فلسفهٔ زیبایی‌شناسی، به‌ویژه زیبایی‌شناسی آلمانی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره مسعود علیا

مسعود علیا در سال ۱۳۵۴ به دنیا آمده است. او مترجم و پژوهشگر ایرانی حوزهٔ فلسفه و نیز استادیار گروه فلسفهٔ هنر در «دانشگاه هنر تهران» است. کتاب «جنبش پدیدارشناسی» با ترجمهٔ او برندهٔ جایزه‌ٔ کتاب سال شد. او دورهٔ کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران و دورهٔ کارشناسی‌ارشد فلسفه را در دانشگاه شهید بهشتی گذراند. از میان موضوعاتی که مسعود علیا برای پژوهش‌های خود به‌سراغ آن‌ها رفته است می‌توان به گستره راز و تقلیل آن به مسئله در فلسفهٔ گابریل مارسل و نیز موضوع اصالت تجربه و دگرگونی در منابع مابعدالطبیعه در فلسفه گابریل مارسل اشاره کرد. او در تیرماه ۱۳۸۷ دورهٔ دکتری فلسفه را با نگارش رساله‌ای تحت‌عنوان «شرط امکان اخلاق در اندیشه‌ٔ لویناس» به راهنمایی عبدالکریم رشیدیان در «مؤسسه حکمت و فلسفه» به پایان برد. بخشی از ترجمه‌های مسعود علیا عبارتند از «هنر به‌منزلهٔ تجربه» نوشتهٔ جان دیویی، «وضع بشر» نوشتهٔ هانا آرنت، «آشنایی با هگل» نوشتهٔ پل استراترن، «الفبای فلسفه» نوشتهٔ نایجل واربرتون، «اگزیستانسیالیسم و اخلاق» نوشتهٔ مری وارنوک، «هرمنوتیک فلسفی و نظریه ادبی» نوشتهٔ جوئل واینسهایمر، «مسیح و اساطیر» نوشتهٔ رودلف کارل بولتمان و «دیباچه‌ای بر فلسفهٔ قرون وسطی» نوشتهٔ فردریک چارلز کاپلستون. بخشی از تألیفات مسعود علیا عبارتند از «فرهنگ توصیفی فلسفهٔ اخلاق»، «کشف دیگری همراه با لویناس»، «عطار»، «سهروردی»، «فرزانگان خاک». او دبیری مجموعهٔ «دانشنامه فلسفه استنفورد» (از گروه انتشاراتی ققنوس) در ایران را بر عهده داشته است.

بخشی از کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد؛ زیبایی شناسی آلمانی

«مجسمه‌سازی یونان باستان، که هگل آن را تقریباً تنها از روی کپی‌های رومی یا قالب‌های گچی می‌شناخته است، نشان‌دهنده آن چیزی است که او زیبایی ناب یا «مطلق» می‌نامد (PKÄ, ۱۲۴). با این حال، مجسمه‌سازی یونان باستان حق مطلب را در مورد ایده زیبایی ادا نمی‌کند، چرا که زیبایی را در پرورده‌ترین و انضمامی‌‌ترین صورت آن در اختیار ما نمی‌گذارد. این حالت اخیر را در نمایش یونان باستان ــ به‌خصوص تراژدی ــ می‌توان یافت که در آن افراد آزاد به عملی دست می‌زنند که به کشمکش منجر می‌شود و، در نهایت، به گره‌گشایی می‌انجامد (گاهی به صورت خشن، همچون آنتیگونهی سوفوکلس، و گاهی نیز به شکل صلح‌آمیز، مانند سه‌گانه اورستیای آیسخولوس). خدایانی که در مجسمه‌سازی یونانی بازنموده می‌شوند زیبا هستند، از آن رو که شکل فیزیکیشان در غایتِ کمال آزادی روحیشان را تجسم می‌بخشد، و نشانه‌های شکنندگی یا وابستگی فیزیکی آن را مخدوش نمی‌کند. قهرمانان اصلی زن و مرد تراژدی یونانی نیز زیبا هستند، چرا که کنش ِ آزادانه‌شان به دست نوعی علاقه اخلاقی یا «پاتوس» (مانند پروای خانواده، مثلاً در مورد آنتیگونه، یا دغدغه سعادت و بهروزی دولت، مثلاً در مورد کرئون) شکل می‌یابد و برانگیخته می‌شود، و عیوب یا احساسات پیش‌پاافتاده انسانی در این میان دخیل نیست. این قهرمانان بازنمودهای تمثیلی فضایل انتزاعی نیستند، بلکه انسان‌های زنده‌ای هستند دارای تخیل، شخصیت و اراده آزاد؛ اما محرک آن‌ها اشتیاق و شوری است نسبت به جنبه‌ای از زندگی اخلاقی‌مان، جنبه‌ای که خدایی آن را حمایت و ترویج می‌کند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۷۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۵۳۶ صفحه

حجم

۵۷۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۵۳۶ صفحه

قیمت:
۱۳۵,۰۰۰
تومان