دانلود و خرید کتاب لالایی برای دختر مرده حمیدرضا شاه آبادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب لالایی برای دختر مرده اثر حمیدرضا شاه آبادی

کتاب لالایی برای دختر مرده

انتشارات:نشر افق
امتیاز:
۴.۳از ۱۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب لالایی برای دختر مرده

کتاب «لالایی برای دختر مرده» نوشتۀ حمیدرضا شاه آبادی است و نشر افق آن را منتشر کرده است. لالایی برای دختر مرده قصۀ دخترهای گم شده و فراموش‌شده است.

درباره کتاب لالایی برای دختر مرده

کتاب لالایی برای دختر مرده رمانی جذاب و خواندنی است که به یاد دختران قوچان نوشته شده است. دخترانی که داستانشان در میان تاریخ گم شد. در دوره‌ای از تاریخ زمانی که قحطی و خشکسالی گریبان مردم قوچان را گرفته بود و آن‌ها توانایی دادن مالیات به دولت را نداشتند حاکم خراسان مردم را مجبور کرده بود که دخترانشان را به ترکمن‌ها بفروشند. حالا این واقعۀ تاریخیِ کمتر شناخته شده با عصر حاضر گره می‌خورد و قصۀ جذابی شکل می‌گیرد.

داستان با ادعای دختر نوجوانی آغاز می‌شود که می‌گوید دختری را دیده که موهایی خاکستری دارد، دست‌هایش از آرنج به پایین سوخته و از همه مهم‌تر ۱۰۰سال پیش مرده است! کسی حرف او را باور نمی‌کند تا جایی که حتی او را دیوانه فرض می‌کنند و پیش روان‌پزشک و حتی فالگیر می‌برند. زهره دختری است که ۴ برادر بزرگ‌تر دارد و همیشه احساس می‌کند که وجودش در خانه بی‌اهمیت است. او همچنین پدرش را با خودش غریبه می‌داند و مجبور است رفتارهای برادرانش را تحمل کند.

داستان چند راوی دارد. اولین راوی همان زهره است که حکیمه را می‌بیند اما کسی باورش نمی‌کند. راوی بعدی مینا دوست زهره است که پدرش شرکت انتشاراتی راه انداخته است و روزی از او می‌خواهد رونوشتی از یک دست‌نویس خطی را غلط‌گیری کند. دست‌نویس خطی متعلق به راوی سوم داستان است. راوی چهارم کسی است که خواننده را به دل تاریخ می‌برد. همان کسی که استاد دانشگاه است و می‌خواهد از سرنوشت دختران قوچان بداند.

رمان لالایی برای دختر مرده روایت خطی ندارد و مدام از حال به گذشته می‌رود. ازآنجاکه داستان ۴ راوی دارد چندصدایی در رمان حاکم است و خواننده از زوایای مختلف داستان را بررسی می‌کند و می تواند ارتباط بهتری با داستان بگیرد و به خوبی موضوعات مهمی که در کتاب به آن اشاره شده است را تحلیل کند.

رمان لالایی برای دختر مرده برندۀ لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اثر ویژۀ شورای کتاب کودک، رمان برگزیده جایزه شهید غنی‌پور و بهترین رمان نوجوان فارسی دهۀ هشتاد به انتخاب ۲۶ نویسنده و منتقد ادبیات نوجوان شده است. این کتاب همچنین در سال ۲۰۰۸ در فهرست کتاب‌های خواندنی کتابخانه مونیخ (فهرست کلاغ سفید سال ۲۰۰۸) قرار گرفت.

 خواندن کتاب لالایی برای دختر مرده را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران رمان‌های تاریخی، دختران، نوجوانان و حتی بزرگسالان پیشنهاد می‌کنیم.

درباره حمیدرضا شاه آبادی

حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده و پژوهشگر ۳ خرداد ۱۳۴۶ در تهران به دنیا آمد و دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ است و پژوهش های تاریخی زیادی انجام داده است. او ۲ بورس مطالعاتی را هم در کتابخانۀ بین المللی مونیخ با موضوع ادبیات کودک گذرانده است. ۲ کتاب اولش به ترتیب «قبل از باران» و «دایره زنگی» نام دارد. حمید رضا شاه آبادی کتاب‌های متعددی هم در حوزۀ نوکوان و بزرگسال نوشته است. از میان کتاب‌های نوجوان او می توان به « اعترافات غلامان»، « وقتی مژی گم شد»، « هیچ‌کس جرئتش را ندارد»، « دروازه‌ی مردگان» و « افسانه‌ی تیرانداز جوان» اشاره کرد. و کتاب‌های بزرگسال این نویسنده عبارت است از: «دیلماج»، «کافۀ خیابان گوته»، « تاریخ آغازین فراماسونری در ایران»، « نهضت مشروطه» و « حکایت مرد تنها».

بخشی از کتاب لالایی برای دختر مرده

«چسبیدم به دیوار می‌خواستم جیغ بکشم ولی نمی‌شد. نگاه کردم به دست‌هایش که کتاب را گرفته بودند. پوست دست‌هایش چروک بود و پر از رگه‌های قرمز و صورتی به‌هم‌پیچیده. دست‌هایش سوخته بودند. باز نگاهم کرد؛ با چشم‌های به رنگ آبش و خندید. به ترسیدنم می‌خندید. کتاب را روی زمین انداخت. بلند شد و رفت کنار پنجره. دوباره خندید و از پنجره بیرون پرید من جیغ کشیدم و رفتم کنار پنجره. روبه پایین خم شدم و جیغ کشیدم. هیچ چیز نبود. نه روی زمین و نه در هوا. غیب شده بود. مادرم شانه‌هایم را گرفت و عقب کشید. من جیغ می‌کشیدم و گریه می‌کردم. مامان تکانم می‌داد. من صدایش را می‌شنیدم و نمی‌شنیدم. صورتش را از میان لایه‌های اشک محو می‌دیدم. شانه‌هایم را تکان داد و بعد هل داد که بنشینم روی زمین. «آبروریزی نکن!» این آخرین جمله‌اش بود. قبلش چه گفته بود نمی‌دانم. نگاه کردم به کتاب‌هایم که روی زمین پخش بود و کتابی که او برداشته بود. کتابی پر از عکس‌های رنگارنگ.»


نظرات کاربران

sara
۱۴۰۲/۰۹/۱۶

ماجرای دخترهای قوچان توی تاریخ هست که توی یه داستان فانتزی به زمان حال کشیده شده.برای خوندن کتاب های آقای شاه آبادی هیچ وقت شک نکنید

کاربر ۳۶۸۶۵۹۶
۱۴۰۲/۰۹/۲۶

توی دوران نوجوانی و راهنمایی خوندم. یه روایت تاریخی که با تخیل و یه زندگی توی این سال ها ترکیب شده. قشنگ بود...

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
در شگفتم از صبر پروردگار که چگونه با این همه ظلم و جور بندگانش، زمین و زمان را درهم نمی‌پیچد؟! به زلزله و صاعقه‌ای از میان برنمی‌داردمان و یا حجتش را بر ما حاضر نمی‌کند که ریشهٔ ستم را یکسره برکند؟! همچنان ایستاده و می‌نگرد تا ببیند این نامردمی را تا کجا ادامه خواهیم داد. اما مگر شقاوت انسان پایان هم دارد؟
Sophie
قصه‌ها همه همین‌طورند. درست است که ما آن‌ها را در ذهن خودمان خلق می‌کنیم، اما یک پای آن‌ها در دنیای واقعیت است.
Sophie
«ما برای آنکه درست جلو برویم باید پشت سرمان را بشناسیم.
Sophie
دنیای من تاریک شده. همیشه احساس می‌کنم یک جایی همین نزدیکی‌ها دارد اتفاق بدی می‌افتد. یکی دارد غصه می‌خورد، یکی به کمک احتیاج دارد.
Sophie

حجم

۲۲۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۲۲۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۲۲,۵۰۰
تومان